Stortingsmeldingen drøfter grunnleggende
utfordringer som Norge står overfor når borgerne
blir mer forskjellige i livsstiler, trosspørsmål
og verdiorientering. Endringene skjer i kjølvannet av globalisering
og nyere innvandring, særlig fra ikke-vestlige land. Meldingens fokus
er ikke på introduksjons- og integreringstiltak for nye
innvandrere. Regjeringen mener at perspektivet må utvides.
Samfunnsendringene det her snakkes om, har følger for langt
mer enn norskopplæring, kvalifiseringstiltak og sosiale
inkluderingstiltak for nyankomne. De nye utfordringene angår
alle i samfunnet; nye innvandrere, etablerte innvandrere, deres
barn og resten av befolkningen i Norge.
Regjeringen vil møte utfordringene
med en prinsipiell holdning til mangfold og håndtering
av forskjellighet. Noen av prinsippene er kjent fra andre politikkområder,
blant annet politikken for deltakelse og like muligheter, og mot
rasisme og diskriminering. Der det er relevant, trekkes også introduksjonspolitikken
for nyankomne inn. Erfaringer fra same- og minoritetspolitikken
blir beskrevet, men er ellers ikke tema for meldingen. Hensikten
er å se på helhet og sammenhenger, drøfte
prinsipper og verdistandpunkt, og ikke gå i dybden på avgrensede
fagtema eller enkelttiltak.
Regjeringen setter det enkelte mennesket i sentrum. Enkeltmenneskets
rett til å være annerledes, velge levemåte
fritt og til å tenke annerledes enn flertallet, er understreket
i Sem-erklæringen. Individfokuset og ambisjonen om å legge
til rette for individets mulighet for å gjøre
selvstendige valg, er byggesteiner i Regjeringens politikk for mangfold
gjennom inkludering og deltakelse. Regjeringen er grunnleggende
positiv til kulturelt, religiøst og verdimessig mangfold.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ruth Stenersen, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, mener det er bra at Regjeringen gjennom
framleggelse av meldingen skaper oppmerksomhet rundt og vektlegger
viktigheten av integrerings- og inkluderingspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil understreke at
en stor del av innvandrerne og deres etterkommere klarer seg godt
i Norge.
Flertallet vil peke på at
innvandringen til Norge består av tre typer innvandrere:
flyktninger, arbeidsinnvandrere og familiegjenforente med herboende.
I 2004 kom om lag 12 000 mennesker i den siste kategorien og er
dermed den største gruppen som bosetter seg i Norge. Innvandring
har pågått i mange år og kommer til å fortsette
i årene som kommer.
Flertallet vil peke på at
det norske samfunnet som følge av denne innvandringen kommer
til å være mer mangfoldig og flerkulturelt i framtida.
All politikk må ha dette som et positivt utgangspunkt og
legge til rette for respekt og inkludering av minoriteter i samfunn
og sosialt fellesskap. Holdninger, verdisyn og normer kan være
ulike. Dette stiller krav til toleranse og åpenhet, både
fra majoritet og minoritet.
Flertallet understreker at det
norske samfunnet bygger på respekt for menneskerettighetene
og demokratiske prinsipper. Dette er helt grunnleggende verdier og
premisser for all politikk. Alle som bor i Norge, uavhengig av hva
slags bakgrunn de har, skal ha like rettigheter, plikter og muligheter
i alle deler av samfunnet til å bruke sine ressurser. I
praksis betyr dette at ulike individ og grupper trenger ulike tiltak
og rammebetingelser for å kunne nytte og fylle sine retter
og plikter fullt ut. En integrerings- og inkluderingspolitikk for likestilling
må derfor ha et stort spekter av virkemidler for å oppnå reell
likeverdighet.
Flertallet vil slå fast
at prinsippene om likestilling mellom kjønnene og prinsippet
om ikke-diskriminering er en viktig del av vårt verdigrunnlag.
