4.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med at tidligere statlige videregående skoler har blitt nedlagt, har lærere blitt overtallige. Lærerne dette gjelder har med bakgrunn i Rettsvilkåravtalen fått utbetalt den lønnen de fikk før de ble overtallige. På bakgrunn av en dom i Arbeidsretten er det slått fast at lærere som er blitt overtallige, har krav på samme lønnsopprykk som gjelder for stillingen de stod i da de ble overtallige, så lenge de ikke er overført til annen stilling. Personene dette gjelder har derfor krav på etterbetaling. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 2,5 mill. kroner.

Det foreslås videre å redusere bevilgingen på posten med 100 000 kroner mot en tilsvarende økning av post 96, jf. omtale under kap. 232 post 45.

Samlet foreslås bevilgningen på posten økt med 2,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen på post 1 med i alt 2,4 mill. kroner.

4.5.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Sammendrag

For at det nasjonalt skal kunne tilbys utdanning innen klokkedykking er det behov for å investere i nytt klokkedykkerutstyr, foreløpig prissatt til 24 mill. kroner. For å finansiere denne investeringen og samtidig redusere statens bidrag, foreslås det å opprette et aksjeselskap for innkjøp og drift av utstyret hvor eierskapet er delt mellom staten og oljeselskapene Hydro og Statoil. Staten vil bidra med et tilskudd til aksjeselskapet på 10,5 mill. kroner, mens oljeselskapene bidrar med den resterende finansieringen.

Utstyret vil i hovedsak benyttes til dykkerutdanning, men oljeselskapene vil samtidig kunne benytte utstyret for å utføre sine dykkerelaterte beredskapsoppgaver. Prisen for leie av utstyret skal være kostnadsdekkende i forhold til hva det koster å forbruke utstyret.

Gjennom Norsk Undervannsintervensjon AS (NUI), som ivaretar oljeselskapenes beredskapsfunksjon, driver Hydro og Statoil kunnskapsutvikling om dykking. Det arbeides med en avtale for å få lagt disse aktivitetene inn i det nye aksjeselskapet. Ved en slik samordning kan aksjeselskapet gi synergieffekter mellom den praktiske opplæringen innenfor dykking, praktisk beredskap og det mer forskningsrettede miljøet i NUI. Det legges ikke opp til at det foreslåtte aksjeselskapet staten skal være medeier i skal ekspandere utover dette. Fordi selskapets eiere vil representere den overveiende delen av kundegruppen, kan det derfor ikke ventes at aksjeselskapet vil generere inntekter utover det som er nødvendig for å dekke kostnadene ved å ivareta en forsvarlig drift. Aksjeselskapsformen er imidlertid valgt fordi dette er en hensiktsmessig juridisk ramme omkring et samarbeid av denne type. Aksjeselskapet vil trenge en relativt liten aksjekapital. Det vil videre være lite aktuelt med lånefinansiering av virksomheten.

Det foreslås derfor å opprette en (ny) post 96 Aksjekapital under kap. 232. Det foreslås å overføre 100 000 kroner fra post 1 til post 96 til statens andel av aksjekapital i det nye selskapet.

Det foreslås videre å opprette en (ny) post 70 Tilskudd til kjøp av utstyr til klokkedykkerutdanning. Kap. 232 post 70 bevilges med 10,5 mill. kroner til tilskudd til kjøp av utstyr. Denne bevilgningen finansieres gjennom en reduksjon av kap. 232 post 45. I saldert budsjett for 2004 er det bevilget 3,95 mill. kroner på post 45. I tillegg er det overført 11,2 mill. kroner på posten fra 2003. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 232 post 45 med 3,95 mill. kroner. Resterende inndekning av bevilgningen på kap. 232 post 70 finansieres av overførte midler fra 2003 på post 45. Dette innebærer at 6,55 mill. kroner av midler overført fra 2003 på kap. 232 post 45 verken vil bli benyttet i 2004 eller overført til 2005.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 232 post 45 med 3,95 mill. kroner.

4.5.3 Post 70 (NY) Tilskudd til kjøp av dykkeropplæring

Sammendrag

Det foreslås å bevilge 10,5 mill. kroner på posten, jf. omtale under kap. 232 post 45.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 10,5 mill. kroner under kap. 232 (NY) post 70.

4.5.4 Post 96 (NY) Aksjekapital

Sammendrag

Det foreslås å bevilge 100 000 kroner på posten mot en tilsvarende reduksjon av bevilgingen på kap. 232 post 1, jf. omtale under kap. 232 post 45.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 100 000 kroner under kap. 232 (NY) post 96.