Forslagene i meldingen innebærer at
de regionale helseforetak (RHF) får et større
finansieringsansvar enn de har i dag, og at graden av aktivitetsbasert
finansiering fra staten reduseres. Meldingen drøfter hvordan staten
bør tilføre budsjettmidler til RHF. Det er Regjeringens
syn at RHF innenfor sitt "sørge for"-ansvar bør stå mest
mulig fritt med hensyn til valg av oppgjørsordninger og
utforming av kontrakter med utøvende virksomheter både
overfor egne foretak og private. Samtidig ønsker Regjeringen å legge
til rette for at RHF skal kunne opprettholde resultatbasert finansiering
overfor tjenesteytende nivå slik at "penger følger
pasienten".
For å sikre et bredt beslutningsunderlag
for utforming av framtidig inntektssystem for spesialisthelsetjenesten
satte Regjeringen 1. februar 2002 ned et offentlig utredningsutvalg
med professor Terje P. Hagen som leder. Utvalget avga innstilling
17. desember 2002. Utredningen er publisert som NOU 2003:1 "Behovsbasert
finansiering av spesialisthelsetjenesten". Innstillingen har vært
på høring, og 125 instanser har avgitt høringsuttalelse
(15 av dem uten merknader). Utvalgets innstilling og høringsuttalelsene er
utgangspunkt for forslagene i meldingen.
Det framholdes at et inntektssystem skal bygge
opp under RHF sitt helhetlige ansvar og bidra til å realisere de
overordnede målene for helsepolitikken. Siktemålet er å utforme
et inntektssystem som best mulig balanserer bl.a. følgende
viktige hensyn og mål:
– God tilgjengelighet
til spesialisthelsetjenester med god kvalitet uten unødig
ventetid
– Likeverdig behandlingstilbud
for alle uavhengig av bosted, sosial status og betalingsevne
– God styring med omfang og sammensetning
av tjenestetilbudet
– Kostnadseffektivitet ved at
et gitt aktivitetsnivå realiseres til lavest mulig kostnad
– Legitimitet ved at finansieringssystemet
skal være forutsigbart, enkelt og forståelig
Det framholdes at ventetiden for behandling
gjennom de senere årene er redusert både for pasienter
med psykiatriske og somatiske lidelser, men at mange pasienter
fortsatt opplever å måtte vente for lenge på behandling.
Målet om å fjerne unødig ventetid er
fortsatt høyt prioritert.
Det understrekes at aktivitets- og kostnadsutviklingen
i sykehusene de siste årene gjennomgående har vært
høyere enn forutsatt i de årlige statsbudsjett,
og at det er nødvendig å sikre god styring med
kostnadsutviklingen i spesialisthelsetjenesten. Det uttales at Regjeringen
vil sørge for at behandlingskapasiteten er tilstrekkelig
til å dekke behovet for spesialisthelsetjenester, og at
etablering av nødvendig kapasitet må skje innenfor
rammebetingelser som Stortinget fastsetter.
Det uttales at prioritering basert på lønnsomhetsbetraktninger
ikke vil være forenlig med helhetsansvaret RHF har for å sørge
for spesialisthelsetjenester til befolkningen.
Det framholdes at store pasientgrupper er avhengig av
at den kommunale helsetjenesten og spesialisthelsetjenesten fungerer
som en sammenhengende behandlingskjede som gir et helhetlig tilbud,
men at samhandlingen i mange tilfeller ikke er god nok. Dette kan ifølge
meldingen medføre sviktende behandlingstilbud, unødvendige
innleggelser i sykehus, for tidlig utskrivning fra sykehus og mangelfull
oppfølging fra hjemmesykepleie/sykehjem og legetjenesten.
Det uttales at dagens delte forvaltningsansvar mellom kommune og
stat stiller krav til samarbeidsløsninger, og at en inntektsmodell
skal støtte opp om dette. Regjeringen vil høsten
2003 sette ned et utvalg som skal vurdere samhandlingen mellom den
kommunale helsetjenesten og spesialisthelsetjenesten og vurdere endringer
i rammebetingelsene for å bedre samhandlingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at da sykehusreformen
ble vedtatt gjennom behandling av Ot.prp. nr. 66 (2000–2001)
Om lov om helseforetak og tilhørende innstilling, Innst.
O. nr. 118 (2000-2001), var det forutsatt en bred gjennomgang av
finansieringsordningene og derav følgende forslag til inntektssystem
for spesialisthelsetjenesten. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001–2002)
varslet så Regjeringen en gjennomgang av de mer langsiktige
løsningene for finansiering av spesialisthelsetjenesten.
