I forbindelse med at tidligere statlige videregående skoler
har blitt nedlagt, har lærere blitt overtallige. Lærerne
dette gjelder har med bakgrunn i Rettsvilkåravtalen fått
utbetalt den lønnen de fikk før de ble overtallige.
På bakgrunn av en dom i Arbeidsretten er det slått
fast at lærere som er blitt overtallige, har krav på samme
lønnsopprykk som gjelder for stillingen de stod i da de
ble overtallige, så lenge de ikke er overført til
annen stilling. Personene dette gjelder har derfor krav på etterbetaling.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen
på posten med 2,5 mill. kroner.
Det foreslås videre å redusere
bevilgingen på posten med 100 000 kroner mot en tilsvarende økning
av post 96, jf. omtale under kap. 232 post 45.
Samlet foreslås bevilgningen på posten økt
med 2,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen på post
1 med i alt 2,4 mill. kroner.
For at det nasjonalt skal kunne tilbys utdanning
innen klokkedykking er det behov for å investere i nytt klokkedykkerutstyr,
foreløpig prissatt til 24 mill. kroner. For å finansiere
denne investeringen og samtidig redusere statens bidrag, foreslås
det å opprette et aksjeselskap for innkjøp og
drift av utstyret hvor eierskapet er delt mellom staten og oljeselskapene
Hydro og Statoil. Staten vil bidra med et tilskudd til aksjeselskapet på 10,5
mill. kroner, mens oljeselskapene bidrar med den resterende finansieringen.
Utstyret vil i hovedsak benyttes til dykkerutdanning, men
oljeselskapene vil samtidig kunne benytte utstyret for å utføre
sine dykkerelaterte beredskapsoppgaver. Prisen for leie av utstyret
skal være kostnadsdekkende i forhold til hva det koster å forbruke
utstyret.
Gjennom Norsk Undervannsintervensjon AS (NUI), som
ivaretar oljeselskapenes beredskapsfunksjon, driver Hydro og Statoil
kunnskapsutvikling om dykking. Det arbeides med en avtale for å få lagt
disse aktivitetene inn i det nye aksjeselskapet. Ved en slik samordning
kan aksjeselskapet gi synergieffekter mellom den praktiske opplæringen
innenfor dykking, praktisk beredskap og det mer forskningsrettede miljøet
i NUI. Det legges ikke opp til at det foreslåtte aksjeselskapet
staten skal være medeier i skal ekspandere utover dette.
Fordi selskapets eiere vil representere den overveiende delen av
kundegruppen, kan det derfor ikke ventes at aksjeselskapet vil generere inntekter
utover det som er nødvendig for å dekke kostnadene
ved å ivareta en forsvarlig drift. Aksjeselskapsformen
er imidlertid valgt fordi dette er en hensiktsmessig juridisk ramme
omkring et samarbeid av denne type. Aksjeselskapet vil trenge en
relativt liten aksjekapital. Det vil videre være lite aktuelt
med lånefinansiering av virksomheten.
Det foreslås derfor å opprette
en (ny) post 96 Aksjekapital under kap. 232. Det foreslås å overføre 100
000 kroner fra post 1 til post 96 til statens andel av aksjekapital
i det nye selskapet.
Det foreslås videre å opprette
en (ny) post 70 Tilskudd til kjøp av utstyr til klokkedykkerutdanning. Kap.
232 post 70 bevilges med 10,5 mill. kroner til tilskudd til kjøp
av utstyr. Denne bevilgningen finansieres gjennom en reduksjon av
kap. 232 post 45. I saldert budsjett for 2004 er det bevilget 3,95
mill. kroner på post 45. I tillegg er det overført
11,2 mill. kroner på posten fra 2003. Det foreslås å redusere
bevilgningen på kap. 232 post 45 med 3,95 mill. kroner.
Resterende inndekning av bevilgningen på kap. 232 post
70 finansieres av overførte midler fra 2003 på post
45. Dette innebærer at 6,55 mill. kroner av midler overført
fra 2003 på kap. 232 post 45 verken vil bli benyttet i
2004 eller overført til 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 232 post
45 med 3,95 mill. kroner.
Det foreslås å bevilge 10,5
mill. kroner på posten, jf. omtale under kap. 232 post
45.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 10,5 mill. kroner under kap. 232 (NY)
post 70.
Det foreslås å bevilge 100
000 kroner på posten mot en tilsvarende reduksjon av bevilgingen
på kap. 232 post 1, jf. omtale under kap. 232 post 45.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 100 000 kroner under kap. 232 (NY)
post 96.