Det økonomiske opplegget for 2006 innebærer
fortsatt realvekst i kommunesektorens inntekter. Regjeringen legger
opp til realvekst i kommunesektorens samlede inntekter på mellom
2 og 3 mrd. kroner i 2006.
Innenfor veksten i de samlede inntektene vil
det blant annet ligge midler til barnehagesektoren, opptrappingsplanen
for psykiatri, nye læremidler i grunnskolen og frie inntekter.
I statsbudsjettet for 2006 vil en legge fram konkrete bevilgningsforslag
knyttet til disse formålene. I 2006 vil oppstartingstilskuddene
innen handlingsplanen for eldreomsorg trappes ned med vel 1 mrd.
kroner. Dersom en ser bort fra avviklingen av oppstartingstilskuddene,
vil inntektsveksten i 2006 være vel 1 mrd. kroner høyere
enn det foreslåtte vekstintervallet.
Av veksten i samlede inntekter legges det opp
til at mellom 1,3 og 2,3 mrd. kroner kommer som frie inntekter.
Deler av vekstintervallet vil være kompensasjon for merutgifter
til nye læremidler i grunnskolen i forbindelse med Kunnskapsløftet.
Den anslåtte veksten i kommunesektorens
samlede og frie inntekter vil dekke økte utgifter knyttet
til den demografiske utviklingen, i tillegg til økte utgifter
til satsingsområder som barnehager, psykiatri og Kunnskapsløftet.
Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
(TBU) har anslått at kommunesektoren vil få økte
utgifter som følge av befolkningsvekst og endringer i alderssammensetningen
på om lag 1,3 mrd. kroner i 2006. Av dette gjelder om lag
900 mill. kroner fylkeskommunene, i første rekke knyttet
til den sterke veksten i antallet 16 -18 åringer. På denne
bakgrunn legges det opp til at fylkeskommunene får en noe
sterkere relativ vekst i de frie inntektene enn kommunene.
De kommunale og fylkeskommunale skattørene
fastsettes ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten. Det
legges opp til at nivået på skattøren
fastsettes slik at skatteinntektene utgjør 50 pst. av kommunesektorens
samlede inntekter.
Som ledd i planen for innlemming av øremerkede
tilskudd, foreslås det innlemmet øremerkede tilskudd
på i alt om lag 57 mill. kroner i kommunesektorens frie inntekter
i 2006. Disse midlene inngår ikke i veksten i de frie inntektene,
men vil øke andelen frie inntekter innenfor den totale
inntektsramme (se kapittel 5).
Komiteen slutter seg
til fordelingen av frie inntekter mellom kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har som målsetting at kommunesektoren
skal være styrt av et aktivt og engasjert lokaldemokrati
med fornøyde ansatte som yter tjenester av god kvalitet
til fornøyde innbyggere. For å nå dette
målet mener flertallet at det må være
samsvar mellom de oppgaver kommunene skal utføre, og de økonomiske
ressurser de har til rådighet. Flertallet mener
at dette ikke er situasjonen i dag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at det er en klar forskjell på den politikken
som disse partiene står for, og den politikken som Regjeringen
fører. Dette flertallet mener at kommunesektoren
må settes i stand til å levere gode tjenester
til innbyggerne. Regjeringen, derimot, prioriterer skattelettelser
til de rikeste i samfunnet.
Dette flertallet viser til at
kommunene og fylkeskommunene står for mesteparten av den
offentlige velferden. Av den grunn må kommunesektoren ha økonomiske
rammer som gjør den i stand til å tilby de tjenestene
som innbyggerne har behov for. Dette flertallet mener
at det må være en prioritert oppgave å gi kommuner
og fylkeskommuner rammevilkår som setter dem i stand til å gi
gode velferdstilbud.
Dette flertallet viser til at
kommunene og fylkeskommunene spiller en avgjørende rolle
for innbyggernes hverdag. Derfor mener dette flertallet at oppgaveløsninger
i offentlig sektor fortsatt må underlegges lokal og regional
demokratisk styring. Kommunalt selvstyre og likeverdige velferdstilbud
til alle er viktige målsettinger.
