Jeg viser til Kommunalkomitéens brev
av 19. oktober 2004 hvor dere ber om departementets vurdering av vedlagte
Dokument nr. 8:93 (2003-2004), der stortingsrepresentantene Carl
I. Hagen, Per Sandberg, Arne Sortevik og Karin S. Woldseth har satt
frem følgende forslag:
I. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å forby bruk av plagg som kan virke stigmatiserende, inviterer
til diskriminering og/eller som hindrer etniske og religiøse
minoritetsgrupperingers inkludering i det norske samfunn.
II. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om:
a) Styrking av norskopplæringen
for å hindre at minoritetselever sendes ut av Norge for å gå på skole
i foresattes opprinnelige hjemland. Foreldreansvaret må vurderes
i denne sammenheng.
b) Vurdere konsekvensene av forskjellige
krav om særordninger for innvandrere i Norge, med særlig vekt
på slike krav i skolen.
III. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en styrking av arbeidsgivers styringsrett vedrørende
krav til uniform og bekledning.
Innledningsvis vil jeg understreke at regjeringen
vil føre en politikk som sikrer at hele befolkningen får
de samme mulighetene, uavhengig av bakgrunn, religiøs tilknytning
eller foreldres fødeland, og å sikre at forholdet
mellom ulike befolkningsgrupper utvikler seg harmonisk. Dette kaller
vi politikk for mangfold og inkludering, jf. St.meld. nr. 49 (2003-2004)
Mangfold gjennom inkludering og deltakelse. I praksis innebærer dette
at samfunnets fellesordninger, som skolen, skal være tilrettelagt
slik at alle skal kunne delta og benytte seg av dem. Utgangspunktet
for regjeringen er enkeltmenneskets rett til å være
annerledes, velge levemåte fritt og til å tenke
annerledes enn flertallet. Regjeringen er grunnleggende positiv
til kulturelt, religiøst og verdimessig mangfold.
Ethvert samfunn må ha et felles verdigrunnlag.
Dette er spesielt viktig i samfunn som har en befolkning med ulike
vurderinger av hvordan det er godt og riktig å leve. Regjeringens
utgangspunkt er at enkeltindividet har rett til å gjøre
egne valg for sitt eget liv, men at det i samfunnet må finnes
noen felles kjøreregler. Som et minimum må alle
slutte opp om grunnleggende rettigheter og plikter, og vise respekt
for demokratiske spilleregler, selv om man er uenige i utfallet
av konkrete saker. Regjeringen har alltid hevdet at alle må akseptere
grunnleggende verdier i det norske samfunnet, og jeg oppfatter at
det er bred enighet om at skikker og tradisjoner som bryter med
menneskerettighetene må opphøre.
Atferd og forhold som strider mot norsk lov
kan ikke aksepteres. Norge har sluttet seg til en rekke menneskerettighetskonvensjoner
som legger rammer for det nasjonale politiske handlingsrommet, herunder
FNs konvensjon om å avskaffe alle former for diskriminering
av kvinner og FNs konvensjon om barnets rettigheter. Barnekonvensjonen
er også inkorporert i norsk lov.
Religionsfriheten og retten til respekt for
privatliv og familieliv er også grunnleggende menneskerettigheter. Ingen
av disse rettighetene er ubegrensede. Retten til fri religionsutøvelse
innebærer ikke at alle handlinger som er religiøst
motivert eller påvirket av religiøs overbevisning,
er tillatt. De sentrale menneskerettighetskonvensjonene sier at
disse rettighetene kan begrenses når dette har hjemmel
i lov og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn
til visse nærmere angitte interesser, blant annet for å sikre
andres rettigheter og friheter. Statene har et visst skjønnsmessig
spillerom når det gjelder hvordan de vil oppfylle konvensjonene. Det
vil alltid være nødvendig å foreta en
interesseavveining mellom de ulike rettighetene.
Regjeringens grunnholdning er at dersom individets rettigheter
krenkes, må hensynet til individet gå foran hensynet
til gruppers ønske om å opprettholde sine tradisjoner.
