Det framholdes at et skille mellom bestiller-
og utførerrollen gjør ansvarsforhold og oppgavefordeling
mellom myndighetsorgan (bestiller) og tjenesteprodusent (utfører)
tydeligere.
Regjeringen forutsetter at de private helseinstitusjonene
skal være et viktig supplement og korrektiv til de offentlige
sykehusene.
Det framholdes at den integrerte foretaksmodellen der
RHF både er bestiller og ansvarlig for den statlige utførerfunksjonen,
reiser noen særskilte utfordringer. Departementet mener
at modellens suksess blant annet er avhengig av at RHF lykkes i
relasjonen til og samarbeidet med private aktører.
Det uttales at i styringsdokument for 2004 vil
det bli stilt krav om tydeliggjøring av bestillinger både
for egne helseforetak og private tjenesteytere.
Det framholdes at prosjekt for å lage
felles kodeverk for poliklinisk og inneliggende behandling vil gjøre
det mulig å sammenlikne virksomheten som skjer hos private
spesialister, offentlige poliklinikker og inneliggende behandling.
Det understrekes at RHF i sine avtaler med private må ta
hensyn til at også private tilbydere har kapitalkostnader.
Komiteen viser til
at det i helseforetaksmodellen til en viss grad skal legges til
rette for et skille mellom bestiller- og utførerrollen
der RHF bl.a. skal ha "sørge for"-rollen, og der helseforetakene
og eventuelle andre med avtale skal ha utførerrollen og
dermed levering av spesialisthelsetjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at helseforetakene
skal ha kapasitet og kompetanse til i all hovedsak å dekke behov
for spesialisthelsetjenester i hele landet og med hovedansvar for
RHF til å ha et fullverdig og godt spesialisthelsetjenestetilbud
i sin region. Flertallet mener at den retten og muligheten
som RHF har til å inngå avtale med private aktører,
må utnyttes når behovene krever det.
Komiteen mener det
likevel er viktig at et helsevesen som tar sikte på likeverdige
tilbud over hele landet, ikke baserer seg på at private
aktører skal erstatte det offentlige helsevesenet. Siden
RHF kan inngå avtaler med private, er det viktig at de
private har likeverdige vilkår slik at de kan være
sikret langsiktighet og forutsigbarhet i sin drift, noe som er til
nytte for pasientene.
Komiteen støtter at
det lages et felles kodeverk for poliklinisk og inneliggende behandling
som gjør det mulig å sammenligne offentlige og
private virksomheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, støtter forslagene fra departementet
om at trygderefusjonene fortsatt skal utbetales direkte til de private
avtalespesialister og psykologer. Flertallet støtter òg
at private laboratorie- og røntgenvirksomheter som har
avtale med RHF, vil få innvilget trygderefusjon som utbetales
direkte til disse. Flertallet gir sin støtte
til at private sykehus med avtale med RHF skal kunne utløse
poliklinikkrefusjoner fra 2005.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
er enig i den forutsetning for dette som departementet legger til
grunn, om at utgiftsveksten i poliklinikkordningen er kommet under
kontroll.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
sier seg enig i forslaget i meldingen som forutsetter at det utvikles
langsiktige avtaler med private helsetilbydere. Deprivate
helsetilbydere skal fortsatt inngå avtale med de regionale
helseforetak, og det bør legges til rette for en direkte
henvisning fra den primære helsetjenesten til de private
sykehus og spesialister.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imidlertid ikke enig i at det kun er de private helsetilbyderne
som har avtaler med foretakene, som skal tilstås ISF-refusjon. Disse
medlemmermener at ISF-refusjon
skal utløses for private helsetjenester som er godkjent
av departementet, uten krav om avtale med de ulike foretak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at alle godkjente private helsetilbydere skal tilstås
ISF-refusjon."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Stortinget skal vedta den overordnede
strukturen for spesialisthelsetjenesten, mens helseforetakene skal
disponere de økonomiske midlene for å sette politisk
fattede beslutninger ut i livet. Disse medlemmer mener
i tråd med dette at alle økonomiske ressurser
som i dag går med til å dekke utgifter innenfor
spesialisthelsetjenesten, skal disponeres av helseforetakene. Disse
medlemmer mener at dette også skal innbefatte ressursene
til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier og røntgeninstitutter.
Refusjonene til disse skjer i dag via folketrygden. Disse
medlemmer mener at det ligger et betydelig samordnings-
og rasjonaliseringspotensial i at helseforetakene disponerer over
midler til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier
og røntgeninstitutter. For dermed vil helseforetakene gjennom
de avtalene som er inngått, og skal inngås med
de nevnte, kunne knytte forpliktelser til refusjonene som gir mulighet
for synergieffekter mellom private aktører og det offentlige
helsevesen på en helt annen måte enn i dag. Disse
medlemmer tror at en umiddelbar konsekvens av en slik samordnet
bruk av helseressursene vil være at ventelister vil kunne
avvikles raskere, og at pasienter med de største behov
for spesialisttjenester vil prioriteres i sterkere grad enn i dag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge
for at refusjon til avtalespesialister og psykologer, private laboratorier
og røntgeninstitutter skjer via helseforetakene, og at økonomiske
midler for refusjonene overføres fra folketrygden til helseforetakene."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
behovet for rehabilitering og at dette arbeidet foregår
i nært samarbeid både med spesialisthelsetjenesten
og primærhelsetjenesten. Dette medlem vil
spesielt minne om kronikernes behov for jevnlig rehabilitering og
mener at finansieringen av rehabilitering bør dekkes direkte
fra RTV og til rehabiliterings- og opptreningsinstitusjonene. Dette medlem mener
dette vil gi den beste tilgangen til rehabilitering/opptrening
uten forsinkende og fordyrende mellomledd og prosedyrer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at helseforetakene for sine pasienter
må gjøre klare og forutsigbare avtaler med rehabiliterings-/opptreningsinstitusjonene.