Dette flertallet konstaterer
at kommuner og fylkeskommuner er i en alvorlig økonomisk
situasjon. Det økonomiske opplegget for kommunesektoren
som Regjeringen har lagt fram, vil føre til at det fortsatt
vil være en svært stram økonomisk situasjon
i landets kommuner og fylkeskommuner neste år.
Dette flertallet viser til at
27 pst. av kommunene er underlagt statlig tilsyn. Det tekniske beregningsutvalget
for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) har påpekt
at underskuddet i kommunesektoren før lånetransaksjoner
er regnet til 12 mrd. kroner, noe som tilsvarer 5,4 pst. av inntektene. Det
er av TBU framlagt materiale som viser at underskuddet i kommunesektoren
har vært uvanlig høyt de siste årene. Dette
flertalletkonstaterer at den økonomiske
situasjonen for kommuner og fylkeskommuner er blitt betydelig forverret
under regjeringen Bondevik II.
Dette flertallet viser til at
kommunesektoren neste år vil få merutgifter på om
lag 1,3 mrd. kroner som følge av endringer i befolkningssammensetningen.
Regjeringen legger opp til at veksten i de frie inntektene for 2005
skal være 1,3 - 2,3 mrd. kroner. I proposisjonen blir det
poengtert at deler av vekstinter-vallet skal være kompensasjon
for merutgifter til nye læremidler i grunnskolen. Dette
flertallet har merket seg at Regjeringen i proposisjonen
ikke klargjør hvor store utgiftene til læremidler
vil være for 2006. Dette flertallet konstaterer
dessuten at det på direkte spørsmål til
Regjeringen ikke har vært vilje til å gi informasjon
om hvor store utgiftene til læremidler vil bli neste år. Dette
flertallet mener dette er kritikkverdig fordi det er av
vesentlig betydning for å kunne vurdere det økonomiske
opplegget for kommunesektoren for 2006.
Regjeringen uttaler at den har som målsetting å øke handlefriheten
for kommunene. Dette flertallet mener at Regjeringen
gjennom sitt økonomiske opplegg bidrar til å redusere
det økonomiske handlingsrommet. Det er nemlig først
og fremst de trange økonomiske rammene som begrenser den
kommunale og fylkeskommunale handlefriheten. Dette flertallet mener
at dette faktumet setter lokaldemokratiet under sterkt press.
Dette flertallet vil prioritere
opplæringstilbud til barn og unge og en verdig omsorg for
eldre personer. Regjeringen, derimot, foretar en klar prioritering
av skattelette for de rikeste i samfunnet.
Kommunene og fylkeskommunene yter en stor del av
velferden i samfunnet vårt. Dette flertallet mener
at økonomien i kommunesektoren må styrkes vesentlig
i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går
imot Regjeringens forslag til økonomisk ramme for 2006. Disse
medlemmer foreslår at kommunesektorens frie inntekter økes
med 2,5-3,5 mrd. kroner utover Regjeringens opplegg. Det vil gi
en økning i kommunesektorens samlede inntekter på 5,5 mrd.
kroner i 2006. Arbeiderpartiets satsing på barnehager utover
Regjeringens opplegg kommer i tillegg til den foreslåtte
ramma. Den foreslåtte økningen i frie inntekter
utover Regjeringens forslag skal fordeles mellom kommuner og fylkeskommuner
etter ordinær fordelingsnøkkel.
Disse medlemmer vil vurdere en
ytterligere styrking av kommuneøkonomien i forbindelse
med behandlinga av statsbudsjettet for 2006 dersom kommunenes inntekter
blir redusert i løpet av 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Veksten i kommunesektorens samlede
inntekter skal være 5,5 mrd. kroner for 2006."
"Veksten i kommunesektorens frie inntekter skal være
4,8 mrd. kroner for 2006."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil presisere at det er viktig å se
kommuneøkonomien i et bredere økonomisk perspektiv.
