Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre (heretter kalt "avtalepartene") er enige om en helhetlig
avtale om Revidert nasjonalbudsjett for 2004.
Avtalen innebærer at Arbeiderpartiet
gir tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for
2004, med følgende endringer:
| Arbeidsmarked | 256,0 mill. kroner |
1. | 4000 nye tiltaksplasser
2. halvår | 200,0 mill. kroner |
2. | Forlengelse av midlertidig
utvidelse av permitteringsordningen (fra 26 til 42 uker) for alle
bransjer fra 1. juli frem til 1. januar 2005 | 56,0 mill. kroner |
| | |
| Nærings- og distriktspolitikk
| 376,0 mill. kroner |
3. | Investeringer i vei | 80,0 mill. kroner |
4. | Tiltakspakke for Årdal
og Høyanger | 50,0 mill. kroner |
5. | Nyskaping under Innovasjon
Norge | 72,0 mill. kroner |
6. | Internasjonal profilering
| 10,0 mill. kroner |
7. | Forsknings- og utviklingskontrakter
| 70,0 mill. kroner |
8. | Kompensasjon for el-avgift
på godstransport på jernbane | 12,0 mill. kroner |
9. | Næringsrettet
forskning | 13,5 mill. kroner |
10. | Havforskningsinstituttet
| 3,0 mill. kroner |
11. | Fiskeri-, havbruks- og
transportrettet FoU | 10,0 mill. kroner |
12. | Fiskeriforskningen i Tromsø | 3,0 mill. kroner |
13. | Maritim infrastruktur | 9,5 mill. kroner |
14. | Verdiskaping og utviklingstiltak
i landbruket | 10,6 mill. kroner |
15. | Verdiskaping i skogbruket
| 5,4 mill. kroner |
16. | Kompetanseutviklingsprogrammet
| 27,0 mill. kroner |
| | |
| Helse/egenandeler
| 624,0 mill. kroner |
17. | Helseforetakene | 500,0 mill. kroner |
18. | Ingen endring i egenandeler
| 124,0 mill. kroner |
| | |
| Andre saker | 52,5 mill. kroner |
19. | Pressestøtten
| 11,8 mill. kroner |
20. | Sikkerhetsopplæring
for fiskere | 9,0 mill. kroner |
21. | Norsk filmfond | 7,5 mill. kroner |
22. | Kriminalomsorg | 10,0 mill. kroner |
23. | Stortinget | 0,2 mill. kroner |
24. | Statlig erverv
av friarealer | 14,0 mill.
kroner |
| Totalt | 1 308,5 mill. kroner |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil be Regjeringen
vurdere ulike muligheter for å differensiere påslaget
på nettariffen for å hensynta kraftkrevende industri
som tar ut kraft i distribusjonsnettet.
– Avtalepartene
er enige om at det bevilges til sammen 100 mill. kroner til en tiltakspakke
til Årdal og Høyanger, hvorav 50 mill. kroner
bevilges i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 og resten i statsbudsjettet
for 2005. Det vises også til at det er etablert næringsutviklingsselskaper
og investeringsselskaper. Avtalepartnerne forutsetter at Innovasjon Norge
og SIVA deltar aktivt i dette arbeidet.
– Avtalepartene er enige om at
det bevilges 500 mill. kroner mer til de regionale helseforetakene.
Ved fordelingen mellom de ulike regionale helseforetakene tas det
utgangspunkt i Innst. S. nr. 82 (2003-2004). Komiteens flertall
gikk der inn for å følge departementets forslag
til nye kostnadsnøkler fra budsjettåret 2005.
– Avtalepartene er enige om at
Garantilottordningen videreføres, og at spørsmålet
om videreføring av fiskeriavtalen ikke behandles i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett.
– Avtalepartene vil behandle spørsmålet
omkring et innovasjonsselskap i Grenland, og eventuelt andre virkemidler,
i forbindelse med St.meld. nr. 9 (2002-2003) Om miljøvennlig
gassteknologi, og tar derfor ikke stilling til selskapsform nå.
– Det tas forbehold om mindre
justeringer.