Kvinners og barns rettigheter må gis et spesielt sterkt
vern fordi de er mer sårbare for overgrep og frihetsinnskrenkninger
enn menn. Det kan ikke aksepteres at kvinner og barn skades, undertrykkes,
diskrimineres eller får begrensede muligheter til å gjøre
egne valg. Undertrykkelse og overgrep kan ikke forsvares i religionens,
kulturens eller tradisjonens navn. Hensynet til enkeltmenneskets
valgfrihet tilsier at alle må akseptere at noen gjør
valg og prioriteringer man er uenig i eller ikke forstår.
Denne utfordringen om toleranse for annerledeshet går like
mye til medlemmer av kulturelle og religiøse mindretall,
som til kulturelle og religiøse flertall.
Forslaget gjelder "plagg som kan virke stigmatiserende,
inviterer til diskriminering og/eller som hindrer etniske
og religiøse minoritetsgrupperingers inkludering i det
norske samfunn." Ut fra saksfremstillingen i forslaget og på bakgrunn
av debatten som har vært ført i Norge, tolker
jeg forslagsstillerne slik at de først og fremst har hatt
religiøst betingede hodeplagg for øye. Jeg tolker
videre forslaget til å være avgrenset til bruk av
de nevnte plaggene i skolen, jf. forslag
III om bekledning i arbeidslivet.
Muslimske kvinners bruk av religiøse
hodeplagg (ofte omtalt som skaut eller hijab) har skapt debatt både i
Norge og i flere andre europeiske land. Debatten i Norge var vinteren
2003/2004 aktualisert både av en liknende debatt
i Frankrike om forbud mot bruk av religiøst hodeplagg blant
elever i offentlig skole, og av at en møbelbutikkjede nektet
en ansatt å bære hodeplagg på arbeidsplassen.
Debatten illustrerer viktige prinsipper, dilemmaer og avveininger
i et kulturelt og religiøst mangfoldig samfunn. Plagget
har utløst debatt bl.a. fordi det av noen oppfattes som
kvinneundertrykkende eller som et politisk uttrykk for fundamentalistisk islam.
Det er mange grunner til at muslimske kvinner
bærer hodeplagg. Hodeplagget kan være et uttrykk
for kvinnens religiøse tilhørighet, identitet
og tro eller politiske overbevisning. Noen bærer det av
tradisjon eller fordi det er normen i deres miljø, noen
fordi det er mote, andre for å kunne opptre i offentligheten
uten å bli utsatt for seksuelt press.
Debatten reiser en rekke kompliserte spørsmål,
som blant annet berører religionsfrihet, grensene for arbeidsgivers
styringsrett, kjønnslikestilling, likestilling mellom etniske
og religiøse grupper og barns rettigheter.
I Norge er den evangelisk-lutherske lære,
slik den er organisert i Den norske kirke, statens offentlige religion.
Opplæringslovens formålsparagraf foreskriver at skolens
opplæring i tillegg til fagkunnskap, blant annet skal ivareta
kristne og humanistiske verdier. Dette er en vesentlig forskjell
fra sekulære stater, som for eksempel Frankrike, hvor religion
anses som en privatsak som ikke skal komme til uttrykk f.eks. i
den offentlige skolen. Regjeringen mener at dette pålegger
norske myndigheter et større ansvar for å vise
toleranse for religiøse minoriteter enn i sekulære
stater, der alle religioner prinsipielt er sidestilte.
Tilsvarende synspunkt kan også utledes
av dommer fra Den europeiske menneskerettsdomstol, sist dom av 29.
juni 2004 (Leyla Sahin v. Turkey). Saken gjaldt et søksmål
fra en tyrkisk kvinnelig student som i 1998 ble nektet å ta
eksamen ved universitetet i Istanbul fordi hun insisterte på å bruke
hijab. Her la Domstolen avgjørende vekt på at
forbudet mot hodeplagg var bygget på prinsippet om sekularitet
og likhet. Domstolen la i tillegg vekt på samfunnsforholdene
i Tyrkia, herunder at majoriteten av den tyrkiske befolkningen holder
fast ved islam og at det finnes ekstremistiske politiske bevegelser
i Tyrkia som ønsker å påtvinge hele samfunnet
sine religiøse symboler og et samfunnssystem basert på religiøse
lover. På denne bakgrunn anså Domstolen i denne
konkrete saken at forbudet mot bruk av hodeplagg ikke var i strid
med religionsfriheten. De nevnte momentene (sekularitet og samfunnsforhold)
gjør seg ikke gjeldende i Norge. Det er således tvilsomt
om et norsk forbud ville stå seg i en tilsvarende sak.
