2. Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Høgre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad og Einar Steensnæs, og frå Senterpartiet Odd Roger Enoksen, viser til at saka er ei oppfølging av Stortinget sitt vedtak av 4. juni 2003 om å be Regjeringa innan eit år å leggje fram

"en statusrapport om IT- og kunnskapssenteret på Fornebu, med vekt på å få en vurdering av om utviklingen av senteret er i tråd med Stortingets intensjoner, og analysere om prosjektets konsept som næringspolitisk virkemiddel har virket som forutsatt."

Vedtaket vart gjort i samband med handsaminga av Dokument nr. 8:64 (2002-2003) forslag frå representantane Øystein Djupedal, Rolf Reikvam og Inge Ryan om å få ein statusrapport om IT Fornebu. Nærings- og Handelsdepartementet har som ledd i arbeidet med stortingsmeldinga fått utarbeidd ein ekstern statusrapport, utført av det danske konsulentselskapet Oxford Research AS. Styret i IT Fornebu har laga ein eigen rapport.

Fleirtalet har merka seg at konsulenten frå Oxford Research AS meiner prosjektet IT Fornebu har "tapt visjonshøgde". Konsulenten underbyggjer dette ved å vise til at senteret ikkje blir marknadsført internasjonalt; at med unntak av Simula-senteret er ikkje forskings- og utdanningsaktivitetar etablert; at planar om å bli eit nasjonalt senter for etterutdanning og elektronisk læring er gitt opp. Fleirtalet har vidare merka seg at konsulenten meiner at IT Fornebu i dag i realiteten siktar mot å utvikle ein velfungerande næringspark i Oslo-regionen, framfor eit kompetansesenter av internasjonalt format. Fleirtalet viser til at konsulenten skisserer tre alternative scenarier for utvikling vidare: staus quo-scenariet, eigedomsut­viklingsscenariet og revitaliseringscenariet, og at han tilrår dette siste senariet.

Fleirtalet viser til at Simula Research Laboratory i eit brev til komiteen skriv at

"Det er rimelig å anta at de private eierne i IT-Fornebu har presset på for å få et sterkt fokus på eiendomsutvikling og på å skaffe leieinntekter."

Vidare spør Simula om statens rolle er klart nok definert i Hovudavtalen, og dei peiker på at det finst ikkje noko eksempel elles i verda på at ein kunnskapspark med vekt på forsking, utdanning og innovasjon av internasjonal format er etablert utan betydeleg statleg støtte.Fleirtalet har merka seg dei positive evalueringane av Simula Research Laboratory, og ser positivt på at Simula får etablert forskingskontraktar i perioden 2006-2015. Fleirtalet viser til at Regjeringa tilrår i meldinga at løyvingane til Simula ikkje skal vere avhengig av lokalisering på Fornebu. Fleirtalet er samd i dette.

Fleirtalet viser til at Regjeringa tilrår revitalisering av IT Fornebu, og at dei vil invitere alle aktørar som vil kunne bidra til revitalisering av IT Fornebu til samtalar om sjansane for å oppnå dette.

Fleirtalet meiner at IT Fornebu sjølv må ta ansvar for å gjennomføre visjonsmåla. Offentlege løyvingar for å gjenopprette visjonshøgden er ikkje aktuelt. Fleirtalet meiner at det no er opp til IT Fornebu å realisere visjonen. Statens sitt bidrag er avgrensa til SIVAs eksisterande engasjement. Fleirtalet legg til grunn at det ikkje skal gjennomførast kost-nytte-analysar av at staten avhender sine aksjar og trekker seg ut av IT Fornebu.

Fleirtalet legg vekt på at aktørane sjølve må sørge for nødvendige avklaringar, og viser i denne samanhengen til at staten gjennom sitt deleigarskap i IT Fornebu allereie er part når IT Fornebu er i forhandlingar med sin vertskommune, og bør derfor ikkje opptre som ein tredje part i tillegg.

Fleirtalet tilrår at meldinga blir lagt ved protokollen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, og fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, viser til egne merknader i Innst. S. nr. 199 (2002-2003) hvor disse medlemmer motsatte seg forslaget om en statusrapport om IT- og kunnskapssenteret på Fornebu. Disse medlemmer minner om egne forslag om å vurdere kunnskapssentra generelt som næringspolitiske virkemidler samt å få gjennomført en mulighetsstudie med sikte på å styrke både IT Fornebu og andre regionale initiativ. Disse medlemmer registrerer at Oxford Research AS gir både en konkret statusvurdering av prosjektet på Fornebu og en vurdering av prosjektet sett i sammenheng med internasjonale erfaringer. Disse medlemmer viser til at konsulentselskapet konkluderer med at kunnskapssenteret på Fornebu kan oppfylle Stortingets intensjoner om at prosjektets konsept kan fungere som et næringspolitisk virkemiddel. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen i St.meld. nr. 42 (2003-2004) synes å legge til grunn at IT-, kunnskaps- og innovasjonssenteret på Fornebu skal revitaliseres. En revitaliseringsprosess er beskrevet i den uavhengige rapporten som Regjeringen har innhentet fra danske Oxford Research AS. Denne rapporten angir klare forutsetninger for at en slik prosess kan gjennomføres.