– Inndekning følger som
vedlegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet tar til etterretning at det er inngått
forlik om Revidert nasjonalbudsjett for 2004 mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer vil peke på at
noen av de endringer som er fremforhandlet, er riktige og nødvendige
forbedringer i forhold til Regjeringens forslag, men langt fra tilstrekkelig
verken for å rette opp den sosiale profilen, bedre grunnlaget
for økt sysselsetting, løse utfordringen for landets
sykehus osv.
Disse medlemmer konstaterer at
det fremforhandlede opplegg innebærer en økning
i bruk av oljepenger med 700 mill. kroner. Med tanke på at
både Arbeiderpartiet og regjeringspartiene gang på gang understreker
nødvendigheten av stramme budsjetter og budsjettbalanse,
fremstår dette nå i et svært kunstig
lys. Handlingsregelen fremstår nå mer og mer som
en regel som defineres av hva Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
til enhver tid måtte bli enige om.
For disse medlemmer er det bare å slå fast
at regjeringspartiene, og da særlig Høyre, og
Arbeiderpartiet som søker å fremstille seg som
hovedmotstandere i norsk politikk, har gjort opp statsbudsjettet
for 2004 sammen to ganger og dermed er enige om det alt vesentligste
i norsk politikk.
Disse medlemmer vil vise til
at Arbeiderpartiet gjennom hele vinteren har anklaget Regjeringen
for å ikke satse tilstrekkelig i kampen mot arbeidsledigheten. Disse
medlemmer er enig at Regjeringen ikke har foretatt seg tilstrekkelig,
men registrerer at et forlik på 1,3 mrd. kroner, hvorav
om lag 600 mill. kroner går til arbeidsmarkedstiltak og
nærings- og distriktspolitikk, er det som utgjør
den store forskjellen for Arbeiderpartiet. Etter disse medlemmers oppfatning
ligger budsjettforliket langt unna å gi tilfredsstillende
løsninger på de utfordringer landets arbeidsledige
står overfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til forliket mellom Regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet om Revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer er glad
for den retning forliket fikk, men konstaterer at det i all hovedsak
dreide seg om å rette opp usosiale kutt fra Regjeringa,
og at omfanget av forliket er meget begrenset.
Disse medlemmer konstaterer videre
at på tross av et meget beskjedent omfang klarte ikke forlikspartiene å dekke
inn mer enn ca. 600 mill. kroner av et forlik på bare 1,3
mrd. kroner. Disse medlemmer er forbauset over at
det, etter særlig Regjeringspartiet Høyres retorikk
om at det ikke må brukes mer oljepenger. Disse 700 mill.
kroner kommer i tillegg til de 4,5 mrd. kroner som Regjeringa ikke
dekket inn i fremlegget til revidert og de 16,5 mrd. kroner som Regjeringen
ikke dekket inn i det ordinære budsjettet. Regjeringen
har med andre ord brukt 21,7 mrd. mer enn den såkalte handlingsregelen
anbefaler. Etter disse medlemmers mening er en fleksibel
forståelse av bruk av oljepenger fornuftig, og i tråd
med det Sosialistisk Venstreparti har sagt siden regelen ble innført.
Det spesielle er at de partier som har snakket høyest om
uansvarlig bruk av oljepenger, og behovet for en handlingsregel
for innfasing oljepenger, er de første som bryter den.
Og det paradoksale er at det ikke er situasjonen i økonomien
som er avgjørende for bruken av ekstra oljepenger, men
vanskeligheter med å få budsjettet i balanse.
Disse medlemmer kan ikke forstå dette
på noen annen måte at handlingsregelen ikke lenger
er annet enn en løs anbefaling fra Regjeringens side, og
at den kan tøyes slik Regjeringen finner det behagelig.
Disse medlemmer fastholder at
det i dagens økonomiske virkelighet, er det viktigste å få ledige hender
i arbeid, og å redusere forskjellsutviklingen i samfunnet
vårt. Det gjør man best ved omprioriteringer,
ikke ved skattelettelser og økt pengebruk.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil støtte
de merknader som inngår i budsjettavtalen. Dette
medlem vil foreslå et høgere beløp
til helseforetakene.