Lønnsøkningen i 2002 for dommere
i Høyesterett, lagmannsrettene og tingrettene ble fastsatt
for sent til at helårsvirkningen kunne innarbeides i budsjettforslaget for
2003. Regjeringen meddelte derfor i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 5
(2002-2003) at den ville komme tilbake til helårsvirkningen
i 2003 av lønnsøkningen for dommerne i 2002 i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2003. Helårsvirkningen
av dommerlønnsøkningen fra 1. oktober 2002 i Høyesterett
er beregnet til 1,092 mill. kroner. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 61
post 1 med 1,092 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 61 post 1.
Det administrative ansvaret for KRÅD ble
fra 1. mars 2002 overført fra Justisdepartementet til Politidirektoratet.
KRÅD var samlokalisert med Justisdepartementet ut 2002,
men har nå flyttet inn i nye lokaler. Flyttingen medfører
at KRÅDs årlige utgifter til porto og husleie
har økt med 0,971 mill. kroner. Det foreslås på denne
bakgrunn at bevilgningen på kap. 400 Justisdepartementet
post 1 Driftsutgifter reduseres med 0,971 mill. kroner og at bevilgningen
på kap. 440 Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten post
1 Driftsutgifter økes tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 400 post 1 med 0,971 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet ser at det stadig viser seg
at mennesker som har vært offer for forbrytelser, eller
er pårørende til ofre faller utenfor hjelpeordninger,
og dermed ikke får tilstrekkelig hjelp. Disse medlemmer ser
at pårørende i mange henseender også er
ofre. Det er derfor viktig å støtte organisasjoner
som kan komme med innspill, og hjelpe personer i forhold til enkeltsaker. Disse
medlemmer mener derfor at det er viktig at man støtter
denne stiftelsen som ett ledd i å utvikle en pårørendeomsorg.
Det er etter disse medlemmers syn viktig at ofre, og pårørende
til barn og barn som har vært utsatt for kriminalitet,
har ett sted å henvende seg for å få støtte
og hjelp i konkrete situasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen inngå en
avtale med Stine Sofies Stiftelse om å stå for
pårørendeomsorg for pårørende
til alvorlige volds- og drapsofre."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stine Sofies Stiftelse gis en fast
bevilgning over statsbudsjettet til den ovennevnte virksomheten. Bevilgningen
for 2003 settes til kr 500 000."
Justisdepartementet vil overta administrative
oppgaver fra flere departementer i forbindelse med etableringen
av det nye direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap fra 1.
september 2003. Det økte ressursbehovet til Justisdepartementet
i 2003 som følge av dette vil budsjetteknisk løses
ved at de berørte departementer betaler Justisdepartementets
merutgifter ut året. Helårsvirkningen av endringene
vil bli innarbeidet i budsjettsforslag for 2004.
Komiteen tar dette
til orientering.
Justisdepartementet har i Ot.prp. nr. 62 (2002-2003) foreslått å skjerpe
straffen for gjengangerkriminalitet. Departementet foreslår
en ny generell straffskjerpingsregel i straffeloven § 61.
Regelen medfører at strafferammen skjerpes med inntil det
dobbelte dersom en tidligere domfelt person på ny begår
en straffbar handling av samme art som han tidligere er domfelt
for. Selv om endringen er generell, er formålet særlig å skjerpe straffen
for gjentatte vinnings-, volds- og seksualforbrytelser. Etter Justisdepartementets
syn bør straffskjerpingen først og fremst skje
i form av en betydelig betinget fengselsstraff.
Selv om endringen er generell, er formålet
særlig å skjerpe straffen for gjentatte vinnings-,
volds- og seksualforbrytelser. Etter Justisdepartementets syn bør straffskjerpingen
først og fremst skje i form av en betydelig betinget fengselsstraff.
Komiteen viser til
Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 62 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet finner det lite akseptabelt at en straffeskjerping
først og fremst må skje i form av en betydelig
betinget fengselsstraff. Folk som begår alvorlige forbrytelser,
og ikke minst gjentatte forbrytelser, skal sitte i fengsel. Det
er svært defensivt å øke de betingede
dommene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for en skjerpet bruk av ubetingede dommer i straffesaker om gjentatte vinnings-,
volds- og seksualforbrytelser."
Helårsvirkningen av dommerlønnsøkningen
pr. 1. oktober 2002 i tingrettene og lagmannsrettene er beregnet
til 19,207 mill. kroner. Som følge av dette foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 410 post
1 med 19,207 mill. kroner, jf. omtale under kap. 61 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 410 post 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
prioritere å innfri løftene til folketrygdpensjonistene,
og tiltak mot den økende ledigheten og mot nedbygging av
konkurranseutsatt sektor. Disse medlemmer vil derfor
redusere bevilgningen med 5 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
410 | | Tingrettene og lagmannsrettene (jf.
kap. 3410): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 14 207 000 |
| | fra kr 1 156 941 000 til
kr 1 170 648 000" | |
Regjeringen arbeider aktivt med tiltak for å øke
kapasiteten i kriminalomsorgen. I Oslo fengsel er de 41 plassene
som har vært utlånt som politiarrest nå i
drift. I løpet av høsten 2003 vil Kongsvinger
fengsel ha en kapasitet på om lag 110 plasser (inkl. bruk
av dublering) som vil bli nyttet til nedbygging av soningskøen. Kongsvinger
fengsel vil deretter være et ordinært fengsel
med 82 plasser. Det er i tillegg igangsatt ombygging og utvidelse
av Tromsø fengsel. Ved ferdigstillelsen i 2004 vil fengslet
totalt ha 59 plasser. Dette innebærer en økning
på 25 plasser.
Det arbeides videre med planleggingen av et
nytt fengsel i Halden i Østfold med 251 plasser og utvidelse av
varetektkapasiteten i Bergen med 90-100 plasser. I samarbeid med
Forsvarsbygg og Statsbygg vurderer Justisdepartementet muligheten
for å ta i bruk nedlagte forsvarsanlegg til fengselsformål.
Det er også igangsatt en vurdering av muligheten for etablering
av et fengsel i Sørfold/Fauske i Nordland. Justisdepartementet
gjennomgår også andre prosjekter som kan øke
kapasiteten på kortere og lengre sikt.
Soningskøen var på 2 762 dommer
pr. 31. mars 2003. Dette er en økning på 340 dommer
i forhold til 31. desember 2002. Køen tilsvarer full utnyttelse
av 581 fengselsplasser i ett år. Samtidig har kapasitetsutnyttelsen
i 1. kvartal vært svært høy, med et belegg
på 96,8 pst. Hovedtyngden av soningskøen er kortere
dommer i østlandsområdet.
Komiteen viser til
merknader under de enkelte punkter nedenfor.
På grunn av den meget pressede varetektsituasjonen, særlig
på Vestlandet og i østlandsområdet, er
det iverksatt strakstiltak for å utvide varetektkapasiteten
ved Bergen fengsel og Ullersmo fengsel. Ved Ullersmo fengsel er
varetektkapasiteten økt med 15 plasser fra 1. mars 2003,
og ved Bergen fengsel med 6 plasser (dublering) fra 1. april 2003.
Foruten nevnte tiltak foreslås det å øke
kapasiteten med ytterligere 11 plasser (dublering) i Bergen fengsel
fra 1. juli 2003.
De nevnte tiltakene har en samlet kostnadsramme
på 9,1 mill. kroner i 2003, fordelt med 6,5 mill. kroner
i økte driftsutgifter og 2,6 mill. kroner i engangsinvesteringer
(ved Bergen fengsel).
Merutgiftene til drift foreslås finansiert
med 3,5 mill. kroner som følge av forventede merinntekter
fra boligsalg, og ved å overføre 1,5 mill. kroner
fra kap. 432 Kriminalomsorgens utdanningssenter post 1 Driftsutgifter.
I tillegg foreslås det å omdisponere 1,5 mill.
kroner innenfor kriminalomsorgens budsjettramme, blant annet ved å benytte
innsparing på 1 mill. kroner i forbindelse med prosjektering
av nytt fengsel i Fauske/Sørfold, som Justisdepartementet legger
til grunn kan gjennomføres for 1 mill. kroner. Justisdepartementet har
også lagt til grunn at 2,6 mill. kroner i investeringsutgifter
ved Bergen fengsel kan skaffes til veie ved bruk av midler fra kap.
430 post 45, som i sin tid var bevilget til Vardåsen leir (nå nye
Kongsvinger fengsel), jf. omtale under post 45.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 430 post
1 med 5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 430 post 1 med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet er enig i styrkningen av denne posten. Disse
medlemmer er dog ikke enig i at man tar penger fra kriminalomsorgens
utdanningssenter eller fra fengselsprosjektet i Fauske/Sørfold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
man må tenke nytt for å få bukt med den
stadig økende soningskøen. Disse medlemmer ønsker
derfor at det legges til rette for å la private starte
opp fengselsdrift for kortere dommer på eksempelvis 60
dager og under, som ikke er voldsdommer eller narkotikadommer. Her
kan det settes av midler til en innsatsbasert finansiering, som
man for eksempel har gjort med sykehusdriften. Dersom man får
et slikt system som er forutsigbart, vil dette bidra til at private initiativ
vil kunne gi nye gode løsninger, som for eksempel leie
inn flytende fengsel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens sentrale
forvaltning (jf. kap. 3430). | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 1 580 654 000 til
kr 1 630 654 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at situasjonen i kriminalomsorgen er svært utilfredsstillende.
Det er alvorlig når soningskøene øker
for hver måned som går, og det rapporteres om
høyt sykefravær blant ansatte i fengslene og økt
bruk av dobbeltrom (dublering). Disse medlemmer viser
til oppslag i VG 20. mai 2003 som viste hvor galt det kan gå når
dublering benyttes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen påse
at dublering i fengslene kun benyttes når de berørte
innsatte samtykker til dette, samt når det anses forsvarlig
av helseavdelingen og sosialkonsulenter ved anstalten."
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en plan for bemanning og ressursbehov innen
kriminalomsorgen, herunder friomsorgen. Det er også nødvendig
med en plan for hva slags soningsplasser Norge vil trenge framover
og hvor disse bør opprettes. Det er en lite ønskelig
situasjon at det stadig kommer krav om bygging av nye fengsler rundt
omkring i landet uten at dette er ledd i en større plan
som baserer seg på reelle behov.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en plan som gjennomgår behovet for bemanning, ressurser
og soningsplasser for kriminalomsorgen, herunder friomsorgen."
