Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 15. januar 2004

Spørsmål vedrørende salg av Nordic Aviation Resources AS (NAR)

Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber i brev av 17.12.2003 om mine utfyllende kommentarer til Riksrevisjonens merknader i Dokument Pkt. 2.12 Samferdselsdepartementet, avsnittet vedrørende "Salg av Nordic Aviation Resources AS (NAR) med videre". I dokumentet stilles det spørsmål ved om en del av Avinors underselskap Nordic Aviation Resources AS (NAR) allerede var solgt da samferdselsministeren forsikret om det motsatte.

I brevet viser Kontroll- og konstitusjonskomiteen til følgende uttalelse av Riksrevisjonen:

"Riksrevisjonen legger derfor til grunn at da samferdselsministeren svarte Stortingets presidentskap, 18. juni 2002, var TS (Trenings- og kompetansesenter) utenfor Luftfartsverkets eierkontroll ettersom 80 % av aksjene i NAR var solgt med virkning fra 1. april 2002. dessuten hadde kjøperen av flyskolen en opsjon på å kjøpe TS fra NAR innen et tidsrom på 120 dager fra 1. april 2002."

Svar:

I sin omfattende saksredegjørelse har Riksrevisjonen gjengitt opplysninger Samferdselsdepartementet ga i brev av 27. juni 2003 til Riksrevisjonen. I tilknytning til merknaden som Kontroll- og konstitusjonskomiteen refererer, viser jeg til Dokument 3:2 side 18 og 19. Jeg finner Riksrevisjonens saksredegjørelse dekkende i forhold til de opplysninger Samferdselsdepartementet ga i nevnte brev.

Som det fremgår av Riksrevisjonens dokument (s. 18 første og andre spalte) opplyste jeg i brev til Stortinget den 5. juni 2002 (dvs. i forkant av ovennevnte brev av 18. juni), i svar på spørsmål fra Samferdselskomiteen under behandlingen av St.prp. nr. 60 (2001-2002), om at Luftfartsverket hadde solgt 80 % av aksjene i NAR til et nyopprettet privateid holdingsselskap. Videre at NAR hadde gitt en tidsavgrenset opsjon på salg av trenings- og kompetansesenteret (TS) med frist på 120 dager regnet fra 1. april 2002.

I Riksrevisjonens dokument (s. 18 andre spalte) er flertallsmerknaden i Innst. S. nr. 227 (2001-2002) til St.prp. nr. 60 (2001-2002) som Samferdselskomiteen avga 6. juni referert, og det fremgår at flertallet bl.a. "har merka seg at Luftfartsverket har selt trenings- og kompetansesenteret", og at "Flertalet er opptekne av at staten også framover tek ansvar for kompetanseutvikling på dette området, og ikke overlet dette til private åleine."

Av Riksrevisjonens dokument (s. 19 første spalte, nest siste avsnitt) fremgår videre at Luftfartsverket den 14. juni 2002 hadde orientert Samferdselsdepartementet om at forutsetningen for å gjøre opsjonen på kjøp av TS gjeldende, var at Samferdselsdepartementet ga tillatelse til salget.

Jeg kan bekrefte at dette i hovedtrekk var situasjonen jeg forholdt meg til da jeg 18. juni 2002 svarte på spørsmål til skriftlig besvarelse fra Stortingets presidentskap (stilt av stortingsrepresentant Anne Helen Rui). Jeg har således ingen utfyllende kommentarer i forhold til Riksrevisjonens redegjørelse. Ut fra spørsmål med begrunnelse, og nevnte flertallsmerknad, la jeg i et lengre svar hovedvekten på det offentliges fortsatte ansvar for og mulighetene som forelå mht. kompetanseoppbygging innen trafikkflyger- og luftfartsutdanningen, og skrev at "Trenings- og kompetanse-senteret er fremdeles ikke solgt. Jeg burde ha lagt til "i henhold til den tidsavgrensede opsjonen NAR har gitt kjøperen av flyskolen."

I den situasjonen som forelå, dvs. etter at jeg den 5. juni 2002 hadde meddelt Stortinget ved Samferdselskomiteen under behandlingen av saken at Luftfartsverket hadde solt trenings- og kompetansesenteret gjennom avhendingen av 80 % av aksjene i NAR, og etter at dette var nedfelt i Innst. S. nr. 227, har jeg i svaret til Stortingets presidentskap den 18. juni 2002 nok ikke funnet grunn til å gjenta den samme opplysning om at Luftfartsverket hadde avhendet 80 pst. av aksjene i NAR og at TS dermed var utenfor full eierkontroll.