Finansieringen av gode og trygge velferdstilbud i kommunene krever
vekst i hele Norges verdiskaping. Disse medlemmer vil
derfor fremheve viktigheten av at privat virksomhet gis konkurransedyktige
rammebetingelser. Disse medlemmer viser til at dersom privat
sektor ikke gis konkurransedyktige rammebetingelser, svekkes kommunenes
mulighet til å levere velferdstjenester av god kvalitet. Disse
medlemmer viser til at vi er avhengige av at noen tjener
pengene som igjen kan brukes til velferdstjenester i KommuneNorge. Disse
medlemmer støtter det målbevisste arbeidet
for å styrke konkurranseevnen til norsk næringsliv
og mener at dette er viktig og nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at kommunesektoren fikk
en historisk sterk inntektsvekst i 2004 med en realvekst i de samlede
inntektene på om lag 7 1/4 mrd. kroner. Disse
medlemmer er tilfreds med at Regjeringen har lagt opp til
en videreføring av den positive utviklingen i 2005 og gjennom
fortsatt realvekst i i kommunesektorens inntekter i 2006.
Disse medlemmer har merket seg
at veksten i kommunesektorens samlede inntekter er foreslått
til mellom 2 og 3 mrd. kroner. Disse medlemmer ber om
at veksten i 2006 settes til opp mot 3 mrd. kroner.
Det samme gjelder de frie inntekter som anbefales å ligge
i øvre sjikt av vekstintervallet på mellom 1,3
-2,3 mrd. kroner. I den sammenheng viser disse medlemmer til
svar fra kommunal- og regionalminister Erna Solberg til representanten
Per Sandberg i spørretimen 18. mai 2005.
Disse medlemmer har merket seg
at handlingsplanen for eldreomsorg trappes ned og at dette øker veksten
i 2006 med ytterligere 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens politikk har ført til at kommunesektoren har
omstilt og justert sin drift uten at velferdstilbudet er svekket. Disse medlemmer vil
rose den innsatsen de ansatte i kommunene har gjort for å få dette
til.
Disse medlemmer viser også til
at den økonomiske politikken som denne Regjeringen har
ført, har medvirket til at rentenivået nå er
rekordlavt i Norge. Disse medlemmer mener at dette
ikke ville vært tilfellet dersom en del av de alternative
budsjetter hadde blitt vedtatt. Spesielt vil disse medlemmer løfte
fram rentenivået under regjeringen Stoltenberg som lå rundt
5 pst. høyere enn hva tilfellet er i dag. Samlet sett utgjør
rentenivået en betydelig besparelse for kommunesektoren
som har en netto gjeld på ca. 80 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag til økonomisk ramme for 2006. Disse
medlemmer foreslår at kommunesektorens frie inntekter økes
med 1,5 mrd. kroner utover Regjeringens opplegg. Det vil gi en økning
i kommunesektorens samlede inntekter på 4,5 mrd. kroner
i 2006.
Disse medlemmer vil vurdere en
ytterligere styrking av kommuneøkonomien i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2006 dersom kommunenes inntekter
blir redusert i løpet av 2005. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Veksten i kommunesektorens samlede
inntekter skal være på 4,5 mrd. kroner for 2006."
"Veksten i kommunesektorens frie
inntekter skal være 3,8 mrd. kroner for 2006."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til Regjeringens opplegg for 2006.
Den demografiske utviklingen (flere barn i grunnskolealder, flere
unge med rett til videregående utdanning, og flere eldre),
i tillegg til manglende tallfesting av kostnadene for Kunnskapsløftet,
gir trolig en svak nedgang i kommunesektorens inntekter. Regjeringens
forslag vil ikke kunne gi rom for å rette opp ubalansen
og gi rom for økt kvalitet og nødvendig omfang.