Disse medlemmer mener at § 12-soning
må benyttes mer og at Friomsorgen må få romsligere
rammer slik at den settes i stand til å gjennomføre
flere samfunnsstraffdommer. Disse medlemmer foreslår
at kriminalomsorgen styrkes med 31,3 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag i proposisjonen, for å imøtese
behovene for soningsplasser, bemanning og kvalitet i straffegjennomføringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens sentrale
forvaltning (jf. kap. 3430): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 36 300 000 |
| | fra kr 1 580 654 000 til
kr 1 616 954 000" | |
I Budsjett-innst. S. nr. 4 (2000-2001) vedtok
Stortinget en omlegging av skogsforlegningsdriften, samt en opprettholdelse
av skogsforlegningen i Arendal. Justisdepartementet ble bedt om å foreta
en evaluering og vurdering av oppnådde resultater i skogsforlegningen
i Arendal, Kleivgrend, som ligger i Fyresdal kommune.
På bakgrunn av dette overførte
Justisdepartementet ressurser fra den nedlagte skogsforlegningen
i Skien til Kleivgrend. Virksomheten i Kleivgrend ble oppgradert og
kapasiteten ble økt med 100 pst. Aktivitetene i Kleivgrend
ble i større grad enn tidligere rettet mot programvirksomhet
og opplæring. Blant annet er kontaktbetjentordningen innført,
og kriminalomsorgens kurs "Trafikk og rus" skal startes opp i løpet
av siste halvår 2003.
Justisdepartementet mener at det arbeidet som
drives i Kleivgrend i dag fungerer godt, og vil opprettholde driften
av skogsforlegningen.
Komiteen tar dette
til orientering.
Posten omfatter i hovedsak arbeidsdriftens utgifter og
arbeidspenger til de innsatte. Justisdepartementet foreslår
at benevnelsen på post 21 gis stikkordet "kan nyttes under
kap. 430 post 1" for å øke fleksibiliteten i kriminalomsorgens
budsjett, jf. forslag til romertallsvedtak.
Videre foreslås det at Justisdepartementet i
2003 gis fullmakt til å overskride bevilgningen på kap.
430 post 21 mot tilsvarende merinntekt på kap. 3430 post
2, jf. omtale under kap. 3430 post 2.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til påføring av stikkord,
jf. forslag XII nr. 1 og til fullmakt, jf. forslag II nr. 2 under
kapittel 23 Komiteens tilråding.
I Revidert nasjonalbudsjett for 2002 ble det
bevilget 30 mill. kroner til ombygging av Vardåsen leir til
fengsel. I 2002 ble 15,05 mill. kroner av bevilgningen benyttet
til kjøp, engangsinvesteringer og ombygging. Den resterende
ubrukte bevilgningen i 2002 på 14,55 mill. kroner er overført
til 2003. For å kunne foreta helt nødvendige utvidelser
av varetektskapasiteten har Regjeringen lagt til grunn at 2,6 mill.
kroner av den overførte bevilgningen kan benyttes til engangsinvesteringer
ved Bergen fengsel, jf. omtale under post 1.
Det nye Kongsvinger fengsel (Vardåsen
leir) er nå innlemmet i Statsbyggs husleieordning. Det
foreslås å overføre den resterende ubrukte
bevilgningen på 11,95 mill. kroner til Statsbygg, ettersom
nye Kongsvinger fengsel fra 2003 er innlemmet i husleieordningen
og Statsbygg skal foreta ombyggingen. På denne bakgrunn
foreslås det å redusere bevilgningen på kap.
430 post 45 med 11,95 mill. kroner og å øke bevilgningen tilsvarende
på kap. 2445 Statsbygg post 31 Videreføring av
byggeprosjekter, jf. omtale under kap. 2445 post 31.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 430 post 45 med 11,95 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til at mens det i store deler av 2002
var mangel på bygningsarbeidere, melder nå Aetat
om økning i ledigheten i byggebransjen, samtidig som mange
permitteres. Disse medlemmer viser videre til den
vanskelige situasjonen i kriminalomsorgen, som skyldes en ubalanse
i straffesakskjeden. Politiet har fått svært mye
ressurser og domstolene har organisert seg bedre gjennom de siste årene
uten at kriminalomsorgen har blitt tilsvarende styrket, og soningskøen
vokser.
Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 32,9 mill. kroner utover Regjeringens
forslag til følgende tiltak for å utvide soningskapasiteten:
– Utvidelse
av fengslene på Hamar, Bredtvet og Sem (15 mill. kroner)
– Oppstart av rehabilitering av
Rødbergodden fort (12,9 mill. kroner)
– Utredning av bruk av nedlagte
forsvarsinstitusjoner (5 mill. kroner)
Disse medlemmer har tilført
stikkordet "kan nyttes under post 1", slik at Justisdepartementet kan benytte
midlene til drift, dersom det blir ubalanse mellom inveseringer
og drift.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens sentrale
forvaltning (jf. kap. 3430): | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 1, forhøyes
med | 20 950 000 |
| | fra kr 60 998 000 til kr
81 948 000" | |
Følgende forsvarsanlegg er ifølge
Forsvarsbygg ledige eller vil i løpet av kort tid bli ledige:
Skarsteindalen leir (Andøya), Rødbergodden fort
(Lenvik), Nes fort (Lødingen), Åsegården
leir (Harstad), Setnesmoen leir (Åndalsnes), Hysnes fort
(Rissa), Rinnleiret leir (Levanger), Herdla fort (Askøy),
Hvalsmoen leir (Hønefoss), Haslemoen leir (Solør),
Rauøy fort (Engelsviken) og Skar leir (Maridalen).
Av disse vurderer Justisdepartementet Skarsteindalen
leir, Åsegården leir, Setnesmoen leir, Herdla
fort, Haslemoen leir, Rauøy fort og Skar leir som uaktuelle ut
fra blant annet fengselsfaglige vurderinger.
Kriminalomsorgen har i samarbeid med Statsbygg foretatt
befaring av Rødbergodden fort, Hysnes fort, Rinnleiret
leir og Hvalsmoen leir. I tillegg er det planlagt befaring av Nes
fort. Det er lagt opp til videre vurderinger av enkelte av disse
forsvarsanleggenes beskaffenhet og egnethet i forhold til de krav
kriminal-omsorgen stiller. Dette er et omfattende arbeid som krever
noe tid.
Justisdepartementet vil derfor komme tilbake
til mulig bruk av nedlagte forsvarsanlegg til fengselsformål
i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Samtidig vil departementet legge frem
en vurdering av muligheten for etablering av fengsel i Sørfold/Fauske.
Departementet gjennomgår i tillegg prosjekter i egen regi.
De ulike alternativene vil bli vurdert i en helhetlig sammenheng, for å sikre
best mulig utnyttelse av de samlede ressursene.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet forutsetter at avtaler inngått i
forbindelse med budsjettbehandlingen blir overholdt i budsjettperioden. Disse
medlemmer ber derfor om at Regjeringen umiddelbart foretar
en vurdering av hvilke nedlagte forsvarsanlegg som er aktuelle som
fengsel.
På grunn av ombyggingen i Tromsø fengsel vil
kapasiteten i fengslet variere i løpet av 2003 og den gjennomsnittlige
kapasiteten vil være noe lavere enn normalt. I en kort
periode vil det ikke være varetektskapasitet i fengslet.
For i størst mulig grad å opprettholde kapasiteten,
vil det tas i bruk et elementbygg. Elementbygget vil tas i bruk
primo juni og fra dette tidspunkt vil varetektskapasiteten i Tromsø fengsel
tilsvare dagens kapasitet. Etter at ombyggingen av Tromsø fengsel
er ferdig, kan elementbygget flyttes og benyttes under ombygging
og rehabilitering av andre fengsler.
Komiteen tar dette
til orientering.
Regjeringen kommer tilbake med en redegjørelse
for fengselsprosjektene i Halden og Bergen i forbindelse med St.prp.
nr. 1 (2003-2004).
Komiteen tar dette
til orientering.
Posten omfatter inntekter fra salg av arbeidsdriftens produksjon.
Inntektsøkninger på kap. 3430 post 2 er et resultat
av økt aktivitet eller etterspørsel i forhold
til det budsjetterte. Det foreslås derfor at bevilgningen under
kap. 430 post 21 i 2003 kan overskrides mot tilsvarende merinntekter
under kap. 3430 post 2, jf. forslag til vedtak.
Komiteen viser til
merknad under avsnitt 6.4.3.
Som følge av usikkerhet knyttet til
inntekter av salg av eiendom har Justisdepartementet fått
fullmakt til i 2003 å overskride bevilgningen under kap.
430 post 1 mot tilsvarende merinntekt under kap. 3430 post 1.
Inntektene fra salg av boliger forventes å bli
høyere enn det som ble lagt til grunn i budsjettforslaget
for 2003. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på kap. 3430 post 3 med 3,5 mill. kroner,
mot en tilsvarende økning på kap. 430 post 1,
jf. omtale under kap. 430 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 3430 post 3
med 3,5 mill. kroner.
Det foreslås å overføre
1,5 mill. kroner fra kap. 432 post 1 til kap. 430 post 1, jf. omtale
under kap. 430 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 432 post 1 med 1,5 mill. kroner.
Det foreslås å legge en del
av Kriminalomsorgens utdanningssenters (KRUS) virksomhet til det
nye Kongsvinger fengsel fra høsten 2003. Dette innebærer at
det nye Kongsvinger fengsel opprettes som et opplæringsfengsel
i etaten. Arbeidet med å tilrettelegge det nye Kongsvinger
fengsel som et opplæringsfengsel vil starte høsten
2003, slik at de første aspirantene kan begynne i det ordinære
opptaket fra 1. januar 2004. En slik løsning vil gi en årlig
stabil tilførsel av om lag 15 fengselsbetjentaspiranter
som vil gjennomgå den praktisk/teoretiske opplæringen
ved fengslet. Ved å etablere det nye Kongsvinger fengsel
som et opplæringsfengsel, vil fengslet måtte være
opptatt av kompetanse og utviklingsarbeid for å kunne tilfredsstille
faglige og organisatoriske krav. Det er naturlig at det trekkes veksler
på de fagmiljøer som finnes i området,
og at det etableres nettverk sammen med for eksempel Høgskolestiftelsen
i Kongsvinger.