Disse verdiene er ikke kultur- eller religionsrelativistiske. Dette verdigrunnlaget
er en helt nødvendig forutsetning for et likeverdig samfunn
og for å kunne lykkes i arbeidet med å ivareta
interessene til minoriteter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil påpeke at med en stadig aldrende
befolkning vil vi være avhengige av innvandring for å utføre
alt arbeidet som må gjøres i samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at meldingen i for stor grad er
en oppsummering av allerede iverksatte tiltak, samtidig som den
er for lite forpliktende og ikke konkret på hva angår
valg av virkemiddelbruk overfor de framtidige utfordringer som skisseres.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen peker på sammenhengen mellom foreldrenes
levekår og deres barns framtidsutsikter i Norge. Dette
flertallet mener derfor at Regjeringen burde vise vilje
til mer konkret handling for å bedre innvandrernes og etterkommernes
levekår. Dette flertallet mener at den største
utfordringen for å lykkes i integreringspolitikken er at
innvandrerne som gruppe løftes opp på alle plan:
sosialt, politisk, økonomisk og kulturelt. Det norske samfunnet
er i ferd med å få en klassedeling på etnisk
grunnlag. Store deler av innvandrerbefolkningen deltar ikke i det
politiske systemet, har arbeid innen lavtlønnsyrker eller
står utenfor arbeidsmarkedet. Utfordringene vi står
overfor er omfattende. Dette flertallet mener at
for at alle skal lykkes, forutsettes det en aktiv fordelings- og
utdanningspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at denne stortingsmeldingen
drøfter grunnleggende utfordringer som Norge står
overfor når borgerne blir mer forskjellige i livsstil,
trosspørsmål og verdiorientering. Samfunnsendringene
det her snakkes om, har følger for langt mer enn norskopplæring,
kvalifiseringstiltak og sosiale inkluderingstiltak for nyankomne.
De nye utfordringene angår alle i samfunnet; nye innvandrere,
etablerte innvandrere, deres barn og resten av befolkningen i Norge.
Disse medlemmer mener det er
viktig å møte utfordringene med en prinsipiell
holdning til mangfold og håndtering av forskjellighet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at meldingens fokus ikke
er på introduksjons- og integreringstiltak for nye innvandrere,
og disse medlemmer stiller seg bak Regjeringen, som
mener at perspektivet må utvides. Disse medlemmer viser
til at meldingen drøfter grunnleggende utfordringer som
Norge står overfor når borgerne blir mer forskjellige
i livsstil, trosspørsmål og verdiorientering. Disse
medlemmer vil videre fremheve meldingens andre del hvor
søkelyset rettes mot viktige utfordringer framover og angir
retning og prinsipper for virkemiddelbruk, eksemplifisert med konkrete
tiltak og parallelle politiske prosesser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at Norge i mange år
har hatt en ikke tallrik, men innflytelsesrik gruppe som har snakket varmt
om innvandring og ukritisk lovprist det kulturelle mangfold og det
fargerike fellesskap. Utviklingen i 1990-årene har vist
at drømmen om det fargerike fellesskap ikke var så rosenrød
som disse skulle ha det til. Det har etter hvert gått opp
for mange i de fleste partier at nøkkelen til en noenlunde
harmonisk sameksistens mellom folkegrupper med til dels meget ulik
kulturell bakgrunn, er at minoriteten forsøker å tilpasse
seg majoriteten. Nøkkelen til en forhåpentlig
fredelig fremtidig sameksistens er integrasjon, mener disse medlemmer.
Disse medlemmervil
vise til at det finnes flere grader av integrasjon. Eksempelvis
har både Canada og USA en relativt liberal innvandringspolitikk,
og landene kan definitivt ikke karakteriseres som innvandrerfiendtlige.
Likevel representerer de to landenes modeller for integrasjon av
innvandrere ytterpunkter. Canada ønsker at innvandrerne
skal føle seg hjemme i landet, forankret i sin egen kultur,
mens det i USA tilstrebes en form for enhetlig samfunn med samling
om felles verdier.
