Jeg viser til at Regjeringen la fram St.prp.
nr. 50 (2004-2005) Bjørvikaprosjektet i Oslo 8. april
2005.
Statens vegvesen har hatt to kontrakter ute
på anbud som utgjør om lag 40 prosent av styringsramma
på 3 920 mill. kr.
For Sørenga var det anbudsåpning
6. april 2005. Byggherreoverslaget for Sørenga
var beregnet til 824 mill. kr. Det laveste innkomne anbudet var
på 950 mill. kr.
For senketunnelen var det anbudsåpning
20. mai 2005. Byggherreoverslaget var beregnet til 750
mill. kr. Det laveste innkomne anbudet var 953 mill. kr.
Sammenlikner man byggherreoverslagene med de laveste
anbudene, er kostnadsøkningen så langt på om lag
330 mill. kr Det er for tidlig nå å si hvilke
anbud som vil bli valgt.
Anbudsåpning for Havnelageret vil være
17. juni 2005.
Forklaringen på kostnadsøkningen
er i all hovedsak knyttet til høyere materialkostnader
enn beregnet (Vegdirektoratet opplyser at prisene på betong
har steget med om lag 22 prosent fra 1. kvartal 2004 til 1. kvartal 2005),
høy risikoprising og høy aktivitet i markedet.
Siden Sørenga og senketunnelen utgjør
om lag 40 prosent av styringsramma på 3 920 mill.
2005-kr, har jeg nå bedt Vegdirektoratet om en vurdering
av kostnadsutviklingen for prosjektet.