Den viktigste funksjonen for de boligøkonomiske virkemidlene,
som tildeles gjennom Husbanken, er å sette vanskeligstilte
i stand til å bo godt og trygt. For å sikre en
god bruk av virkemidlene blir de foreslått målrettet
i større grad mot de vanskeligst stilte og utformet slik
at de bidrar til den velferdspolitiske målsettingen om
at flest mulig skal være mest mulig selvhjulpne i egen
bolig og selvforsørget med egen arbeidsinntekt. Virkemidlene
skal også bidra til miljøvennlige og universelt
utformede boliger og boområder og til boligbygging i distriktene.
Husbankens oppføringslån til
nye boliger bidrar til at det bygges bedre boliger, men bare i liten
grad til at det bygges flere boliger, som er lånets hovedformål.
Det bygges likevel et tilstrekkelig antall boliger. Regjeringen ønsker å øke
lånets boligpolitiske bidrag og foreslår at grunnlånene
i Husbanken, dvs. oppførings- og utbedringslån,
samles i ett grunnlån. Lånet målrettes mot
boligetablerende og vanskeligstilte, mot miljøvennlige
og universelt utformede boliger og mot områder av landet
der det er vanskelig å få boliglån på ordinære
vilkår. Lånet skal kunne benyttes til finansiering
av nye boliger, til utbedring av boliger og til ombygging. For å forenkle
og brukerorientere den nye låneordningen foreslås
det at låntaker selv skal kunne velge låneutmålingen
innenfor rimelige grenser, og at dagens minstestandard og lånetillegg
bortfaller.
Startlånet som ble innført
i 2003, fungerer etter intensjonene, og det blir ikke foreslått
vesentlige endringer av dette lånet. Regjeringen ønsker
ikke å innføre startlån som en rettighetsordning.
Regjeringen har full barnehagedekning som mål,
og ønsker derfor at barnehager fortsatt skal kunne lånefinansieres
i Husbanken. Ordningen med lån til finansiering av lokaler
til skolefritidsordningen, som er meget liten i omfang, foreslås å utgå.
Ved fastsetting av Husbankens utlånsramme
og utlånsrenter må hensynet til bolig- og kredittpolitikken balanseres.
Regjeringen ønsker at det fortsatt skal være Stortinget
som skal fastsette utlånsrammen i de årlige budsjettprosessene.
Dagens rentesystem foreslås ikke endret, men det skal tilbys
flere typer fastrentelån for å redusere låntakers
renterisiko.
Et mindretall i boligutvalget foreslo å videreføre lånevirksomheten
i Husbanken i et eget kredittforetak, og alternativet har vært
utredet. Regjeringen vil ikke foreslå å opprette
et slikt kredittselskap.
De senere års satsing på utleieboliger
har ikke økt tilbudet tilsvarende. Heller ikke husleien
reduseres som forventet. Utleieboligene blir også dyre,
bl.a. fordi det bygges mye nytt isteden for å kjøpe
brukt. Lav husleie er et lite målrettet subsidie, og motiverer
i liten grad beboeren til å flytte videre til det ordinære
boligmarkedet. Dagens modell begrenser leiers og kommuners mulighet
til å velge boligløsninger. Staten subsidierer
i dag kommunale utleieboliger både med boligtilskudd (investeringsstøtte)
og med bostøtte (konsumentstøtte). Subsidienes
formål er delvis overlappende. Regjeringen mener at effekten
av dagens subsidiemodell er for lav.
Prinsipielt skulle hele subsidiet vært
gitt som bostøtte (konsumentstøtte). I teorien
skulle dette ikke bidra til at det etableres færre utleieboliger.
I praksis vil nok likevel noen kommuner oppfatte et tilskudd som
et sterkere virkemiddel enn bostøtte. Regjeringen foreslår derfor
en gradvis omlegging. Som første skritt foreslås det
at boligtilskuddet reduseres til 20 pst. av boligens kostnader,
dvs. rundt 200 000 kroner pr. bolig, og at et beløp tilsvarende
det som innspares på boligtilskuddet overføres
til bostøtten for å kompensere leier og utleier. Regjeringen
vil følge utviklingen nøye for å unngå eventuelle
utilsiktede negative konsekvenser av omleggingen.
