Transportpolitikken må ta hensyn til
et stadig tettere internasjonalt samarbeid, hvor viktige rammebetingelser
utformes av land og regioner i fellesskap. Handel med varer og tjenester,
direkte investeringer og kapitalbevegelser, bevegelse av arbeidskraft
og teknologioverføring har økt betydelig. Kapasitetsbegrensninger,
forsinkelser og miljøkrav langs vegnettet i Europa påvirker
også norske transporter og norske transportører.
Stadig strengere internasjonale krav til sikkerhet
i luftfarts-, sjøtransport- og jernbanesektoren stiller
krav til sikkerhetsinvesteringer som ikke alltid er godt tilpasset
norske forhold. Slike nye og strengere krav er ofte svært
kostnadskrevende. Det blir en ufordring å få satt
ressursene inn i tiltak som gir mest mulig sikkerhet for transportsektoren
sett under ett - særlig sett i lys av at det er vegtrafikken
som har det alt overveiende antallet drepte og skadde.
Utvidelsen av EU fra 1. mai 2004, med 10 nye medlemsland,
innebærer en betydelig utvidelse av transportmarkedet i
EU. Norge vil på transportområdet få samme
markedsadgang som EU-landene. EØS-avtalen har begrensinger
som også får virkning på transportområdet.
Tendensen de senere årene til etablering av egne EU-organer
på ulike områder i EU, som luftfarts-, sjøfarts-
og jernbanesikkerhet, kan begrense norsk medvirkning og innflytelse
sammenlignet med gjeldende ordninger etter EØS-avtalen
og internasjonale organisasjoner som Norge er medlem av.
Den teknologiske utviklingen kan bidra til mer
miljøvennlig transport. Helt eller delvis elektrisk drevne kjøretøy,
hydrogen som alternativ til fossile drivstoff, utvikling av mindre
støyende kjøretøy, dekk og vegdekker
er eksempler på dette.
IKT (Informasjons- og kommunikasjonsteknologi), som
på transportområdet også blir kalt transporttelematikk
og ITS (Intelligente transportsystemer), har en rekke anvendelsesområder
i transportsektoren.
Moderne IKT har stor betydning for navigasjon
og sikkerhet til sjøs.
Ulike former for kjøretøysteknologi
vil kunne bidra til økt sikkerhet gjennom å hjelpe
førerne til riktig atferd i trafikken.
Samtidig som den teknologiske utviklingen gir muligheter,
gir den utfordringer som krever særskilt oppmerksomhet.
I transportsektoren er dette knyttet til forhold som personvern
og rettsikkerhet samt at ny kjøretøyteknologi
kan ha uforutsette negative konsekvenser. Det knytter seg både
tekniske og økonomiske utfordringer til innføring
av ny teknologi på infrastruktur som er bygget i en tid
med helt andre krav, for eksempel til sikkerhet.
Komiteen ser positivt
på dei moglegheitene som bruk av ny teknologi innan transport
gir for auka tryggleik, betre trafikkavvikling og betre miljø,
og legg til grunn at norske styresmakter har ei offensiv haldning til å ta
i bruk ny teknologi.
Komiteen konstaterer at transportpolitikken
og regelverket som regulerer denne, i stadig større grad blir
fastlagt i ulike internasjonale organ. Det positive ved dette er
at det legger til rette for standardisering og likebehandling, men
samtidig kan det vanskeliggjøre nasjonale tilpasninger.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merka seg
at det i stor grad kjem nye tryggleikskrav når det gjeld
sjøtransport og jernbanetransport utan at det same gjeld
vegtrafikk. Desse medlemene er positive til dette,
men ser at det kan føra til hindringar, økonomiske
og praktiske, i høve til målet om å vri
transport av gods frå veg til kjøl og bane. Dette
vil vera svært uheldig då dette vil føra meir
farleg gods over på vegen der konsekvensane for ulukker,
miljø mv. i dei fleste samanhengar vil vera større
enn ved bane- og sjøtransport. Desse medlemene ber
om at Regjeringa arbeider aktivt for eit regelverk som tek omsyn
til dette.