I tillegg til å opprette det nye Kongsvinger
fengsel som et opplæringsfengsel, foreslås det å inngå et
samarbeid med Høgskolestiftelsen i Kongsvinger om kompetanseutviklingstiltak
i kriminalomsorgen. Det er dialog mellom KRUS og Høgskolestiftelsen
vedrørende et slikt samarbeid om etterutdanning. Dette
kan bli aktuelt allerede fra høsten 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
de skisserte planene i Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
vedrørende etableringen av fengselsutdanningen på Kongsvinger
er for snevre i forhold til det som er forutsatt i det vedtak Stortinget har
fattet i saken. Utdanningstilbudet bør omfatte teori og
praksis og være et fullverdig desentralisert utdannelsestilbud
som kan bidra til rekruttering til veksten i kriminalomsorgen. Det
er naturlig med utstrakt samarbeid og involvering av Høgskolen i
Hedmark og Høgskolestiftelsen i Kongsvinger. Disse
medlemmer ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget i
egnet form for en redegjørelse om innhold og fremdrift
i utdanningstilbudet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet mener de skisserte planene i forslag til
revidert nasjonalbudsjett vedrørende etableringen av fengselsutdanningen
på Kongsvinger er for snevre i forhold til det som ble
forutsatt i vedtak i Stortinget av i Innst. S. nr. 260 (2001-2002),
der justiskomiteen ba departementet om å komme tilbake
med forslag til hvordan og på hvilke vilkår et
desentralisert undervisningsopplegg kan tas i bruk framover, med
utgangspunkt i Kongsvinger fra høsten 2003.
En samlet komité fremmet forslag om å be
Regjeringen iverksette et desentralisert undervisningsopplegg for
fengselsbetjenter i Kongsvinger fra høsten 2003.
Disse medlemmer mener utdanningstilbudet
må omfatte både teori og praksis og være
et fullverdig desentralisert utdanningstilbud, som skal gi et bidra
til nødvendig rekruttering til kriminalomsorgen. Utdanningstilbudet
bør gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i
Hedmark og Høgskolestiftelsen i Kongsvinger. Disse
medlemmer ber Regjeringen i budsjett for 2004 komme tilbake
til Stortinget med et opplegg for denne utdanningen med innhold,
fremdrift og finansiering av utdanningstilbudet.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 59,817 mill. kroner.
Departementet mener ellers at det gjennom strenge prioriteringer
og forskyvning av enkelte utviklingstiltak er mulig å opprettholde et
forsvarlig aktivitetsnivå i politi- og lensmannsetaten i
2003.
Komiteen viser til
merknader under de enkelte punkter nedenfor.
Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 440 Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten post 1 med 0,971 mill. kroner, mot en tilsvarende
reduksjon på kap. 400 Justisdepartementet post 1, jf. omtale
under kap. 400.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Regjeringen legger stor vekt på å sikre
god saksflyt og få til en mer effektiv utnyttelse av ressursene
i alle leddene i behandlingen av utlendingssaker, samtidig som de
totale kostnader på utlendingsområdet holdes på et
forsvarlig nivå.
Politiets arbeidsoppgaver på utlendingsområdet
er i hovedsak knyttet til registrering av nyankomne asylsøkere,
etterforskning av identitet, samt uttransportering av søkere
som har fått avslag på asylsøknaden eller
av utlendinger som på annet grunnlag ikke får
bli i Norge, men som ikke forlater landet frivillig.
I perioden 1996 til 2002 har antallet årlige
asylsøkere økt fra om lag 2 000 til om lag 17
500. Det ble i 2002 uttransportert om lag 8 000 personer, herunder
om lag 6 000 asylsøkere som har fått avslag, og
som enten forlot landet frivillig for eksempel via International
Organisation Migration (IOM) eller med ledsagelse fra politiet,
samt personer i andre utlendingssaker, som for eksempel bortvisning
og utvisning. Mange av søkerne har ikke noe beskyttelsesbehov
eller annet grunnlag for opphold, og har dermed ikke krav på asyl
eller oppholdstillatelse i Norge. Hele 80-90 pst. av søkerne kommer
uten reisedokumenter, dvs. at det kan være svært
vanskelig og arbeidskrevende å få bekreftet deres identitet
og nasjonalitet.
En tverrdepartemental arbeidsgruppe har gjennomgått
organisering og prioriteringer på utlendingsområdet.
Rapporten dokumenterer at det har utviklet seg en vesentlig skjevhet
mellom de ulike leddene i kjeden, som bl.a. har ført til
at svært mange personer med negativt vedtak ikke blir uttransportert
raskt nok. Disse blir i stor grad ventende i asylmottak. Manglende
uttransporteringskapasitet vil kunne ha store samfunnsøkonomiske
og menneskelige omkostninger.
Justisdepartementet vil i samarbeid med bl.a.
Kommunal- og regionaldepartementet, Utlendingsdirektoratet og Utenriksdepartementet sette
i verk omfattende tiltak for at politiet skal ha mulighet for å håndtere
de økte asylankomsttallene, nedarbeide restansene og øke antall
uttransporter. Departementet har nå bedt Politidirektoratet iverksette
en rekke tiltak for å effektivisere virksomheten. Dette
omfatter organisatoriske tiltak som har betydning for styring, prioritering
og kontroll på feltet, samt tiltak for å styrke
kostnadseffektiviteten. Ett meget viktig organisatorisk tiltak vil
være å etablere en ny nasjonal registrerings-
og effektueringsenhet under Politidirektoratet. I arbeidet man nå går
inn i vil også oppfølging av Politidirektoratets
rapport om å ta i bruk sivilt ansatte under politiets ledelse
ved transportoppdrag bli vurdert.
Det tas sikte på å dekke mange
av tiltakene som skal effektivisere virksomheten og redusere gjennomsnittskostnadene
ved utreise innenfor politiets eksisterende budsjettrammer. Tiltakene
forutsettes også å ha en forebyggende effekt,
slik at den fremtidige tilstrømmingen av asylsøkere med
antatt grunnløse søknader kan reduseres.
Komiteen tar dette
til orientering.
Politidirektoratet og Justisdepartementet har
nå gjennomført nye analyser av utgiftene på asyl-
og utlendingsfeltet basert på regnskapet for 2002 og for
1. kvartal 2003. Forbruksutviklingen tilsier at de gjennomsnittstall
som Justisdepartementet tidligere har lagt til grunn for uttransporteringer
i asyl- og utlendingssaker har vært vesentlig lavere enn
de reelle utgiftene.
Selv om det iverksettes tiltak som forventes å gi
innsparinger allerede i 2003, er det derfor nødvendig å øke bevilgningen
til politiets arbeid på asyl- og utlendingsfeltet. Merbehovet
i 2003 anslås til 103,1 mill. kroner, og består
av følgende elementer:
1. oppjustering av kostnadsanslagene
ifm. uttransporter i asylsakene
2. økning av totalantallet for
uttransporter fra om lag 8000 i 2002 til om lag 10 500 i 2003 (inkludert asylsøkere som
har fått avslag, og som enten forlot landet frivillig via
IOM eller med ledsagelse fra politiet, samt andre utlendingssaker som
bortvisning, utvisning)
3. personellmessige styrkinger på utlendingsområdet
Årsaken til merbehovet som har oppstått
er blant annet at sammensetningen av de gjenværende asylsøkerne som
skal returneres, er betydelig endret. I første halvdel
av 2002 var en vesentlig andel av uttransporteringene til land i Øst-Europa og
på Balkan. I siste kvartal 2002 og første kvartal
2003 var uttransporteringene i større grad til mer fjerntliggende
land og med en større spredning på antall land.
Dette skyldes delvis at politiet tidligere har prioritert de enkleste
og billigste uttransporteringene og delvis endringene i asylsøkergruppen.
Dette innebærer at de samlede reisekostnadene har blitt
vesentlig høyere enn tidligere antatt, både på grunn
av lengre reiseavstander og at færre uttransporteringer
per destinasjon reduserer muligheten for bruk av kostnadsbesparende
charterfly. Billettkostnadene for asylsøkere og politieskorte
utgjør en vesentlig andel av de totale kostnadene ved uttransportering.
En annen årsak til merbehovet er at
en langt større andel av asylsøkerne nå bor
i mottak spredt over hele landet. Sammenlignet med situasjonen i
2002 medfører dette økte utgifter til innenlands
transport, før transportering ut av Norge.
Effektiviseringstiltakene som nå iverksettes,
forventes å gi en kostnadsbesparelse allerede i 2003. Det
er imidlertid betydelig usikkerhet knyttet til politiets samlede
bevilgningsbehov på asyl- og utlendingsfeltet. Justisdepartementet vil
derfor følge utviklingen på området med
særskilt oppmerksomhet, og om nødvendig komme
tilbake med nye forslag senere i budsjetterminen.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 440 med
totalt 103,1 mill. kroner, fordelt med 70,1 mill. kroner på post
1 og 33 mill.kroner på post 21,
jf. omtale under post 21.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Justisdepartementet vil sommeren og høsten
2003 øke politiets innsats mot trafikkriminalitet som et
ledd i arbeidet med å redusere antallet drepte og skadde
i trafikken. Den økte innsatsen skal bl.a. rette seg mot saker
knyttet til automatisk trafikkontroll (ATK). Det er i den forbindelse
behov for å styrke politiets administrative kapasitet med
midlertidige stillinger/engasjementer, for å unngå at
dette går på bekostning av annen virksomhet i
politiet. Det foreslås på bakgrunn av ovennevnte å øke
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 9 mill. kroner.
Den økte innsatsen fra politiets side
forventes å øke bøteinntektene i 2003
i trafikksaker med om lag 59 mill. kroner. Disse inntektene føres
på kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 81 Bøter,
inndragninger, jf. omtale under kap. 4634 post 81.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Departementet foreslår, som en ren
teknisk endring, å nedjustere bevilgningen på kap.