Disse medlemmer mener at økt
skatteandel bidrar til å gjøre forskjellene mellom
skattesterke og skattesvake kommuner enda større. I tillegg
gjør det kommunesektoren mer konjunktursårbar. Disse medlemmer finner
det urimelig å forsterke skeivhetene i inntekt mellom kommuner
ytterligere, og vil gå imot opptrappingen av skatteandeler. Disse
medlemmer er opptatt av at kommunesektoren sikres stabile
og forutsigbare økonomiske rammer. Disse medlemmer mener
dette må være et førende prinsipp for
endringer i inntektssystemet.
Disse medlemmer vil påpeke
at inntektene fra selskapsskatten kan variere mye fra ett år
til et annet, og gjør at skatteinntektene i kommunene blir
mindre forutsigbare enn i dag. Selskapsskatten ble redusert med
10 pst. fra 2002 til 2003, og blir redusert med 444 mill. kroner
fra 2005 til 2006. Forutsigbare rammeoverføringer er erstattet
med mer usikre skatteinntekter. Disse medlemmer påpeker
at skatt fra bedrifter er klart mer ujevnt fordelt enn skatt fra
personlige skattytere. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringens forslag om selskapsskatt har betydelige og uakseptable
omfordelingsvirkninger.
Disse medlemmer mener at det
er usannsynlig og ikke gjennomførbart at kommuner, fordi
de har få bedrifter fra før og derfor mister flere
millioner på ordningen, skal makte å satse mer
på næringsutvikling, slik Regjeringen forventer.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 30 (2003-2004) og Innst. S. nr. 268 (2003-2004) der komiteen
enstemmig sluttet seg til at ved implementering av nye læreplaner
skal lærebøkene skiftes ut i alle fag og på alle årstrinn.
Dette vil påføre kommunene ekstrautgifter i størrelsesorden
2 mrd. kroner over en treårs-periode basert på erfaringstall
etter innføring av L-97.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at denne engangsinvesteringen skal øremerkes og dekkes
av staten. Inntektssystemet er ikke innordnet slik at det kan fange
opp denne type temporære ekstrautgifter. Øremerket
bevilgning vil også synliggjøre kostnadene med
utskifting av lærebøker.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
et eget tilskudd knyttet til nye læremidler som følge
av Kunnskapsløftet. Midlene skal fordeles etter inntektssystemets
kriterier."
Disse medlemmer vil presisere
at disse midlene skal bevilges over de årlige statsbudsjettene.
Disse medlemmer viser til at
kommunesektoren har ansvaret for de viktigste områdene
som angår folks hverdag, slik som skole, omsorg, kultur,
samferdsel og stønad til livsopphold. Disse tjenestene
er avgjørende for folks levekår og er en uunnværlig
infrastruktur for næringslivet. En god kommuneøkonomi
gjør det attraktivt for folk å bo og jobbe i kommuner
over hele landet. Dette er viktig for næringslivet som
skal rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft.
Disse medlemmer har som målsetting
at kommunesektoren skal være styrt av et aktivt og engasjert lokaldemokrati
med fornøyde og kompetente ansatte som yter tjenester av
god kvalitet til alle sine innbyggere. For å nå denne
målsettingen må det være samsvar mellom
de oppgaver kommunene skal utføre og de økonomiske
ressurser de har til rådighet. Dette er ikke situasjonen
i dag.
Oppslutningen om velferdsstaten opprettholdes
kun dersom flertallet føler seg tjent med og er fornøyd
med det offentlige tilbud. Kvalitet, tilgjengelighet og behovsdekking
må derfor ta utgangspunkt i brukernes behov.
Disse medlemmer vil påpeke
at en god kommuneøkonomi er en viktig forutsetning for å tiltrekke
seg og beholde gode arbeidstakere. Behovet for arbeidskraft for å løse
velferdsoppgaver i åra framover vil øke sterkt,
og konkurransen om arbeidskraften øker. Kravene til arbeidsgivere
vil øke både når det gjelder å legge
til rette for et godt og interessant arbeidsliv, til å kunne
følge opp ansatte med videre- og etterutdanning. Det er
nødvendig å ha en slik bemanning at det ikke oppstår
helse- og belastningsskader. I offentlig sektor vil trange budsjetter
gjøre det umulig å være offensiv overfor
disse utfordringene. Nå er bemanningen på enkelte
arbeidsplasser slik at forholdene i seg sjøl skaper helseskader.
