Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ruth Stenersen, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, vil fremheve viktigheten av at forkynnere
som tar arbeid i registrerte trossamfunn, har kunnskaper om norske
samfunnsforhold. Komiteen viser til at disse religiøse
lederne har en offentligrettslig funksjon og ofte er sentrale personer
i trossamfunnet. Det er viktig at denne gruppen, som ofte driver
med rådgivning, er fortrolig med norske samfunnsforhold.
Komiteenvil
videre vise til behandlingen av Ot.prp. nr. 50 (2003-2004) hvor
det ble lovfestet en ordning med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for
innvandrere. Denne lovfestingen omfattet også arbeidsinnvandrere,
herunder religiøse ledere. Komiteenvil presisere at fra 1. september 2005
vil denne gruppen i henhold til loven ha plikt, men ingen rett til å gjennomføre
250 timer opplæring i norsk og 50 timer i samfunnskunnskap
på et språk de forstår, dersom de har
til hensikt å få bosettingstillatelse.
Komiteen vil fremheve at det
er et ytterligere behov for et særlig tilrettelagt opplegg
for religiøse ledere som innvandrer til Norge som arbeidstakere.
Komiteen er kjent med at departementet
i St.meld. nr. 49 (2003-2004) varslet at det vil bli iverksatt tilrettelagt
opplæring i samfunnskunnskap for religiøse ledere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil understreke at
gjesteforelesere ikke skal underlegges krav om opplæring
i norsk og samfunnskunnskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag fra Sosialistisk Venstreparti om også å sikre
rett til gratis norskopplæring for arbeidsinnvandrere,
noe som ble nedstemt av de øvrige partier.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkepartivil videre
vise til at i forbindelse med budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i forbindelse med statsbudsjettet for 2005,
ble følgende uttalt:
"Avtalepartene er enige om følgende felles
merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke opplæringen
i samfunnskunnskap for religiøse ledere som har flyttet
til Norge fra utlandet, for å øke deres forståelse
av det norske samfunn og grunnlegende verdier som vårt
samfunn er bygget på. Opplæringen avsluttes med
en eksamen som må bestås. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom
inkludering og deltagelse - ansvar og frihet foreslår å innføre
slik opplæring. Disse medlemmer støtter dette."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til brev av
15. februar 2005 fra Kommunal- og regionaldepartementet hvor det
redegjøres for arbeidet med å følge opp
tiltaket med en særskilt tilrettelagt opplæring
i samfunnskunnskap for religiøse ledere. Flertallet avventer
videre saksgang.
Flertalletviser
videre til at forslagsstillerne ønsker at plikten til opplæring
av religiøse ledere også skal gjelde nordiske
borgere og personer med EØS-/EFTA-tillatelser.
Prinsippet om fri bevegelse av arbeidskraft innenfor EØS-området
gjør det umulig å pålegge denne gruppen
arbeidsinnvandrere plikt til opplæring. Flertallet stiller
seg bak departementets vurdering av denne saken.
Flertalletregistrerer
at forslagsstillerne ønsker det skal foretas en vurdering
av hvordan det norske samfunnet i større grad kan bidra
til at forkynnere i store religiøse minoritetssamfunn kan
få teologisk utdanning i Norge eller Norden. Flertallet viser
til at departementet har vurdert dette spørsmålet
og konkludert med ikke å fremme forslag om dette. Flertalletviser til brev av 15. februar 2005 fra
Kommunal- og regionaldepartementet hvor det gis en utfyllende begrunnelse
for denne konklusjonen. Flertalletstiller
seg bak denne konklusjonen.
Flertallet foreslår
at Dokument nr. 8:27 (2004-2005) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at forslagsstillerne ber
Regjeringen om å fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram
for religiøse ledere. Disse medlemmer mener
at forutsetningen for å få til en vellykket integrering
er at alle får mulighet til å lære norsk
og lære om norske samfunnsforhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at utenlandske forkynnere som har arbeid i religiøse
trossamfunn, faller utenfor eksisterende introduksjonsprogram. De
vil heller ikke være omfattet av lov om endringer i introduksjonsloven,
(Ot.prp. nr. 50 (2003-2004) om rett og plikt til norskopplæring). Disse
medlemmer viser til at dersom de kommer fra et annet EØS-land,
vil de verken ha rett eller plikt til norsk- og samfunnsfagopplæring
for å få bosettingstillatelse. Kommer de som arbeidsinnvandrere
fra et land utenfor EØS-området, vil de ha en
plikt, men ingen rett til norsk- og samfunnsfagopplæring
for å få bosettingstillatelse. Disse medlemmer mener
det er et offentlig ansvar å sikre at de religiøse
forkynnerne kjenner de nødvendige spillereglene i det norske
samfunnet.
Disse medlemmer mener også at
et obligatorisk introduksjonsprogram skal være en forutsetning
for å få arbeids- og oppholdstillatelse. Introduksjonsprogrammet
skal inneholde språkopplæring og opplæring om
norske samfunnsforhold. Disse medlemmer viser til
St.meld. nr. 49 (2003-2004) der Regjeringen varsler at det vil bli
igangsatt opplæring i samfunnskunnskap for religiøse
ledere. Disse medlemmers forslag er mer konkret og
går lenger enn det Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer ber også Stortinget
om å anmode Regjeringen om å fremme forslag om
hvordan det norske samfunnet bedre kan imøtekomme etterspørselen
etter kvalifiserte forkynnere i de større trossamfunnene
her i landet. Disse medlemmer mener det er stor forskjell
på de ulike forkynnerne som praktiserer i Norge. Disse
medlemmer mener det har stor betydning for hvilken forkynnelse
som gis om vi skal lykkes i integreringsprosessen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev datert 15. februar 2005 mener
at tiden ennå ikke er moden for å legge til rette
for en teologisk/religiøs utdanning for store
religiøse minoritetssamfunn. Det vises videre til at å etablere
egne opplæringsmoduler for religiøse ledere vil
være et tilstrekkelig tiltak overfor denne gruppen i denne
omgang, og at Regjeringen alternativt kan få forslaget
oversendt til en betydelig grundigere utredning for å belyse
et meget komplekst spørsmål.
Disse medlemmer vil gå inn
for at Regjeringen utreder forslag 2 fra forslagsstillerne videre
og kommer tilbake til Stortinget ved en egnet anledning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram
for religiøse forkynnere.
2. Stortinget ber Regjeringen utrede og
belyse spørsmålet om behovet for en tilrettelegging
av teologisk/religiøs utdanning for store religiøse
minoritetssamfunn."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknaden i forbindelse med budsjettforliket, og vil særlig
fremheve, sitat:
"Opplæringen avsluttes med en eksamen som
må bestås."
Disse medlemmer viser videre
til brev av 15. februar 2005 fra Kommunal- og regionaldepartementet hvor
det vises til at departementet vurderer flere alternative løsninger,
bl.a. knyttet til hvorvidt opplæring/eksamen skal
være en forutsetning for førstegangs arbeids-
og oppholdstillatelse.
Disse medlemmer presiserer at
forslaget om at "eksamen skal bestås", må forstås
dit hen at opplæringen og bestått eksamen skal
være obligatorisk for at religiøse forkynnere
skal kunne praktisere i Norge. Disse medlemmer mener
derfor at intensjonene i forslag 1, fra representantene Øye,
Schjøtt-Pedersen, Sandal og Hansen er ivaretatt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at opplæring og eksamen for religiøse forkynnere
gjøres obligatorisk."