440 post 1 med 7,754 mill kroner, mot tilsvarende nedjustering av
inntektskravet under kap. 3440 post 3 Salgsinntekter. Inntekstposten
blir da av praktiske grunner satt til 0 kroner. Dette innebærer
ingen realitetsendring i politiets budsjett, men vil forenkle administrative
ordninger knyttet til inntektsføring og salg av utrangert
materiell, slik at det blir enklere for politidistriktene å nyttiggjøre
seg inntektene fra salget. Gjeldende merinntektsfullmakt på området
videreføres uten endringer.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 2,8 mill. kroner mot
en tilsvarende økning i bevilgningen på kap. 445
Den høyere påtalemyndighet post 1, jf. omtale
under kap. 445.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 1,4 mill. kroner, og å øke
bevilgningen tilsvarende under kap. 443 Innsynsloven post 1 Driftsutgifter,
jf. omtale under kap. 443.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 3 mill. kroner, og å øke
bevilgningen tilsvarende under kap. 456 post 1, jf. nærmere omtale
under kap. 456.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 440 post 1 med 2,3 mill. kroner, og å øke
bevilgningen under kap. 471 Statens erstatningsansvar post 71 tilsvarende,
jf. omtale under kap. 471.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Stortinget vedtok ved behandlingen av St.prp.
nr. 54 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 252 (2001-2002), å bevilge
3 mill. kroner på kap. 440 post 1 til anskaffelse av nukleær
detektor ved grenseoverganger. Midlene ble ikke benyttet i 2002,
og er overført til 2003. Det er tollvesenet som har ansvaret
for kontroll av personer og gods ved grensene. Ansvaret for oppfølging
av tiltaket er derfor overført til Finansdepartementet
ved Toll- og avgiftsdirektoratet. På denne bakgrunn foreslås
det å rammeoverføre 3 mill. kroner fra kap. 440
post 1 til kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1, jf. omtale under kap.
1610.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.7.1.11.
Standpunkttabell, punkt
6.7.1.11
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag 1 000 kr | H, KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
440 | | Politidirektoratet | | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | | | | | | |
| 1.1 | Kriminalitetsforeb. råd | +971 | | +971 | +971 | +971 | +971 | +971 |
| 1.2 | Uttransportering | +70 100 | | +70 100 | +70 100 | +70 100 | +70 100 | +70 100 |
| 1.3 | Økt trafikkinnsats | +9 000 | | +9 000 | +9 000 | +9 000 | +9 000 | +9 000 |
| 1.4 | Teknisk nedjustering | -7 754 | | -7 754 | -7 754 | -7 754 | -7 754 | -7 754 |
| 1.5 | Overf. til Kap. 445 | -2 800 | | -2 800 | -2 800 | -2 800 | -2 800 | -2 800 |
| 1.6 | Overf. til Kap. 443 | -1 400 | | -1 400 | -1 400 | -1 400 | -1 400 | -1 400 |
| 1.7 | Overf. til Kap. 456 | -3 000 | | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 |
| 1.8 | Overf. til Kap. 471 | -2 300 | | -2 300 | -2 300 | -2 300 | -2 300 | -2 300 |
| 1.9 | Overf. til Kap. 1610 | -3 000 | | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 |
| 1.10 | Økning | | | | +84 399 | | +30 000 | +84 399 |
| 1.11 | Kutt | | -14 600 | -14 600 | | -14 600 | | |
| | Sum | +59 817 | +45 217 | +45 217 | +144 216 | +45 217 | +89 817 | +144 216 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkepart og Venstre viser til at et flertall har
varslet at de vil øke reguleringen av G utover Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om Trygdeoppgjøret
2003. Disse medlemmer mener det er viktig at bevilgningsøkningen
på 572 mill. kroner dekkes inn. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen ønsker å øke bevilgningen
på kap. 440 post 1 med 59,817 mill. kroner. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse medlemmer å redusere
den økte bevilgningen med 14,6 mill. kroner til 45,217
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 45 217 000 |
| | fra kr 5 624 718 000 til
kr 5 669 935 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Politiets Fellesforbund etter
en gjennomgang har funnet behov for over 230 000 000 kroner. Disse
medlemmer er hovedsakelig enig med politiforbundet i at
politiet har et reelt behov for økte rammer. En økning
på hundre millioner vil gi en totaløkning på 159
817 000 kroner i revidert, men fortsatt lavere enn politiforbundets ønsker.
Fremskrittspartiet vil i denne sammenheng vise til at en rekke oppgaver
bør ha en overslagsbevilgning jf. nedenfor.
Disse medlemmer mener denne styrkningen
er et minimum dersom man skal klare å opprettholde et tilstrekkelig
og landsdekkende politi. Disse medlemmer er kjent
med at Politidirektoratet har fremlagt en rapport for omdisponering
og flytting av midler og stillinger. Disse medlemmer viser
til at dette vil medføre en vesentlig nedbemanning i en
rekke politidistrikt. En slik nedskjæring er direkte følge
av for lave bevilgninger til politiet. Disse medlemmerhar ikke registrert at man i noe distrikt
har overskudd av operative politistillinger sett i forhold til politiets oppgaver
og utfordringer. Den manglende prioriteringen av politiet går
utover folks trygghet og servicen overfor publikum. Disse
medlemmer mener at man kan ikke bekjempe kriminalitet, drive
forebyggende arbeid og ha et godt og operativt politi uten man gir
de tilstrekkelige midler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet ser at noe av det som er spesielt
med dagens arbeidsmarkedssituasjon er at det er mange høyt
utdannede som ikke får relevant arbeid. Det er blant annet
høy arbeidsledighet blant jurister, samtidig som det er
et stort behov for jurister innen politi og påtalemyndighet.
Dersom man får anledning til å ansette flere jurister
innen politi og påtalemyndighet vil man kunne få ned
saksbehandlingstiden frem til pådømmelse, og frigjøre
ressurser.
Disse medlemmer ser at politiet har
et stort behov for "sivilt ansatte" i merkantile stillinger og lignende,
og hvor det er mange godt utdannede personer som i dag går
arbeidsledig. Dette betyr at man ikke trenger omskolering før
man kan utnytte deres kompetanse og arbeidskraft. Flere sivile stillinger
i politiet vil samtidig bidra til å realisere politireformenes
mål om mer politi i gatene, da de som er utdannet som politi blir
frigjort fra merkantile og administrative kontoroppgaver. Disse medlemmer mener man i vesentlig grad må fokusere
på å utnytte denne muligheten til å effektivisere
og utnytte slik ledig kompetanse ved anvendelsen av de tilførte
midler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet politi- og
lennsmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 144 216 000 |
| | fra kr 5 640 319 000 til
kr 5 784 535 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til den anstrengte økonomiske situasjonen ved svært
mange politidistrikt. Stramme budsjett fører til at politidistriktene
må kutte ned på antall politifolk i aktiv tjeneste.
Politireformen skulle gi et mer effektivt politi og frigjøre
400-500 årsverk. Men i stedet registrerer dette
medlem at det kommer urovekkende signaler som gjelder forholdet
mellom oppgaver og midler i politietaten. Det er derfor grunn til å stille
spørsmål ved om politireformen har fungert etter
intensjonen. Første halvår 2002 var det registrert
en sterk økning i vinnings-, volds - og trafikkriminalitet.
For å motvirke og snu denne trenden trengs det et mer synlig
politi. Et synlig politi vil virke forebyggende i vid forstand.
Derfor ønsker dette medlem å øke
bevilgningene til politi- og lensmannsetaten med 30 mill. kroner
mer enn det Regjeringen foreslår.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 89 817 000 |
| | fra kr 5 624 718 000 til
kr 5 714 535 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet ser at politiet på en rekke områder
er blitt påført store uforutsette utgifter. Disse utgiftene
er blitt påført som følge av ekstraordinære internasjonale/nasjonale
hendelser eller situasjoner. Dette har i vesentlig grad gått
utover politiets alminnelige virksomhet. Disse medlemmer mener
utgifter til oppgaver som uttransportering av asylsøkere, ambassadevakthold,
livvaktstjeneste, bruk av beredskapstroppen, fangetransport, utgifter
ved statsbesøk og andre store internasjonale offisielle
begivenheter i Norge skal gjøres som en overslagsbevilgning. Disse medlemmer viser
til at dette er oppgaver som en uansett må bekoste.
Når det gjelder uttransportering, vil
man for eksempel bruke mindre penger på å ha personer
med avslag på sin asylsøknad sittende i asylmottak dersom
man bruker mer penger på uttransportering. Man bør
her derfor evne å tenke tverrdepartementalt.
Disse medlemmer viser til forslag
under punkt 21.1, kap. 440 ny post 23.
Kommunikasjonskontroll er et sentralt virkemiddel for å bekjempe
og forebygge terrorrelaterte handlinger. Dette er ytterligere understreket
i den aktuelle internasjonale situasjonen. Det ble i 2002 bevilget
10 mill. kroner på kap. 440 post 1 til investeringer knyttet
til kommunikasjonskontroll. Den teknologiske utviklingen på området
har ikke gått så raskt som man tidligere antok.
Departementet foreslår derfor etter en ny vurdering at
det ikke iverksettes vesentlige investeringer nå, bl.a.
fordi det fortsatt vil være mulig å utnytte eksisterende
utstyr med mindre modifikasjoner. I stedet vil Politiets sikkerhetstjeneste
foreta mindre investeringer i eksisterende utstyr, og benytte de
resterende midlene til å dekke andre utgifter innenfor
kommunikasjonskontroll. Dette vil samlet gi en bedre utnyttelse
av de 10 mill. kroner som Stortinget har bevilget.
Komiteen tar dette
til orientering.
Fase I av politireformen er gjennomført
som planlagt. Det er frigjort politiutdannet personell i tråd
med de forutsetninger som tidligere er lagt til grunn. Justisdepartementet vil
komme tilbake med en nærmere omtale av arbeidet med politireformen
i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet stiller seg undrende til at
departementet, i forbindelse med at fase 1 av reformen er gjennomfort,
slår fast at det har blitt frigjort politiutdannet personell
i tråd med de forutsetninger som tidligere er lagt til
grunn.
Disse medlemmer har fått
stadig flere tilbakemeldinger om at publikum opplever det motsatte.
Det er etter disse medlemmers syn tvilsomt at reformen
har fått mer politi ute i operativt politiarbeid. Dette krever
ekstra tiltak. Spesielt trengs det en økning av sivilt
ansatte slik at politiutdannet personell ikke blir satt til å utføre
kontoroppgaver.