I Ot.prp. nr. 66 (2000-2001) ble en full gjennomgang av
finansieringsordningene begrunnet ut fra behov for forenkling, forutsigbarhet,
risikohåndtering og fleksibilitet, samtidig som det skulle
fokuseres både på kostnadskontroll og behov for
stimulering til høy aktivitet. Det ble også sterkt
understreket ordninger som skulle ivareta og styrke forskningsaktiviteten.
Det ble også forutsatt at finansieringsløsningene
skulle bidra til å understøtte fritt sykehusvalg,
samtidig som slike løsninger skulle bidra til rasjonell
funksjonsfordeling både internt i det regionale helseforetaket
og mellom disse foretakene. Det ble også understreket behov
for forutsigbarhet i rammebetingelsene for de private institusjonene
og behov for like konkurransevilkår mellom offentlige og
private tjenesteytere. Det ble også sagt at statens finansiering
skulle rettes mot de regionale helseforetakene, som så tar
stilling til behovet for langsiktige avtaler blant annet i forholdet
til private institusjoner og tjenesteytere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at dette på en
god måte er fulgt opp i NOU 2003:1 "Behovsbasert finansiering
av spesialisthelsetjenesten" (Hagen-utvalget) og ikke minst i denne
foreliggende stortingsmeldinga fra departementet.
Komiteen merker seg
og er enig i at det i meldinga legges opp til at inntektssystemet
skal bygge opp under de regionale helseforetakene (heretter benevnt
som RHF).
Komiteen slutter seg til departementets
forutsetninger om at alle skal gis et likeverdig tilbud av helsetjenester
uavhengig av bosted og økonomi, og der nærhet,
likhet og kvalitet skal være idealet for helse-tjenestene.
Komiteen slutter seg òg
til at det er nødvendig med økt styringsmessig
oppmerksomhet mot at ressursene brukes på prioriterte områder. Komiteen sier seg
også fullt ut enig i departementets formulering om at "prioritering
basert på lønnsomhetsbetraktninger ikke vil være
forenlig med helhetsansvaret RHF har for å sørge
for spesialisthelsetjenester til befolkningen".
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil sette ned et utvalg som skal vurdere samhandlingen mellom den
kommunale helsetjenesten og spesialisthelsetjenesten og vurdere
endringer i rammebetingelsene for å bedre samhandlingen. Komiteen gir
sin tilslutning til at det i forbindelse med behandling av denne meldinga
ikke er naturlig å gå inn i de mange utfordringer
som er knyttet til samhandling mellom første- og annenlinjetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser ellers til
de mål som proposisjonen trekker opp for et hensiktsmessig
finansieringssystem, og gir sin tilslutning til disse.
Komiteen er tilfreds
med at Regjeringen i St.meld. nr. 5 (2003-2004) opprettholder foretakenes
målsetning fra da foretaksloven ble vedtatt, nemlig å tilby likeverdige
helsetjenester uavhengig av bosted og økonomi. Nærhet,
likhet og kvalitet skal være idealet for helsetjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er videre glad for Regjeringens påpeking om at de private
helseinstitusjonene og ulike private helsetjenester, laboratorier
og røntgenavdelinger er et viktig supplement til den offentlige
spesialisthelsetjenesten og ofte fungerer som et korrektiv til denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartieter videre enig i
at finansieringen av spesialisthelsetjenesten må være lett
forståelig og ikke minst forutsigbar, noe som en dessverre
ikke kan si tilfellet har vært med finansieringen av foretakene
så langt i reformutviklingen. At finansieringen må dekke
utgiftene til behandling burde også etter disse
medlemmers mening være en selvfølge.
Det burde etter disse medlemmersmening ikke være noen særlig
stor overraskelse for Regjeringen at kostnadene ved helseforetakene
i 2001 og 2002 har vært vesentlig høyere enn antatt,
da behandlingskapasiteten har vært betydelig større,
og det er foretatt betydelige kutt både i ventetid og antall
pasienter på venteliste. Dette har kostet penger, og skal
vi få redusertventelistene
ned til et forsvarlig nivå, vil dette også de
nærmeste årene fremover koste. Disse medlemmer er
prinsipielt enig i at driften og kapasiteten ved foretakene årlig
må være i henhold til gitte rammer fra Stortinget
når det gjelder den rammefinansierte delen av bevilgningene, men dette er da under forutsetning av
at disse rammene er forsvarlige ut fra Stortingets ønske
om å fjerne ventelistene og med en forsvarlig ventetid.
