Økt bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi,
IKT, har innvirkning på transportsektoren ved at det generelt
skaper nye aktivitetsmønstre i samfunnet. IKT har også innvirkning
direkte i transportsektoren. Eksempler på slik bruk er
forbedret sikkerhetsteknologi, satellittnavigasjon, elektronisk
billettering og logistikksystemer. Elektronisk infrastruktur omfatter de
fysiske installasjonene som er nødvendig for elektronisk
datautveksling og de kommunikasjonssystemer som kan etableres ved
hjelp av den fysiske infrastrukturen.
Et viktig bidrag er å tilrettelegge
for informasjonsflyt mellom ulike transportsektorer og med transportbrukerne.
I samarbeid mellom brukere, forskere og forvaltning utvikles et
felles rammeverk for datautveksling i transportsystemet (ARKTRANS). Samferdsels-departementet
legger til grunn at dette tas i bruk når ulike aktører
utvikler elektroniske tjenester på transportområdet.
Med utviklingen av det elektroniske bompengeinnkrevingssystemet
AutoPASS har Norge vært et foregangsland for geografisk
koordinering med felles betalingssystem for større områder.
Med tiden bør det utvikles enda bedre koordinering av betaling
for ulike formål.
Satellittbasert radionavigasjon benyttes i stor
grad i posisjonering og navigasjon til sjøs og på land.
Det eneste operative globale satellittnavigasjonssystemet i dag
er det amerikanske Global Positioning System (GPS).
I EU har man vurdert sårbarheten ved
kun å holde seg til GPS og funnet at det er ønskelig å etablere
et eget uavhengig europeisk satellittnavigasjonssystem, Galileo.
Dette er også viktig for Norge. Galileo forventes å være
operativt fra omkring 2008, og vil være kompatibelt med
GPS-systemet.
Fiskeridepartementet er nå i dialog
med EU om muligheten for en direkte deltakelse i Galileo Joint Undertaking
og vilkårene for en slik deltakelse, herunder økonomiske
betingelser. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i denne
forbindelse på egnet måte.
Komiteen har merka
seg det potensialet ARKTRANS kan ha for effektivisering av transportsektoren. Komiteen ber
om at departementet fylgjer utviklinga nøye og legg til
rette for at Noreg skal liggja i front når det gjeld satsing
på IKT i transportsektoren.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, ser positivt
på Regjeringa sitt initiativ for å undersøke
moglegheitene for norsk deltaking i Galileo Joint Undertaking og
ser i møte at Stortinget blir orientert om utfallet av
saka på eigna måte.
Komiteen føreset
at systemet med lokale rabattar i bomprosjekt og på ferjer
kan vidareførast med bruk av AutoPass.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Senterpartiet, har store forventningar
til AutoPass-systemet og at det skal kunna betra trafikkflyten monaleg.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet,
og Kristeleg Folkeparti, vurderer det slik at det er viktig
at AutoPass-systemet ikkje fører til meirutgifter på næringslivstransport
samla sett.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er positive til forsøk som kan
forenkle takstsystemet og redusere kostnadene til ferjedrifta, men
er kritisk til at reduksjon av passasjertakstar skal føre
til auka kostnader for pendlarar og næringstransport.
Fleirtalet vil vise til at det
er knytt stor lokal motstand til enkelte av prosjekta då redusering
av takstgrupper fører til at passasjerbetalinga vert overført
til kjøretøytakstane. Sjølv om formålet
med forsøket er å få til ei forenkling
av systema og lægre administrative kostnader, må dette
ikkje føre til auka kostnader for den lokale næringstransporten.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
føreset at arbeidet for eit landsomfattande system vert
forsert, og ber om at det vert utvikla eit system som gjer det mogleg å gje rabattar
på eit slik system.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti har også forventningar
om at bruk av AutoPass i bomprosjekt og på ferjer kan føre til
reduserte kostnader til glede for næringslivet og privatbilistar.