I St.meld. nr. 42 (1999-2000) har Regjeringen
på grunnlag av Ytringsfrihetskommisjonens utredning (NOU
1999:27) utformet alternative forslag til endringer i Grunnloven § 100.
I St.meld. nr. 26 (2003-2004) har Regjeringen
v/Justisdepartementet redegjort for hvilke av de alternative forslagene
til ny § 100 som bør vedtas.
Justisdepartementet fremmer i hovedsak følgende forslag:
– Departementet
gir sin tilslutning til at paragrafens første ledd bør
inneholde en prinsipperklæring om ytringsfriheten, og tilrår
at kommisjonens forslag til første ledd vedtas
– departementet tilrår
at det ikke vedtas en særbestemmelse om adgangen til å gripe
inn mot ytringer på grunn av deres usannhet;
– departementet går inn
for å la den nye grunnlovsbestemmelsen operere med en felles
inngrepsterskel for politiske ytringer og andre ytringer,
og tilrår at hovedalternativ 16 til paragrafens annet og tredje
ledd foretrekkes
– departementet går inn
for en særbestemmelse om at kommersielle ytringer unntas
fra grunnlovsbestemmelsens virkeområde;
– departementet redegjør
for valg av grunnlovsbestemmelse om forhåndskontroll, foreslår å gi
en bestemmelse som markerer et sterkere vern mot forhåndskontroll
av trykt skrift enn forhåndskontroll av andre medier og
går inn for at det ikke bør gis noen særbestemmelse
om brevsensur i anstalter;
– departementet redegjør
for valg av grunnlovsalternativ som regulerer offentlighetsprinsippet,
– departementet går inn
for å grunnlovsfeste det såkalte infrastrukturkravet.
På denne bakgrunn tilrår Regjeringen
at følgende endring av Grunnloven § 100, basert
på forslagene i Dokument nr. 12:16 (1999-2000), vedtas:
Første ledd:
Alternativ 1 tilrås.
Annet og tredje ledd:
Annet ledd første punktum: Hovedalternativ
16 tilrås.
Annet ledd annet punktum (under hovedalternativ 16)
viser til alternativene under hovedalternativ 2 annet ledd tredje
punktum (3 alternativer). Her velges alternativ 3, det vil si at
annet ledd annet punktum utelates i regjeringens tilråding.
Tredje ledd første, annet og tredje
punktum (under hovedalternativ 16): Alternativ 1 tilrås;
dette innebærer en henvisning til alternativene under henholdsvis fjerde
ledd første punktum (11 alternativer), fjerde ledd annet
punktum (7 alternativer) og fjerde ledd tredje punktum (2 alternativer):
Tredje ledd første punktum i regjeringens
tilråding: Her velges et alternativ som svarer til fjerde
ledd første punktum alternativ 5.
Tredje ledd annet punktum i regjeringens tilråding: Her
velges et alternativ som svarer til fjerde ledd annet punktum alternativ
5.
Tredje ledd tredje punktum i regjeringens tilråding: Her
velges et alternativ som svarer til fjerde ledd tredje punktum alternativ
2, det vil si at tredje ledd tredje punktum utelates.
Fjerde ledd:
Første punktum: Alternativ 8 tilrås.
Annet punktum: Alternativ 6 tilrås,
det vil si at fjerde ledd annet punktum utelates i regjeringens
tilråding.
Tredje punktum: Alternativ 2 tilrås,
det vil si at fjerde ledd tredje punktum utelates i regjeringens
tilråding.
Femte ledd:
Første punktum: Alternativ 1 tilrås.
Annet punktum: Alternativ 5 tilrås.
Sjette ledd:
Alternativ 1 tilrås.
Sjuende ledd:
Alternativ 2 tilrås, det vil si at
sjuende ledd utelates.
Dersom regjeringens tilråding tas til
følge, vil Grunnloven § 100 lyde:
Ytringsfrihed bør
finde Sted.
Indskrænkninger
i Friheden til at meddele eller modtage Oplysninger, Ideer eller
Budskap om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand, kunne
ikke opstilles, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens
Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie
Meningsdannelse.
Statens Myndigheter kunne
ikke udøve Forhaandscensur og anden Forhaandskontrol af
Ytringer, med mindre tungtveiende Hensyn gjøre det tilbørligt
holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser. Forhaandscontrol af
trykt Skrift bør ikke finde Sted.
Disse Grundsætningers
Anvendelse paa kommercielle Ytringer og de Indskrænkninger
de bør undergaa, fastsættes ved Lov.
Enhver har Ret til Indsyn
i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne
i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes
Begrænsninger i denne Ret ut fra Hensyn til Personvern
og af andre tungtveiende Grunde.
Det paaligger Statens Myndigheder
at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.
Komiteen slutter seg
til departementets vurderinger og merknader i meldingen der ikke
annet går frem av merknadene på det enkelte punkt.