Regjeringen ønsker å legge
til rette for en utvikling av havnene som styrker sjøtransporten,
og bidrar til næringsutvikling og etablering av robuste
regioner. Skal sjøtransporten vinne fram i konkurransen
med landtransport, både når det gjelder pris og
kvalitet, kreves det at havnene har et volum av stykkgods og containere
som gir grunnlag for hyppige og regulære skipsanløp.
En forutsetning for å lykkes med dette er at håndteringen
av stykkgods og containere i hovedsak konsentreres til et begrenset
antall havner. Samtidig er langsiktighet og forutsigbarhet viktig,
både for næringslivets transport- og logistikkplanlegging
og for statlig infrastrukturutvikling. Regjeringen vil derfor bygge
videre på den eksisterende havnestrukturen. Strukturen
vil imidlertid bli justert til to nivå, og bestå av
nasjonale havner og øvrige havner.
I tråd med St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal transportplan 2002-2011, og Stortingets behandling av denne
legger Regjeringen til grunn at havnene i Oslo, Grenland, Kristiansand,
Stavanger, Karmsund, Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø og
Tromsø videreføres som nasjonale havner. Regjeringen
forutsetter at de nasjonale havnene utvikles slik at de får
en standard, og kan håndtere et godsvolum, som gir regulære
og hyppige anløp av skip for stykkgods og containere. Øvrige havner
skal primært betjene lokalsamfunn og stedlig næringsliv.
De nasjonale havnene må ha utviklingsplaner
som er forankret i godkjente lokale og regionale areal- og transportplaner.
En av hensiktene med den nasjonale havnestrukturen er å få konsentrert
offentlige infrastrukturinvesteringer for godstransport, landverts
og sjøverts, til de viktigste havnene. Havnene i den nasjonale
strukturen må på den annen side ha et spesielt
ansvar for å utnytte eksisterende infrastruktur, offentlig
og privat, bedre enn i dag.
Kystverket vil i samarbeid med bl.a. havnemyndigheter,
fylkeskommuner, havnebrukere og de andre transportetatene, følge
utviklingen i de nasjonale havnene. Det er i denne sammenheng også naturlig
at Fiskeridepartementet og Kystverket foretar en evaluering av status
i disse havnene i forbindelse med rulleringene av Nasjonal transportplan.
Havnesituasjonen i Oslofjorden representerer
store utfordringer både nasjonalt og regionalt. Årsaken
til dette er at Oslo kommunes "Fjordbyvedtak", dvs. utflytting av
lo/lo-basert containertrafikk, har skapt usikkerhet og
uforutsigbarhet i forhold til langsiktig infrastrukturutvikling
og næringslivets transport- og logistikkplanlegging.
Det er viktig å finne fram til en havneløsning
for Oslofjorden som både ivaretar hensynet til miljø og næringsliv.
En realisering av "Fjordbyvedtaket" forutsetter at det til erstatning
for containervirksomheten i Oslo havn, etableres en god regional
havneløsning som kan håndtere dette godset. Denne
løsningen finnes ikke i dag.
Det er krevende, og det vil erfaringsmessig
ta tid, å få på plass en alternativ havneløsning
i Oslofjorden. Oslo havn må samtidig gis tilstrekkelig
rom til omstilling av sin virksomhet. Regjeringen legger derfor
til grunn at Sjursøya inntil videre, i tråd med
Oslo bystyres vedtak 26. november 2003, er hovedhavn for containere
i Oslofjorden. Eventuelle kapasitetsproblemer i Oslo havn bør
kunne håndteres av havnene i Drammen og Borg.
Regjeringen mener at den nasjonale havnestrukturen vil
kunne bidra til å styrke sjøtransporten og næringslivets
konkurransevilkår.
Eventuelle nye virkemidler rettet mot de nasjonale havnene
vil bli vurdert i forbindelse med utarbeidelsen av en eventuell
ny planlov og revisjonen av havne- og farvannsloven.
Fiskeridepartementet har lagt til rette for
en bred utredning for å klarlegge og vurdere hovedproblemer, reguleringsbehov
og utforming av en ny samlet lovregulering på området.
