I proposisjonen fremmer Regjeringen forslag
om enkelte endringer på statsbudsjettet for 2003 i forbindelse
med trygdeoppgjøret mv. Bakgrunnen for forslagene er at
Regjeringen etter en samlet vurdering foreslår en økning
i folketrygdens grunnbeløp som gjør det nødvendig å redusere øvrige
bevilgninger på statsbudsjettet slik at budsjettet ikke
svekkes i forhold til Regjeringens opplegg i Revidert nasjonalbudsjett
2003.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen
en nedsettelse av bevilgningen til tilfeldige utgifter på 1 206
mill. kroner, jf. omtalen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter der
det heter:
"I saldert budsjett var det avsatt reserver for å dekke inntektsoppgjør innenfor
en ramme på 5 pst. inntektsvekst fra 2002 til 2003. I Revidert
nasjonalbudsjett 2003 er anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten
fra 2002 til 2003 nedjustert med 1/2 prosentpoeng, fra
5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2003 til 4 1/2 pst. Det må på denne
bakgrunn påregnes lavere utgifter til lønn og trygdeytelser
mv. enn lagt til grunn da Stortinget behandlet statsbudsjettet i
fjor høst. En reduksjon av lønnsveksten med 1/2
prosentpoeng reduserer statens utgifter i forbindelse med stats-
og trygdeoppgjørene med om lag 1 mrd. kroner. Regjeringen
foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen settes
ned med 1 206 mill. kroner."
Det ble ikke oppnådd enighet med de
trygdedes organisasjoner under årets drøftinger
om grunnbeløpsreguleringen. I St.prp. nr. 73 (2002-2003)
Om trygdeoppgjeret 2003 blir det fremmet forslag som innebærer
en vekst i gjennomsnittlig grunnbeløp på 4,73
pst. fra 2002 til 2003, som tilsvarer det siste tilbudet som ble gitt
under årets drøftinger med de trygdedes organisasjoner.
Dette er høyere enn den anslåtte gjennomsnittlige
lønnsveksten på 4 1/2 pst. En årsvekst
i grunnbeløpet på 4,73 post i stedet for 4,50
pst., anslås å utgjøre 329 mill. kroner
i økte utgifter på statsbudsjettet for 2003.
For ikke å svekke reserven for uforutsette
utgifter i 2. halvår, er det derfor nødvendig å øke
kap. 2309 Tilfeldige utgifter (ymseposten) med 329 mill. kroner.
Den endelige nedsettelsen av ymseposten for inndekking av merutgifter
til inntekstoppgjør og uforutsette utgifter vil skje ved
Stortingets behandling av nysalderingen til høsten.
Som et resultat av økningen på kap.
2309 er det nødvendig med utgiftsreduksjoner på andre
poster på statsbudsjettet på til sammen 329 mill.
kroner for ikke å svekke Regjeringenes økonomiske
opplegg i forhold til forslagene fremmet i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2003.
Komiteen viser til
merknader under de enkelte punkter nedenfor og til Stortingets behandling
av St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om trygdeoppgjøret 2003.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 3.2.2.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går imot Regjeringens forslag
til kutt på kap. 164 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 3.2.3.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 3.2.8
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 3.2.9.
Som omtalt under kap. 163, post 71, foreslår
Regjeringen å bidra med et mindre antall stabsoffiserer
særlig med tanke på sivilt-militært samarbeid
(CIMIC) innenfor ansvarsområdet til den polskledete divisjonen i
stabiliseringsstyrken i Irak. Utgiftene er anslått til
3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt
med 3 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går imot Regjeringens forslag
til økning på kap. 197 post 71.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 4.4.
Som følge av lavere utgifter til nettleie
i Europa og USA anslås det at posten kan reduseres med
13 mill. kroner. Det er overført 10,5 mill. kroner fra
2002 til 2003 på posten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det forventes at fremdriften i prosjektet blir
noe forsinket i forhold til forutsetningen for bevilgningen. Posten kan
derfor reduseres med 8 mill. kroner i 2003. Det anslåtte,
samlede bevilgningsbehovet til prosjektet er ikke redusert.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 7.1.7.2
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 7.5.
