12. Forslag frå mindretal

Forslag frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for persontogdrift på Alnabanen.

Forslag frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med statsbudsjettet for 2005, med et forslag til likestilling av momsregelverket for jernbane og veg. Dette skal inneholde vurderinger av konsekvensene av at jernbaneinfrastrukturen omfattes av momsfritaket som vegsektoren har.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om miljøvennlig godstransport, havnestruktur og et helhetlig system av virkemidler for å nå målet om økt sjø- og banetransport av gods. Dette må ses i sammenheng med revisjon av havneloven. Saken må inneholde:

  • 1. En helhetlig gjennomgang av forskjellige avgifter og gebyrer for transport av gods på veg, sjø og bane. Samt forslag til endringer for å styrke konkurransekraften til sjø og bane.

  • 2. En gjennomgang og prioriterte tiltak for utbedring av jernbanens infrastruktur med tanke på økt frakt av gods på bane.

  • 3. En gjennomgang og prioriterte tiltak for utbedring av farleder og fiskerihavner.

  • 4. Tiltak og virkemidler som tilskudd til oppstart av godsruter i tråd med Marco-Polo-programmet som Stortinget har sluttet seg til.

  • 5. Nytt forslag til havnestruktur som imøteser behovet for intermodale havner som mer effektivt skal klare omlastning mellom ulike transportmidler.

Forslag frå Høgre og Kristeleg Folkeparti:

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at den relative økningen blir omtrent den samme for veg og jernbane, dersom det i planperioden blir høyere årlige budsjettrammer enn planrammen i St.meld. nr. 24 (2003-2004).

Forslag frå Arbeidarpartiet:

Forslag 5

1. Ramme

Stortinget ber Regjeringa auke ramma til samferdselsformål med 22 mrd. kroner i perioden 2006-2015 i høve til St.meld. nr. 24 (2003-2004). Stortinget ber Regjeringa nytte dei auka løyvingane med slik fordeling:

2006-2015

pr. år

Veg:

Stamvegar

4 mrd. kroner

0,4 mrd. kroner

Øvrige riksvegar

5 mrd. kroner

0,5 mrd. kroner

Rassikring

1 mrd. kroner

0,1 mrd. kroner

Jernbane:

Investeringar i lina

10 mrd. kroner

1 mrd. kroner

Andre kollektivtiltak:

Insentivordninga

1 mrd. kroner

0,1 mrd. kroner

Alt. bruk av riksvegmidlar til koll.føremål

0,5 mrd. kroner

0,05 mrd. kroner

Kystverket

0,5 mrd. kroner

0,05 mrd. kroner

Totalt

22 mrd. kroner

2,2 mrd. kroner

2. Vegar

Stortinget ber Regjeringa om å nytta den auka ramma til stamvegar med 4 mrd. kroner i NTP-perioden 2006-2015 til fylgjande forsering av og ekstra løyving til stamvegsprosjekt i perioden 2006-2015:

Korridor 1. Oslo-Svinesund

Forsering av E6

Korridor 2. Oslo-Ørje/Magnor

Forsering av E18

Forsering av rv 2

Rv 2, auka løyving

300 mill. kr

Rv 35 Jevnaker-Olimb, auka løyving

100 mill. kr

Korridor 3. Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger

E18 Kristiansand-Grimstad; auka standard

og ekstra parsell, ev. E39 vest for Kristiansand

250 mill. kr

E39 Vigeland-Osestad, forsering

Rv 23 Måna-Lier, statleg løyving

150 mill. kr

Rv 150 Ulvensplitten, auka løyving

150 mill. kr

Korridor 4. Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim

E39 Stavanger-Ålesund, auka løyving

1 000 mill. kr

E39 Ålesund-Trondheim/Høgkjølen, løyving

100 mill. kr

Korridor 5. Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde

E134 Århus-Gvammen, statleg løyving

300 mill. kr

E16 Hamang-Wøyen

100 mill. kr

E16 Steinsfjordbrua, statleg løyving

50 mill. kr

Rv 7/rv 52 Sokna-Ørgenvika, forsering, auka løyving

150 mill. kr

E16 Øye-Borlaug

100 mill. kr

Korridor 6. Oslo-Trondheim med armar til Ålesund og Trondheim

Rv 4 Oppland, forsering

Fossumdiagonalen, auka løyving

200 mill. kr

E6 Oppland, auka løyving

200 mill. kr

Soknedalen, forsering, auka løyving

100 mill. kr

Oppdal sentrum, statleg løyving

50 mill. kr

Korridor 7. Trondheim-Bodø med armar til svenskegrensa

E6 strekningvise utbetringar i Nord-Trøndelag,

herunder Nes bru, statleg løyving

150 mill. kr

Helgelandspakka, statleg løyving

150 mill. kr

Rv 80 Fauske-Bodø, statleg løyving

100 mill. kr

Korridor 8. Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten mv.