Bostøtte og boligtilskuddet skal hjelpe
vanskeligstilte til å etablere seg i en bolig og til å beholde
denne. I 2003 ble det tildelt bostøtte for 2,35 mrd. kroner
til rundt 120 000 husstander. Boligtilskudd for rundt 700 mill.
kroner ble samme år benyttet til etablering i eid bolig
eller utleiebolig og til tiltak for å øke tilgjengeligheten
i boligene.
Innenfor den nåværende bostøtteordningen
foreslås følgende forbedringer i årene
fremover:
– Fjerne
arealkravet for alle boliger og isteden innføre et funksjonskrav.
– Fjerne finansieringskravet for
alle boliger.
– Inkludere foreldre med delt
omsorg for egne barn.
– Benytte mer oppdaterte inntektsdata
i beregningene.
De foreslåtte forbedringer vil måtte
gå inn som en del av de årlige ordinære
budsjettprosesser, og Regjeringen vil derfor komme tilbake med konkrete
forslag til forbedringer ved disse anledninger.
De fleste som mottar bostøtte har en
annen offentlig ytelse som hovedinntektskilde. Regjeringen legger
stor vekt på å utforme de offentlige ytelsene,
herunder bostøtten, slik at de bidrar til målet
om økt arbeidsdeltakelse.
Boligtilskuddet foreslås ytterligere
målrettet mot pressområdene. Kommunene skal fortsatt
kunne velge om de ønsker å tildele boligtilskudd
til etablering selv eller å overlate dette til Husbanken,
men de skal ikke lenger kunne velge bare å tildele tilskudd
til tilgjengelighet. Kommunene skal få økt frihet
til å tildele tilskuddet etter egne kriterier.
For å stimulere kommunene til boligsosial
aktivitet og til bruk av startlån har kommunene anledning
til å avsette boligtilskudd på egne tapsfond.
Fondet skal redusere kommunenes risiko ved å gi lån.
Regjeringen mener at kommunene nå har
et betydelig beløp på sine tapsfond, og vil derfor
følge utviklingen og siden vurdere om ordningen med avsetning
av boligtilskudd på kommunale tapsfond skal stilles foreløpig
i bero.
Husbanken disponerer et tilskudd til kommunikasjon og
kunnskapsutvikling, med en bevilgning på 36 mill. kroner
i 2003. Regjeringen foreslår å styrke dette tilskuddet
ved å omdisponere dagens tilskuddsbevilgning til boligkvalitet
til formålet, da dette antas å gi større
boligpolitisk avkastning.
Tilskuddet vil ha en sentral plass når
Husbanken får en større rolle som kunnskaps- og
kompetansebank, være sentralt for å gjennomføre
strategien for å forebygge og bekjempe bostedsløshet
og annet boligsosialt arbeid og for å heve kompetansen
om boligkvalitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Husbanken har vært den sentrale forvalteren
av de boligøkonomiske virkemidlene i hele etterkrigstiden.
Den rollen mener flertallet at Husbanken også skal
ha fremover. For å oppnå det må Husbankens
kompetanserolle utfylles med større grad av låne-
og tilskuddsordninger enn det Boligmeldingen legger opp til for å styrke
Husbankens attraktivitet i samspillet med aktørene i boligmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Regjeringen foreslår å styrke
Husbankens rolle som kompetansebank, bl.a. overfor kommunene og
utbyggere. Disse medlemmer vil samtidig vise til
at det årlige beløp er et budsjettspørsmål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Husbanken gradvis bør spisse inn mot å bli en
bank for reelt økonomisk vanskeligstilte og andre som har
problemer med å få boliglån på vanlige
vilkår i det ordinære lånemarkedet. Husbankens
fremtidige rolle i det ordinære boliglånemarkedet bør
gradvis reduseres slik at boligbyggere med vanlig god privatøkonomi
henvises til det ordinære kreditt- og bankmarkedet for å finansiere
sine boligbehov.