Vedtatt bevilgning for boligtilskuddet er på 665
mill. kroner i 2003. Det forslås at bevilgningen til ordningen reduseres
med 10 mill. kroner til 655 mill. kroner i 2003.
Boligtilskudd tildeles både via kommunene
og direkte fra Husbanken. Om lag 350 mill. kroner av tilsagnsrammen
er satt av til videretildeling til kommunene for tildeling til enkeltpersoner
for etablering i egen bolig og utbedring av boliger, 320 mill. kroner
er beholdt i Husbanken til utleieboliger (317 mill. kroner) og prosjekteringsstøtte
(3 mill. kroner).
Ved utgangen av april d.å. var om lag
90 pst. av rammen som er avsatt til kommunene videretildelt til
kommunene. Av rammen som Husbanken har beholdt selv, var om lag
30 pst. brukt. Fordi potten som er avsatt til kommunene nesten er
brukt opp, må reduksjonen i ordningen tas fra potten som
Husbanken selv disponerer. Som følge av redusert bevilgning
må tilsagnsfullmakten reduseres med 3,3 mill. kroner til
196,8 mill. kroner. Endring av tilsagnsfullmakten må skje
i form av et romertallsvedtak, jf. forslag til romertallsvedtak
II.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
går imot Regjeringens forslag til bevilgning under kap.
581. Flertallet går også imot endring
av tilsagnsfullmakten.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgninger
under kap. 581 post 75 med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
581 | | Bolig- og bomiljøtiltak | |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger, kan overføres,
nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 665 000 000 til
kr 655 000 000" | |
Disse medlemmer slutter seg til
Regjeringens forslag om tilsagnsfullmakt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at Kommunal-
og regionaldepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt
bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
581 | | Bolig og bomiljøtiltak | |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger | 196,8 mill. kroner" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at boligtilskuddet gis til utbygging av utleieboliger eller
lavinnskuddsboliger og skal avskrives over tid. Disse medlemmer mener
derfor at boligtilskuddet vil være et viktig bidrag for å sikre utbygging
av lavinnskudds- og utleieboliger. Disse medlemmer går
derfor imot Regjeringens forslag om å redusere boligtilskuddet
med 10 mill. kroner og det tilhørende forslaget til tilsagnsfullmakt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går
imot Regjeringens forslag til kutt på kap. 581 post 75,
og viser til disse medlemmers merknad til avsnitt
21.1 i denne innstillingen.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 11.4.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 11.5.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 11.6.2.
På grunn av tidsforskyvninger på enkeltprosjekter
vil det være mulig å redusere bevilgningen uten
at dette får konsekvenser for igangsatte eller planlagte
prosjekter.
Det fremmes forslag om at kap. 1023 Fiskeri-,
havbruks- og transportrettet FoU post 71 Tilskudd til utviklingstiltak
reduseres med 1 mill. kroner i 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet,
vil prioritere bevilgninger som kan bidra til å motvirke
den økende ledigheten og nedbyggingen av konkurranseutsatt
sektor. Flertallet går derfor imot Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen til fiskeri-, havbruks-
og transportrettet FoU med 1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1023 | | Fiskeri-, havbruks- og
transportrettet FoU (jf. kap. 4023) | |
| 71 | EUs rammeprogram for forskning og
teknologi, kan overføres, nedsettes
med | 1 000 000 |
| | fra kr 270 000 000 til
kr 247 000 000 " | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme imot endringsforslaget.
På grunn av forsinkelser ved oppstarten
av ordningen med DNA-analyser av vågehval, er det overført
midler fra 2002 til 2003. Nye vurderinger tilsier at kostnadene for
2003 i stor grad vil kunne dekkes innenfor det overførte
beløpet fra 2002. Dette innebærer at bevilgningen i
2003 på 1,5 mill. kroner kan reduseres med om lag 1 mill.
kroner uten at dette får konsekvenser for arbeidet med
DNA-analyser og DNA-registeret.
Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1050
Diverse fiskeriformål post 78 DNA-register vågehval reduseres
med 1 mill. kroner i 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forsalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at det har vært store problemer med å få ut
nødvendige resultater fra prøvene som er tatt
av fanget kval både i 2001 og 2002. Resultatene har ikke
kommet før mange måneder etter fangstslutt og
de er først presentert i forbindelse med ny fangstsesong. Dette
medlem forventer at man prioriterer forskningen på prøvene
som er tatt av de fangede kvalene, for å medvirke til at
man ikke får medieskapt frykt for, og spekulasjoner om
miljøgifter i kvalkjøtt.
På denne bakgrunn går dette
medlem imot det foreslåtte kuttet i bevilgningen
under kap. 1050.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 12.4.2.
Det ligger an til et noe lavere forbruk enn
antatt på posten i 2003. Det vil derfor være mulig å redusere bevilgningen
noe uten at dette får konsekvenser for aktiviteten.
Det fremmes forslag om at kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler post
1 Driftsutgifter reduseres med 0,5 mill. kroner i 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartietgår
imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til elektroniske
navigasjonshjelpemidler med 0,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 13.4.1.
Det foreslås å redusere bevilgningen
på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer
med 35 mill. kroner. Reduksjonen vil bli fordelt på følgende prosjekter:
Rute/fylke | Prosjekt | Mill. kroner |
Rute 1 | E6 Assurtjern-Klemetsrud | 15 |
Rute 8 | E39 Moberg-Svegatjørn | 10 |
Oppland | E16 Mindre utbedringer | 5 |
Oppland | Rv 4 Raufoss | 5 |
Sum | | 35 |
Standpunkttabell, punkt
20.20
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
1 000 kr | H,
KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1320 | | Statens vegvesen | | | | | | | |
| 30 | Riksveginvesteringer | | | | | | | |
| 1 | Kutt i St.prp. nr. 75 | -35 000 | -35 000 | -35 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Oppgradering | 0 | 0 | 0 | +935 000 | +50 000 | 0 | 0 |
| 3 | T-banen i Oslo | 0 | 0 | 0 | 0 | +20 000 | 0 | +20 000 |
| 4 | Sekundære
riksveger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | +250
000 | +250
000 |
| | Sum | -35 000 | -35 000 | -35 000 | +935 000 | +70 000 | +250 000 | +270 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap.
1320 post 30 med 35 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknad og forslag om bevilgning under kap. 1320 post 31 Rassikring,
jf. punkt 20.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er nødvendig med store investeringer for å gi
det norske veinettet en standard på linje med andre europeiske
land. Med økende arbeidsledighet i anleggsbransjen er tiden
inne for en nødvendig oppgradering av veinettet over hele
landet, siden dette må gjøres før eller
senere uansett. Disse medlemmer viser til en rekke
forslag fra Fremskrittspartiet om utvidelser av de mest trafikkerte
delene Norges stamveinett, spesielt E6, E18 og Rv 4.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad
og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet
for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer
svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner,
og vil derfor stemme imot endringsforslaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a.
I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan knyttes under post
23 og post 72,
forhøyes med | 935 000 000 |
| | fra kr 4 728 400 000 til
kr 5 663 400 000" | |
"b.