E6 Narvik-Bjerkvik

100 mill. kr

E6 Vest for Alta, auka løyvingar

200 mill. kr

Stortinget ber Regjeringa om å nytta den auka ramma til øvrige riksvegar med 5 mrd. kroner etter same fordelingsnøkkel som i sitt forslag i St.meld. nr. 24 (2003-2004), jf. tabell:

Forslag til fordeling av ramma til øvrige riksvegar

Fylke

Regjeringa

2006-2009

mill. 2004-kr.

Regjeringa

2010-2015

mill. 2004-kr.

NTP

totalt

Ap

2006-2009

Ap

2010-2015

Ap samla påplussing

Totalt

Aps alternativ

Østfold

200

610

810

60

210

270

1 080

Akershus

490

760

1 250

160

240

400

1 650

Oslo

550

770

1 320

180

240

420

1 740

Hedmark

150

340

490

40

120

160

650

Oppland

140

300

440

40

90

130

570

Buskerud

430

470

900

140

150

290

1 190

Vestfold

170

470

640

60

150

210

850

Telemark

310

400

710

100

120

220

930

Aust-gder

150

330

480

40

120

160

640

Vest-Agder

220

360

580

80

120

200

780

Rogaland

530

660

1 190

180

210

390

1 580

Hordaland

850

1 030

1 880

280

330

610

2 490

Sogn og Fjordane

330

630

960

120

210

330

1 290

Møre og Romsdal

570

490

1060

180

150

330

1 390

Sør-Trøndelag

190

430

620

60

150

200

830

Nord-Trøndelag

210

240

450

60

90

150

600

Nordland

300

400

700

100

120

220

920

Troms

200

420

620

60

150

210

830

Finnmark

180

120

300

60

30

90

390

Sum

6 170

9 230

15 400

2 000

3 000

5 000

20 400

Fordelinga av dei auka rammene må kunna vurderast nærare i samband med handlingsplanane og budsjettet for det einskilde år, slik at det vert god framdrift i dei einskilde prosjekt og at prosjekt vert gjennomførte ganske løpande.

3. Jernbane

Stortinget ber Regjeringa auke ramma til jernbaneføremål med 10 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa sørge for at dei auka rammene gjer det mogleg å forsera prosjekt som alt er inne i ramma, samt å ta inn nye prosjekt i tråd med Jernbaneverket sitt satsingsalternativ 2B.

Rekkefylgje kan fråvikast dersom det er naudsynt ut frå dei einskilde prosjekt sin planstatus e.l.

Det er ein føresetnad at den auka ramma til jernbaneføremål skal kunna finansierast med lån og at ekstrasatsinga kan løyvast over statsbudsjettet over ein lengre periode etter nærare vurdering.

4. Kystverket

Stortinget ber Regjeringa auke ramma til Kystverket med 0,5 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa sørge for at den auka ramma prioriterast til fiskerihamner og farleier.

Forslag frå Framstegspartiet:

Forslag 6

Tabell, rammeforslag statlige midler. Mill. 2004-kroner

Regjeringens forslag til NTP 2006-2015

Fremskrittspartiets forslag til NTP 2006-2015

Jernbaneverket

47 000

29 800

Statens vegvesen

122 500

197 500

Kystverket

6 000

5 000

Statlige kjøp av regionale lufthavntjenester

3 000

3 100

Kjøp av persontransport med tog

14 000

7 500

Sum

192 500

242 900

Forslag 7

Kalkulasjonsrenten for investeringer i vegnettet settes til 4 pst.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen om å overføre Luftfartstilsynet, Post- og teletilsynet, samt Jernbanetilsynet fra Samferdselsdepartementet til et annet departement.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen om å opprette en felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen transportsektoren, og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med alternative løsninger når det gjelder organisering og arbeidsområder.

Forslag 10

Alt statlig kjøp av vedlikeholds- og utbyggingstjenester i samferdselssektoren skal som hovedregel konkurranseutsettes.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at fartsgrensen på motorveger klasse A kan økes fra 90/100 km/t til 110 km/t.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen skille all produksjon av transporttjenester og samferdselsrelatert vare- og tjenesteproduksjon fra offentlig myndighetsutøvelse.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen foreta en modernisering og fornyelse av dagens regelverk slik at man kan etablere et fullstendig markedsstyrt transportmarked.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere det nåværende Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement med ansvar for alt innenfor transport til lands, vanns og i luften, samt all virksomhet som er en naturlig del av transportvirksomheten, herunder havnevirksomhet.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen etablere et Statens transporttilsyn som får til oppgave å drive kontroll av all transport til lands (veg og jernbane), vanns og luft og havnevirksomhet for å påse at alle regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere dagens havner til aksjeselskaper.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt, skal til de prosjekter de er innkrevd til.