Jeg er derfor ikke enig med forslagsstillerne når de i
saksfremstillingen avviser at et slikt forbud vil bryte med religionsfriheten
eller ytringsfriheten.
Regjeringens utgangspunkt er at alle innbyggere
har rett til å hevde sine verdier, følge kulturelle
tradisjoner og praktisere sin tro innenfor rammen av norsk lov og grunnleggende
menneskerettigheter. Forutsatt at den enkelte selv ønsker
det, er vedkommendes rett til å bære religiøst
hodeplagg i utgangspunktet beskyttet av menneskerettighetene. Bruk
av religiøst hodeplagg berører retten til religionsfrihet,
retten til ikke-diskriminering, retten til ytringsfrihet og retten
til privatliv.
Det har ikke vært vanlig å regulere
verken elevenes påkledning eller bruk av religiøse
symboler i norsk skole. Det forutsettes at elevenes påkledning
er hensiktsmessig og forsvarlig i forhold til læringssituasjonen.
Det foreligger ikke dokumentasjon på at bruk av religiøse
hodeplagg er et problem for opplæringen i skolene i Norge
i dag. Det skal svært mye til for at man skal vurdere å legge
restriksjoner på menneskers rett til å utøve
og gi uttrykk for egen religion.
Regjeringen mener at det er uakseptabelt hvis
jenter og kvinner blir tvunget til å bære hodeplagg.
Et forbud mot bruk av religiøse hodeplagg vil imidlertid
ikke være en god løsning. Forbud risikerer å skape
avstand, sterkere motsetninger og konflikter, og kan styrke religiøs
fundamentalisme. Både det å forby og det å tvinge noen
til å bære hodeplagg begrenser jenters og kvinners
rettigheter og valgfrihet. Et forbud vil derfor ikke bidra til mer
selvbestemmelse og likestilling for kvinnene. Tvert imot kan det
hindre muslimske jenter og kvinner i å delta i offentlig
skole og på arbeidsmarkedet. Situasjoner der noen føler
seg presset til å bruke religiøst hodeplagg, må etter
regjeringens syn løses med dialog og argumentasjon.
Stortinget har nylig foretatt endringer i opplæringsloven § 2-8
og friskoleloven § 3-5. Bestemmelsene regulerer retten
til særskilt språkopplæring for elever
fra språklige minoriteter. Endringene trådte i
kraft 1. september 2004, og består i at særskilt
opplæring i norsk blir det fremste virkemiddel for minoritetsspråklige elever
i grunnskolen. Bestemmelsene slår fast at elever med annet
morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt
norskopplæring til de har tilstrekkelige ferdigheter i
norsk til å følge den vanlige opplæringen
i skolen. Elever som kommer til landet og ikke kan norsk, og andre
elever som har så dårlige norskferdigheter at de
ikke kan følge undervisningen når denne blir gitt
på norsk, vil i tillegg ha rett til morsmålsopplæring, tospråklig
fagopplæring eller begge deler i en overgangsperiode.
Lovendringen har gitt kommunene økt
fleksibilitet til selv å vurdere hvordan de skal tilby
særskilt språkopplæring overfor elever
fra språklige minoriteter. Videre vil kommunene gjennom
strategiplanen "Likeverdig utdanning i praksis!"bli
invitert til å være med på en utprøving
av ulike pedagogiske og organisatoriske modeller for særskilt
språkopplæring for elever fra språklige
minoriteter. Denne utprøvingen vil følges opp
med forskning.
Når det gjelder rutiner og praksis
i forbindelse med urettmessig fravær fra skolen, viser
jeg til opplæringsloven § 2-1 femte ledd der det
fremgår at foreldre og andre som har omsorgen for eleven
kan straffes med bøter dersom de er skyld i at barnet urettmessig
holdes borte fra skolen. Utdannings- og forskningsdepartementet
vurderer å bedre rapporteringsrutinene for elever i skolepliktig
alder som urettmessig/rettmessig blir tatt ut av norsk
skole. Utdannings- og forskningsdepartementet vil også utarbeide
en egen hjemmel i opplæringsloven der det gis anledning
for skolemyndighetene i kommunen til å gi opplysninger
til andre aktuelle instanser i kommunen om at en elev urettmessig
holdes borte fra skolen.