Følgende vegprosjekter oppstartes
eller forseres:
Riksveiinvesteringer
OPPSTART
E6 | Bro over jernbanen ved Røra i N-Trøndelag | |
| Jondalstunnelen i Hardanger,
Hordaland | 50 mill. kroner |
E39 | Bergen-Os, Hordaland | 50 mill. kroner |
Rv 546 | Austevollbroen, Hordaland | 50 mill. kroner |
E14 | Stjørdal-Storlien,
utbedring N-Trøndelag | 15 mill. kroner |
E6 | Svingenskogen-Åsgård (Østfold) | 200 mill. kroner |
Rv 4 | Utredning miljøtunnel
Hausmanns gate - Sinsenkrysset (Oslo) | 5 mill. kroner |
E6 | Vinterbro-Assurtjern (Akershus) | 50 mill. kroner |
E6 | Trondheim-Kirkenes | 50 mill. kroner |
E18 | Nygårdskrysset | 30 mill. kroner |
E39 | Drangsdalen | 20 mill. kroner |
E39 | Sørås-Hop | 20 mill. kroner |
Rv 5 | Kjøsnes-Skei | 30 mill. kroner |
E134 | Liasletta-Ersland | 20 mill. kroner |
E134 | Tuvenkrysset | 20 mill. kroner |
Rv 15 | Omlegging ved Vågåmo | 20 mill. kroner |
Rv 3 | Elverum - S. Trøndelag
grense | 20 mill. kroner |
Rv 550 | Syreflot-Aga | 30 mill. kroner |
Forsering av igangsatte anlegg
E6 | Kåterudkrysset | 10 mill. kroner |
E10 | LOFAST | 15 mill. kroner |
E6 | Bånes-Birtavarre | 15 mill. kroner |
E18 | Forsering, motorveibro
i Drammen | 20 mill. kroner |
E18 | Brokelandsheia-Vinterkjær | 20 mill. kroner |
E16 | Kryss Ve | 5 mill. kroner |
Rv 38 | Kragerøtunnelen | 20 mill. kroner |
Rv 43 | Aunevik-Bukkesteinen | 20 mill. kroner |
Rv 503 | Gloppedalen | 20mill. kroner |
Rv 13 | Iversflaten | 15 mill. kroner |
Rv 5 | Kvalvik-Grov | 20 mill. kroner |
Rv 653 | Eikesundsambandet | 30 mill. kroner |
Rv 828 | Flostad-Sørvik | 20 mill. kroner |
Rv 888 | Torskefjelldalen-Reinoksevatn | 20 mill. kroner" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til de ulykker og nestenulykker som
har forekommet ved driften av T-banen i Oslo. Jernbanetilsynet har
gjentatte ganger vært kritiske til sikkerheten i T-banesystemet.
T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum er en hovedfartsåre
i hovedstaden. En stans i T-banedriften vil skape kaosliknende tilstander
i Oslo, fordi T-banen mellom Grønland og Majorstua i dag
frakter like mange passasjerer som en 12 felts motorvei. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 20 mill. kroner som øremerkes
til å øke sikkerheten i T-banenettet i Oslo.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlede
et samarbeid med Oslo kommune for å oppgradere og oppruste
T-banenettet i hovedstaden."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Dokument nr. 8:78 (2002-2003) om strakstiltak mot arbeidsledighet.
I tillegg til økte bevilgninger til rassikring og investeringer
i jernbanen, vil disse medlemmer bruke 50 mill. kroner på å forsere
arbeidet med riksveistandarden i fylker som ligger etter i forhold
til planene i Nasjonal Transportplan, når det er ledige
hender i bygg- og anleggsbransjen.
Disse medlemmer foreslår
at følgende prosjekter skal startes opp/videreføres
i 2003 (Økning i mill. kroner):
Nordland | 808 Finneidfjord - Hemnesberget | 20 |
Sogn og
Fjordane | Rv 5 Storebru - Knapstad | 20 |
Rogaland | Rv 13 Askvik - Pundsnes | 10 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 72, forhøyes med | 70 000 000 |
| | fra kr 4 728 400 000 til
kr 4 798 400 000" | |
Komiteens medlem frå Senterpartiet foreslår å auke
løyvinga på post 30 til investeringar i sekundære
riksvegar med 250 mill. kroner.
