Bevilgningen for 2004 er 10 770 mill. kroner.
Som følge av en forventet lavere ledighet enn lagt til
grunn i Nasjonalbudsjettet 2004 er det grunnlag for å redusere bevilgningen
for 2004. For en nærmere vurdering av situasjonen på arbeidsmarkedet
vises til omtale i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett 2004.
På denne bakgrunn foreslås
det at dagpengebevilgningen for 2004 settes ned med 170 mill. kroner
til 10 600 mill. kroner i 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
for 2004, omtalt i denne innstilling under pkt. 1.3. I avtalen foreslår flertallet å øke tiltaksplassene,
noe som gir et redusert bevilgningsbehov på 50 mill. kroner
på kap. 2541 pst. 70. Flertallet er også enige
om forlengelse av midlertidig utvidelse av permitteringsordningen
(fra 26 til 42 uker) for alle bransjer fra 1. juli frem til 1. januar
2005, noe som øker bevilgningsbehovet på kap.
2541 post 70 med 56 mill. kroner.
Samlet foreslår flertallet å øke
kap. 2541 post 70 med 6 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 164 000 000 |
| | fra kr 10 770 000 000 til
kr 10 606 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at reduksjonen i permitteringsperioden har medført økning
i oppsigelser i utsatte sektorer, særlig i bygg- og anleggsbransjen.
Dette er uheldig ettersom hele kompetanseområder bygges
ned, samtidig som det er behov for kompetansen i andre deler av året.
Disse medlemmer vil derfor øke
permitteringsperioden fra 26 til 42 uker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til tidligere behandlinger
av spørsmålet om å utvide arbeidsgiverperioden
for utbetaling av lønn i under permitteringer, og står
fast ved sin oppfatning om at arbeidsgiverperioden skal være
3 dager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 69 000 000 |
| | fra kr 10 770 000 000 til
kr 10 701 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at i den budsjettavtalen Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
inngikk høsten 2003, ble det enighet om å utvide
permitteringsperioden for alle bransjer til 42 uker fram til 1.
juli. Disse medlemmer mener at en permitteringsperiode
på 26 uker normalt bør være lang nok,
men at ordningen med 42 uker permittering bør opprettholdes
ut året med dagens ledighetstall. Grunnen er at i en periode
med høy ledighet er det mer sannsynlig at de permitterte
blir arbeidsledige, enn at de får annet arbeid når
permitteringsperioden er slutt. I en slik situasjon mener disse
medlemmer at en lengre permitteringsperiode kan tillates
for å sørge for at arbeidstakerne fortsatt har
en tilknytning til bedriften, slik at verdifull kompetanse ikke
forsvinner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til St.prp. nr. 34 (2003-2004) Ny saldering av statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2003, der det kom fram at det hadde vært et
overforbruk på dagpenger på ca. 3 mrd. kroner
i fjor. Samfunnet hadde med andre ord brukt 3 mrd. kroner ut over det
budsjetterte på å støtte passivitet,
i stedet for å bruke dem på tiltak for å skape
arbeid. Sosialistisk Venstreparti la våren 2003 fram tiltak
som hadde skapt 20 000 nye arbeidsplasser med den samme førstehåndskostnad
for statskassen (Dokument nr. 8:78 (2002-2003)). Men i motsetning
til dagpenger, hadde disse tiltakene skapt aktivitet, verdiskaping
og skatteinntekter. Regjeringens passivitet er en trussel mot verdiskaping. Med
en arbeidsledighet som ligger stabilt på rundt 100 000
er det nødvendig med ekstraordinære tiltak, for å unngå at
ledigheten biter seg fast på et uakseptabelt høyt
nivå, og for å hindre fortsatt sløsing
med landets viktigste ressurs.
Disse medlemmer påpeker
at kampen mot arbeidsledighet handler like mye omnæringspolitikk. Hva
skal vi leve av i Norge i framtida? Politikernes del av svaret på dette
er å legge til rette for fornuftig verdiskaping på områder
der vi er, eller kan bli, best - kunnskapsbasert produksjon der
avanserte prosesser gir høy verdiskaping pr. arbeidstime,
sjølsagt innenfor en bærekraftig ramme.
Disse medlemmer fremmer nå også i
forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004 en
rekke tiltak som til sammen oppfyller disse kravene. Effektive og
offensive tiltak mot ledighet, hindrer sløsing
med ressurser på kort sikt, samtidig som de legger til
rette for lønnsom verdiskaping på lenger sikt. Økt
fokus på finanspolitikken gjør ekstreme renteutslag
mindre nødvendig. Disse medlemmer peker
på at langt flere arbeidsplasser medfører lavere
ledighet, og at passive utbetalinger av dagpenger derfor kan reduseres.