For øvrig vil jeg vise til at økt
dialog med innvandrermiljøer og foreldre/foresatteer viktig for å skape et samfunn
og en skole basert på tillit og gjensidig respekt. Ved å arbeide
for bedre dialog med innvandrermiljøene og foreldrene/foresatte
vil man kunne forebygge at flere barn som skal leve sitt voksne
liv i Norge blir tatt ut av den norske skolen i lange perioder.
Dette blir fulgt opp gjennom strategiplanen "Likeverdig utdanning
i praksis!" og gjennom prosjektet "Minoritetsspråklige
foreldre - en ressurs for barns opplæring" i regi av Foreldreutvalget
for grunnskolen. Erfaringer fra dette prosjektet skal spres nasjonalt,
og jeg mener at fokus på positive erfaringer og eksempler
fra skole-Norge vil danne grobunn for ytterligere positive initiativ.
Det er også behov for økt
kunnskap om den norske skolen, både om skolens innhold
og organisering, men også om hvilke rettigheter og plikter
som gjelder. Heftet "Rettigheter og plikter i den offentlige grunnskolen",
som er utarbeidet på en rekke språk og delt ut
til alle foreldre i grunnskolen høsten 2004, gir verdifull informasjon
til alle som har barn i grunnskolen. I tillegg samarbeider Barne-
og familiedepartementet og Utdannings- og forskingsdepartementet
om utarbeidelsen av et nytt hefte om rettigheter for norske statsborgere
i utlandet.
Jeg vil også vise til at det i St.meld.
nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering og deltakelse blir
slått fast at verken norsk lov eller menneskerettighetskonvensjonene
pålegger norske myndigheter noen plikt til å forhindre
at foreldre sender barna sine til opprinnelseslandet/utlandet.
FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 12 sier
at enhver har rett til å forlate et hvilket som helst land,
også sitt eget, og at ingen vilkårlig skal berøves
retten til å reise inn i sitt eget land. Retten til å forlate
og vende tilbake til sitt land framgår også av
FNs verdenserklæring om menneskerettighetene artikkel 13.
En avgjørelse om hjemsending/bortsending
av norske barn til skolegang mv. i utlandet er innenfor foreldrenes
myndighet til selv å vurdere og bestemme hva som er det
beste for deres barn. En inngripen fra myndighetenes side vil kunne
innebære brudd på foreldrenes og barnas menneskerettigheter,
jf. for eksempel barnekonvensjonen art. 14 om tanke-, samvittighets- og
religionsfrihet og art. 18 om oppdragelse og oppfostring. I henhold
til disse bestemmelsene er norske myndigheter forpliktet til å respektere
foreldrenes valg når det gjelder barnets skolegang og religiøse
oppdragelse.
Jeg vil imidlertid understreke betydningen av
at skolen raskt kommer i dialog med foreldrene hvis et barn uteblir
fra undervisningen. Skolen har et ansvar for å avklare
hva årsaken til fraværet er, hvor barnet oppholder
seg og om det får den opplæringen det har krav
på. Skolen har også et ansvar for å involvere
skolemyndighetene i kommunen, som skal kontakte barnevern og politi
dersom det foreligger mistanke om at barnet holdes ulovlig borte
fra skolen. Den enkelte ansatte ved skolen har dessuten en selvstendig
plikt til, uavhengig av taushetsplikten, å melde fra til
barnevernet ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt, jf. opplæringsloven § 15-3
og lov 4. juli 2003 nr. 84 om frittståande skolar (friskolelova) § 7-4.
Norske elever (og EØS-borgere) ved
bl.a. utenlandske eller internasjonale skoler i utlandet kan søke
om tilskudd til kompletterende undervisning i norsk, samfunnsfag
og kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Dette følger
av friskoleloven § 6-5. Dette er en frivillig ordning der
foreldrene kan søke om midler til denne opplæringen.