Havnenes finansiering, organisasjons-, eier-
og styringsform, herunder utvikling av samarbeid mellom offentlige
og private aktører på havnesektoren, vil være sentrale
elementer i Fiskeridepartementets arbeid med lovrevisjonen.
Komiteen vil peke
på havnenes sentrale rolle for å sikre vekst og
utvikling av sjøtransporten.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merka seg at Regjeringa legg til grunn
at den noverande nasjonale hamnestrukturen vert vidareført og
at Kystverket vil fylgja utviklinga av hamnemønsteret nøye.
Fleirtalet ser ikkje at det er
gjort greie for i meldinga kva statlege verkemiddel som er tenkt
nytta for å få den konsentrasjonen om dei offentlege
infrastrukturinvesteringane for godstransport til dei
viktigaste hamnene.
Fleirtalet ser ikkje at kostnadsnivået
knytt til sjøtransport i Noreg både på sjø og
hamn, er tilstrekkeleg gjort greie for.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer at Regjeringen foreslår
en todeling av trafikkhavnene, bestående av nasjonale havner
og øvrige havner. Det foreslås videre at de 10
havnene som i dag har status som nasjonal havn, blir videreført
som nasjonale havner.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til havnestruktur.
Disse medlemmer er tilfreds med
orienteringen om sjøtransportens kostnadsnivå.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
utviklingen innenfor godstransportmarkedet viser stagnasjon og nedgang
for sjøtransporten med unntak for frakt til og fra kontinentalsokkelen. Disse
medlemmer etterlyser et helhetlig system av virkemidler
i Regjeringens planforslag, noe Kystverket mener er nødvendig
for å nå det overordnede målet om økt
godsmengde på kjøl.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelser
fra næringsorganisasjoner som uttrykker skuffelse over Regjeringens
planforslag. Maritimt forum skriver at: "Vi finner verken ambisjoner
eller effektive virkemidler for økt sjøtransport".
Norsk havneforbund etterlyser " en havnepolitikk som kan sette
havnene i stand til å fylle de oppgavene som er nødvendig
for å få til det ønskede samspill mellom
sjøtransport og landtransport".
Disse medlemmer mener at fagetatenes
forslag til Nasjonal transportplan og Kystverkets faglige beslutningsunderlag
i langt større grad tar tak i utfordringene for sjøtransporten
enn Regjeringens planforslag.
Disse medlemmer viser spesielt
til at nærskipsfarten belastes med høye gebyrer
og avgifter og i sum betaler en langt større andel av sine
samfunnsmessige kostnader enn godstransport på veg og bane,
jf. utredninger av Marintek/SINTEF.
Disse medlemmer støtter
arbeidet med å oppnå en mer effektiv organisering
og drift av havnene og etterlyser Regjeringens begrunnelse for å gå bort
fra Kystverkets faglige beslutningsgrunnlag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil slutte seg til Kystverkets
understreking av at et helhetlig system av virkemidler er av avgjørende
betydning for å oppnå det beste resultat. Et slikt
helhetlig system ligger ikke inne i Regjeringens forslag.
Disse medlemmer er ikke enige
med Regjeringen i at håndteringen av stykkgods og containere
i hovedsak skal konsentreres til nasjonalhavnene. Transportøkonomisk
framstår det som lite rasjonelt å overføre
stykkgods til nasjonalhavner fra industrihavner med opptil åtte
ganger så stort stykkgodsvolum og høyere anløpsfrekvens.
En slik overføring vil også være betenkelig
dersom det genererer økt vegtrafikk og dermed økte
miljøbelastninger.
Disse medlemmer viser til at
Kystverket i større grad enn Regjeringens forslag tar til
orde for en mer dynamisk og næringsorientert havnestruktur.
Ingen knutepunkthavner (nasjonalhavner) har hevd på slik status,
men kan både miste og opparbeide seg slik status som følge
av utvikling og resultater.
For å få mer gods over på sjø er
det viktig å få i gang lønnsomme høyfrekvente
godsruter til sjøs (spesielt utenriksruter til/fra
Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge). Disse medlemmer mener
det er ønskelig å utvikle et system med oppstartstilskudd
til slike ruter på linje med støtteprogrammet
innenfor Marco Polo-programmet til EU.