Regjeringen vil styrke kollektivtransportens
konkurranseevne slik at befolkningen skal kunne benytte et velfungerende
og effektivt kollektivtilbud. De ulike forvaltningsnivåene
med ansvar for kollektivtransport skal gjennom samordnet innsats
gjøre kollektivtransporten mer attraktiv.
Staten bevilger årlig betydelige beløp
i rammeoverføringene til fylkeskommunene som bl.a. skal
finansiere drift av kollektivtransport. Totalt bevilger staten årlig
om lag 12 000 mill. kroner til investeringer i infrastruktur, kjøp
av persontransporttjenester og via rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Det fylkeskommunale tilskuddet til drift av lokal kollektivtransport utgjorde
i 2002 om lag 4 000 mill. kroner. I tillegg til disse virkemidlene
vil ordningene med lav momssats for persontransport, belønningsordningen,
studentrabatter og statlig kjøp av transporttjenester med
tog, ferjer, Hurtigruta og i luftfarten også bidra til å styrke kollektive
transportmidler.
Regjeringen har også forventninger
til at forsøkene med alternativ organisering av transportforvaltningen
i storbyområdene vil gi positive samordningseffekter og et
bedre lokalt kollektivtilbud. Utviklingen av transporttilbudet må også ses
i sammenheng med Regjeringens mål om tilgjengelighet for
alle.
Regjeringen vil ha en reell konkurranse om drift
av persontransport med jernbane og lyser ut de første strekningene
på anbud i løpet av 2004.
For å følge opp målsettingen
i St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport vil Samferdselsdepartementet øke
innsatsen til særskilte kollektivtrafikktiltak til om lag
2 500 mill. kroner totalt i planperioden. I tillegg kommer eventuell
finansiering over samlet statlig finansieringsordning for kollektivtransportinfrastruktur.
Dette er en betydelig økning i forhold til dagens nivå.
Det er i budsjettet for 2004 satt av om lag 250 mill. kroner til
særskilte tiltak for kollektivtrafikken, som inkluderer
om lag 110 mill. kroner i ordinære statlige midler samt
midler fra ordningen med alternativ bruk av riksvegmidler. I tillegg
til statlige midler blir bompenger brukt til særskilte
tiltak for kollektivtransporten.
For å styrke kollektivtransportens
konkurranseevne mener Samferdselsdepartementet det er viktig at
tiltak som bedrer kollektivtransportens framkommelighet, spesielt
i de store byene, prioriteres. Forsøk med alternativ forvaltningsorganisering
i de fire byområdene vil dessuten gi mulighet på en
enda bedre måte å rette innsatsen inn på de
områdene hvor ressursene kaster mest av seg ift. helhetlige
og effektive transportløsninger. I tillegg har Samferdselsdepartementet
som en del av oppfølgingen av St.meld. nr. 26 (2001-2002)
etablert en belønningsordning som prioriterer byer som lykkes
i å øke kollektivtransportens andel av trafikkveksten.
Det er i Nasjonal transportplan 2006-2015 gjort
overordnede prioriteringer innenfor økonomiske rammer. Ytterligere
konkretisering av investeringsplanene og fordeling av midler til
de ulike formålene blir gjennomført i handlingsprogrammene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Regjeringen vil styrke kollektivtransportens konkurranseevne slik at
befolkningen skal kunne benytte et velfungerende og effektivt kollektivtilbud. Flertallet støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er svært tilfreds med at Regjeringen
vil øke innsatsen til særskilte kollektivtiltak
med 2 500 mill. kroner i planperioden. I tillegg kommer en eventuell
finansiering over samlet statlig finansieringsordning for kollektivinfrastruktur.
Til sammen innebærer dette en betydelig styrking av innsatsen
for kollektivtransport i forhold til dagens nivå.
Disse medlemmer viser til at
staten årlig bevilger betydelige beløp i rammeoverføringene
til fylkeskommunene som blant annet skal finansiere drift av kollektivtransport.
Totalt bevilger staten årlig om lag 12 mrd. kroner til
investeringer i infrastruktur, kjøp av persontransporttjenester
og via rammetilskuddet til fylkeskommunene. Disse medlemmer vil
også peke på at ordningen med lav momssats for
persontransport, belønningsordningen og studentrabatter
er virkemidler som vil styrke kollektive transportmidler.
Disse medlemmer deler Regjeringens
forventning om at forsøkene med alternativ organisering av
transportforvaltningen i storbyene skal gi positive samordningseffekter
og et bedre lokalt kollektivtilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietog
Sosialistisk Venstreparti vil understreke betydningen av
en godt utbygd kollektivtransport. Uten en effektiv kollektivtransport
i de største byene er det umulig å nå de
nasjonale målene om redusert forurensning og støy.
Prioritering av trafikkavvikling med kollektivtransport
i byområder kan gi betydelige fordeler også for
de øvrige transportbrukerne, og spesielt til næringslivets transporter.
Kollektivtransporten er ryggraden i transportsystemet i de store
byene.
Disse medlemmer vil peke på at
kollektivavvikling av rushtrafikk rundt de store byene er den mest miljøvennlige
og samfunnsøkonomisk mest lønnsomme
løsningen. Sammenliknet med rushtrafikkavvikling med privatbil
er kollektive løsninger mindre arealkrevende, mindre forurensende
og gir færre støyproblemer. Vi kan ikke nullstille
bilismen. Derfor er det viktig at en finner realistiske løsninger
som skaper den nødvendige balansen mellom privatbilismen
og kollektive trafikkløsninger. Dette vil kreve en betydelig offentlig
innsats. Norge er i dag på bunn i europeisk sammenheng
når det gjelder tilskudd til kollektivtrafikken. I Oslo
dekker det offentlige 31 pst. av driftskostnadene og i Bergen bare
8 pst. Snittet for de største europeiske byene er 49 pst.