Disse medlemmermener
det er viktig å ha som utgangspunkt at nyankomne innvandrere
er typiske eksempler på ikke-integrerte. Ikke kan de norsk,
ikke har de kunnskaper om Norge, ikke kjenner de norsk kultur, ikke
har de sosiale ferdigheter i det norske samfunn. Hvordan innvandreren
utvikler seg i det norske samfunn er avhengig av en rekke faktorer,
som innvandrerens personlighet og tilpasningsevne, kunnskapsnivå og
læreevne, sosiale omgivelser og hvordan hun eller han blir
mottatt i sitt nye land.
Disse medlemmerviser
til at det normalt vil skje en viss grad av tilpasning til det norske
samfunn over tid, men det finnes mange eksempler på innvandrere
som i liten grad klarer dette. De mest åpenbare eksemplene
er eldre innvandrere som er ferdige med sitt yrkesliv og verken
har behov eller lyst, eller kanskje evne, til å tilpasse
seg nye forhold, samt innvandrerkvinner som blir holdt mer eller
mindre innestengt, og som derfor har liten kontakt med det norske
samfunn.
Disse medlemmervil
peke på at det ikke er klare skiller mellom de forskjellige
nivåer av integrasjon, men flytende overganger. Integrasjon
som begrep kan betraktes ut fra summen av en rekke kriterier, eller verdier
på forskjellige skalaer.
Indikasjonene som forteller noe om graden av
integrasjon er, som tidligere berørt, språk, landkunnskap, sosiale
og kulturelle ferdigheter, verdiorientering, sammensetning av eventuell
vennekrets, og tilpasning til yrkeslivet.
Disse medlemmervil
peke på at i mange tilfeller vil grad av integrasjon også henge
sammen med grad av fortsatt tilknytning til hjemlandets (opprinnelseslandets)
kultur og verdioppfatning, men ikke nødvendigvis. Man kan
ta vare på sitt hjemlands kultur og bli integrert, men
i mange tilfeller vil en sterk tilknytning til hjemlandets kultur
og verdioppfatning være et hinder for integrasjon.
Disse medlemmerregistrerer
at Utlendingsdirektoratet har definert begrepet integrering som
følger:
"Gjeldende prinsipp i norsk innvandringspolitikk som
vanligvis betyr at innvandrere og flyktninger blir funksjonsdyktige
deler av majoritetssamfunnet, men uten at de mister sin kulturelle
eller etniske identitet".
Disse medlemmermener
det virker litt pussig nærmest å stille et krav
i en definisjon av begrepet integrering at innvandreren ikke har
mistet sin kulturelle eller etniske identitet, når det
klart viktigste elementet er innvandrerens funksjonsdyktighet i
det norske samfunn.
Disse medlemmer mener vi bør
nøye oss med en definisjon hvor "en integrert innvandrer
er en innvandrer som er funksjonsdyktig i det norske samfunn." Slik disse
medlemmer ser det, er poenget at det ikke er nok å bo
i Norge for å kunne fungere i samfunnet. Arbeid er også et
signal om integrasjon, men skal man bli fullt ut integrert, forutsettes
det også at man aksepterer det norske samfunnets kultur
og blir en del av denne, uten at dette nødvendigvis betyr
at egen kultur og identitet behøver å lide.
Disse medlemmermener
annen og tredje generasjons innvandrere burde fullkomment beherske
språket og ha en klar aksept for norske verdier, lover
og regler. Dette er avhengig av foreldrenes tilknytning til det
tidligere hjemlandets kultur, og hvordan de formidler informasjon
til sine barn om det landet de har slått seg ned i. Det
er dessverre ikke helt uvanlig at Norge og nordmenn omtales i temmelig
nedsettende vendinger i enkelte innvandrermiljøer, noe
som selvfølgelig vil forme den oppvoksende generasjons
holdninger til sine norske omgivelser.
