16.28.1 Post 70 Dagpenger

Sammendrag

Bevilgningen for 2004 er 10 770 mill. kroner. Som følge av en forventet lavere ledighet enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2004 er det grunnlag for å redusere bevilgningen for 2004. For en nærmere vurdering av situasjonen på arbeidsmarkedet vises til omtale i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett 2004.

På denne bakgrunn foreslås det at dagpengebevilgningen for 2004 settes ned med 170 mill. kroner til 10 600 mill. kroner i 2004.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2004, omtalt i denne innstilling under pkt. 1.3. I avtalen foreslår flertallet å øke tiltaksplassene, noe som gir et redusert bevilgningsbehov på 50 mill. kroner på kap. 2541 pst. 70. Flertallet er også enige om forlengelse av midlertidig utvidelse av permitteringsordningen (fra 26 til 42 uker) for alle bransjer fra 1. juli frem til 1. januar 2005, noe som øker bevilgningsbehovet på kap. 2541 post 70 med 56 mill. kroner.

Samlet foreslår flertallet å øke kap. 2541 post 70 med 6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

164 000 000

fra kr 10 770 000 000 til kr 10 606 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at reduksjonen i permitteringsperioden har medført økning i oppsigelser i utsatte sektorer, særlig i bygg- og anleggsbransjen. Dette er uheldig ettersom hele kompetanseområder bygges ned, samtidig som det er behov for kompetansen i andre deler av året.

Disse medlemmer vil derfor øke permitteringsperioden fra 26 til 42 uker.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til tidligere behandlinger av spørsmålet om å utvide arbeidsgiverperioden for utbetaling av lønn i under permitteringer, og står fast ved sin oppfatning om at arbeidsgiverperioden skal være 3 dager.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

69 000 000

fra kr 10 770 000 000 til kr 10 701 000 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at i den budsjettavtalen Arbeiderpartiet og regjeringspartiene inngikk høsten 2003, ble det enighet om å utvide permitteringsperioden for alle bransjer til 42 uker fram til 1. juli. Disse medlemmer mener at en permitteringsperiode på 26 uker normalt bør være lang nok, men at ordningen med 42 uker permittering bør opprettholdes ut året med dagens ledighetstall. Grunnen er at i en periode med høy ledighet er det mer sannsynlig at de permitterte blir arbeidsledige, enn at de får annet arbeid når permitteringsperioden er slutt. I en slik situasjon mener disse medlemmer at en lengre permitteringsperiode kan tillates for å sørge for at arbeidstakerne fortsatt har en tilknytning til bedriften, slik at verdifull kompetanse ikke forsvinner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 34 (2003-2004) Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003, der det kom fram at det hadde vært et overforbruk på dagpenger på ca. 3 mrd. kroner i fjor. Samfunnet hadde med andre ord brukt 3 mrd. kroner ut over det budsjetterte på å støtte passivitet, i stedet for å bruke dem på tiltak for å skape arbeid. Sosialistisk Venstreparti la våren 2003 fram tiltak som hadde skapt 20 000 nye arbeidsplasser med den samme førstehåndskostnad for statskassen (Dokument nr. 8:78 (2002-2003)). Men i motsetning til dagpenger, hadde disse tiltakene skapt aktivitet, verdiskaping og skatteinntekter. Regjeringens passivitet er en trussel mot verdiskaping. Med en arbeidsledighet som ligger stabilt på rundt 100 000 er det nødvendig med ekstraordinære tiltak, for å unngå at ledigheten biter seg fast på et uakseptabelt høyt nivå, og for å hindre fortsatt sløsing med landets viktigste ressurs.

Disse medlemmer påpeker at kampen mot arbeidsledighet handler like mye omnæringspolitikk. Hva skal vi leve av i Norge i framtida? Politikernes del av svaret på dette er å legge til rette for fornuftig verdiskaping på områder der vi er, eller kan bli, best - kunnskapsbasert produksjon der avanserte prosesser gir høy verdiskaping pr. arbeidstime, sjølsagt innenfor en bærekraftig ramme.

Disse medlemmer fremmer nå også i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004 en rekke tiltak som til sammen oppfyller disse kravene. Effektive og offensive tiltak mot ledighet, hi­ndrer sløsing med ressurser på kort sikt, samtidig som de legger til rette for lønnsom verdiskaping på lenger sikt. Økt fokus på finanspolitikken gjør ekstreme renteutslag mindre nødvendig. Disse medlemmer peker på at langt flere arbeidsplasser medfører lavere ledighet, og at passive utbetalinger av dagpenger derfor kan reduseres.