I tillegg kommer presset og stresset ved å måtte
møte brukere som ikke får gode nok tjenester.
Disse medlemmer vil fremheve
at en styrking av kommunesektorens inntekter vil øke sysselsettingen samtidig
som det vil øke arbeidstilbudet. Mange jobber i offentlig
sektor anses blant annet å være attraktive for kvinner,
og gjør at de melder seg på arbeidsmarkedet. Økt
sysselsetting gir økt verdiskaping.
Disse medlemmer foreslår
at kommunesektorens frie inntekter økes med 4,5 - 5,5 mrd.
kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer påpeker
at staten skal finansiere gjennomføringen av makspris 2
i barnehagene og nye læremidler knyttet til kunnskapsløftet. Disse medlemmer viser
videre til brev fra Finansdepartementet til finanskomiteen, der
kommunenes utgifter i forbindelse med innføringen av makspris
trinn 2 for foreldrebetaling i barnehager anslås til 2
mrd. kroner i 2006. I tillegg skal skolebøker byttes ut
som følge av Kunnskapsløftet i løpet
av de neste årene. Regjeringen har ikke kunnet anslå andel
av dette beløpet i 2006. Disse medlemmer mener
imidlertid at det vil dreie seg om minimum 500 mill. kroner til
dette formålet i 2006. Til sammen en økning
i de øremerkede tilskuddene med anslagsvis 2,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Veksten i kommunesektorens samlede
inntekter skal være mellom 8 og 9 mrd. kroner for 2006."
"Veksten i kommunesektorens frie
inntekter skal være mellom 5,8 og 6,8 mrd. kroner for 2006."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet går
imot Regjeringa sitt framlegg til økonomisk ramme for 2006. Denne
medlemen foreslår at kommunesektoren sine frie
inntekter vert auka med 4,4, mrd. kroner ut over Regjeringa sitt
opplegg. Denne medlemen legg til grunn at fordelinga
av frie inntekter mellom kommunane og fylkeskommunane tar omsyn til
dei demografiske kostnadene og utover det vert fordelte etter ordinær
fordelingsnøkkel. Denne medlemen legg vidare
til grunn at veksten i dei samla inntektene til kommunesektoren
skal vere mellom 6,7 mrd. kroner og 7,7 mrd. kroner.
Denne medlemen meiner det er
grunn til uro overfor dei mindre kommunane når det ekstraordinære skjønnet
no vert fasa ut. Denne medlemen viser til at regionaltilskotet
er eit tilskot som går til kommunar med mindre enn 3 000
innbyggjarar. Denne medlemen føreslår
at samtlege satsar i regionaltilskotet vert auka med 2 mill. kroner.
Dette vil tilføre kommunesektoren 302 mill. kroner.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"Veksten i dei samla inntektene til
kommunesektoren skal vere mellom 6,7 og 7,7 mrd. kroner for 2006."
"Veksten i kommunesektoren sine frie
inntekter skal vere mellom 5,7 og 6,7 mrd. kroner."
"Stortinget ber Regjeringa auke alle
satsar i regionaltilskotet med 2 mill. kroner i statsbudsjettet
for 2006."
Denne medlemen viser til at kommunesektoren spelar
ei særs viktig rolle som tilretteleggjar og tenestetilbydar
for heile befolkninga. Det er brei politisk semje om at vi skal
ha ein effektiv, utviklingsdyktig og innbyggjarorientert offentleg
sektor. Diverre er det stor skilnad mellom dei målsetjingane
Regjeringa uttrykker for kommunesektoren og dei økonomiske
midlane dei stiller til disposisjon. Med Regjeringa sin politikk
vil det ikkje vere det rommet kommunane treng for å vere hovudaktør
i velferdspolitikken og demokratiutviklinga.