Politidirektoratet har utredet muligheten for å benytte
sivilt personell til å gjennomføre fangetransporter,
enten i form av offentlig sivilt tilsatte eller ved å inngå avtale
med private aktører etter anbudskonkurranse. For begge
modeller vil målet være å frigjøre politiutdannet
personell, som i dag bruker mye tid på fangetransporter,
til andre oppgaver innen kriminalitetsbekjempelsen.
Modellene for innenlandske fangetransporter
som er utredet av Politidirektoratet krever økt ressursinnsats, forutsatt
omdisponering av frigjort politipersonell. På bakgrunn
av de økonomiske rammer politiet arbeider innenfor i 2003,
sammenholdt med betydelige utfordringer politiet har når
det gjelder å effektivisere og reorganisere de utenlandske
asyltransporter, bortvisninger mv, vil departementet i St.prp. nr.
1 (2003-2004) komme nærmere tilbake til en helhetlig presentasjon
av transportkonsepter - innenlands og utenlands, med og uten bruk
av sivilt ansatte mv. I forhold til antagelsene i St.prp. nr. 1
for 2003 har arbeidet med nye organisasjonskonsept for transporter
(fangetransport innenlands og asyl/bortvisning utenlands)
tatt noe lenger tid enn forutsatt. Dessuten viser det seg at de økonomiske, praktiske
og personalpolitiske virkningene av forslagene er mer komplekse
enn tidligere antatt. Departementet regner imidlertid med at det
kan legges fram et konsept (prøveprosjekt) for fangetransporter
innenlands som vil bli iverksatt sent i 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
forsøkene med å la sivilt personell eller private
aktører utføre fangetransport har en for liten
fremdrift. Dette bør kunne løses raskere og enklere.
Man kan eksempelvis bruke "negativt anbud". Disse medlemmer finner
det lite tilfredsstillende at man ikke har kommet lengre med dette.
Justisdepartementet arbeider med å utvikle
tilbudet i justissektorens kurs- og øvingssenter i Stavern.
En tar sikte på å etablere innendørs
skytebane på senteret og benytte øvingsfelt med øvingsbane
på Torp flystasjon. Videre skal kapasiteten på enkeltrom økes.
Dette vil på sikt gi en gunstig løsning på justissektorens
behov for kurs- og øvingssenter.
For å kunne utnytte den kapasitet som
etableres i Stavern, er det nødvendig å avvikle
Politihøgskolens eksisterende kurs- og øvingsaktivitet
i Nord-Odal. Dette vil også gi en bedre kapasitetsutnyttelse
av politiets kurs- og øvingsanlegg på Sæter
gård (utenfor Kongsvinger). Politiets behov for ulike typer
operativ ferdighetstrening, herunder økt samarbeid og samtrening
med andre nødetater, vil bli bedre ivaretatt ved kurs-
og øvingssenteret i Stavern enn det som er tilfelle ved
dagens ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at Regjeringen vil utvikle justissektorens kurs- og øvingssenter
i Stavern, og legge ned Politihøgskolens virksomhet i Nord-Odal. Disse
medlemmer vil støtte opprettelsen av utdannings-,
kurs- og øvingssenter for justissektoren i Stavern, men
gå imot å legge ned Politihøgskolens
senter på Bruvoll i Nord-Odal. Senteret i Stavern er ikke avhengig
av nedleggelse i Nord-Odal.
Disse medlemmer vil påpeke
at Politihøgskolen selv ønsker også å opprettholde
aktiviteten på Bruvoll. Faglige evalueringsrapporter, lave
driftskostnader, nylig foretatte investeringer, leieavtale fram
til 2022, nærhet til Gardermoen, stedets egnethet og fornøyde brukere
tilsier at senteret i Nord-Odal er vel egnet til de spesialistkurs
som tilbys i forbindelse med kjøreopplæring.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for fortsatt drift ved Politihøgskolens virksomheter ved
Sæter Gård, Kongsvinger og Bruvoll, Nord-Odal."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å utvikle justissektorens
kurs og øvingssenter i Stavern, og i den forbindelse legge
ned Politihøgskolens virksomhet i Nord-Odal. Fremskrittspartiet
foreslo i fjor å flytte hele PSH til Stavern, og vil gjenta
dette forslaget. Om dette forslaget ikke blir vedtatt, vil disse
medlemmer subsidiært gå imot Regjeringens
forslag om flytting av virksomheten på Bruvoll i Nord-Odal.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om innen
en tidsramme på 2 år, å samlokalisere
Politihøgskolen ved justissektorens kurs og øvingssenter
i Stavern."
I Innst. S. nr. 255 (2001-2002) har Stortinget bedt
om en rapport om politiets arbeid og prioriteringer innen arbeidet
mot ulovlig innvandring, under henvisning til EUs handlingsplan.
En av de største utfordringene for
politiet er bekjempelsen av den organiserte, grenseoverskridende
kriminaliteten. Denne type kriminalitet er i hovedsak knyttet til
kriminelle nettverk og baserer seg på hvilke aktiviteter
og områder som gir størst profitt. De kriminelle avstår
bl.a. ikke fra å utnytte andre mennesker gjennom for eksempel
handel med kvinner til prostitusjon eller menneskesmugling.
Politiet står overfor store utfordringer
for å kunne forebygge, avdekke og etterforske ulovlig innvandring. Politidirektoratet har
derfor iverksatt flere tiltak for å møte denne
utfordringen, bl.a. har man i både 2001 og 2002 initiert
ekstraordinær kontrollinnsats hvor fokus har vært
rettet mot den grenseoverskridende kriminaliteten. Disse tiltakene,
som vil bli videreført i 2003 og 2004, innebærer
kompetanseoppbygging, økt kontrollaktivitet og tverretatlig
samarbeid. Antall etterforskede saker relatert til menneskesmugling økte
fra 38 i 2001 til 61 i 2002 (dvs. en økning på om
lag 60 pst).
Et forhold som vies oppmerksomhet er asylsøkere som
kommer til Norge ved hjelp av menneskesmuglere som har forledet
dem til å tro at de vil kunne få opphold eller
arbeid i landet. Et typisk tegn på dette er den store andelen
utlendinger som ikke kan fremvise identitetsdokumenter i det øyeblikk
de melder seg for politiet. Dette medfører en stor arbeidsbelastning
for både politiet og utlendingsforvaltningen knyttet til
kartlegging av identitet og grunnlag for beskyttelse, og til arbeidet med å utstede
reisedokumenter som er nødvendig for å kunne foreta
uttransporteringer. Sentralt her er også arbeidet for å få opprinnelsesland
til å utstede reisedokumenter. De ubegrunnede søknadene
som ikke fyller vilkårene for beskyttelse er med på å undergrave
asylinstituttet.
I EUs handlingsplan mot ulovlig innvandring
og menneskehandel fremholdes en reduksjon av migrasjonsdrivende
faktorer i både opprinnelses- og bestemmelsesland, sammen
med fokus på innreisekontroll, visumutstedelse og utstedelse
av tillatelser, som effektive tiltak mot ulovlig innvandring og
menneskehandel. Det vises i denne forbindelse til at Regjeringen
har fremmet Ot.prp. nr. 62 (2002-2003) Om lov om endringer i straffeloven
og straffeprosessloven mv. (lovtiltak mot organisert kriminalitet
og menneskehandel, gjengangerstraff mv.), og til Regjeringens handlingsplan mot
handel med kvinner og barn. Politidirektoratet vil i løpet
av 2003 utarbeide en nasjonal handlingsplan for bekjempelse av grensekryssende
kriminalitet. Handlingsplanen vil, ved siden av å komme
med retningslinjer for nasjonale tiltak, bygge på de samme
intensjoner som EUs handlingsplan.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det vises til Budsjett-innst. S. nr. 4 (2001-2002)
hvor justiskomiteen bl.a. skriver følgende:
"Komiteen vil vise til at politi- og lensmannsetatens biler
ikke har avgiftsfritak slik andre utrykningskjøretøy
har. Dessuten er mange av bilene på leasing. Komiteen ber
departementet vurdere avgiftsfritak samt ressursbruken ved bruk
av leasing isteden for innkjøp av biler."
Per 1. januar 2002 disponerte politi- og lensmannsetaten 1
546 statseide biler og 644 leiebiler. I tillegg kommer motorsykler,
snøscootere m.m. og leie av kjøretøy
i kortere perioder i tilfeller hvor det er behov for anonymisering
av kjøretøyene.
Antall kjøretøy som skiftes
ut hvert år varierer. Fra og med 2003 er midler til anskaffelse
av kjøretøy inkludert i den ordinære
bevilgningen til politidistriktene. Etter denne omleggingen må politidistriktene
nå vurdere anskaffelse av nye biler i forhold til en helhetlig vurdering
av sin samlede ressursbruk.
Ambulanser og brannbiler er fritatt fra å betale engangsavgifter og årsavgifter
på motorvogner. Politiet betaler imidlertid alle pålagte
avgifter, herunder engangsavgifter og merverdiavgifter, ved anskaffelse av
nye statseide biler, motorsykler, snøscootere m.m. Det
anslås at avgiftene i gjennomsnitt utgjør om lag
60 pst. av anskaffelsesprisen ved kjøp av personbil eller stasjonsvogn.
Politiets kjøretøyer består av utryknings- og
spesialkjøretøy, og sivile kjøretøy.
I den grad det er aktuelt å innføre
unntaksbestemmelser for politiet, bør det i så fall
kun omfatte utryknings- og spesialkjøretøy, ikke
gruppen andre kjøretøy. For den siste gruppen
er det naturlig at de samme regler gjelder som for andre offentlige
etater som anskaffer kjøretøy. Et eventuelt bortfall
av avgifter på utrykningskjøretøy vil
kunne føre til en annen fordeling mellom uniformerte og
sivile kjøretøy i politiet.
Fra Regjeringens side er det ønskelig å ha
minst mulig unntak fra hovedregelen for avgiftsberegning. Avgiftsspørsmålet
vil evt. bli vurdert i de årlige budsjettforslagene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, tar
dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet ønsker at alle typer offentlige
utrykningskjøretøy unntas fra engangsavgift og årsavgift.
Ordningen med leasing istedenfor innkjøp
av biler ble innført i 1993 da Justisdepartementet besluttet å avskaffe
bruken av privatbiler i lensmannsetaten. Politidistriktene er oppfordret
til å se hele distriktets kjøretøybehov
under ett og balansere fordelingen av statseide biler og leiebiler
for å unngå en for stor andel av uniformerte leiebiler.