Disse medlemmer vil ikke underkjenne
den sentrale rolle og betydning Husbanken historisk sett har hatt
for norsk boligpolitikk og boligbygging. Disse medlemmer vil
imidlertid vise til at tiden for sterkt statlig engasjement i boligsektoren
og behovet for sosial boligbygging for lengst er over. Disse
medlemmer viser til at samfunnet har endret seg betydelig
siden Husbanken ble opprettet, ikke minst økonomisk. Folks
inntekter og privatøkonomi er blitt betydelig styrket de
siste 50 årene. I dag synes det ikke å være
noe påfallende behov for en statlig finansieringsordning
for boligbygging i regi av Husbanken.
Disse medlemmer mener også rent
prinsipielt at det ikke nødvendigvis er en statlig oppgave å drive ordinær
utlåns- og bankvirksomhet overfor boligbyggere som like
lett kan skaffe seg lån i det ordinære bankmarkedet.
Komiteen er positiv
til sammenslåingen av oppføringslånet
og utbedringslånet til et felles grunnlån. Grunnlånet
vil dermed inneha både de viktige elementene fra oppføringslånet
til å sørge for stabil og tilstrekkelig boligbygging
med god kvalitet og oppussing, og oppgradering av eksisterende boliger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bortimot alle boliger bygget med universell utforming
er finansiert av Husbanken. For å oppnå de boligpolitiske
kvalitets- og stabiliseringsmålene, er det behov for at
Husbanken også for fremtiden finansierer en stor andel
av nybygde boliger. Flertallet mener at Husbanken
i et normalår bør finansiere om lag 50 pst. av
nybygde boliger.
Flertallet mener at Husbanken
også i fremtiden skal ha en motkonjunkturell rolle ved å finansiere
en større andel av nybygde boliger når det er
fare for nedgang i boligbyggingen, og en mindre andel i tider med
svært høy byggeaktivitet. En slik politikk bør
styres gjennom fastsettelse av låneramme, slik at andre forhold
som låneutmåling og øvrige kriterier
for kvalitet er forutsigbare.
Flertallet mener grunnlånet
må kunne finansiere utbygging, oppgradering og oppussing
av boliger i distrikter der det ellers kan være vanskelig å få privat
finansiering.
Flertallet mener grunnlånet
skal fungere disiplinerende på private bankers utlånstilbud,
slik at de tilbyr konkurransedyktige utlånsbetingelser.
Flertallet vil understreke Husbankens
sentrale rolle for å fremme konkurranse i kredittmarkedet.
Husbankens gode rammebetingelser er åpenbart en sentral drivkraft
i fastsettelsen av privatbankenes lånebetingelser. En svekket
husbank vil derfor være dårlig nytt for de med
boliglån i private banker.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti finner det svært interessant at
flertallet i komiteen ønsker å redusere Husbankens lånerammer
i tider med høy byggeaktivitet og at man ønsker å bruke
Husbanken som et motkonjunkturinstrument.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag
til omlegging av låneordningene og mener at dette vil bidra
til en bedre måloppnåelse med tanke på boligetablering av
bl.a. unge og vanskeligstilte, for å sikre boligbygging
og ombygging i distriktene og for å bidra til kvaliteter
knyttet til miljø og tilgjengelighet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til merknader foran under kapittel
4.2.3 og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
ulike sider ved bruk av lån med fast rente i boligmarkedet
og legge dette fram for Stortinget på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
grunnlånet som hovedregel må gis som et fastrentelån
knyttet til boligen og med rente knyttet opp mot statsobligasjoner
med 20-30 års løpe- og bindingstid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å sørge
for at Husbankens ulike lån som hovedregel gis som fastrentelån."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil igjen understreke at det er
den enkelte lånekunde som må vurdere valg av flytende
eller fast rente og bindingstid.
Disse medlemmer ønsker
ikke at det settes mål for andelen av nybygde boliger som
finansieres av Husbanken, men at det utmåles etter faktisk
behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener startlånet skal fortsette å virke som et
topplån, kjøpslån og etableringslån. Flertallet mener
at kommune og stat må dele risikoen på den mest
risikoutsatte delen av lånet i motsetning til i dag, der
kommunen tar topprisikoen. Flertallet mener Husbanken
må få tilby kommunene låneforvaltning
av startlånet.