Disse medlemmervil
påpeke at integrasjonen har en sosial side og en økonomisk
side. Utlendinger som kommer til Norge for å bosette seg,
burde ha en egeninteresse av å klare seg best mulig i sitt
nye land gjennom å skaffe seg et arbeid og forsørge
seg selv og eventuell familie. I mange festtaler og i utallige skrifter omtales
innvandrere som en ressurs, mens virkeligheten dessverre viser at
mange har store problemer med å klare seg i det norske
samfunn og derfor er avhengig av sosialhjelp eller trygd. Litt polemisk
kan man si at hvis innvandrerne skal bli oppfattet som en ressurs,
så får de vise at de er det, og da får
myndighetene stille de krav som er nødvendig.
Disse medlemmerviser
til at Statisk sentralbyrå (SSB) anfører bruken
av sosialhjelp som et mål på graden av integrering.
Byrået har faktisk sett seg nødt til å sette
en egen merkelapp på innvandrere som er så lite integrerte
at de glimrer med sitt fravær på nesten alle andre
statistikker enn den for sosialhjelp. Disse medlemmerviser vider til at de har fått
betegnelsen "hjemmeværende". Det vil si at de ikke er i
arbeid, ikke går på skole, ikke er registrert
arbeidsledige, og heller ikke mottar noen ytelser fra Folketrygden. Disse medlemmervil derfor fremheve at de lever helt
på siden av det norske samfunnet og blir enten forsørget av
ektefeller eller de livnærer seg av sosialhjelp, og i en del
tilfeller kriminalitet. Mer enn hver tredje afrikaner over 16 år
bosatt i Norge er "hjemmeværende", ifølge SSB.
Det samme er 30 pst. av innvandrerne med bakgrunn fra Asia.
Disse medlemmersynes
den høye andelen innvandrere som defineres som "hjemmeværende"
er skremmende. Disse medlemmervil
sette inn sterkere tiltak mot de gruppene det er vanskeligst å integrere.
Er det et språk enkelte innvandrergrupper forstår,
så er det økonomi. Disse medlemmermener også at det bør
innføres arbeidsplikt for å få sosialhjelp.
Disse medlemmermener
at det er mange grunner til at integrasjon er viktig. Innvandreren
vil føle at han eller hun behersker forholdene i et nytt
land, noe som er en forutsetning for trivsel. For det norske samfunn
vil innvandreren kunne bli en aktiv ressurs og ikke en utgiftspost
i offentlige budsjetter. Videre vil muligheten for motsetning mellom
folkegrupper bli vesentlig redusert når alle slutter opp
om de samme verdier. Egentlig er hudfarge og etnisk opprinnelse irrelevant
når alle stort sett er enige om grunnleggende verdier i
et samfunn.
En ikke integrert innvandrer uten språk,
sosiale ferdigheter eller arbeid kan ikke anses som en ressurs for det
norske samfunnet, men kan selvfølgelig bli det gjennom
et samspill mellom innvandreren og samfunnet. Integrasjonsprosessen
er nøkkelen til å endre en passiv ressurs til
en aktiv ressurs, mener disse medlemmer.
Disse medlemmertror
at de fleste innvandrere ønsker aksept i det norske samfunn,
men aksepten henger på mange områder sammen med
graden av integrasjon. Vi må vel kunne konkludere med at
integrasjon derfor er av vesentlig betydning både for innvandreren selv
og det norske samfunnet.
Disse medlemmermener
at best mulig integrasjon av flest mulig av de utlendinger som har
lovlig opphold i Norge burde være et politisk mål
for alle partier, slik det er for Fremskrittspartiet, som har konkret omtalt
det i sitt program.