Leiebiler kan i enkelte tilfeller prismessig
være gunstigere enn statseide biler. Dette varierer med
utkjørt distanse per år. Krysningspunktet vil
kunne variere, men antas å ligge rundt 25 000 km i årlig
utkjørt distanse. Det er da ikke tatt hensyn til den statseide
bilens eventuelle restverdi.
Justisdepartementet mener ordningen som ble
innført i 1993 med leiebiler fungerer tilfredsstillende.
Det kan imidlertid være kostnadseffektivt å erstatte
noen av de uniformerte leiebilene som kjører mest i løpet
av perioden, med statseide kjøretøy. Departementet
mener det enkelte politidistrikt selv må vurdere ressursbruken mellom
statseide og leide kjøretøy, og vurdere investeringer
ved kjøp opp mot de årlige leieutgiftene.
Komiteen tar dette
til orientering.
Justisdepartementet, Helsedepartementet og Sosialdepartementet
samarbeider om spørsmål knyttet til sprøyterom
for narkomane. Det vises til nærmere omtale i den generelle
omtalen under Sosialdepartementets område.
Komiteen viser til
merknader under punkt 8.10.
Justisdepartementet viser til den uoversiktlige
internasjonale situasjonen og til krigen i Irak, som har påført
politiet økte utgifter. Det er ikke mulig på det nåværende
tidspunkt å si noe om hvor store ekstrautgifter dette endrede
trusselbildet vil medføre utover de ekstrabevilgninger
som er lagt inn i politibudsjettet etter 11. september 2001. Det
er spesielt utgifter til økt ambassadevakthold og livvakttjeneste
som omfattes. Departementet vil følge utviklingen nøye
og om nødvendig komme tilbake til saken i høstsesjonen.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under 6.7.1.11 i denne innstillingen.
Posten dekker deler av politiets utgifter i
forbindelse med asyl- og utlendingsforvaltningen. Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 33 mill. kroner, jf. nærmere
omtale under kap. 440 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 440 post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet ser at denne posten dekker deler av utgiftene
i forbindelse med Asyl- og utlendingsforvaltningen, og ønsker
derfor at denne posten gjøres til en overslagsbevilgning.
Det vises til omtale under Helsedepartementets
budsjettkapittel 743 vedrørende styrking av nasjonal forskning og
kompetanse om vold og traumer.
Komiteen viser til
merknader under punkt 9.15.1.
På bakgrunn av forslaget om å endre
budsjettrutiner vedrørende salg av utstyr i politiet, foreslås
det å redusere bevilgningen på post 3 med 7,754
mill. kroner, til 0 kroner, jf. omtale under kap. 440 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 3440 post 3.
Fristen for å be om innsyn i overvåkingspolitiets arkiver
og registre gikk ut 31. desember 2002. Det kom inn et uventet høyt
antall søknader om innsyn de siste ukene før fristen
gikk ut som det ikke var tatt høyde for i budsjettforslaget
for 2003. For å kunne opprettholde en forsvarlig saksbehandlingstid
er det behov for å styrke Innsynsutvalgets kapasitet mht.
personell og lokaler. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) bistår
Innsynsutvalget i betydelig grad og vil også påføres økt belastning
pga. alle de innkomne søknadene. Merutgiftene i 2003 til
Innsynsutvalget anslås til 1,4 mill. kroner og til PST 1
mill. kroner.
Justisdepartementet anser at merutgiftene for
PST kan dekkes innenfor PSTs gjeldende ramme. Justisdepartementet
vil avvente forbruksutviklingen før det eventuelt foreslås
noen bevilgningsendring på post 70 Erstatninger, overslagsbevilgning.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 443 post
1 med 1,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon i bevilgningen
på kap. 440 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 443 post 1.
I 2003 stilles det nye krav til straffesaksbehandlingen ved
statsadvokatembetene, herunder frister for når hovedforhandling
eller ankeforhandling skal være påbegynt i saker
der tiltalte er varetektsfengslet nå saken berammes og
i saker hvor tiltalte var under 18 år da handlingen ble
begått. Sammen med en generell økning i saksmengden
medfører dette et behov for å styrke bevilgningen
til statsadvokatembetene i 2003. På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 445 post
1 med 2,8 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon i bevilgningen
på kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1. Vi
viser for øvrig til egen redegjørelse nedenfor
om situasjonen ved Den høyere påtalemyndighet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningene
under kap. 445 post 1 med 2,8 mill. kroner.
I Budsjett-innst. S. nr. 4 (2002-2003) har justiskomiteen
bedt departementet om å redegjøre for situasjonen ved
statsadvokatembetene og gi en vurdering av Fosheim-utvalgets rapport.
Hovedmålet for påtalemyndighetens
virksomhet er å bidra til å redusere kriminaliteten
i Norge. Riksadvokaten og statsadvokatene skal gjennom egen straffesaksbehandling
og sin fagledelse bidra til dette. Statsadvokatenes oppgaver kan
deles inn i hovedområdene straffesaksbehandling, fagledelse
og intern administrasjon og utadrettet virksomhet, hvor straffesaksbehandlingen
utgjør hovedtyngden av oppgavene.
Justisdepartementet har besluttet at det administrative
ansvaret for statsadvokatembetene skal overføres fra departementet
til riksadvokaten fra 1. januar 2004.
Det er i proposisjonen redegjort for bemannings-
og budsjettutvikling for Den høyere påtalemyndighet og for
endring fra 2001 til 2002 i innkomne straffesaker, antall aktorater
og rettsdager utført av statsadvokat, samt antall rettsdager
utført av statsadvokat første halvår
2003.
Regjeringen vil i løpet av våren
fremme forslag til endring i straffeprosessloven som skal gi økt
påtalekompetanse for politijurister i visse typer saker.
Det er for tidlig å si hvilken effekt dette vil få for
statsadvokatenes arbeidssituasjon.
Fristreglene innebærer at embetene
må organiseres annerledes for å sikre at det er
ledig aktorkapasitet når fristsakene skal opp for retten.
Videre vil det, selv med gode rutiner, være nødvendig
med bytte av aktor i noe større grad enn tidligere. Statsadvokatene
har foreløpig anslått at fristreformen gir et
varig behov utover de fem nye stillingene som ble opprettet i 2003
på minst ni statsadvokatårsverk, hvorav fire i
Oslo. Et aktuelt tiltak for å balansere embetenes oppgaver
på en best mulig måte, er å sørge
for at aktoratene som ikke er fristsaker blir berammet med slik
avstand at det både blir plass til fristaktorater, annen
straffesaksbehandling og forhåndsplanlagt fagledelse. Dette
vil i praksis medføre at de sakene som ikke er fristbundet
blir iretteført til et senere tidspunkt enn det som ellers
kunne vært mulig.
I tillegg til straffesaksbehandlingen, skal
statsadvokatene også ivareta fagledelsen, utadrettet virksomhet og
intern administrasjon.
Viktige elementer i statsadvokatenes fagledelse
er deltakelse i beslutningsprosessen når prioriteringer
og resultatmål for straffesaksbehandlingen fastsettes for politidistriktene, å gi
retningslinjer for og følge opp politiets straffesaksbehandling,
samt bidra til at påtalemyndigheten i politiet har den
nødvendige kompetanse.
Den utadrettede virksomheten omfatter samarbeid med
andre etater i strafferettspleien, høringsuttalelser og
utredninger, informasjon til media og allmennheten og internasjonalt
arbeid.
Embetsleder har totalansvar for embetets virksomhet.
Selv om straffesaksbehandlingen må prioriteres i tider
med ressursknapphet, er det viktig at også de andre oppgavene
kan utføres. For at det enkelte statsadvokatembete skal
fungere bra, må embetsleder derfor legge vekt på å ivareta
administrative oppgaver.
I samråd med riksadvokaten oppnevnte
Justisdepartementet 15. desember 1999 et utvalg med mandat til å gjennomgå den
høyere påtalemyndighets organisasjon og arbeidsoppgaver,
herunder statsadvokatembetenes jurisdiksjonsområde, ressursspørsmål
og spørsmål knyttet til de ansattes arbeidsforhold
(Fosheim-utvalget).
Justisdepartementet har besluttet å opprettholde dagens
ordning med 10 statsadvokatdistrikter, jf. St.prp. nr. 1 (2002-2003).
Utvalget mener at statsadvokatenes innsats som
fagleder for politiets straffesaksbehandling bør styrkes. Det
er de senere årene lagt større vekt på tydelig
angivelse av mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen,
og på oppfølgingen av denne. Riksadvokaten og Politidirektoratet har
etablert et nært samarbeid. Både Justisdepartementets
tildelingsbrev og riksadvokatens mål- og prioriteringsskriv
for straffesaksbehandlingen fastsetter at statsadvokatene skal delta
i beslutningsprosessen når prioriteringer og resultatmål
for straffesaksbehandlingen fastsettes for politidistriktene, gi
retningslinjer for og følge opp straffesaksbehandlingen
i politiet og bidra til å heve kompetansen i politiet.
Justisdepartementet understreker betydningen av at statsadvokatene
fører tilsyn med straffesaksbehandlingen i politidistriktene,
og på den måten bidrar til økt effektivitet
og rettssikkerhet.
Utvalget foreslår en del lønns-
og personalpolitiske tiltak, som for eksempel større lønnsspenn,
stipend, spesialisering og studiepermisjon. Som et ledd i forberedelsen
av at riksadvokaten skal overta det administrative ansvaret for
statsadvokatembetene fra 1. januar 2004, vil det bli utarbeidet
lønnspolitikk for den høyere påtalemyndighet.
Videre vil det som en del av tilretteleggingen ved overføringen
av det administrative ansvaret bli utarbeidet personalpolitikk,
der kompetanseheving og etterutdanning, karriereutvikling og studiepermisjon
vil bli omhandlet. De ansattes organisasjoner vil bli trukket inn
i arbeidet i henhold til hovedavtalen.
Utvalget peker også på at
den høyere påtalemyndighet i dag bl.a. ikke har
tilfredsstillende IKT-systemer. Inntil det blir etablert et nytt
felles straffesakssystem for politiet og den høyere påtale-myndighet,
legges det opp til at statsadvokatene knyttes opp mot politiets straffesakssystemer,
Strasak og BL. Politidirektoratet har ansvaret for arbeidet, og
kravspesifikasjon og kostnadsberegning for slik tilknytning vil
foreligge medio 2003. Det vil deretter bli tatt stilling til den
videre fremdrift.