Kommunal- og regionaldepartementet har satt
i gang et arbeid med å vurdere innholdet og forslagene
i rapporten fra Human Right Service om situasjonen for barn som
sendes til foreldrenes hjemland - eventuelt om andre tiltak er mer
aktuelle. Statistisk sentralbyrå har fått i oppdrag å undersøke
omfanget av praksisen med å la barn gå på skole
i foreldrenes opprinnelsesland. Det er også tatt kontakt
med den norske ambassaden i Pakistan angående omfanget.
Ambassaden svarer i brev av 14. oktober d.å. at det er
svært vanskelig å tallfeste antall norske borgere
i Pakistan, bl.a. fordi det ikke er noen plikt for norske statsborgere å registrere seg
på ambassaden, fordi Folkeregisteret krever en aktiv handling
fra norske borgere for at utflytting registreres og fordi det fødes
barn i Pakistan av norske borgere uten at de har norsk fødsels-
og personnummer og uten å være registrert i Folkeregisteret.
Jeg mener at dialog er et viktig virkemiddel
i forbindelse med barns skolegang i utlandet. Kontaktutvalget mellom
innvandrere og myndighetene arrangerte et dialogmøte 22.
september d.å. der ungdom som selv har gått på skole
i foreldrenes hjemland fortalte myndighetene om sine erfaringer
med dette. Også foreldre som hadde sendt barna sine til
sitt opprinnelige hjemland fortalte om hvorfor de gjorde dette.
Et sentralt element for alle dem som fortalte sine historier var
et ønske om at barna skulle få kontakt med, og
lære om, sine røtter.
Når det gjelder representantenes forslag
om å vurdere konsekvensene av forskjellige krav om særordninger
for innvandrere i Norge, er det behov for en oppklaring.
Regjeringen avgrenser integreringspolitikk til å gjelde
tiltak som skal innlemme nyankomne innvandrere i samfunnet. Integreringspolitikk
retter seg ikke mot barn som er født og oppvokst i Norge.
De skal bli ansett som norske borgere på linje med de som
har to foreldre født i Norge. Målet er å sikre
at disse barna er og føler seg inkludert i det norske samfunn,
og at de har like store muligheter til deltakelse som andre barn.
For å oppnå det må vi ha en politikk
for mangfold og inkludering, som tar utgangspunkt i at Norge består
av mange ulike innbyggere, med ulike behov og forutsetninger, jf.
innledningen.
Dersom skolen skal være en inkluderende
skole og gi alle elever et tilfredstillende læringsutbytte,
er det en nødvendighet at skolen tilpasser seg elevenes
individuelle behov og forutsetninger. Når da elevene på skolen har
ulike behov og forutsetninger, innebærer dette igjen en
individuell tilnærming. Dette gjelder ved tilrettelegging
for elever med rullestol, det gjelder ved tilrettelegging for elever
med dysleksi, det gjelder ved tilrettelegging for elever som har
behov for særskilt språkundervisning for at de
skal kunne tilegne seg lærestoffet og det gjelder ved tilrettelegging
for at elever som tilhører minoritetsreligioner også sikres
en plass i skolefellesskapet.
I Stortingsmelding nr. 49 (2003-2004) fremlegges regjeringens
syn på tilpasning av offentlige tjenester. Regjeringen
mener at det er brukernes behov som skal stå i sentrum
og brukernes behov som skal styre hvilke tjenester og tilbud som
skal tilbys. Brukerperspektivet skal også gjelde i skolen
og det er elevenes individuelle behov som skal være avgjørende
for hvilke tiltak skolen iverksetter. Det å tilpasse det
pedagogiske tilbudet i skolen slik at alle elever kan få et
godt læringsutbytte handler ikke om å innføre
særordninger. Det handler om å tilpasse skolehverdagen
til elevmassen.
Skolens og utdanningens betydning for å sikre
like muligheter til deltakelse i samfunnslivet, er svært
viktig. Derfor er det viktig å ha en skole som inkluderer alle
elever. Dersom vi ikke tar inn over oss at Norge i dag består
av innbyggere med ulik bakgrunn, religiøs tilhørighet
og levemåter og utvikler en politikk som sikrer at hele
befolkningen får like muligheter til deltakelse, risikerer
vi en samfunnsutvikling som bidrar til å skape store skiller
mellom ulike befolkningsgrupper. Dette bidrar igjen til konflikter
og et utrygt samfunn for alle.