Disse medlemmer vil fremheve at Stortinget har hatt et næringspolitisk utgangspunkt knyttet til etableringen av kunnskapssenteret på Fornebu. Når prosjektet nå er vurdert, blir dermed spørsmålet i hvilken grad Stortingets næringspolitiske forutsetninger kan oppfylles. Disse medlemmer registrerer at Oxford Re­search AS i sin rapport konkluderer med at et revitaliserings-scenario vil kunne gi staten både bedrifts­-økonomisk og samfunnsøkonomisk avkastning på sin investering. Disse medlemmer mener at en forventning om en samfunnsøkonomisk avkastning må kunne likestilles med en forventning om oppfyllelse av Stortingets forutsetninger.

Disse medlemmer understreker at konsulentselskapet angir klare forutsetninger for at et revitaliserings-scenario skal la seg gjennomføre. Det fremkommer av Oxfords analyse at utvikling av kunnskaps­-senteret kan bli et rent eiendomsprosjekt hvis ikke de angitte forutsetninger lar seg realisere, noe som ville være i strid med Stortingets intensjoner.

Disse medlemmer vil derfor understreke betydningen av at det nå legges et grunnlag for en revitalisering av kunnskapssenteret på Fornebu, i tråd med anbefalingene fra Oxford Research AS. Det fremheves i denne sammenheng at konsulentselskapet mener at dette grunnlaget må på plass raskt, slik at senteret får den innovasjonspolitiske legitimitet og de planavklaringer som er nødvendige for en revitaliseringsprosess.

Disse medlemmer mener at Regjeringens opplegg i meldingen for statens oppfølging av revitaliseringen ikke er tilstrekkelig til å sikre at en slik prosess etableres. Det fremkommer at Regjeringen skal utrede videre, noe disse medlemmer anser unødvendig og forsinkende. Disse medlemmer vil i denne sammenheng minne om at et bredt flertall (Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet) i næringskomiteen i Innst. S. nr. 199 (2002-2003) understreket at kunnskapssenteret på Fornebu er tilstrekkelig utredet:

"Flertallet har merket seg forslagstillernes begrunnelse om at senteret aldri ble gitt en skikkelig vurdering. Flertallet sier seg uenig i dette og minner om at Bondevik 1 i perioden 1998-2000 la frem flere meldinger og proposisjoner som drøftet ulike sider ved planene om et IT- og kunnskapssenter på Fornebu. I tillegg ble det arrangert en omfattende internasjonal konkurranse der interesserte aktører måtte legge frem gjenomarbeidede planer som omfattet både visjon, nærings- og eiendomsutvikling. Flertallet vil derfor hevde at saken er blitt behandlet på en grundig måte."

Disse medlemmer mener det ikke kan være tvil om at det ønskes et kunnskapssenter på Fornebu, noe staten også har inngått avtale om at man vil arbeide for. I tråd med Oxford Research AS’ analyser og anbefalinger er det gitt konkrete forutsetninger for hvordan senteret kan realiseres på en vellykket måte, noe disse medlemmer mener gir et tilstrekkelig faglig grunnlag for å igangsette konkrete tiltak for å skape et grunnlag for revitalisering. Ytterligere utredninger av kunnskapssenteret vil både virke forsinkende på den nødvendige prosess, og svekke grunnlaget for å lykkes med en revitalisering.

Disse medlemmer har merket seg at de private eierne i IT Fornebu klart har tilkjennegitt et ønske om å følge Oxford Research AS’ anbefaling om revitalisering. Det forutsettes imidlertid at staten som samarbeidspart for etableringen av kunnskapssenteret også må oppfylle sine forpliktelser for å oppnå nødvendig resultat.

Disse medlemmer har merket seg konsulentselskapets anbefalinger for etablering av et grunnlag for revitalisering:

"1. der udvises politisk lederskap med henblikk for at få løst de byplans- og reguleringsmæssige problemer uden at tilsidesætte andre myndigheders kompetencer.