Flertallet mener Husbanken må tilby
kommunene å stå for låneforvaltning av
startlånet, slik at kommunen kan avgrense sin rolle til å fatte
vedtak om innvilgelse av lån.
Flertallet viser for øvrig
til at startlånet også gis som toppfinansieringslån
til de som har betjeningsevne. Flertallet mener imidlertid
at alle bør ha rett til å bli vurdert for startlån.
Den muligheten har ikke alle i dag fordi ikke alle kommuner tilbyr
startlån. Husbanken må derfor tilby å administrere
en ordning med startlån for de kommuner som ikke tilbyr
det selv.
Flertallet mener at all ungdom
må gis en reell mulighet til å få innvilget
startlån ved at kriteriene for å få lån
gradvis kan gjøres romsligere.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at all ungdom gis en reell mulighet til å få innvilget
startlån."
Flertallet viser til at ordninga
med startlån påførte kommunene en betydelig økt økonomisk
risiko gjennom at mengden av boliglån kommunene sto som hovedansvarlig
for har vokst betraktelig. Risikofordelingen mellom kommunene og
Husbanken lar kommunene stå ansvarlig for de 25 pst. mest
risikoutsatte delene av lånet, noe som i realiteten gjør
kommunene ansvarlige for all tapsdekning ved startlånet.
Dette bør endres slik at kommunene og Husbanken dekker
50 pst. hver av tapet fra første krone.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 å endre ordningen med startlån
slik at risikoen for kommunene og Husbanken sidestilles."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at mottakere av startlån
er blant dem som har mest behov for forutsigbarhet rundt sine boutgifter.
Særlig gjelder dette de som mottar tilskudd i tillegg til
startlån. Disse medlemmer mener at størstedelen
av startlånet som hovedregel skal tilbys den enkelte som et
fastrentelån bundet til boligen og mener Husbanken bør
utvikle modeller for dette. Disse medlemmer viser
til forslag om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at startlånet har
vært en vellykket ordning, noe som bl.a. gjenspeiles i
utlånsmengden til kommunene og at langt flere kommuner
tilbyr startlån enn hva som var tilfellet med den gamle
etableringslånsordningen. Startlånets styrke ligger
bl.a. i dets fleksibilitet knyttet til lokale variasjoner samt tilpasning
til den enkelte lånesøkers behov. Disse
medlemmer ønsker, i likhet med Regjeringen, å avvise
at startlånet skal bli et rettighetslån. Disse
medlemmer vil påpeke at det kan være behov
for å styrke Husbankens veiledning overfor kommunene i
aktiv bruk av startlånet. For øvrig vil disse
medlemmer støtte Regjeringens forslag om at startlånet
også kan brukes til reetablering.
Komiteen viser til
at startlånet også kan benyttes som byggelån.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener Husbanken må tilby en låneordning med avdrags-
og renteutsettelse for å finansiere strategiske kommunale tomtekjøp.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en låneordning med rente- og avdragsutsettelse for å finansiere
kommuners strategiske tomtekjøp."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener dette ivaretas godt av Kommunalbanken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener i tråd
med Regjeringen at Husbanken skal slutte å gi lån
til skolefritidsordningen, men fortsatt ha en rolle i forhold til
barnehageutbygging.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at Husbanken fortsatt skal kunne gi lån til barnehageutbygging
og til tiltak knyttet til grunnskolereformen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Husbanken fortsatt gir lån til tiltak knyttet til
grunnskolereformen."
Komiteen mener i tråd
med Regjeringen at det ikke bør opprettes et nytt kredittforetak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at tilskudd er det sterkeste og mest kostnadskrevende boligpolitiske
middelet for å oppnå boligpolitiske målsetninger. Flertallet mener
Husbanken må få større og bredere tilskudd å forvalte
for å være attraktiv bidragsyter i partnerskap
med kommuner og private.
Flertallet mener det må opprettes
et tilskudd til områdeutvikling som må utvikles
i størrelsesorden anslått av Boligutvalget for
dels å delfinansiere helhetlig områdeplanlegging
av nye utbyggingsområder og transformasjonsområder,
og dels som et tilskudd til infrastruktur, byfornyelse, bomiljø og
levekårsutvikling i de samme områdene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2005 fremme forslag til tilskudd til områdeutvikling
for å oppfordre til helhetlig planlegging og kompensere
for investeringskostnader."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en tilskuddsordning til kommuner som bygger boliger utover et minstenivå.
