Pensjonskommisjonen utredet ikke konsekvensene av
sine forslag for uføre- og etterlattepensjon, og viste til
at dette må håndteres i det videre arbeidet.
Uførepensjonen beregnes i dag på samme
måte som alderspensjonen, og med framtidig opptjening av
rettigheter fra uføretidspunktet til 67 år. Tidsbegrenset uførestønad
beregnes derimot ikke som pensjonene i folketrygden, men utgjør
66 pst. av inntekt det nærmest foregående året
eller gjennomsnittet av de tre foregående årene
opp til 6 G. Minste stønad er 1,8 G, som i dag tilsvarer
105 800 kroner.
Pensjon til gjenlevende ektefelle under 67 år
skal sikre inntekt når ektefellen dør dersom den
gjenlevende ikke er i stand til å forsørge seg
selv. Pensjonen beregnes på grunnlag av avdødes
opptjening og avkortes i forhold til faktisk eller forventet inntekt
over et fribeløp. Det gis også på visse
vilkår avledet tilleggspensjon til gjenlevende ektefelle
med egen alders- eller uførepensjon. Når én
eller begge foreldre er døde, gis det barnepensjon til
fylte 18 år (i visse tilfeller til 20 år).
Målsettingen om at uførepensjonsordningen
skal sikre et verdig livsopphold til personer som pga. uførhet
ikke kan få en akseptabel inntekt, må videreføres også i
et nytt pensjonssystem. Det må imidlertid avklares om beregningsreglene
for uførepensjonen fortsatt skal følge systemet
for alderspensjon, eller løsrives og følge prinsippene
for tidsbegrenset uførestønad og andre korttidsytelser
i folketrygden. Et annet sentralt spørsmål er
hvordan alderspensjonen skal utmåles for personer som har
mottatt uførepensjon.
Den grunnleggende utfordringen er imidlertid
forholdet mellom uførepensjon og fleksibel alderspensjon.
Den årlige alderspensjonen som for eksempel kan tas ut
fra 62 år, vil bli betydelig lavere enn om man tar ut pensjonen
fra 67 år, mens uførepensjon ikke vil ha tilsvarende
avkorting. Dette kan øke presset på uførepensjonsordningen.
Insentivene i den fleksible alderspensjonen kan bli svekket dersom
man ikke har etablert gode mekanismer som begrenser uførepensjonsordningen
til dem som er reelt uføre.
Det legges til grunn at stønadsordningene
ved uførhet bør utredes i det videre arbeidet.
Regjeringen vil sette ned et utvalg for å utrede framtidens
uføreordninger. Utvalget nedsettes etter at Stortinget
har behandlet pensjonsmeldingen. Utvalget skal kartlegge problemområder
og gi forslag til endringer i dagens stønadsordninger ved
uførhet for å finne fram til ordninger som kan
fungere ved siden av et nytt framtidig alderspensjonssystem i folketrygden.
Videre skal utvalget gi forslag til hvordan uførepensjonen
skal utmåles og hvordan alderspensjonen skal utmåles
for personer som har mottatt uførepensjon.
Regjeringen ønsker å videreføre
ordningene med folketrygdens ytelser til gjenlevende ektefeller
og barn, og vil komme tilbake til Stortinget med forslag til teknisk
tilpassing av ytelsene til etterlatte til et nytt framtidig alderspensjonssystem
i folketrygden.
Pensjonskommisjonen utredet ikke
konsekvensene av sine forslag for uføre- og etterlattepensjon.
Det har heller ikke Regjeringen gjort. Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at uførepensjoneringsordningen
skal videreføres for personer som ikke kan arbeide pga.
uførhet, slik at de sikres et verdig livsopphold. Flertallet viser
imidlertid til at det er flere forhold som må avklares
i det videre arbeid med et nytt pensjonssystem og viser til at det
er grunnleggende utfordringer i skjæringspunktet mellom
uførepensjon og fleksibel alderspensjon, og er enig med
Regjeringen i at det nedsettes et utvalg for å utrede fremtidens
uføreordninger.
Flertallet viser til at uføretrygden
også i den nye ordningen skal justeres i takt med lønnsveksten.
Flertallet viser til at berettigelsen
av en etterlattepensjon i folketrygden vil være avhengig
av om alderspensjonen i framtiden vil bli samordnet mellom ektefeller/samboere/partnere
eller ikke. Dette spørsmålet må derfor
utredes videre etter at Stortinget har tatt stilling til ny opptjeningsmodell
i folketrygdens alderspensjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at folketrygdens uførepensjonsordning foreslås
utredet nærmere av et eget utvalg.
Disse medlemmer mener aten gjennomgang av uføretrygdingen
må inneholde tiltak for å sikre at uføretrygding
kun benyttes for mennesker som er reelt uføre, og ikke
- som i dag - som et ledd i sluttpakker ved tidligpensjonering.
Samtidig som uførepensjonsordningen revideres, bør
utvalget drøfte innsparingspotensialet innenfor sykepengeordningen
og dagpengeordningen.
Disse medlemmer vil på ingen
måte søke å ramme genuint uføre,
syke og arbeidsledige, men det må settes søkelys
på tiltak for å hindre misbruk og overbruk av
disse ordningene.
Disse medlemmer mener at utvalgets
mandat må inneholde en målsetting om at folketrygden
konsentreres om å være et pensjonssystem, slik
at andre sosialt begrunnede ordninger skilles ut og belastes kapitler
i det ordinære statsbudsjettet.
Disse medlemmer vil peke på at
et system som legger opp til frivillig avgang ved 62 år
med reduserte ytelser, kan føre til press på uførepensjonsordningen, rett
og slett fordi denne ytelsen vil kunne fremstå som bedre
enn å gå av med redusert pensjon ved 62 år. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen vurdere også dette
spørsmålet i forbindelse med videre utredninger.