Disse medlemmervil
også påpeke at innvandrerne er en meget sammensatt
gruppe. Mens det norske samfunn i verdensmålestokk har
vært klart blant de mest homogene, så kommer innvandrerne
fra forskjellige nasjoner, forskjellige folkegrupper, forskjellige språkgrupper
og forskjellige religiøse og kulturelle grupper. Innvandrere
har kommet fra alle befolkede verdensdeler, også fra USA
er det kommet noen få. Denne meget heterogene folkegruppens
eneste fellesnevner er at de ikke kommer fra Norge. Hindringer for integrasjon
kan deles i to hovedgrupper:
Disse medlemmervil
påstå at den foreløpige innfallsvinkelen
til problemstillingen har vært å fokusere meget
sterkt på det første, mens disse medlemmerimidlertid mener at det er like viktig å vektlegge
det siste. Disse medlemmerfinner
det også riktig at innvandrernes eneste felles kjennetegn
er at de ikke er norske, og dermed finner man også et meget vidt
spektrum av holdninger overfor det norske samfunn. Ikke bare holdninger
har stor betydning, men også tilpasningsevne og forankring
i egen kultur.
Disse medlemmervil
påpeke at alle disse forholdene vil påvirke tilpasningsdyktigheten,
og det er temmelig klart at enkelte grupper skiller seg ut både
i positiv og i negativ retning, men til tross for de milliarder
av kroner som hvert år bevilges til norsk forskning, herunder
også samfunnsforskning, er det forbausende lite informasjon
om dette viktige området, mener disse medlemmer.
Disse medlemmerviser
til at det er stor villighet i alle tenkelige sammenhenger til å fremheve
innvandrerne som en ressurs for Norge, men å studere og
konkretisere årsaker til at disse ressursene ikke blir
tatt ut, forekommer i liten grad selv om det kan være enkle
og logiske forklaringer som ligger bak. Grunnen til dette er åpenbar
- man ønsker ikke å stigmatisere enkelte grupper
ved å skrive noe negativt om dem.
Likevel finnes det enkelte grove indikasjoner,
som fremkommer i statistikken for arbeidsløshet blant innvandrere,
fordelt etter opprinnelsesregion. Som nevnt tidligere er arbeidsløsheten
størst blant innvandrere fra ikke-vestlige land. Tallene
fra november 2004 er som følger:
Disse medlemmervil
også peke på enkelte forhold som kan virke som
sperrer for integrasjon:
– Uvilje
mot å lære norsk
– Uvilje mot å tilegne
seg kunnskaper om norske samfunnsforhold
– Uvilje mot norsk kultur og norske
verdier
– Uvilje mot likestilling mellom
kjønnene
– Religiøse anfektelser
av en art som vanskeliggjør arbeid
– Kulturell etnosentrisitet (egen
kultur er overlegen)
– Uvilje mot kontakt med nordmenn
(holder seg til sine egne).
Disse medlemmerpeker
på at det er svært vanskelig å endre
menneskers holdninger, og hvis man ikke får incitamenter
til å endre holdninger, er det stor mulighet for at det
ikke skjer. Dessverre synes det som om dette har vært situasjonen
i Norge. I streben etter å opprettholde myten om det fargerike
fellesskap har forsøkene på å integrere
innvandrerne vært lunkne og lite effektive. Det har etter disse
medlemmerssyn blitt stilt altfor
få krav. Disse medlemmermener manglende
integrasjon skyldes dels et system hvor man deler ut penger uten å stille
noen krav, og dels at man står overfor individer og grupper
av innvandrere som upåvirket kan kultivere sin egen motvilje
mot deltagelse i det norske samfunnsliv. Det er bevilget og brukt
hundrevis av millioner kroner på integrasjonstiltak i Norge,
men likevel synes det som om man i realiteten har latt det flyte.
Pengene har vært brukt uten at det har vært noen
krav verken til den enkelte innvandrer eller til resultater av virksomheten.
