Det vises til nevnte forslag som Finanskomiteen
har fått til behandling, og som er sendt Finansministeren
til uttalelse.
Forslagsstillerne ønsker å få utredet
et system med en fleksibel bensinavgift, slik at avgiften går
ned når oljeprisen går opp og motsatt. På denne
måten vil en oppnå en stabil utsalgspris på bensin,
uavhengig av markedssvingninger på olje.
Det er tidligere fremmet forslag fra Fremskrittspartiet
på Stortinget om å endre drivstoffavgiftene når oljeprisene
endres, for på den måten å oppnå stabile drivstoffpriser,
jf. bl.a. Dok. 8:30, 2000 fra representantene Jensen, Svendsen og
Monsen. Tidligere har følgende argumenter blitt trukket
frem mot fleksible drivstoffavgifter:
– Gjennom
drivstoffavgiftene skal forbrukerne betale for de kostnadene som
bruken av bil påfører samfunnet. De samfunnsøkonomiske
kostnadene går ikke ned når oljeprisen øker.
Drivstoffavgiftene er dessuten en inntektskilde på budsjettet
og en del av finanspolitikken. Det er ikke slik at finanspolitikken
automatisk bør strammes inn når oljeprisen går
ned, eller motsatt.
– Videre vil systemet medføre økte
administrative kostnader både for avgiftsmyndighetene og næringsdrivende
transportører eller tilvirkere av slike produkter som innbetaler
avgiften til statskassen. Det forutsettes også etablert
enheter som løpende følger og vurderer prisutviklingen
mv. I tillegg kommer økte kontrollproblemer. Hyppige endringer
i avgiftssatsene vil også bidra til mindre forutsigbarhet
for de avgiftspliktige, f.eks. når avgiften på kort
varsel økes.
– Med en varierende avgift på autodiesel,
vil det måtte forventes press i retning av varierende avgifter
også for flere av særavgiftene. Det vil være
vanskelig å argumentere for at staten skal bidra til å holde
prisen på drivstoff fast, mens priser på andre avgiftsbelagte
goder som f.eks. elektrisitet, varierer med markedsforholdene.
Det er ikke kjent at andre land har et avgiftssystem hvor
avgiften varierer med oljeprisen. Det kan nevnes at Frankrike hadde
en ordning med flytende avgift på drivstoff fra høsten
2000 til juli 2002. Vi har fått opplyset at avgiften ble
avviklet ut fra budsjetthensyn. En la dessuten til grunn at drivstoffprisene
både skal dekke eksterne kostnader og markedspriser på petroleumsprodukter.
Det er også opplyst at ordningen medførte store
administrative kostnader.
Etter departementets oppfatning er det derfor
en rekke hensyn som taler mot å innføre fleksible
drivstoffavgifter. Etter min mening er det ikke grunnlag
for å gå inn på en nærmere vurdering
av forslaget.
Uavhengig av et nytt avgiftssystem
mener forslagsstillerne at det med bakgrunn i dette dokumentet er nødvendig å sette
ned avgiftene på bensin og autodiesel med virkning fra
1. mai 2005.
Forslaget om reduserte drivstoffavgifter vil
medføre et betydelig provenytap og må dekkes inn
gjennom reduserte utgifter eller økte inntekter. Første
mulighet for en slik omprioritering på budsjettet er i
forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005.