Denne medlemen gjer følgjande
framlegg:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 72, forhøyes med | 250 000 000 |
| | fra kr 4 728 400 000 til
kr 4 978 400 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 72, forhøyes med | 270 000 000 |
| | fra kr 4 728 400 000 til
kr 4 998 400 000" | |
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 14.7.3.
Regjeringen foreslår å redusere
forsvarsbudsjettet med 20 mill. kroner. Reduksjonen legges på kap.
1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg post 47 Nybygg og nyanlegg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sin merknad under punkt 18.1, og vil redusere bevilgningen under
til nybygg og nyanlegg i forsvaret med 143 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg
og nyanlegg (jf. kap. 4760) | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, nedsettes med
| 163 000 000 |
| | fra kr 2 504 650 000 til
kr 2 341 650 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) er det redegjort
for Regjeringens planer med hensyn til norske bidrag til Irak, herunder
planen om å sende et ingeniørkompani som et bidrag
til den internasjonale stabiliseringsstyrken. I tillegg legger Regjeringen
opp til at Norge sender et mindre antall stabsoffiserer til den
polskledete divisjonen i den internasjonale stabiliseringsstyrken. For
en seks måneders periode er utgiftene for disse stabsoffiserene
beregnet til 3 mill. kroner. Det vises til omtale av dette under
Utenriksdepartementet, kap. 163 og 197.
Komiteen viser til
merknader under punkt 3.2.2 og punkt 20.6.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på statsbudsjettet foreslås det å redusere
bevilgningene over kap. 1825 post 74 med 25 mill. kroner.
Olje- og energidepartementet har gjennom lengre
tid arbeidet med EØS-notifikasjon av støtte til
infrastruktur for naturgass. Arbeidet med denne problemstillingen
vil fortsatt trolig ta noe tid. Dette vil redusere behovet for bevilgninger
i år.
Forslaget innebærer at inneværende års
bevilgning reduseres fra 35 til 10 mill. kroner. I tillegg er det
gitt en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å opprette
et statlig innovasjonsselskap som skal utvikle teknologi for miljøvennlig
bruk av naturgass til energiformål, for petrokjemi og for bruk
av hydrogen som energibærer. Disse medlemmer vil
bevilge 25 mill. kroner til et slikt selskap. Disse medlemmer ber
Regjeringen finne rom for dette innenfor eksisterende bevilgning. Disse
medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningen med 25 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om etablering av et statlig innovasjonsselskap
som skal utvikle teknologi for miljøvennlig bruk av naturgass
til energiformål, for petrokjemi og for bruk av hydrogen
som energibærer."
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 17.14.
Egenandelen for syketransport foreslås økt
fra 95 til 110 kroner pr. enkeltreise, og fra 190 til 220 kroner
tur/retur fra 1. juli 2003. Egenandelsøkningen
medfører at bevilgningen kan reduseres med 50 mill. kroner.
Utgifter til syketransport dekkes etter folketrygdloven §§ 5-16
til og med 5-18 og forskrift om stønad til dekning av utgifter
ved reise for undersøkelse og behandling. Formålet
med stønaden er å gi hel eller delvis kompensasjon
for nødvendige reiseutgifter til lege, sykehus mv. i forbindelse
med undersøkelse eller behandling. Utgifter til syketransport
inngår i det årlige utgiftstaket for egenandeler.
Det vises til forslag til bevilgningsendring under kap. 2752 post
70 for omtale av hvilken effekt egenandelsøkningen får
for utgiftene under frikortordningen. Nettoeffekten av egenandelsøkningen
er en innsparing for staten på 25 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med
50 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, går imot å øke
egenandelene for syketransport fra 95 til 110 kroner. Flertallet vil
derfor stemme imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
med 50 mill. kroner. Flertallet viser for øvrig
til sin merknad under punkt 9.22.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2750 | | Syketransport mv. | |
| 77 | Syketransport, nedsettes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 1 658 400 000 til
kr 1 608 400 000" | |
Komiteen viser til
sammendrag og merknader under punkt 9.22.