2. der bør igangsættes en politisk- strategisk proces med det sigte at opnå konsensus i der regionale IKT-miljø om det værdifulde i fælles innovations- og klyngeinitiativer til fremme av IKT-miljøet."

Disse medlemmer har registrert at både Bærum kommune og IT Fornebu gir uttrykk for at de plan- og reguleringsmessige problemstillinger kan løses igjennom en trepartsforhandling med staten. Slike forhandlinger mellom stat, kommune og IT Fornebu er nødvendig for at en omfattende utbygging med så mange avhengigheter som Fornebu innebærer kan utføres.

Disse medlemmer konstaterer videre at det fremstår som et problem for realiseringen av kunnskapssenteret på Fornebu at saken fremdeles så klart identifiseres med politisk støy. Disse medlemmer viser til at konsulentselskapet peker på behovet for en bred politisk konsensus for å utvikle kunnskapssenteret. Disse medlemmer vil i den sammenheng minne om at Stortinget så tidlig som i 1998 konstaterte bred politisk enighet om etablering av et kunnskapssenter på Fornebu.

Disse medlemmer går derfor inn for at staten klart tilkjennegir at utviklingen av et IT-, kunnskaps- og innovasjonssenter på Fornebu er et ønsket næringspolitisk mål, både sett i forhold til et regionalpolitisk perspektiv og som ledd i et arbeid for å oppfylle målsettingene i Regjeringens innovasjonsplan. Disse medlemmer vil i denne sammenheng henvise til St.prp. nr. 1 (1999-2000), fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartement, der det het vedrørende oppfølging av forsknings- og utdannings­-virksomheten på Fornebu:

"Når det gjelder etablering av en annen utdanningsvirksomhet på Fornebu (for eksempel hovedfags- og doktorgradsarbeider i samarbeid med næringsliv), vil det være naturlig at dette gradvis etableres etter hvert som IT- og kunnskapssenteret bygges ut, blant annet sammen med næringsvirksomhet. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har hatt, og vil fortsatt ha, nær kontakt med utdannings- og forskningsinstitusjonene om videre etablering av utdannings- og forsk­ningsaktivitet på Fornebu."

Disse medlemmer understreker at en aktiv statlig oppfølging av Oxford Research AS’ rapport også vil være en synliggjøring av at staten som samarbeidspart til de private eierne på Fornebu ønsker å oppfylle Stortingets intensjoner i tråd med anbefaling om revitalisering. Det henvises i denne sammenheng til konsulentselskapets beskrivelse av hva revitaliseringsscenariet vil kunne foranledige:

"Resultatet er et center, som dels er et attraktivt byområde, og som dels bidrager til, at Oslo og dermed Norge opnår en stærk internasjonal placering inden IT og kundskapsbaseret næring. Staten får tilmed både et privat- og samfundsøkonomisk afkast af sin investering. Den opprindelige skepsis omkring projektet er nu erstattet af stor opbakning og optimisme."

Disse medlemmer understreker at dette resultatet kan oppnås gjennom handling, og ikke en rekke nye utredninger. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen igangsette forhandlinger mellom staten som selger av eiendom til kunnskapssenteret på Fornebu, Bærum kommune som reguleringsmyndighet og IT Fornebu Eiendom AS som kjøper av eiendom, med sikte på å legge grunnlaget for en regulerings- og utbyggingsplan for kunnskapssenteret på Fornebu.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen nedsette en arbeidsgruppe bestående av utdannings- og forskningsdepartementet, Universitetet i Oslo, Simula Research Laboratory AS, Forskningsrådet, Telenor FOU og IT Fornebu AS med mandat til å utrede hvordan forsknings- og utdannelsesvirksomheten på Fornebu kan utvikles.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen om å se utviklingen av et IT-, kunnskaps- og innovasjonssenter på Fornebu i sammenheng med styrking av kompetansemiljøene i Oslofjord-regionen. Regjeringens arbeid med hovedstadsregionen i prosjektet Innovasjon 2010 kan danne grunnlag for et tettere og mer effektivt samarbeid mellom offentlige myndigheter og disse kunnskapsmiljøene på basis av avtalegrunnlaget for IT-, kunnskaps- og innovasjonssenteret på Fornebu og Regjeringens innovasjonsplan.

  • 4. Stortinget ber Regjeringen om å vurdere hvordan statens engasjement i kunnskapssenteret, utover ivaretakelsen av statens eierposisjon, skal ivaretas. I lys av denne prosessen stoppes eventuelle vurderinger av statlig nedsalg og andre eksterne vurderinger. Det videre arbeid konsentreres om etablering av et grunnlag for revitalisering på basis av de innspill som den eksterne utredningen fra Oxford Research AS oppstiller."