Det redegjøres for mandat og anbefalinger
til Manneråk-utvalget, jf. NOU 2001:22. Utredningen har
vært på alminnelig høring. Om lag 140
høringssvar er mottatt. Det uttales at høringsinstansene
gjennomgående viser til at utredningen gir en grundig analyse
og dokumentasjon av samfunnsskapte barrierer, og at den danner et
godt grunnlag for å vurdere mål, strategier og
tiltak i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne.
Det gis i meldingen en oppsummering av resultater og
erfaringer med Handlingsplanen for funksjonshemmede 1998-2002, og
det uttales at det har vært en høy grad av måloppnåelse
for de enkelte tiltakene, og at Handlingsplanen har bidratt til å forbedre
og etablere en rekke nye offentlige tilbud til personer med nedsatt funksjonsevne.
Regjeringen mener Handlingsplanen har økt oppmerksomheten
og forståelsen for at hensynet til personer med
nedsatt funksjonsevne skal være et premiss i plan- og beslutningsprosesser.
Det framholdes at resultater og erfaringer med
handlingsplanen peker på følgende utfordringer:
– bedre
forankring av sektoransvarsprinsippet i de ulike sektorer og på de
ulike forvaltningsnivåer
– i all planlegging inkludere
hensynet til personer med nedsatt funksjonsevne
– øke kunnskapen og bevisstheten
om personer med nedsatt funksjonsevne hos viktige aktører
i ulike planprosesser
– løfte fram prinsippet
om universell utforming
– øke bevisstheten omkring
brukermedvirkning.
Det framholdes at levekårsforskningen
viser at personer med nedsatt funksjonsevne ofte har dårligere samlede
levekår enn gjennomsnittet i befolkningen både
i form av dårligere økonomi, svakere arbeidstilknytning
og lavere utdanning. Gjennomsnittlig inntekt for personer med nedsatt
funksjonsevne er tre firedeler av befolkningen for øvrig.
Mange har i tillegg store utgifter til helse- og sosialtjenester, medisiner,
bolig og visse forbruksartikler.
Det vises til at det pågår
et betydelig internasjonalt samarbeid på mange plan om
utviklingen av politikken for personer med nedsatt funksjonsevne,
både blant brukerorganisasjonene og på statlig
nivå. Norge er engasjert i dette arbeidet, både
på myndighetsnivå og via norske organisasjoner.
Gjennom EØS-avtalen blir store deler av EU-lovgivningen
gjort gjeldende i Norge. Den inneholder mange bestemmelser som har betydning
for tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne. Norge ønsker å styrke
menneskerettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne gjennom
sin deltakelse i Europarådet. Det framholdes at samarbeidet
innen Nordisk Ministerråd har omfattet dels praktiske samarbeidsoppgaver
og dels utvikling av felles problemforståelse og tilnærming
i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne.
Det vises til at Norge spilte en sentral rolle
i utformingen av forslaget til FNs standardregler for like muligheter
for mennesker med funksjonshemninger. FN har utnevnt en spesialrapportør
som skal overvåke oppfølgingen av standardreglene.
FNs generalforsamling etablerte i 2001 en komité for å utrede
spørsmålet om en internasjonal konvensjon om funksjonshemmedes
rettigheter. Norge har deltatt aktivt i komiteens arbeid og legger
vekt på at hovedformålet med en internasjonal
konvensjon bør være å oppnå en betydelig
bedring av situasjonen for funksjonshemmede både når
det gjelder praktisk politikk og juridiske rettigheter.
Det framholdes at det i norsk utviklingspolitikk stilles
krav til at behovene til personer med nedsatt funksjonsevne skal
ivaretas. Det uttales at fortsatt mye arbeid gjenstår i
dialogen med samarbeidslandene om rettighetene til mennesker med
nedsatt funksjonsevne, For å kunne følge opp både
dette og arbeidet i FN-systemet vil Utenriksdepartementet
forsøke å innarbeide dette hensynet på en
mer systematisk måte både i instrukser til møter
i FN-fora og i dialogen med samarbeidslandene.
Komiteen stiller seg
bak Regjeringa si skildring av situasjonen for menneske med funksjonshemming
i kapittel 2. NOU 2001:22 "Fra bruker til borger" er den grundigaste
og mest veldokumenterte offentlege utgreiinga om det å ha
ei funksjonshemming nokon gong. Komiteen meiner at
denne utgreiinga saman med resultata og erfaringane med Handlingsplanen
for funksjonshemmede (1998-2002), levekårsforsking og internasjonal
utvikling er eit godt utgangspunkt for å kome nærare
dei politiske måla som Stortinget har sett for arbeidet.
Komiteen meiner at gjennomgangen
i dette kapitlet syner at det har skjedd viktige endringar og høg
grad av måloppnåing for dei enkelte tiltaka i
løpet av dei siste åra. Komiteen ønskjer
like fullt å påpeike at avstanden mellom dei politiske
måla og røynda framleis er stor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at NOU 2001:22 "Fra bruker til
borger" ga en svært grundig beskrivelse av hverdagen for
personer med nedsatt funksjonsevne. I tillegg skisserte den en lang
rekke viktige strategier og ulike tiltak for å nå målet
om full likestilling for personer med nedsatt funksjonsevne på mange
ulike områder. På denne måten var denne
utredningen et svært godt utgangspunkt for å utvikle
en politikk for å bygge ned funksjonshemmende barrierer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil i denne sammenheng
påpeke at Regjeringa gjennom St.meld. nr. 40 (2002-2003)
i liten grad følger opp de mange ulike forslag til tiltak
fra NOU 2001:22, og resultatet av dette vil være at avstanden
mellom politiske målsettinger og virkeligheten for de funksjonshemmede
fortsatt vil være stor i åra som kommer, dersom
Regjeringas politikk får gjennomslag.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
vil vise til dei utfordringane Manneråk-utvalet har peika
på:
"Utvalget mener at en, tross forbedringer på flere områder,
ikke i tilstrekkelig grad har lykkes med å omsette de grunnleggende
prinsippene om likestilling, sektoransvar, kompensasjon, brukermedvirkning
og universell utforming i praksis."
Fleirtalet meiner
at Regjeringa har tatt fatt i fleire av dei utfordringane Manneråk-utvalet
har peika på, ved å foreslå fylgjande
strategiar i politikken for menneske med nedsett funksjonsevne:
Sektoransvarsprinsippet, betre kunnskap om situasjonen og samfunnsutviklinga
for personar med redusert funksjonsevne, styrka brukarmedverknad
og universell utforming som strategi.
Fleirtalet meiner at St.meld.
nr. 40 (2002-2003) i stor grad byggjer på Manneråk-utvalet
si innstilling.