Dette har etter disse medlemmersmening
verken vært tilfellet i 2002 eller i 2003. Disse medlemmerviser i denne forbindelse til det foreliggende
forslag til statsbudsjett for 2004 som hvis det blir vedtatt, vil
føre til en betydelig reduksjon i sykehusenes behandlingskapasitet,
noe disse partier ikke vil akseptere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietvil også minne om at ISF-midlene bevilges
som en overslagsbevilgning, etter forslag fra Fremskrittspartiet. Disse
medlemmer anser det nødvendig at bevilgningene
på denne posten dekker behovet for behandling i helseforetakene
slik at ingen skal behøve å vente lenger på behandling
i sykehus enn det som er medisinsk forsvarlig.
Disse medlemmersier
seg fullt ut enig i det som anføres om at pasientene forventer
seg en sammenhengende behandlingskjede både i spesialisthelsetjenesten og
primærhelsetjenesten. Disse medlemmer mener
at annenlinjetjenesten og førstelinjetjenesten bør
slås sammen til en enhet som styres og organiseres av staten. Disse
medlemmervil i innstillingen
tildenne meldingen fremme forslag om
at dette spørsmålet blir utredet.
Disse medlemmerer
ikke enig i at de regionale helseforetakene skal innkassere stykkprisfinansieringen.
Denne bør gå direkte til det enkelte sykehus,
laboratorium eller røntgeninstitutt enten de er offentlige eller
private.Det samme må gjelde
refusjoner fra Rikstrygdeverket.
Det er betimelig av Regjeringen å stramme
inn i forhold til foretakenes "sørge for"-ansvar. Så langt
har etter disse medlemmersmening
dette "sørge for"-ansvaret ikke vært tilfredsstillende
ivaretatt av de regionale helseforetakene.
Disse medlemmerstiller
seg uforstående til at det foreslås å redusere
ISF-satsen fra 60 prosent til 40 prosent. Dette er etter disse
medlemmersmening å gå den
gale veien, en vei som vil føre tilbake til den gamle rammefinansieringen
som ikke hadde noen insitamenter for større innsats og
mer effektiv drift. Disse medlemmerfremmer
forslag om at ISF-satsen opprettholdes på dagens nivå.
Disse medlemmersier
seg enig i forslaget om å opprette et beregningsutvalg
med deltagelse fra foretakene, men disse medlemmervil gjerne gå videre og be om
en utredning om å etablere et frittstående statens
sykehusdirektorat som skal få hovedansvaret for den videre
utviklingen av ISF og DRG-systemet.Disse
medlemmer finner det betenkelig at dette ansvaret ligger
i departementet som også sitter med budsjettansvaret som
igjen styres av Finansdepartementet. Her mener disse medlemmer at
vi må ha et uavhengig organ som utvikler og i større
grad tar ansvar for finansieringen av spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
muligheten for etablering av et eget frittstående sykehusdirektorat som
skal gis hovedansvaret for den videre utviklingen av ISF og DRG-systemet.
Direktoratet skal også gis ansvaret for å kontrollere
at de regionale helseforetakene etterfølger sitt "sørge
for"-ansvar."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at disse partier sammen
med Kristelig Folkeparti gikk mot den vedtatte lov om helseforetak,
særlig begrunnet i at disse partier mente at loven med
den utformingen den ble gitt av flertallet, ville føre
til en svekkelse av den folkevalgte styringen med spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer vil påpeke
at disse advarslene har vist seg fullt ut berettiget. De endringer
som nå skjer i regi av de ulike helseforetakene, skjer
etter disse medlemmers syn til dels på tvers
av tidligere politiske vedtak i Stortinget, og i en hastighet og
med et omfang som gjør at planene burde ha vært forelagt
Stortinget før endelig beslutning fattes. Disse medlemmer vil
vise til at disse partier sammen med Kristelig Folkeparti i sitt
alternative forslag til lov om helseforetak la inn forslag om at
Stortinget skulle vedta overordnede nasjonale helseplaner. Konsekvensen
av dette ville vært at de endringer som nå skjer
i regi av de ulike helseforetakene hva angår endringer
i fødetilbudet, akuttfunksjoner ved sykehusene og nedlegging
av ulike spesialavdelinger samt sammenslåing av behandlingsenheter,
først kunne ha skjedd etter politiske beslutninger i Stortinget,
og med bakgrunn i et politisk flertallsønske om slike strukturendringer.
Disse medlemmer holder fast ved
at lov om helseforetak skal inneholde bestemmelser som sikrer kontroll
med overordnede helsepolitiske beslutninger også innen
spesialisthelsetjenesten, og disse medlemmer fremmer
på ny forslag om at loven gis et slikt innhold.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2003-2004) der slikt forslag fremmes.