Samferdselsdepartementet har liberalisert ekspressbusspolitikken,
for å legge til rette for et samlet sett bedre kollektivtilbud
for publikum med økte valgmuligheter. Det er et gjennomgående
trekk at der ekspressbusser har fått anledning til å drive
ruter i konkurranse med jernbanen, har den samlede andelen av kollektivreisende økt.
Flertallet av de nye reisende med ekspressbuss er tidligere brukere
av privatbil. En liberalisering av ekspressbusspolitikken har på denne måten
bidratt til å styrke kollektivtrafikken.
For å utnytte ressursene til kollektivtransport
best mulig, bør det legges opp til at det kan foretas rutetilpasninger
i det subsidierte togtilbudet. Slike vilkår er tatt inn
i rammeavtalen mellom Samferdselsdepartementet og NSB om kjøp
av persontransporttjenester for perioden 2003-2006.
Komiteen har merka
seg at ei auke i ekspressbusstilbodet har ført til auke
i den samla delen som reiser kollektivt, og ser positivt på dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
støtter en fortsatt liberal praksis ved tildeling av løyver.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at en viktig årsak
til den gledelige utviklingen, hvor nye ekspressbussruter etableres
og stadig flere reiser med ekspressbusser, skyldes Regjeringens
vellykkede ekspressbusspolitikk med en positiv holdning til nye konsesjonssøknader.
Ekspressbussene er et viktig, fleksibelt og
rimelig kollektivtilbud. Langs flere av de strekningene hvor ekspressbusser
kjører parallelt med jernbanen har den totale kollektivandelen økt
og styrket kollektivandelen totalt sett.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er likevel bekymra for at bussruter
som går parallelt med jernbanen fører til at reisande
vel buss framfor tog, og ber departementet fylgja dette nøye.
Det er viktig at den samla kollektivkapasiteten vert utnytta på ein
måte som fører til at talet på kollektivreisande
aukar, og at auken i busstransport i minst mogleg grad fører
til mindre togtransport.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peike på at ekspressbussar
er eit viktig, rimeleg og fleksibelt transportmiddel. Desse
medlemene er kjend med undersøkingar som viser
at ekspressbussane har ført til auka kollektivdel for reisande
totalt sett. Vidare viser òg undersøkingar at
ekspressbussane tek mange av sine passasjerar frå personbilen.
Dette gjeld også der ekspressbussane går parallelt
med toget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget fornøyd med den politikk som er ført i forbindelse
med ekspressbusser.
Disse medlemmer vil imidlertid
poengtere merknader fra dem som er bekymret for at bussruter som
går parallelt med jernbanen fører til at de reisende velger
buss fremfor tog. Alle undersøkelser hittil viser imidlertid
at det er ifra personbiltrafikken at den største tilgangen
av nye brukere av buss kommer.
Disse medlemmer ønsker
derfor å videreføre den liberaliseringen innenfor
ekspressbusspolitikken som i dag føres og er fornøyd
med at det nå også er åpnet for flere
tilbydere på samme strekning.
Disse medlemmer vil i denne forbindelse understreke
at ekspressbussene tar svært mange av sine passasjerer
fra privatbiler og dermed avlaster presset på veinettet.