Kollektivtransporten har fått for mange løfter
og for lite handling. Konsekvensen har blitt en nedprioritering
av kollektivtransporten, økte reisekostnader for passasjerene, redusert
tilbud og et stadig dårligere materiell.
Disse medlemmer vil peke på at
Oslo Sporveier er i en særstilling blant kollektivselskapene. Årlig
frakter selskapet dobbelt så mange passasjerer som NSB. På tross
av reduserte kommunale driftstilskudd de siste årene har
selskapet hatt en økning i passasjerantallet. Mangel på investeringer
og vedlikehold har imidlertid ført til store problemer
i trafikkavviklingen både for Oslo og Akershus. Den alvorlige
situasjonen krever en felles innsats fra både staten, Oslo
kommune og Akershus fylke.
Disse medlemmer vil vise til
at det er viktig at forsøkene med alternativ forvaltningsorganisering
av kollektivtrafikken lykkes slik at vi i framtiden bedre kan sikre
et godt kollektivtilbud til innbyggerne. Sammen med tiltak som kan
bedre kollektivtrafikkens framkommelighet, vil en suksess på dette
området også bidra til et vesentlig forbedret
miljø i de store byene.
Disse medlemmer vil videre vise
til at ordninger som lav momssats for persontransport, belønningsordningen,
studentrabatter og statlige kjøp har vært viktige bidrag
til å styrke kollektivtransporten. Men fortsatt er mangelen
på friske penger akutt mange steder i landet. Det gjelder
først og fremst de større byene. Derfor er det
viktig med en mer offensiv satsing i planperioden.
Disse medlemmer viser til at
de samlede midlene som er bevilget til kollektivtransport av fylkeskommunene
de 15 siste årene er redusert betydelig. Dette har ført
til dårligere kollektivtilbud mange steder i landet, også i
mange av de største byene. Disse medlemmer mener
det er avgjørende for den samlede kollektivtransporten
at disse bevilgningene økes, og at fylkeskommunene settes
i stand til å bedre kollektivtilbudet.
Disse medlemmer vil peke på at
den statlige støtten til kollektivtransport går
via ulike ordninger:
– overføring
til fylkeskommunene
– investering, drift og offentlig
kjøp av persontransport på jernbanen
– insentivordningen for kollektivtransport
i storbyene
– alternativ bruk av riksveimidler
til kollektivtransport
I tillegg bevilger staten årlig milliardbeløp
til øvrige riksveier som i hovedsak blir fordelt og prioritert
til enkelte prosjekt av fylkeskommunen.
Disse medlemmer mener at jernbanen
fortsatt må være et statlig ansvar. Dette gjelder
også insentivordningen for å sikre at ordningen
fungerer som en stimulans og belønning for storbyene.
Disse medlemmer ber Regjeringen
utrede å bake inn insentivbaserte elementer i flere deler
av statens overføringer kollektivtransporten.
Ut over dette ser disse medlemmer at
det kan ha mange fordeler i seg at fylkeskommunene fritt kan disponere
de samlede midlene til drift og investering til kollektivtiltak
og øvrige riksveier. Disse medlemmer viser
til merknad der en ber om forsøk på dette. Disse
medlemmer vil be om at det legges fram en sak om dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
derfor foreslå en økt ramme for styrking av kollektivtrafikken
med 1,5 mrd. kroner i perioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine rammer, merknader og forslag under pkt. 1.2.3 i dette dokument.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det trengs et kraftig løft for kollektivtransporten, og
foreslår en økt ramme for styrking av kollektivtransporten
på 6,5 mrd. kroner i perioden. Disse midlene skal
i hovedsak disponeres til belønningsordningen for kollektivtransport
i de store byene.
Disse medlemmer vil vise til
at Statens vegvesen har utviklet standardkrav til vegnettet (vegnormaler).
Disse har vært retningsgivene for planleggingen og utbyggingen
av vegnettet. Tilsvarende standardkrav finnes ikke for kollektivtilbudet.
Disse medlemmer mener at slike kvalititetskriterier for
kollektivtrafikken (kollektivnormaler) må utvikles for:
Kvalitetskrav til kollektivtilbudet i byene
bør inneholde krav om rutenettet, reisetid, frekvens, regularitet, kapasitet,
tilgjengelighet, pris og informasjon.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
det er viktig å utforme ein samferdselspolitikk for heile
landet. Det vil difor vere viktig å satse på andre
trafikkløysingar for byar og bynære område
enn for resten av landet. Denne medlemen vil difor vise
til at det er naudsynt å prioritere kollektivtransport i
desse områda. For byane vil det og vera naudsynt å setje
i verk tiltak for å redusere veksten i privatbilismen.
Denne medlemen er oppteken av å betre
balansen mellom arbeidsplassar og bustadar, slik at ein kan redusere
pendlinga inn til bysentra. Det vil vere viktig å styrkje
alternativa til privatbilismen, særleg i rushtida, samstundes
med ei innføring av tiltak vil gjere det vanskelegare å nytte
eigen bil i sentrum.
Denne medlemen viser til at ei
satsing på auka kollektivtransport, vil føre til
betre og miljøvenlege løysingar som kan spare
samfunnet for utgifter grunna mellom anna forureining og støy.