Forslag frå Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 18

  • 1. Rammene til samferdselsformål i planperioden 2006-2015 økes med 43,5 mrd kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Midlene fordeles på følgende måte:

Formål

Økning

Årseffekt

Jernbane

+ 30,1 mrd. kroner

+ 3,01 mrd. kroner

Stamveier

- 5,47 mrd. kroner

- 0,574 mrd. kroner

Øvrige riksveier

+ 3,47 mrd. kroner

+ 0,347 mrd. kroner

Rassikring

+ 2,0 mrd. kroner

+ 0,2 mrd. kroner

Sykkel- og gangvei

+ 3,4 mrd. kroner

+ 0,34 mrd. kroner

Kystverket

+ 2,0 mrd. kroner

+ 0,2 mrd. kroner

Kjøp av riksveiferjetjenester

+ 1 mrd. kroner

+ 0,1 mrd. kroner

Kjøp av lufthavntjenester

+ 0,5 mrd. kroner

+ 0,05 mrd. kroner

Kollektivtransport

+ 6,5 mrd. kroner

+ 0,65 mrd. kroner

2. Midlene innenfor disse hovedrammene fordeles i tråd med Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004).

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en handlingsplan for hvordan samferdselssektoren effektivt skal redusere utslippene av klimagasser.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen påse at forskriften om luftforurensning presiserer at prosjekter, og/eller tiltak som vil øke luftforurensningen i allerede belastede områder, ikke kan gjennomføres uten forutgående konsekvensanalyse og kompenserende tiltak.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen legge fram en handlingsplan for å redusere støybelastningene fra veisektoren.

Det nasjonale målet for reduksjon av støy er at i 2010 skal 25 pst. færre være utsatt for støyplager.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen om å begrense veitrafikken på en slik måte at villreinen ikke hindres i sin naturlige ferdsel til og fra beiteområder. Dette innebærer vinterstenging av rv 7 over Hardangervidda.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for oppgradering av trafikksikkerheten langs kysten, utbedring av fiskerihavner og farleder. Planen skal ha et 4-årig perspektiv for gjennomføring i første del av planperioden 2006-2009.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen i sitt videre arbeid med å gjøre det tryggere og mer attraktivt å velge sykkel som framkomstmiddel, om å legge Statens vegvesens grunnlagsdokument (mai 2003) Nasjonal sykkelstrategi til grunn som gjeldende strategidokument.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen følge opp den nasjonale sykkelstrategien med å etablere en nasjonal sykkelplan med oversikt over eksisterende ruter, utbyggingsbehov og et rapporteringssystem for sykkelulykker.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en ny jernbane mellom Skorstøl (i Gjerstad kommune) og Kristiansand. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en sammenhengende høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Stockholm med tanke på økt person- og godstrafikk. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en sammenhengende høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Göteborg med tanke på økt person- og godstrafikk. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for å bygge en høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen over Haukeli. Utredningen skal gi et beslutningsgrunnlag og være ferdig innen utgangen av 2006.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for elektrifisering av Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer) og Meråkerbanen (Hell-Storlien). Planene må foreligge før neste rullering av NTP.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene til å bygge en jernbaneforbindelse mellom Narvik og Tromsø, og en jernbaneforbindelse mellom Kirkenes og Nikel. Utredningen som skal gi et beslutningsgrunnlag og være ferdig innen utgangen av 2006.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag til en nasjonal strategi for gående med tiltak for en mer aktiv fotgjengerpolitikk. Den nasjonale fotgjengerstrategien skal øke andelen gående og gi bedre sikkerhet, framkommelighet, helse og miljø.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om innføring av parkeringsavgift ved statlige, kommunale og private parkeringsplasser som stilles til disposisjon fra arbeidsgiver og plasser ved kjøpesentre.

Forslag 34

  • 1. Stortinget ber Regjeringen legge fram en miljøpakke for Groruddalen, som klargjør statens bidrag til miljøsonearbeidet i Groruddalen.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen vurdere å bygge miljøkulverter, eller lokk over E6 gjennom Groruddalen og vurdere teknologier for luftrensing i denne forbindelse.

Forslag frå Senterpartiet:

Forslag 35

Ramma til samferdselsformål vert auka med 30 mrd. kroner i perioden 2006-2015.

Den auka ramma vert å fordela slik:

Påplussing frå Senterpartiet

Årseffekt

Kap. 1062 Kystverket

+ 1 mrd. kroner

+ 0,1 mrd. kroner

Kap. 1320 Statens vegvesen

+ 19 mrd. kroner

+ 1,9 mrd. kroner

fordelt slik:

- Post 23 Drift og vedlikehald

+ 4 mrd. kroner

0,4 mrd. kroner

- Post 30 Riksveginvesteringar

+ 10 mrd. kroner

1,0 mrd. kroner

- Post 31 Rassikring

+ 3 mrd. kroner

0,3 mrd. kroner

Kap. 1320 post 72 Kjøp av riksvegferjetenester

+ 1 mrd. kroner

+ 0,1 mrd. kroner

Kap. 1350 Jernbaneverket

+ 9 mrd. kroner

+ 0,9 mrd. kroner

Sum

+ 30 mrd. kroner

+ 3 mrd. kroner

Midlane innafor kapitla vert fordelt i tråd med Senterpartiet sine merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004).