Disse medlemmer vil understreke
at situasjonen i arbeidsmarkedet på langt nær
er slik at man kan gå tilbake til 26 ukers permitteringsperiode,
slik Regjeringen foreslår. Strammere permitteringsregler
nå, vil gi flere oppsigelser og økte kostnader
for bedriftene. Disse medlemmer viser egne forslag
og merknader i Innst. O. nr. 34 (2003-2004) til behandlingen av
Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) om lønnsplikt under permitteringer.
Innstrammingene rammer både store og små bedrifter
når de har det som vanskeligst og fører til at
folk som bedriften trenger, sies opp. Dette rammer kompetanseoppbyggingen
og svekker konkurransekraften, både for bedrift og arbeidstaker. Økt
bruk av midlertidig ansatte og mer innleie er ingen god løsning
verken for bedriftene eller for ansatte.
Disse medlemmer vil understreke
at det offentliges innsats overfor bedrifter og arbeidstakere må siktes
inn på å bidra i vanskelige tider, og fremme langsiktig
kompetanseoppbygging og konkurranseevne. Permitteringsreglene må derfor
endres slik at arbeidsgivers at permitteringsperioden blir 42 uker også etter
1. juli 2004.
Disse medlemmer viser til effekten
av disse medlemmers sysselsettingsforslag, og foreslår å redusere
bevilgningen med 244 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende 414 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 414 000 000 |
| | fra kr 10 770 000 000 til
kr 10 356 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at Senterpartiets og Kystpartiets
samlede opplegg for bevilgninger i denne innstilling vil føre
til økt sysselsetting tilsvarende 4 000 årsverk.
Dette vil resultere i reduserte kostnader til dagpenger, økte
skatte- og avgiftsinntekter.
Disse medlemmer støtter
i utgangspunktet Regjeringens forslag på dette feltet.
I tillegg går disse medlemmer inn for endringer
i permitteringsreglene - fortsatt 42 uker etter 1. juli
2004 samt enn avgrensing av arbeidsgiverslønnsplikt til
3 dager - medfører isolert sett en økning i bevilgningen
på 101 mill. kroner. Den nevnte økningen i antallet årsverk innebærer
samtidig et redusert bevilgningsbehov i størrelsesorden
430 mill. kroner. Samlet sett foreslås det derfor å redusere
bevilgningen med 499 mill. kroner i forhold til saldert budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 499 000 000 |
| | fra kr 10 770 000 000 til
kr 10 271 000 000" | |
Forsøk med dagpengebasert livsoppholdsytelse
til deltakere i prosjekt Arbeid i sikte i Verdal kommune varer frem
til 31. mai 2004. Dette var opprinnelig prosjektets avslutningsdato.
Forsøket har vart for kort tid til å trekke entydige
konklusjoner om virkninger av ordningen. Det foreslås derfor
at forsøket forlenges ut 2004. Den budsjettmessige virkningen
på om lag 2,5 mill. kroner av å forlenge forsøket
ut 2004 er innarbeidet i det samlede anslaget på dagpengebevilgningen.
Komiteen tar dette til etterretning.
I forbindelse med endringen i lønnspliktloven
tok Stortingets kommunalkomité opp spørsmålet
om behov for regelendringer i visse typer turnusarbeid, f.eks. i
oljeindustrien, for å unngå at reglene hadde utilsiktede
og urimelige følger der arbeidstakerne har arbeidsintensive
arbeidsdager og mange fridager, jf. Innst. O. nr. 34 (2003-2004).
På forespørsel i aktuelle næringer er
det klarlagt at permitteringer har et visst omfang i slikt turnusarbeid.
Utvidelsen av lønnsplikten for arbeidsgiverne fra 3 til
10 dager medfører i seg selv ingen endring, selv om det
påpekes som et problem som nå settes mer på spissen.
Samtidig melder Aetat at partene synes å tilpasse permitteringene
innenfor regelverket slik at ulempene ikke blir urimelige. På nåværende
tidspunkt er det ikke åpenbart grunnlag for endring av
reglene. Utviklingen i bruken av permitteringer framover vil likevel
bli fulgt nøye for å få bedre grunnlag
for å vurdere et slikt endringsbehov.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til omtale i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert
nasjonalbudsjett vedrørende permitteringsperioden med rett
til dagpenger.
Komiteen viser til merknader
i Budsjett-innst. S. II (2003-2004)