Tilskuddet settes til 40 000 kroner for hver bolig utover et antall
som tilsvarer 0,5 pst. av folketallet i kommunen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at nedtrapping av tilskuddsmidler
til bygging av boliger i forbindelse med eldrereformen, gir rom
for en øking av tilskuddsmidler til boligformål
til andre trengende grupper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener tilskuddet til boligkvalitet må videreføres
og utvikles til å omfatte tiltak mot radon og utbygging
av heis for å oppnå universell utforming i større
del av dagens boligmasse.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en tilskuddsordning for å bidra til bygging av heis i eksisterende boligmasse."
Flertallet viser til
at individrettede tilskudd til boligetablering og i forbindelse
med byfornyelse i dag avskrives over 10 år, mens tilskudd
til etablering av utleieboliger er avskrevet etter 20 år. Flertallet vil understreke
at dette er svært kort i et boligperspektiv.
Flertallet mener tilskudd som
gis enten individrettet eller til utbygging av leieboliger,
skal være bundet i prosjektet og tilbakebetales til tildeler
ved salg. Enkeltpersoner skal ikke avskjæres for ny vurdering
av tilskudd ved flytting og kjøp av ny bolig. Tilskudd
til etablering av utleieboliger skal ikke kunne brukes til inngåelse
av kortsiktige leiekontrakter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at tilskudd til utleieboliger skal nedskrives over 20 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er behov for å vurdere
enkelte forbedringer i boligtilskuddsordningen.
Flertallet mener at individuelle
boligtilskudd ikke lenger bør avskrives som i dag over
10 år, men innfris i sin helhet etter bestemte retningslinjer.
Boligtilskudd som er gitt av det offentlige øker boligens
verdi og tilfaller den som mottar tilskuddet eller arvinger uten behovsprøving.
Flertallet mener tilskuddene
bør registreres som lån med pant i boligen som
så skal innfris ved overdragelse til nye eiere og tilbakebetales
kommunene. På denne måten blir ikke boligtilskuddene
en ren pengegave og formuesøkning for andre enn selve mottaker mens
denne bor i boligen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
retningslinjene for det individrettede boligtilskuddet, slik at
tilskuddet ikke lenger skal avskrives, men innfris ved overdragelse
til ny eier."
Flertallet har erfart at tilskudd
til bygging av f.eks. kommunale boliger til rusmisbrukere har hatt
en tilskuddsandel på inntil 60 pst. Størrelsen
på tilskuddsandelen har vært viktig
for kommunens initiativ til å sette i gang bygging av slike
boliger.
Flertallet mener derfor man må vurdere
nærmere effekten av å redusere tilskuddene og
hvilken betydning det kan få for slike kommunale prosjekter
rettet inn mot vanskeligstilte og rusmisbrukere.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det bør defineres et ambisjonsnivå for boligsosiale
virkemidler, basert på boligsosiale handlingsplaner.
Dette flertallet mener det årlig
må gis 15 pst. tilskudd til bygging av 1 000 lavinnskuddsboliger.
Dette flertallet mener det årlig
må gis 30 pst. tilskudd til 3 000-4 000 allmennyttige ikke-kommersielle
utleieboliger.
Dette flertallet mener det årlig
må gis 60 pst. tilskudd til bygging av 1 000-1 200 studentboliger.
Dette flertallet mener det skal
kunne gis inntil 60 pst. tilskudd til prosjekter for bostedsløse.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen årlig
bevilge midler til bygging av 1 000 lavinnskuddsboliger med 15 pst. tilskudd."
"Stortinget ber Regjeringen årlig
bevilge midler til bygging av 3 000-4 000 ikke-kommersielle utleieboliger
med 30 pst. tilskudd."
"Stortinget ber Regjeringen årlig
bevilge midler til bygging av 1 000-1 200 studentboliger med 60
pst. tilskudd."
