5.6 Ekspressbusspolitikken

5.6.1 Samandrag

Samferdselsdepartementet har liberalisert ekspressbusspolitikken, for å legge til rette for et samlet sett bedre kollektivtilbud for publikum med økte valgmuligheter. Det er et gjennomgående trekk at der ekspressbusser har fått anledning til å drive ruter i konkurranse med jernbanen, har den samlede andelen av kollektivreisende økt. Flertallet av de nye reisende med ekspressbuss er tidligere brukere av privatbil. En liberalisering av ekspressbusspolitikken har på denne måten bidratt til å styrke kollektivtrafikken.

For å utnytte ressursene til kollektivtransport best mulig, bør det legges opp til at det kan foretas rutetilpasninger i det subsidierte togtilbudet. Slike vilkår er tatt inn i rammeavtalen mellom Samferdselsdepartementet og NSB om kjøp av persontransporttjenester for perioden 2003-2006.

5.6.2 Merknader frå komiteen

Komiteen har merka seg at ei auke i ekspressbusstilbodet har ført til auke i den samla delen som reiser kollektivt, og ser positivt på dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, støtter en fortsatt liberal praksis ved tildeling av løyver.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at en viktig årsak til den gledelige utviklingen, hvor nye ekspressbussruter etableres og stadig flere reiser med ekspressbusser, skyldes Regjeringens vellykkede ekspressbusspolitikk med en positiv holdning til nye konsesjonssøknader.

Ekspressbussene er et viktig, fleksibelt og rimelig kollektivtilbud. Langs flere av de strekningene hvor ekspressbusser kjører parallelt med jernbanen har den totale kollektivandelen økt og styrket kollektivandelen totalt sett.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti er likevel bekymra for at bussruter som går parallelt med jernbanen fører til at reisande vel buss framfor tog, og ber departementet fylgja dette nøye. Det er viktig at den samla kollektivkapasiteten vert utnytta på ein måte som fører til at talet på kollektivreisande aukar, og at auken i busstransport i minst mogleg grad fører til mindre togtransport.

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peike på at ekspressbussar er eit viktig, rimeleg og fleksibelt transportmiddel. Desse medlemene er kjend med undersøkingar som viser at ekspressbussane har ført til auka kollektivdel for reisande totalt sett. Vidare viser òg undersøkingar at ekspressbussane tek mange av sine passasjerar frå personbilen. Dette gjeld også der ekspressbussane går parallelt med toget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er meget fornøyd med den politikk som er ført i forbindelse med ekspressbusser.

Disse medlemmer vil imidlertid poengtere merknader fra dem som er bekymret for at bussruter som går parallelt med jernbanen fører til at de reisende velger buss fremfor tog. Alle undersøkelser hittil viser imidlertid at det er ifra personbiltrafikken at den største tilgangen av nye brukere av buss kommer.

Disse medlemmer ønsker derfor å videreføre den liberaliseringen innenfor ekspressbusspolitikken som i dag føres og er fornøyd med at det nå også er åpnet for flere tilbydere på samme strekning.

Disse medlemmer vil i denne forbindelse understreke at ekspressbussene tar svært mange av sine passasjerer fra privatbiler og dermed avlaster presset på veinettet.