Både lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern
og arbeidsmiljø mv. (arbeidsmiljøloven) og lov
9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven)
setter klare grenser for arbeidsgiveres adgang til å sette
restriksjoner på ansattes bruk av hodeplagg. Regjeringen
mener at alle i samfunnet, også arbeidsgivere, må forholde
seg til at Norge er et samfunn med et mangfold av religioner og
kulturelle uttrykk.
Regjeringen har de seneste årene arbeidet
aktivt for å få et lovverk på samme nivå som
de to EU-direktivene som vedrører diskriminering i arbeidslivet
- direktiv 2000/78/EF om diskriminering i arbeidslivet
og direktiv 2000/43/EF om etnisk diskriminering.
Dette arbeidet har resultert i at arbeidsmiljøloven fikk
to nye kapitler om likebehandling i arbeidslivet 1. mai 2004 (kapittel
X A og X B). Videre vil et eget forslag til lov mot diskriminering
på grunnlag av etnisitet, religion mv. bli fremmet rundt årsskiftet
2004/2005. Det har vært, og er, av stor betydning
for regjeringen å ha et regelverk som er fullt på høyde
med regelverket i EU på dette området.
Diskriminering på grunn av etnisitet
og religion i arbeidslivet er i dag regulert av arbeidsmiljøloven kapittel
X A. Her oppstilles det et forbud mot diskriminering på grunn
av bl.a. "religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse". Å bære
religiøst hodeplagg anses som en del av religionsfriheten,
og utgangspunktet i arbeidsmiljølovens likebehandlingskapittel
er at et forbud mot å bære religiøst
hodeplagg på et arbeidssted vil være å anse
som ulovlig forskjellsbehandling. Dette er imidlertid ikke en absolutt
regel, men vil måtte vurderes opp mot unntaksbestemmelsen i
arbeidsmiljøloven § 54 D nr. 1 i den enkelte situasjon. Unntaksbestemmelsen
sier at forskjellsbehandling ikke er i strid med loven dersom den
har et saklig formål, ikke er uforholdsmessig inngripende
og nødvendig for utøvelsen av arbeid eller yrke.
Her åpnes det altså for at arbeidsgiver kan kreve
at arbeidstakere ikke bruker religiøst hodeplagg i arbeidssituasjonen,
dersom et slikt krav anses som saklig og nødvendig. Unntaksbestemmelsen
skal imidlertid tolkes strengt. Situasjoner hvor unntaksbestemmelsen
vil være relevant er for eksempel der bruk av religiøst
hodeplagg utgjør en sikkerhetsmessig eller hygienisk risiko.
Eksempler kan være der bruk av hodeplagg hindrer bruk av
personlig verneutstyr som for eksempel hjelm, eller i visse stillinger
og situasjoner i helsevesenet, hvor bruk av hodeplagg utgjør
en hygienisk risiko.
Som utgangspunkt vil vilkårene i unntaksbestemmelsen
ikke komme til anvendelse der begrunnelsen for et forbud mot bruk
av hodeplagg på en arbeidsplass kun er knyttet til at den
ansatte har en kunderelasjon. Religionsfrihet er en grunnleggende
menneskerettighet, og det er viktig at loven opererer med en streng
adgang til å gjøre unntak fra forbudet mot forskjellsbehandling
på grunn av religion/etnisitet.
Regjeringen ønsker et arbeidsliv der
alle etniske og religiøse grupper er representert, og anser
ikke-diskriminering, både i arbeidslivet og i samfunnslivet
for øvrig, som et prioritert politikkområde. Regjeringen planlegger
ikke å foreta regelverksendringer som gir økt
adgang til forskjellsbehandling på religiøst og etnisk
grunnlag.
Jeg viser for øvrig til redegjørelsen
under forslag nr. I ovenfor. Tilsvarende hensyn gjør seg
gjeldende i forhold til enkeltpersoners adgang til å bruke
religiøse hodeplagg i arbeidslivet. Et forbud mot bruk
av religiøse hodeplagg kan således få den
utilsiktede virkning at det hindrer muslimske kvinner i å delta
på arbeidsmarkedet.
På denne bakgrunn anbefaler jeg Kommunalkomitéen å avvise
alle de tre overnevnte forslagene.