"Stortinget ber Regjeringen tildele
inntil 60 pst. tilskudd til boliger for bostedsløse."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det må innføres begrensninger på hvor
store tapsavsetningsfond kommunene kan sette av fra de individrettede
tilskuddene de får til viderefordeling.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag til å omlegge
de boligpolitiske støtteordningene. Disse medlemmer støtter
en slik omlegging. Videre vil disse medlemmer vise
til at Regjeringen foreslår en rekke forbedringer av bostøtten
de neste årene og vil gi sin støtte til Regjeringens
prioriteringer. For øvrig vil disse medlemmer vise
til at rammene for de ulike tilskuddsordninger settes i forbindelse
med den årlige behandlingen av statsbudsjettet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke betydningen av å styrke boligtilskuddsordningene. Dette
er et sentralt virkemiddel både for å sikre utbygging
av tilrettelagte boliger, og for å sikre/øke
boligkvaliteten. Andelen eldre øker kraftig i årene
som kommer. Dette vil stille samfunnet overfor store utfordringer. Flertallet mener
det vil være framtidsrettet politikk å øke
bevilgningene til boligkvalitet slik at folk gjennom tilrettelegging
av egen bolig kan bli boende hjemme lengst mulig. Dette vil åpenbart
spare samfunnet for store kostnader, i tillegg til at det er en bedre
eldrepolitikk.
Flertallet registrerer at Regjeringen
mener de eldre er ressurssterke nok til å kunne finansiere
slik ombygging selv. Flertallet er uenig i en slik
vurdering. Svært mange eldre vil ha behov for økonomisk bistand.
I tillegg er det slik at en tilskuddsordning vil stimulere mange
som i utgangspunktet ikke hadde tenkt tanken på slike ombygginger.
Flertalletmener
lave tilskuddsrammer hemmer byggingen av flyktningboliger, studentboliger
o.a. på en slik måte at det er umulig å nå de
boligpolitiske målsettingene som ligger til grunn for denne
meldingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative budsjett for 2004, der det blir foreslått
en økning på 652 mill. kroner til boligtilskudd.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til NOU 2:2002 hvor Boligutvalget konkluderer med at boligtilskuddene
måtte økes med om lag 300 mill. kroner ut over
nivået i 2001. Dette medlem slutter seg
til en slik vurdering og viser til at Senterpartiet i sine alternative
statsbudsjett har foreslått økninger i boligtilskuddene
på om lag det nivået.
Komiteen understreker
at bostøtten er et svært treffsikkert og ubyråkratisk
virkemiddel for å sørge for at de som er innenfor
ordningen får en rimelig netto boutgiftsbelastning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at på tross av dette viser oversikt over effekten
av bostøtten at den for mange kategorier ikke er sterk
nok.
Komiteen er kjent
med at 25 kommuner har en kommunal bostøtte for å supplere
den statlige bostøtten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at dette kan være et tegn
på at den statlige bostøtten ikke er god nok,
eller at mange kommuner setter opp prisene på sine kommunale
leieboliger for å hente ut mest mulig penger av den statlige
bostøtten og i tillegg oppretter en kommunal ordning for
de som har det vanskeligst økonomisk.
