Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av E18 Bjørvikaprosjektet.
Departementet legger videre fram forslag om å forlenge dagens bompengeordning i Oslo med inntil 5 år, til senest utløpet av 2012.
Utredninger om Bjørvika har pågått i mer enn 20 år. Omlegging av E18 har stått sentralt i dette arbeidet. Formålet med vegprosjektet er å legge til rette for byutvikling og å etablere et mer miljøvennlig transportsystem i området. Forutsatt at byutviklingen (Bjørvikabyen) kom i gang, var det lagt til grunn at prosjektet skulle gjennomføres som en del av Oslopakke 1, jf. St.prp. nr. 96 (1987-1988).
I St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av Bjørvika er det redegjort for planlegging og byutvikling i området, med blant annet bygging av nytt operahus. Med E18 i tunnel er det ventet at 75-80 pst. av trafikken på nåværende E18 flyttes til tunnelen, og store arealer frigjøres for byutvikling.
Bjørvika er landets mest belastede
kryssområde. Byutviklingen i området med bygging
av ny opera gjør det nødvendig å legge
om vegsystemet.
Det foreligger godkjente reguleringsplaner for
hele Bjørvikaprosjektet. Prosjektet er delt i to etapper.
Første etappe av vegprosjektet omfatter bygging av en om lag
1 200 meter lang tunnel med to løp under Bjørvika og
Bispevika mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen, hvorav om
lag 700 meter som senketunnel. Det skal bygges kryss med Havnelageret
og på Sørenga/Grønlia. Andre
etappe av prosjektet består av utbygging av nytt vegsystem
i dagen og inngår i reguleringsplanen kalt "Byplanen".
Det er lagt til grunn anleggsstart sommeren
2005 med sikte på at første etappe åpnes
for trafikk i 2010. Andre etappe vil etter planen stå ferdig
i 2012.
Kostnadsoverslaget er kvalitetssikret av ekstern
konsulent i samsvar med prinsippene for styring av statlige investeringer.
Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) legger
Samferdselsdepartementet til grunn en styringsramme på 3 920
mill. kroner for prosjektet. Dette er en økning på 850
mill. kroner sammenliknet med overslaget som ble lagt til grunn
i finansieringsplanen i St.meld. nr. 28 (2001-2002). Økningen
skyldes primært endrede forutsetninger for prosjektet.
Videre legges det til grunn en kostnadsramme på 4 510
mill. kroner.
Prosjektet avlaster området for gjennomgangstrafikk og
legger til rette for byutvikling i Bjørvika. Transportsystemet
blir forbedret og integrert i landets største kollektivknutepunkt
og gir et bedre trafikkmiljø. Prosjektets netto nytte (NN)
er beregnet til om lag -2,9 mrd. kroner Netto nytte over totale
kostnader (NN/K) er beregnet til -0,7. Internrenten er
beregnet til 2 pst. Nytten av prosjektets bidrag til tilrettelegging
for byutvikling, inngår ikke i beregningene.
Det er inngått avtaler mellom de ulike
partene som deltar i utviklingen av Bjørvika-området.
Dette avtaleverket bygger på Stortingets tilslutning til
prinsippene i St.meld. nr. 28 (2001-2002).
Gjennom Bjørvikaavtalen av 30. juni
2003 aksepterer Oslo kommune at dersom kommunen ikke har søkt om
ny brukerfinansiering som erstatter dagens bompengering innen 1. april
2004, blir bompengeringen stående så lenge det
er behov for det, for å sikre brukerfinansieringen av Bjørvikaprosjektet.
Bompengeringen er forutsatt fjernet så snart prosjektet
er finansiert, senest innen utgangen av 2012. Staten forutsetter
dialog og samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune om
opplegg for, og utforming av brukerfinansieringen.
Den lokale behandlingen er nærmere
omtalt i pkt. 3 i proposisjonen.
Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Statens
vegvesen Region øst arbeider med et opplegg for en ny brukerfinansiering
(Oslopakke 3). Videre blir det arbeidet med innføring av
tidsdifferensierte takster i dagens bompengering, jf. bystyrets
vedtak av 16. februar 2005. Samferdselsdepartementet vil
legge eventuelle forslag fram for Stortinget når det foreligger endelige
avklaringer.
Samferdselsdepartementet slutter seg til forslag
fra Statens vegvesen til revidert finansieringsplan for Bjørvikaprosjektet.
Dette innebærer et statlig bidrag til prosjektet på 1 440
mill. kroner. Kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen forutsettes
fordelt mellom statlige midler (utenfor transportplanrammen) og
brukerfinansiering tilsvarende den relative fordeling som gjelder innenfor
styringsrammen. Det er forutsatt at brukerfinansieringen skal dekke
1 860 mill. kroner. Av dette forutsettes 1 480
mill. kroner dekket gjennom videreføring av dagens bompengeordning
fra 1. januar 2008. Forutsatt en økning opp til
kostnadsrammen, vil den foreslåtte fordelingen innebære
et bidrag på inntil 1 810 mill. kroner fra videreføringen
av dagens bompengeordning.
Kostnadsøkninger ut over kostnadsrammen
forutsettes i sin helhet finansiert gjennom statlige midler utenfor
transportplanrammen, eventuelt ved at utbyggingens omfang reduseres.
Finansieringsplanen er i tråd med forutsetningene i St.meld.
nr. 28 (2001-2002) og senere inngåtte avtaler mellom de
ulike partene som deltar i utviklingen av området. Det
reviderte forslaget til finansieringsopplegg går fram av
tabell 4.1 i proposisjonen.
Forslaget til finansieringsopplegg innenfor
styringsrammen på 3 920 mill. kroner innebærer
at staten og brukerfinansieringen dekker hhv. 43,6 pst. og 56,4
pst. av kostnadene, når Oslo kommunes bidrag og inntekter fra
eiendomssalg holdes utenfor. Kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen
på 4 510 mill. kroner forutsettes i tråd
med ordinær praksis dekket av statlige midler og brukerfinansiering
etter samme prosentvise fordeling som innenfor styringsrammen.
Samferdselsdepartementet slutter seg til at
brukerfinansieringen av prosjektet dekkes gjennom videreføring
av nåværende bompengeordning fra 1. januar 2008
til senest 31. desember 2012. Dersom Stortinget godkjenner
en ny trafikantbetalingsordning (Oslopakke 3) innen den tid, vil
denne avløse videreføringen av dagens ordning.
Opplegget innebærer at både Oslopakke 1 og Oslopakke
2 forlenges i sin nåværende form. Midlene fra
Oslopakke 1 fordeles følgelig med 60 pst. til Oslo og 40
pst. til Akershus. Midlene fra Oslopakke 2 fordeles til prosjekter
som har størst positiv nytte for kollektivtrafikantene.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at det er lokal
enighet om et slikt opplegg.
Forslag til framdrifts- og finansieringsplan
framgår av tabell 4.3. i proposisjonen. Det presiseres
at det er knyttet stor usikkerhet til de årlige behovene,
som blant annet avhenger av entreprenørenes arbeidsopplegg.
I forslaget til finansieringsplan er det foreløpig
lagt til grunn at bompengeselskapet vil ta opp lån på til sammen
i størrelsesorden 500 mill. kroner i første del av
byggeperioden. Fra og med 2009 forventes større bompengeinntekter
til Oslo enn det prosjektet trenger. Overskytende inntekter vil
da kunne dekke renter og avdrag i forbindelse med låneopptak
i første del av byggeperioden, samt gjennomføring
av ev. andre prosjekter eller tiltak i Oslo.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til utbyggingen, vil
det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldende standardavtale.