Hensynet til de internasjonale transportene
og et effektivt indre marked i Europa krever prioriteringer og koordineringer
på et overnasjonalt nivå. For å styrke hensynet
til de lange og grenseoverskridende transportene har EU definert
et Transeuropeisk nettverk for transport, TEN-T. TEN-T er innlemmet
i EØS-avtalen, men avtalen omfatter ikke de finansielle
sidene ved TEN.
De såkalte "motorveger til sjøs"
og deler av de Pan-europeiske korridorene i de nye medlemslandene
skal også inkluderes i nettverket. Disse korridorene representerer
forbindelser mellom tunge befolkningssentra i Øst- og Mellomeuropa
eller mellom øst- og vesteuropeiske befolkningssentra.
Fiskeridepartementet vil gå i dialog
med EU-kommisjonen for å avklare nærmere hvordan
Norge som EØS-land omfattes av de nye retningslinjene knyttet
til "motorveger til sjøs".
Med samme status som korridorene er transportnettverket
i Barentsregionen definert som "Barents Euro-Arctic Transport Area"
(BEATA). Norge deltar aktivt i arbeidet i BEATA, med sikte på å utvikle
og samordne transportnettverket i regionen. Det er definert et stamnett
som dekker alle transportsektorene i de fire landene som inngår
i regionen.
Norges åpne økonomi gjør
at det er viktig også å fokusere på de
viktigste transportforbindelsene inn og ut av landet, ettersom transporter
til og fra utlandet bruker den samme infrastrukturen som de innenlandske
transportstrømmene.
For å skille ut de utenlandske transportene
og viktige knutepunkter i utlandet er det i arbeidet med NTP definert
fire utenlandsforbindelser (U1-U4):
– U-1: Oslofjorden
- Sverige/Danmark/Storbritannia/kontinentet/Øst-Europa
– U-2: Trøndelag - Sverige/Finland
("Midtlink")
– U-3: Nord-Norge - Sverige/Finland/Russland
- Øst-Europa/kontinentet
– U-4: Nord-Norge og Vest-Norge
- kontinentet/Storbritannia.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig med Regjeringen i at
Norge må delta i utviklingen av internasjonale transportårer
for personer og gods. Disse medlemmer mener "Motorveger
til sjøs" er å foretrekke framfor motorveger på land.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at modernisering av jernbanen kan åpne
spennende muligheter for å knytte tett bånd med
våre naboland. Disse medlemmer viser til
forslag om å utrede høyhastighetsbane mot Stockholm
og Göteborg, og en styrking av Meråkerbanen. Disse
medlemmer ønsker også å få utredet
bygging av jernbane på strekningene Narvik - Tromsø og Kirkenes
- Nikkel, som et ledd i utviklingen av Barentsregionen.
Disse medlemmer mener at også mellomriksvegene
er viktige årer for å bygge økonomiske
og menneskelige bånd med nabolandene.