Fosheim-utvalget foreslår en veiledende
norm på 50 retts- og reisedager per statsadvokat per år.
Hensikten er å lette arbeidspresset på statsadvokatene
og jevne ut ulikheter mellom embetene, samt å skape rom
for andre viktige arbeidsoppgaver, så som aktiv fagledelse overfor
politiet og enkeltsaksbehandling. Justisdepartementet mener 50 retts-
og reisedager per år er en gunstig norm ut fra nevnte forutsetninger.
I 2001 var det i gjennomsnitt 57 rettsdager per statsadvokat, mens
tallet i 2002 var på 54 rettsdager. Det er i gjennomsnitt
ca. 4 reisedager per statsadvokat. Justisdepartementet finner det
vanskelig å gi en tilslutning til at en slik norm på 50
skal brukes. Arbeidsmengden kan variere fra år til år.
I tillegg kan statsadvokatene i noen grad påvirke antall
retts- og reisedager ved delegering til politiet. Justisdepartementet
vil følge utviklingen i arbeids- og ressurssituasjonen
ved Den høyere påtalemyndighet nøye.
Komiteen tar det som
står i proposisjonen om situasjonen ved Den høyere
påtalemyndighet til orientering.
I St.meld. nr.17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet, foreslo
Regjeringen en omformulering av hovedmålet for innholdet
i siviltjenesten som faser ut intensjonene om å forberede
sivile vernepliktige mannskaper på en beredskapssituasjon.
Sivile vernepliktige skal benyttes på den
måten som er best for samfunnet, der det er størst
behov for ressursen. Justisdepartementet vil derfor konsentrere
seg om å avgi mannskapene til oppgaver innen helse- og
sosialsektoren, natur- og miljøsektoren og fredssektoren, hvor
de kan gjøre samfunnsnyttig tjeneste under førstegangstjenesten.
Selv om denne tjenesten ikke har et direkte beredskapsformål,
bør mannskapene, som vernepliktige, fortsatt kunne anvendes
i sivil beredskap. Dette bør foregå som i dag,
ved at de stilles til disposisjon for Sivilforsvaret etter fullført
samfunnsnyttig siviltjeneste.
Justisdepartementet foreslår å legge
følgende omformulerte hovedmål til grunn for innholdet
i siviltjenesten, jf. forslag til vedtak: "Siviltjenesten er en
del av den alminnelige verneplikten. Den skal være samfunnsnyttig,
og vernerelevant i forhold til fredsskapende og konfliktforebyggende
arbeid".
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag X under kapittel 23 Komiteens
tilråding.
Som et ledd i oppfølgingen av St.meld.
nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet, jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
vil Justisdepartementet overta ansvaret for Norges Brannskole og
Direktorat for brann- og elsikkerhet fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
fra 1. juli 2003, med unntak av de oppgaver som er foreslått lagt
til det nye Petroleumstilsynet, jf. St.meld. nr. 17 (2002-2003)
Om statlige tilsyn. Justisdepartementet har igangsatt arbeidet med å opprette
et nytt direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap fra 1. september 2003.
Det nye direktoratet vil utgå fra nåværende
Direktoratet for sivilt beredskap og Direktoratet for brann- og elsikkerhet.
Det vises for øvrig til St.meld. nr. 17 (2002-2003) om
statlige tilsyn for nærmere omtale av grensesnittet mellom
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Direktoratet
for Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet.
Regjeringen har i St.meld. nr. 17 (2002-2003)
Om statlige tilsyn foreslått at direktoratet skal etableres
i Tønsberg. I en overgangsperiode vil direktoratet være lokalisert
på to steder. Justisdepartementet tar under forutsetning
om Stortingets samtykke sikte på å samlokalisere
det nye direktoratet i Tønsberg ved årsskiftet 2004-2005.
Ettersom direktoratet skal etableres 1. september 2003,
foreslår Regjeringen en bevilgningsmessig løsning
i 2003 som innebærer at Justisdepartementet kan overskride
bevilgningen under kap. 451/post 1, mot tilsvarende innsparinger
under kap. 1571 postene 1, 21, 45 og 70 og kap. 1577 postene 1 og
45 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet. I tillegg foreslår Regjeringen
at Justisdepartementet gis en fullmakt til å inntekstføre
uten bevilgning på kap. 3451 post 3 mot reduserte inntekter
under kap. 4571 post 2 og kap. 4577 post 1. Det vises til omtale
under kap. 1571 m.fl.
Etableringskostnadene for direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap vil bli søkt dekket innenfor det nye direktoratets
eksisterende rammer uten å svekke de operative beredskapsoppgavene.
Komiteen slutter
seg til forslag til overskridelsesfullmakt, jf. forslag til vedtak
VI under kapittel 23 Komiteens tilråding.
På bakgrunn av St.meld. nr. 17 (2001-2002)
Om Samfunnssikkerhet, jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003), skal Sivilforsvaret
organiseres fylkesvis, med unntak av Finnmark som blir delt i to
kretser og Nordland og Troms hvor Hålogaland politidistrikt
blir en egen krets.
Antall kretser skal redusere fra 40 til 20 i
løpet av 2003 og det legges opp til at bemanningen totalt
skal reduseres med 35 stillinger. Ny kretsstruktur skal være etablert
fra 1. januar 2004.
Lokaliseringen av kretskontorene er basert på en
helhetsvurdering hvor nærhet til politimester, fylkesmann, brannetaten
og helseforetak er vektlagt. Videre har man vektlagt hensynet til
oppgaveutførelse og økonomi.
Justisdepartementet har besluttet følgende
lokaliseringer: Sarpsborg (Østfold), Oslo/Grorud
(Oslo og Akershus), Hamar (Hedmark), Sivilforsvarets skole, Starum
(Oppland), Drammen (Buskerud), Stavern(Vestfold),
Porsgrunn (Telemark), Arendal (Aust-Agder), Kristiansand (Vest-Agder),
Sivilforsvarets skole, Jæren (Rogaland), Bergen (Hordaland),
Sogndal (Sogn og Fjordane), Molde (Møre og Romsdal), Sivilforsvarets
skole, Trondheim (Sør-Trøndelag), Steinkjer (Nord-Trøndelag),
Bodø (Nordland), Harstad (Midtre-Hålogaland),
Tromsø (Troms), Hammerfest (Vest-Finnmark), Kirkenes (Øst-Finnmark).
I St.meld. nr. 17 (2001-2002) er det anslått
en netto innsparingseffekt ved å redusere antall sivilforsvarskretser
fra 40 til 18 på 10-15 mill. kroner. Det kan ventes en
noe lavere innsparingseffekt som følge av at det totale
antall kretser er øket fra 18 til 20, jf. Innst. S. nr. 9
(2002-2003).
Det vil ikke bli realisert netto innsparinger
i 2003, slik som forutsatt i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Netto innsparinger
ved omstilling vil først kunne realiseres på noe
lengre sikt. I 2003 vil det påløpe omstillingskostnader
på anslagsvis 10,3 mill. kroner. Merutgiftene vil bli dekket
gjennom omprioriteringer innenfor eksisterende ramme. Justisdepartementet vil
i størst mulig grad søke å opprettholde
sivilforsvarets operative kapasitet gjennom omstillingsprosessen.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det er et overordnet mål at skolevirksomheten
innen samfunnssikkerhet og beredskap er koordinert og innrettet
slik at virksomhetens ressurser utnyttes effektivt, og slik at virksomheten
utdanner personell med faglige kvalifikasjoner til å utføre
de pålagte oppgaver.
Det nye direktoratet vil ha det faglige og administrative
ansvaret for Sentralskolen for sivilt beredskap, Sivilforsvarets
skole Starum, Sivilforsvarets skole Trondheim, Sivilforsvarets skole
Jæren og Norges Brannskole.
Det legges opp til at nytt skolekonsept skal
være etablert 1. januar 2004, slik at dette samsvarer med
etableringstidspunktet for ny struktur i sivilforsvaret.
Ved utarbeidelsen av nytt skolekonsept vil det
totale behovet for utdanning og opplæring bli vurdert.
Det vil bl.a. bli vurdert om enkelte aktiviteter skal opphøre
og/eller om nye aktiviteter skal tilføres. I den
forbindelse vil det også bli vurdert hvordan sivilforsvarets
skoler i større grad kan benyttes til opplæring
av mannskaper i brannvesenet.
Gjennom de analyser som er foretatt av sivilforsvarets
skoler og Sentralskolen for sivilt beredskap er det påvist
betydelig overkapasitet og behov for effektiviseringstiltak, jf.
omtale i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Det er derfor viktig å vurdere
endringer som kan realisere faglige og økonomiske synergieffekter.
Det vises til omtale ovenfor hvor det fremgår
at sivilforsvarskretsene i Rogaland, Sør-Trøndelag
og Oppland skal lokaliseres og organiseres til sivilforsvarsskolene.
Justisdepartementet tar med dette sikte på en omlegging
av virksomheten ved skolene, fremfor nedlegging av skoler.
Justisdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med
en redegjørelse for det nye skolekonseptet.
Komiteen tar dette
til orientering.
I forbindelse med St.prp. nr. 54 (2001-2002),
jf. Innst. S. nr. 252 (2001-2002), ble det bevilget 5,55 mill. kroner
til anskaffelse av utstyr for deteksjon av biologiske stridsmidler
i 2002.
I proposisjonen fremgår det at utstyr
til dette formål var under uttesting ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på tidspunktet
for fremleggelse av proposisjonen, og at utstyret ble foreslått
anskaffet til Sivilforsvarets mobile dekontamineringsenheter dersom
det viste seg egnet.
Både FFI og et samlet norsk ekspertmiljø innen
fagfeltet er kommet til at mobilt deteksjonsutstyr som tilbys, ikke
er egnet til sikker deteksjon for bruk på skadested/åsted
av personell fra nødetatene/sivilforsvaret. På bakgrunn
av dette foreslår departementet at den ubrukte bevilgningen
på 5,55 mill. kroner som er overført fra 2002
til 2003 ikke benyttes til anskaffelse av slikt deteksjonsutstyr.