Disse medlemmer vil understreke at situasjonen i arbeidsmarkedet på langt nær er slik at man kan gå tilbake til 26 ukers permitteringsperiode, slik Regjeringen foreslår. Strammere permitteringsregler nå, vil gi flere oppsigelser og økte kostnader for bedriftene. Disse medlemmer viser egne forslag og merknader i Innst. O. nr. 34 (2003-2004) til behandlingen av Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) om lønnsplikt under permitteringer. Innstrammingene rammer både store og små bedrifter når de har det som vanskeligst og fører til at folk som bedriften trenger, sies opp. Dette rammer kompetanseoppbyggingen og svekker konkurransekraften, både for bedrift og arbeidstaker. Økt bruk av midlertidig ansatte og mer innleie er ingen god løsning verken for bedriftene eller for ansatte.

Disse medlemmer vil understreke at det offentliges innsats overfor bedrifter og arbeidstakere må siktes inn på å bidra i vanskelige tider, og fremme langsiktig kompetanseoppbygging og konkurranseevne. Permitteringsreglene må derfor endres slik at arbeidsgivers at permitteringsperioden blir 42 uker også etter 1. juli 2004.

Disse medlemmer viser til effekten av disse medlemmers sysselsettingsforslag, og foreslår å redusere bevilgningen med 244 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 414 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

414 000 000

fra kr 10 770 000 000 til kr 10 356 000 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Senterpartiets og Kystpartiets samlede opplegg for bevilgninger i denne innstilling vil føre til økt sysselsetting tilsvarende 4 000 årsverk. Dette vil resultere i reduserte kostnader til dagpenger, økte skatte- og avgiftsinntekter.

Disse medlemmer støtter i utgangspunktet Regjeringens forslag på dette feltet. I tillegg går disse medlemmer inn for endringer i permitterings­reglene - fortsatt 42 uker etter 1. juli 2004 samt enn avgrensing av arbeidsgiverslønnsplikt til 3 dager - medfører isolert sett en økning i bevilgningen på 101 mill. kroner. Den nevnte økningen i antallet årsverk innebærer samtidig et redusert bevilgningsbehov i størrelsesorden 430 mill. kroner. Samlet sett foreslås det derfor å redusere bevilgningen med 499 mill. kroner i forhold til saldert budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

499 000 000

fra kr 10 770 000 000 til kr 10 271 000 000"

16.28.2 "Arbeid i sikte" i Verdal kommune

Sammendrag

Forsøk med dagpengebasert livsoppholdsytelse til deltakere i prosjekt Arbeid i sikte i Verdal kommune varer frem til 31. mai 2004. Dette var opprinnelig prosjektets avslutningsdato. Forsøket har vart for kort tid til å trekke entydige konklusjoner om virkninger av ordningen. Det foreslås derfor at forsøket forlenges ut 2004. Den budsjettmessige virkningen på om lag 2,5 mill. kroner av å forlenge forsøket ut 2004 er innarbeidet i det samlede anslaget på dagpengebevilgningen.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

16.28.3 Permitteringer i turnusarbeid

Sammendrag

I forbindelse med endringen i lønnspliktloven tok Stortingets kommunalkomité opp spørsmålet om behov for regelendringer i visse typer turnusarbeid, f.eks. i oljeindustrien, for å unngå at reglene hadde utilsiktede og urimelige følger der arbeidstakerne har arbeidsintensive arbeidsdager og mange fridager, jf. Innst. O. nr. 34 (2003-2004). På forespørsel i aktuelle næringer er det klarlagt at permitteringer har et visst omfang i slikt turnusarbeid. Utvidelsen av lønnsplikten for arbeidsgiverne fra 3 til 10 dager medfører i seg selv ingen endring, selv om det påpekes som et problem som nå settes mer på spissen. Samtidig melder Aetat at partene synes å tilpasse permitteringene innenfor regelverket slik at ulempene ikke blir urimelige. På nåværende tidspunkt er det ikke åpenbart grunnlag for endring av reglene. Utviklingen i bruken av permitteringer framover vil likevel bli fulgt nøye for å få bedre grunnlag for å vurdere et slikt endringsbehov.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

16.28.4 Trygdeperiode for permitterte arbeidstakere

Sammendrag

Det vises til omtale i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett vedrørende permitteringsperioden med rett til dagpenger.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S. II (2003-2004)