Denne medlemen meiner desentralisering
og folkestyre er eit nødvendig fundament for ei positiv utvikling
i samfunnet. Det er god grunn til å vere uroa over ei utvikling
mot stadig meir sentralisering i samfunnet. Når makt vert
flytta frå lokalt til sentralt nivå, frå folkestyre
til byråkratistyre og frå samfunnstenking til
marknadstenking kan ein få fleire dårlege løysingar og
større folkeleg avmakt. Denne medlemen er sterkt
uroa over dei totale verknadene av Samarbeidsregjeringa si politiske
linje. Auka sentralisering og auka forskjellar i samfunnet er resultata
så langt. Denne medlemen viser til at Senterpartiet
vil ha ein snuoperasjon, både i økonomisk politikk
og i maktfordeling i samfunnet.
Denne medlemen viser til at debatten
omkring kommunesektoren ofte handlar om einskildsaker. Dei sentrale
spørsmåla om korleis samfunnet skal sjå ut, om
kor og på kva grunnlag avgjersler som gjeld fellesskapet
skal takast, blir i altfor liten grad debattert. Denne medlemen vil òg
hevde at Regjeringa i kommunalpolitikken har vore sterke bidragsytarar
til ei slik linje. Regjeringa har ved fleire høve kamuflert
den grunnleggjande debatten om kva økonomisk nivå vi skal
ha på kommunesektoren med ulike framlegg dei kallar styrking
av lokaldemokratiet. Denne medlemen viser til at
kommunesektoren over mange år har hatt ein svært
stram økonomi med ein jamt aukande underbalanse i økonomien.
Dette gjeld både vekstkommunar og kommunar med tilbakegang
i folketalet. Denne medlemen viser til at lokale
folkevalde har meistra situasjonen gjennom effektivisering i administrasjon
og tenestetilbod, ved kutt i ikkje lovpålagde oppgåver,
t.d. kultur, samt ved endringar av strukturen i tenestetilbodet. Denne
medlemen vil ha eit godt lokalt velferdstilbod. Det inneber
eit styrka, ikkje eit svekka tilbod innanfor pleie og omsorg, skule
og barnehage.
Denne medlemen meiner det er
oppsiktsvekkjande at Regjeringa meiner dei økonomiske problema i
kommunesektoren er kommunane sitt eige ansvar. Dette er ei regelrett
ansvarsfråskriving for situasjonen vi står overfor.
Storting og regjering har gjennom rettighetslovgiving og store statlege
reformer lagt sterke føringar for kommunesektoren sitt
verkeområde. Gjennom manglande finansiering er kommunane
sett i stor gjeld og slit med høge driftskostnader.
Denne medlemen vil peike på to
sentrale forhold:
1. Kommunesektoren må sikrast
nødvendige økonomiske midlar til å utføre
tenester til innbyggjarane sitt beste.
2. Kommunesektoren må sikrast
nødvendig fridom til å kunne tilpasse tilbodet
til lokale forhold. Dei folkevalde organa på lokalt og
regionalt nivå må sikrast legitimitet til å representere
innbyggjarane i sitt område, og også autoritet
til å fatte avgjerder til beste for lokalsamfunna sine.
Denne medlemen vil understreke
at dei økonomiske føresetnadane kommunane har
arbeidd under ikkje har halde mål. Dei overføringane
Regjeringa legg opp til i kommuneproposisjonen for 2006 dekkjer
berre utgiftsauken til demografiske kostnader, den gir ikkje rom
for betring av underbalansen i kommunesektoren.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
i sine alternative budsjett i fleire år har funne rom for
ein monaleg auke i kommunesektoren sine inntekter. Det er òg
gjort framlegg om særskilt kompensasjon for auka pensjonskostnader
til kommunane og om kompensasjon for sviktande skatteinntekter.
Denne medlemen vil peika på at
endra føresetnader hausten 2006, t.d. skattesvik og også nærare avklaringar
når det gjeld Kunnskapsløftet, gjer at Senterpartiet
er open for ytterlegare styrking av kommunesektoren ved handsaminga
av salderinga 2005 og statsbudsjettet for 2006.