Departementet foreslår at de bevilgede midlene istedenfor
benyttes til andre tiltak knyttet til styrking av samfunnets bio-beredskap,
herunder fortsettelse av arbeidet med markedsovervåkning
og utprøving av systemer for identifikasjon av biologiske
våpen, kartlegging av innholdet av mikroorganismer i luftprøver
og styrking av renseberedskapen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkepart og Venstre viser til at et flertall har
varslet at de vil øke reguleringen av G utover Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om Trygdeoppgjøret
2003. Disse medlemmer mener det er viktig at bevilgningsøkningen
på 572 mill. kroner dekkes inn. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen har en ubrukt bevilgning på 5,55 mill.
kroner på kap. 451 post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, fra budsjettperioden 2002 som ikke kan nyttes i
2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Venstre, fremmer følgende
forslag:
"Ubrukte midler på 5,55
mill. kroner under kap. 451 Samfunnssikkerhet og beredskap post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, som er overført
fra budsjetterminen 2002 kan ikke nyttes i 2003."
Med bakgrunn i en kost-/nyttevurdering
av eksisterende sivilforsvarsanlegg, er det ønskelig å avhende enkelte
sivilforsvarsanlegg som det ikke lenger er behov for å beholde.
Justisdepartementet foreslår derfor at det gis en særskilt
fullmakt til å avhende slike anlegg. Etter at anleggene
er taksert, vil de bli søkt avhendet i markedet til høyest
mulig pris.
Erfaringer viser imidlertid at det er vanskelig å avhende
gamle sivilforsvarsanlegg mot vederlag i det åpne markedet.
Det er flere forhold som gjør avhendingssituasjonen spesiell,
herunder at flere av anleggene er plassert på kommunal
eller privat grunn, samt at anleggene kan være i dårlig
forfatning. Det vil derfor kunne bli nødvendig å avhende
anlegg uten vederlag. Det foreslås på bakgrunn
av ovennevnte at Justisdepartementet i 2003 på visse vilkår
gis anledning til å avhende sivilforsvarsanlegg for vederlagsfritt,
jf. forslag til romertallsvedtak
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag XI under kapittel 23 Komiteens tilråding,
jf. også punkt 16.10.
Kystradioen er svært viktig for nød-
og sikkerhetstjenesten langs kysten. Stortinget har i forbindelse
med behandlingen av St.prp. nr. 70 (1995-96) Om avvikling av resterende
enerett i telesektoren gitt uttrykk for at ved anskaffelse av nytt
automatiseringsutstyr, måtte dette utprøves skikkelig
(minst et halvt års prøvetid) før nedbemanning
ble aktuelt. Telenor har investert i nytt automatiseringsutstyr
som var fullt etablert tidlig i 2003.
Justisdepartementet ønsker ikke å starte
en nedbemanningsprosess av kystradiostasjonene på nåværende tidspunkt.Dette skyldes bl.a. at det er ønskeligå teste automatiseringsutstyret
noe lenger, for å være på den sikre siden
med hensyn til om en eventuell nedbemanning vil være forsvarlig.
Det tas sikte på å lokalisere Kystverkets trafikksentral i
Vardø. I den forbindelse vil en samlokalisering med Vardø kystradio
bli vurdert, jf. omtale under Fiskeridepartementets område.
Departementet vil komme tilbake til saken i
forbindelse med St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Komiteen tar dette
til etterretning.
Prosjektsekretariatet fikk et betydelig merarbeid
i 2002. Dette var en konsekvens av eksterne synspunkter om at andre
teknologier var mer egnet og rimeligere enn TETRA for nytt nødsamband. Som
følge av dette måtte noe av det planlagte arbeidet
i 2002 forskyves til 2003. For å få anbudsmaterialet
ferdig er det derfor nødvendig å øke
bevilgningen til prosjektet med 3 mill. kroner. En konsekvens av
tilleggsarbeidet er at forespørselen om tilbud
fra leverandører gjøres teknologinøytral.
Det foreslås på bakgrunn av
ovennevnte å øke bevilgningen under kap. 456 post
1 med 3 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen
under kap. 440 post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1.
Regjeringen vil komme tilbake til den videre
fremdriften i prosjektet i forbindelse med budsjettforslaget for
2004.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 456 post 1 med 3 mill. kroner.
Nødetatene i Trondheim har siden 2001
testet nytt digitalt nødsamband. Dette sambandet brukes
i dag operativt av innsatspersonell, som ser store fordeler med
systemet, med særlig vekt på avlyttingssikkerheten.
Erfaringene fra piloten er viktig for utformingen av anbudsgrunnlaget.
Staten vil leie pilotnettet fram til 15. juni 2003. Deretter må nødetatene
fortsette med sine ordinære sambandssystemer inntil nærmere avklaringer
foreligger.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det kan opplyses at det finske myndighetsnettet VIRVE
var ferdig utbygd i hele landet høsten 2002. Fra starten
er brukerne politiet, helsevesenet, grensevakt, deler av forsvaret,
tollvesenet og kraftselskaper. Videre kan det opplyses at Regjeringen
i Sverige nylig har gått inn for etablering av et felles
nødnett, og at det den 15. april ble gitt klarsignal til
at en anbudsprosess kan startes opp. Det er ikke klart om nettet
vil bli organisert som en statlig myndighet eller som et aksjeselskap. Nettet
skal blant annet brukes av politiet, brann- og redningstjenesten,
akutthelsetjenesten, tollvesenet, kystvakten og forsvaret.
Komiteen tar dette
til orientering.
Sosialdepartementet har besluttet å styrke
driftstilskuddet til Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)
for 2003 med 1 mill. kroner til 8,7 mill. kroner. Styrkingen skal
anvendes i tråd med formålet for tilskuddet hvor
medlemsservicen inngår som en viktig oppgave.
Justisdepartementet er av den oppfatning at
rettighetssenteret må anses som én måte
for FFO å gi sine medlemmer individuell rådgivning,
slik også andre organisasjoner gir sine medlemmer individuell
rådgivning innenfor sine områder. Det at rettighetssenteret også gir
informasjon til andre, endrer ikke på dette. Staten har
selvsagt interesse av at det finnes organisasjoner innenfor enkelte
områder som utfører både rådgivning
til enkeltpersoner og som gjør generelt interessearbeid.
Dette er imidlertid nettopp en del av bakgrunnen for at organisasjoner
får statlig støtte til drift av organisasjonene,
og dette må også anses som bakgrunnen for den økningen
i driftstilskuddet som FFO nå mottar.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det ble i Ot.prp. nr. 77 (2001-2002) foreslått å endre reglene
om erstatning etter straffeforfølgning, slik at det ikke
lenger skal tas hensyn til hvor sannsynlig det er at den siktede
har foretatt handlingen. Forslaget ble vedtatt ved lov 10. januar
2002 nr. 3, men lovendringen er ikke satt i kraft.
På bakgrunn av Den europeiske menneskerettighetsdomstols
avgjørelser 11. februar 2003 i flere saker mot Norge, har
Høyesterett begynt å praktisere lovendringen som
Stortinget har vedtatt, men som ennå ikke formelt er satt
i kraft. Som følge av Høyesteretts praktisering
forventes økte erstatningsutbetalinger på om lag
2 mill. kroner i 2003. Justisdepartementet foreslår at loven
trer i kraft i løpet av siste kvartal 2003. Det forventes
i den forbindelse å påløpe administrative
merutgifter på om lag 0,3 mill. kroner i 2003.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på kap. 471 post 1 med 0,3 mill. kroner mot
en tilsvarende reduksjon av kap. 440 post 1, jf. omtale under kap.
440 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 471 post 1.
Det foreslås å øke
bevilgningen på kap. 471 post 71 med 2 mill. kroner mot
en tilsvarende reduksjon av kap. 440 post 1, jf. omtale under kap.
471 post 1.
Komiteen viser til
merknader til bevilgningsforslaget under punkt 6.18.2.3.
Det er inngått forlik i forbindelse
med Åstaulykken. Erstatningsutbetalingen beløper
seg til 44 mill. kroner og vil komme til utbetaling i 2003. Det
var ikke tatt hensyn til en slik utbetaling i budsjettforslaget
for 2003. Det foreslås derfor å oppjustere bevilgningen
på kap. 471 post 71 med 44 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 471 post 71 med i alt 46 mill. kroner.
Tilsagn til fortsatt bobehandling er gitt i
St.prp. nr. 1, romertallsvedtak nr. IV, hvor Justisdepartementet kan pådra
staten forpliktelser utover gitt bevilgning med inntil 7 mill. kroner.
I 2002 måtte Justisdepartementet gi sine siste tilsagn
allerede i oktober, fordi grensen på 7 mill. kroner var
nådd. For at ordningen skal ha tilsiktet effekt, foreslås
det at Justisdepartementet kan bestemme at det under ordningen med
utgifter til fortsatt bobehandling pådras forpliktelser
utover gitt bevilgning under kap. 475 Bobehandling post 21 Spesielle
driftsutgifter, med inntil 10 mill. kroner, men slik at totalrammen
for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 33 mill. kroner, jf.
forslag til romertallsvedtak. Det antas at en slik økning
ikke har betydning for bevilgningsbehovet på posten.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag IX under kapittel 23 Komiteens tilråding.
Det er i Svalbardbudsjettet 2003, jf. St. prp.
nr. 1 (2002-2003), bevilget 2,2 mill. kroner til brannsikring av
kullkraftverkets bygning. Forslaget baserte seg på en rapport
om energiverket fra et konsulentselskap, som anbefalte at brennbar
isolasjon i yttervegger i energiverket burde skiftes ut med ikke
brennbar isolasjon. Etter en ny vurdering sent høsten 2002,
har imidlertid Svalbard samfunnsdrift kommet frem til at et slikt
tiltak i liten grad bidrar til sikring av energileveransen. Longyearbyen lokalstyre
er enig i Svalbard samfunnsdrift sin konklusjon, og ber i denne
sammenheng om at den foreslåtte bevilgning benyttes til å delfinansiere
et nytt styringssystem i energiverket. Justisdepartementet sier
seg enig i dette, og mener behovet for et nytt styringsanlegg av
energiverket er reelt og viktig. Restfinansiering av tiltaket vil
Longyearbyen lokalstyre søke å løse ved
omprioriteringer innenfor den tildelte budsjettrammen for 2003.
Komiteen tar dette
til etterretning.