8.2.1 Samandrag

Utvikling av transportkorridorar og -nettverk i Europa

Hensynet til de internasjonale transportene og et effektivt indre marked i Europa krever prioriteringer og koordineringer på et overnasjonalt nivå. For å styrke hensynet til de lange og grenseoverskridende transportene har EU definert et Transeuropeisk nettverk for transport, TEN-T. TEN-T er innlemmet i EØS-avtalen, men avtalen omfatter ikke de finansielle sidene ved TEN.

De såkalte "motorveger til sjøs" og deler av de Pan-europeiske korridorene i de nye medlemslandene skal også inkluderes i nettverket. Disse korridorene representerer forbindelser mellom tunge befolkningssentra i Øst- og Mellomeuropa eller mellom øst- og vesteuropeiske befolkningssentra.

Fiskeridepartementet vil gå i dialog med EU-kommisjonen for å avklare nærmere hvordan Norge som EØS-land omfattes av de nye retningslinjene knyttet til "motorveger til sjøs".

Med samme status som korridorene er transportnett­verket i Barentsregionen definert som "Barents Euro-Arctic Transport Area" (BEATA). Norge deltar aktivt i arbeidet i BEATA, med sikte på å utvikle og samordne transportnettverket i regionen. Det er definert et stamnett som dekker alle transportsektorene i de fire landene som inngår i regionen.

Utanlandssamband

Norges åpne økonomi gjør at det er viktig også å fokusere på de viktigste transportforbindelsene inn og ut av landet, ettersom transporter til og fra utlandet bruker den samme infrastrukturen som de innenlandske transportstrømmene.

For å skille ut de utenlandske transportene og viktige knutepunkter i utlandet er det i arbeidet med NTP definert fire utenlandsforbindelser (U1-U4):

  • – U-1: Oslofjorden - Sverige/Danmark/Storbritannia/kontinentet/Øst-Europa

  • – U-2: Trøndelag - Sverige/Finland ("Midtlink")

  • – U-3: Nord-Norge - Sverige/Finland/Russland - Øst-Europa/kontinentet

  • – U-4: Nord-Norge og Vest-Norge - kontinentet/Storbritannia.

8.2.2 Merknader frå komiteen

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enig med Regjeringen i at Norge må delta i utviklingen av internasjonale transportårer for personer og gods. Disse medlemmer mener "Motorveger til sjøs" er å foretrekke framfor motorveger på land.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at modernisering av jernbanen kan åpne spennende muligheter for å knytte tett bånd med våre naboland. Disse medlemmer viser til forslag om å utrede høyhastighetsbane mot Stockholm og Göteborg, og en styrking av Meråkerbanen. Disse medlemmer ønsker også å få utredet bygging av jernbane på strekningene Narvik - Tromsø og Kirkenes - Nikkel, som et ledd i utviklingen av Barentsregionen.

Disse medlemmer mener at også mellomriksvegene er viktige årer for å bygge økonomiske og menneskelige bånd med nabolandene.