Komiteen mener det
er viktig å sørge for at det ikke oppleves som
belastende å søke om bostøtte, og at samordningen
av den kommunale og den statlige bostøtten skjer ubyråkratisk.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at bostøtteordningen
er et treffsikkert personrettet virkemiddel, for å hjelpe
dem som har problemer med høye bokostnader og lav inntekt. Bostøtten
skal medvirke til å nå hovedmålet om
trygge boliger og god boligfordeling. Bostøtten skal sikre
at alders-, uføre- og etterlattepensjonister, barnefamilier og
andre husstander med svak økonomi skal kunne bo i en høvelig
og nøktern eie- eller leiebolig.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget etter forslag fra Regjeringen har økt boutgiftstaket
i de største byene med henholdsvis 10 000 kroner i Oslo
og 5 000 kroner i Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Tromsø,
Drammen og Fredrikstad.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser for øvrig til at
Samarbeidsregjeringen har gjennomført den største økningen av
bostøtten noensinne, bl.a. som en del av handlingsplan
mot fattigdom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Regjeringen er i ferd med å legge
om til månedlig bostøtteutbetaling, og støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet støtter omlegging til månedlig
utbetaling av bostøtte. Særlig for dem som kommer
til å bli på ordningen livet ut, innebærer månedlige
utbetalinger en fordel. Omleggingen har imidlertid den haken at
all bostøtte utbetales med 4 måneders forsinkelse,
mot 2 måneders forsinkelse i snitt tidligere. Det er en
likviditetsforverring for dem som er inn og ut av bostøtteordningen
eksempelvis på grunn av løs tilknytning til arbeidslivet. Disse
medlemmer mener derfor at den månedlige bostøtten ikke
bør utbetales seinere enn 2 måneder på etterskudd og
helst ikke seinere enn 1 måned. Kostnadene ved bostøtten
vil være den samme ved en slik ordning, men vil ha en engangskostnad
på 1/12 av den samlede bostøtten for
hver måned den blir flyttet. En slik reform bør
derfor gjennomføres over flere år.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag til endringer av hvilke grupper som skal ha
rett til bostøtte, slik at begge foreldre med delt omsorg
får anledning til å søke bostøtte,
at inntektskravet for alle husholdninger faller vekk, at kravet
til 40 m2 oppheves og erstattes av et
funksjonskrav, og innføre krav om mer oppdaterte inntektsdata.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med at mange enslige med dårlig inntekt sliter
med store boutgiftsbelastninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det kan være behov for endringer av bostøtten
slik at også denne gruppen fanges opp. Disse medlemmer mener
derfor at Regjeringen bør foreta en vurdering av dette
forhold.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en vurdering av om bostøtteordningen bør utvides
til også å gjelde enslige med lav inntekt."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener imidlertid det er behov for å utvide
bostøtten ytterligere. De som sliter med den største
boutgiftsbelastningen, er enslige med dårlig inntekt.
Disse medlemmer mener bostøtteordningen
bør inkludere alle som har lav inntekt. Ordningen bør
derfor utvides til også å innbefatte enslige med
lav inntekt og registrerte samboende par og ektepar med lav inntekt.
Disse medlemmer vil vise til
at antall aleneboere øker kraftig i samfunnet generelt
og i storbyene spesielt. Dette medfører nye boligpolitiske utfordringer.
Enslige har andre behov og problemer enn tradisjonelle familier.
Ensliges Landsforbund viser til at enslige topper statistikkene
for gjeldsbyrde og betalingsvansker. Enpersonshusholdninger har
ofte langt høyere boutgifter pr. person enn andre husholdninger.
Disse medlemmermener
at enslige med lav inntekt også bør omfattes av
bostøtteordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i forslag
til statsbudsjett for 2005 legge til rette for at enpersonshusholdninger med
lav inntekt blir inkludert i bostøtteordningen."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til forslag fra Senterpartiet om et eget skattefradrag for enpersonhushold
og forslag om en egen sak om ensliges livssituasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dagens bostøtteordning slår svært
ulikt ut for pensjonister og for barnefamilier. De barnefamiliene
som mottar bostøtte har klart høyere totale boutgifter
i pst. av inntekt etter bostøtte enn gruppen pensjonister
som mottar bostøtte. Barnefamiliene har altså den
høyeste boutgiftsbelastningen i forhold til inntekten,
og er også mest avhengig av sosialhjelp. Samtidig er det
et klart behov for å styrke bostøtten for barnefamiliene.
Flertallet mener at det er særlig
behov for å heve grensen for hvor høy inntekten
kan være for å kunne motta bostøtte. Flertallet mener
at denne grensen bør økes kraftig.
Flertallet mener inntektsgrensen
for barnefamilier er for lav og vil på sikt ha den hevet
med 50 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at bostøtteordningen bør deles med en ordning
for pensjonister og en ordning for barnefamilier.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at alle barnefamilier må få beregne
tillegg for lys og varme i bostøtten, slik som øvrige
bostøttemottakere.
Disse medlemmer anser at selv
om flere av komiteens forslag til utvidelse av bostøtten
vil føre til økte utgifter, vil kostnadene for
sosialkontorene til finansiering av bolig gå ned.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til behandlingen av statsbudsjettet
for 2005.