3. Bestiller- og utførerrollen og forholdet til private aktører

3.1 Sammendrag

Det framholdes at et skille mellom bestiller- og utførerrollen gjør ansvarsforhold og oppgavefordeling mellom myndighetsorgan (bestiller) og tjenesteprodusent (utfører) tydeligere.

Regjeringen forutsetter at de private helseinstitusjonene skal være et viktig supplement og korrektiv til de offentlige sykehusene.

Det framholdes at den integrerte foretaksmodellen der RHF både er bestiller og ansvarlig for den statlige utførerfunksjonen, reiser noen særskilte utfordringer. Departementet mener at modellens suksess blant annet er avhengig av at RHF lykkes i relasjonen til og samarbeidet med private aktører.

Det uttales at i styringsdokument for 2004 vil det bli stilt krav om tydeliggjøring av bestillinger både for egne helseforetak og private tjenesteytere.

Det framholdes at prosjekt for å lage felles kodeverk for poliklinisk og inneliggende behandling vil gjøre det mulig å sammenlikne virksomheten som skjer hos private spesialister, offentlige poliklinikker og inneliggende behandling.

Det understrekes at RHF i sine avtaler med private må ta hensyn til at også private tilbydere har kapitalkostnader.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at det i helseforetaksmodellen til en viss grad skal legges til rette for et skille mellom bestiller- og utførerrollen der RHF bl.a. skal ha "sørge for"-rollen, og der helseforetakene og eventuelle andre med avtale skal ha utførerrollen og dermed levering av spesialisthelsetjenester.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at helseforetakene skal ha kapasitet og kompetanse til i all hovedsak å dekke behov for spesialisthelsetjenester i hele landet og med hovedansvar for RHF til å ha et fullverdig og godt spesialisthelsetjenestetilbud i sin region. Flertallet mener at den retten og muligheten som RHF har til å inngå avtale med private aktører, må utnyttes når behovene krever det.

Komiteen mener det likevel er viktig at et helsevesen som tar sikte på likeverdige tilbud over hele landet, ikke baserer seg på at private aktører skal erstatte det offentlige helsevesenet. Siden RHF kan inngå avtaler med private, er det viktig at de private har likeverdige vilkår slik at de kan være sikret langsiktighet og forutsigbarhet i sin drift, noe som er til nytte for pasientene.

Komiteen støtter at det lages et felles kodeverk for poliklinisk og inneliggende behandling som gjør det mulig å sammenligne offentlige og private virksomheter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, støtter forslagene fra departementet om at trygderefusjonene fortsatt skal utbetales direkte til de private avtalespesialister og psykologer. Flertallet støtter òg at private laboratorie- og røntgenvirksomheter som har avtale med RHF, vil få innvilget trygderefusjon som utbetales direkte til disse. Flertallet gir sin støtte til at private sykehus med avtale med RHF skal kunne utløse poliklinikkrefusjoner fra 2005.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig i den forutsetning for dette som departementet legger til grunn, om at utgiftsveksten i poliklinikkordningen er kommet under kontroll.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, sier seg enig i forslaget i meldingen som forutsetter at det utvikles langsiktige avtaler med private helsetilbydere. Deprivate helsetilbydere skal fortsatt inngå avtale med de regionale helseforetak, og det bør legges til rette for en direkte henvisning fra den primære helsetjenesten til de private sykehus og spesialister.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imidlertid ikke enig i at det kun er de private helsetilbyderne som har avtaler med foretakene, som skal tilstås ISF-refusjon. Disse medlemmermener at ISF-refusjon skal utløses for private helsetjenester som er godkjent av departementet, uten krav om avtale med de ulike foretak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle godkjente private helsetilbydere skal tilstås ISF-refusjon."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Stortinget skal vedta den overordnede strukturen for spesialisthelsetjenesten, mens helseforetakene skal disponere de økonomiske midlene for å sette politisk fattede beslutninger ut i livet. Disse medlemmer mener i tråd med dette at alle økonomiske ressurser som i dag går med til å dekke utgifter innenfor spesialisthelsetjenesten, skal disponeres av helseforetakene. Disse medlemmer mener at dette også skal innbefatte ressursene til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier og røntgeninstitutter. Refusjonene til disse skjer i dag via folketrygden. Disse medlemmer mener at det ligger et betydelig samordnings- og rasjonaliseringspotensial i at helseforetakene disponerer over midler til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier og røntgeninstitutter. For dermed vil helseforetakene gjennom de avtalene som er inngått, og skal inngås med de nevnte, kunne knytte forpliktelser til refusjonene som gir mulighet for synergieffekter mellom private aktører og det offentlige helsevesen på en helt annen måte enn i dag. Disse medlemmer tror at en umiddelbar konsekvens av en slik samordnet bruk av helseressursene vil være at ventelister vil kunne avvikles raskere, og at pasienter med de største behov for spesialisttjenester vil prioriteres i sterkere grad enn i dag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge for at refusjon til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier og røntgeninstitutter skjer via helseforetakene, og at økonomiske midler for refusjonene overføres fra folketrygden til helseforetakene."

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke behovet for rehabilitering og at dette arbeidet foregår i nært samarbeid både med spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Dette medlem vil spesielt minne om kronikernes behov for jevnlig rehabilitering og mener at finansieringen av rehabilitering bør dekkes direkte fra RTV og til rehabiliterings- og opptreningsinstitusjonene. Dette medlem mener dette vil gi den beste tilgangen til rehabilitering/opptrening uten forsinkende og fordyrende mellomledd og prosedyrer.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at helseforetakene for sine pasienter må gjøre klare og forutsigbare avtaler med rehabiliterings-/opptreningsinstitusjonene.