Disse medlemmermener
nøkkelen til bedre integrasjon kan formuleres i ett enkelt
ord: Krav. Vi må i vesentlig større grad stille
krav til innvandrerne. Krav om å lære norsk, krav
til kunnskap om norske samfunnsforhold, krav til tilpasning til
arbeidslivet og krav om respekt for norske verdier, som for eksempel
likestilling mellom kjønnene og unge menneskers rett til å velge
egen ektefelle. Hvis innvandrere ikke ønsker å føye
seg etter dette, mener disse medlemmerat de bør stille seg spørsmål
om de har kommet til riktig land.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en ordning hvor asylsøkere, flyktninger og personer som
får opphold på humanitært grunnlag, må underskrive
på at de forplikter seg til å overholde norske
lover og regler også dersom disse er i strid med egne religiøse
bestemmelser eller skikker fra hjemlandet, samt at de vil avholde
seg fra ulovlige demonstrasjoner og skadeverk i Norge som retter
seg mot forholdene i deres hjemland. Brudd på forpliktelsene
medfører automatisk utvisning."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at asylsøknader fra personer som begår
kriminelle handlinger i Norge mens de venter på behandlingen
av sin søknad, avslås."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om ansvarliggjøring av foreldre for gjennomført
og avdekket kjønnslemlestelse."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å øke strafferammen
for vold og trusler mot egne familiemedlemmer."
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en nødvendig adgang eller hjemmel for utlendingsmyndighetene
til å holde særskilte asylsøkere i asylmottak
med sterke begrensninger i bevegelsesfriheten eller full forvaring på asylmottaket
inntil søknaden er ferdigbehandlet."
"Stortinget ber Regjeringen etter
dansk modell utarbeide en håndbok for nyankomne flyktninger
og innvandrere med introduksjon om det norske samfunnets grunnleggende
normer, verdier og institusjoner."
"Stortinget ber Regjeringen om å umiddelbart
iverksette en bred gjennomgang av alle velferdsordninger, med sikte
på å sikre den mot misbruk, herav også såkalt "eksport"
av trygdeutbetalinger."
Disse medlemmerviser
til at Fremskrittspartiet i mange år konkret har foreslått
følgende tiltak for å bedre integrasjonen av ikke-vestlige
innvandrere:
– Bedre
og mer omfattende norskopplæring (for eksempel integreringstilskuddet)
– Større vekt på opplæring
om norske samfunnsforhold
– Inspirere til skolegang og videre
utdannelse
– Knytte økonomisk bistand
til deltagelse på opplæringstiltak
– Bistå innvandrere med å finne
arbeid (gjerne utenfor Oslo)
– Strengere krav til økonomisk
bistand
– Fjerne særordninger
for minoriteter
– Sende ut de innvandrerne som
setter majoriteten i et dårlig lys
– Opplæring av religiøse
ledere
– Stått frem i kampen
mot rasisme og mot diskriminering.
Disse medlemmerer
av den oppfatning at Regjeringen bør stille strengere krav
til innvandrere, slik at de i større grad får
incentiver til å bedre sine egne levekår. Det
er ikke ønskelig etter disse medlemmerssyn at man i Norge får et klasseskille
på etnisk grunnlag, da dette vil kunne bidra til å øke
motsetningene mellom landets innbyggere. For å unngå dette
må arbeid og utdanning stå sentralt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
retningslinjer slik at DNA-testing blir benyttet som standardprosedyre
i familiegjenforeningssaker, slik at man kan kontrollere søkerens
opplysninger på en rask og kostnadseffektiv måte.
Kostnadene må dekkes av søkeren."
"Stortinget ber Regjeringen etablere
et Statens flyktningverk som gis alt ansvar for organisering, administrering
og finansiering av oppholdet i Norge for asylsøkere, flyktninger
og personer med opphold på humanitært grunnlag.
Dette organiseres som et statlig verk med regionale og lokale kontorer.
Kommunale flyktningkonsulenter, administrativt og annet personale
søkes overført til dette verk. Flyktninger forblir underlagt
denne etats ansvar og budsjett inntil de kan livnære seg
ved vanlig arbeid på lik linje med andre innbyggere."
"Stortinget ber Regjeringen nedsette
et politisk uavhengig organ for å utrede de samfunnsmessige
tap ved manglende integrering i Norge."