Den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter
fra 2004 til 2005 kan nå anslås til knapt 2 pst., tilsvarende
drøyt 4 mrd. kroner. Kommunesektorens frie inntekter i
2005 anslås nå å øke med vel
1 pst., tilsvarende knapt 1 3/4 mrd. kroner. Endringer
i anslått prisvekst, skatteanslag og forslag til bevilgningsendringer
innebærer en netto styrking av kommunesektorens inntekter
med i underkant av 100 mill. kroner i forhold til vedtatt statsbudsjett
for 2005:
– Anslaget
for prisveksten på kommunal tjenesteyting (deflatoren)
er nedjustert med 0,5 prosentpoeng til 2,7 pst. Blant
annet er anslaget på lønnsveksten i 2005 for alle
sektorer sett under ett justert ned fra 4 til 3 1/4
pst. Lavere prisvekst bidrar isolert sett til å øke
realveksten i kommunesektorens inntekter fra 2004 til 2005 med om
lag 1 mrd. kroner.
– Skatteanslaget for kommunesektoren
i 2005 er nedjustert med 0,8 mrd. kroner, fordelt med 650 mill.
kroner på kommunene og 150 mill. kroner på fylkeskommunene.
Nedjusteringen skyldes at anslaget på lønnsveksten
for inneværende år som nevnt er justert ned.
– I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2005 er det foreslått netto reduserte bevilgninger over statsbudsjettet
til kommuner og fylkeskommuner på om lag 130 mill. kroner.
Dette omfatter blant annet lavere rentekompensasjon til skoleanlegg
og omsorgsboliger på grunn av lavere renteforutsetninger,
samt anslagsendringer på barnehagesektoren.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2005 foreslås det også at investeringsrammen for
skoleanlegg utvides med 1 mrd. kroner. Samlet investeringsramme
for 2005 blir med dette på 2 mrd. kroner.
Departementets samlede vurdering er at kommunesektorens økonomiske
rammer er bedre tilpasset sektorens oppgaver enn tilfellet var for
få år siden. Driftsresultatene for 2004 viser
at kommunesektorens økonomiske balanse er klart forbedret.
Denne forbedringen har skjedd uten at det kommunale tjenestetilbudet
er svekket. Tilbudet er opprettholdt i skolesektoren og betydelig økt
i barnehagesektoren. Innen pleie- og omsorgssektoren er antallet
plasser i institusjoner og pleie- og omsorgsboliger opprettholdt,
mens det i alt er en økning i antall hjemmetjenester.
De siste årene har det vært
en økning i antall kommuner registrert i ROBEK (register
om betinget godkjenning og kontroll). Pr. 1. mai 2005 er 120 kommuner registrert
i ROBEK. Fra 2004 ble det stilt krav om en forpliktende plan for
omstilling og kostnadsreduksjon til ROBEK-kommuner som søkte
om ekstra skjønnsmidler. Basert på en foreløpig
gjennomgang av kommunenes regnskaper for 2004 foretatt av fylkesmannen,
anslår departementet at antall kommuner i ROBEK vil bli
redusert til i underkant av 100 i løpet av våren/sommeren
2005. Departementet legger til grunn at det vil skje en ytterligere
nedgang i antallet ROBEK-kommuner i 2006 (se nærmere omtale
i kapittel 10 i proposisjonen).
Departementet legger til grunn at en samlet
inntektsvekst i 2005 på om lag 2 pst. kan gi rom for en
ytterligere styrking av den finansielle situasjonen i kommunesektoren.
Inntektsveksten bør også gi rom for en moderat
aktivitetsvekst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener Bondevik II-regjeringens politikk legger opp til at kommunene
skal kutte i velferden. Flertallet viser til at Regjeringen
i sitt forslag til statsbudsjett for 2005 ikke engang hadde lagt
opp til å dekke merutgiftene kommunene får på grunn
av befolkningsendringer. Flertallet mener at det
skal være samsvar mellom de oppgaver kommunene skal løse
og de pengene kommunene har til rådighet. Flertallet mener
Regjeringens økonomiske rammer for kommunesektoren undergraver
kommunenes mulighet til å gi et godt tjenestetilbud til
sine innbyggere.
Flertallet viser til at fortsatt
er 27 pst. av kommunene registrert i ROBEK (register om betinget
godkjenning og kontroll). Flertallet er kjent med
at mange kommuner har gjort en stor innsats for å komme ut
av registeret, men registrerer at dette krever store kutt og innsparinger
i kommunenes økonomi. Flertallet mener det
hadde vært bedre for den kommunale velferden og det kommunale
selvstyret at kommunenes økonomi og handlingsrom ble styrket
gjennom en kombinasjon av økte frie inntekter og positiv
omstilling i den enkelte kommune.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen la opp til at det ikke skulle stilles til rådighet
midler til låneordningen for opprustning av skolebygg for
inneværende år. Flertallet vil
understreke det store behovet for utbedring og bygging av skoleanlegg,
og registrerer at Regjeringen nå likevel går inn
for en låneramme på 2 mrd. kroner for 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil på det sterkeste tilbakevise
de påstandene som kommer fra det røde regjeringsalternativet. Disse
medlemmer vil fremheve at den sittende regjeringen har hatt
en sterk satsning på kommunene. Satsningen har ikke bare
vært på det økonomiske plan, men også for å gi
kommunene større handlingsrom og øke kvaliteten
på velferdstjenestene. Disse medlemmer vil
videre påpeke at denne regjeringens målbevisste økonomiske
politikk har ført til økt trygghet for hus, jobb
og hjem.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti konstaterer at Regjeringen i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett foreslår at investeringsrammen
for skoleanlegg utvides med 1 mrd. kroner i 2005. Av den totale
investeringsrammen på 15 mrd. kroner for perioden 2002-2009
er dermed allerede 10 mrd. kroner faset inn. Disse medlemmer vil
understreke at dette er en gunstig måte å få ruste
opp og vedlikeholde kommunale skoleanlegg på. Disse
medlemmer viser til det er opprettet en tilsvarende ordning
for vedlikehold av kirkebygg i statsbudsjettet for 2005.
Disse medlemmer viser til undersøkelser
hvor brukerne av kommunale tjenester hevder at de er fornøyd
med tjenestene. Samtidig som brukerne er fornøyd, viser disse
medlemmer også til at kvaliteten på tjenestene
er blitt bedre, og at sykefraværet er betydelig redusert.
Den samme undersøkelsen viser også til
at de som ikke er brukere av kommunale tjenester er misfornøyd. De
baserer stort sett sin oppfatning av kommunesektoren på oppslag
i media hvor sektoren får mye ufortjent kritikk. Disse
medlemmer mener det er beklagelig at de kommunalt ansatte
blir utsatt for slik negativ fokus all den tid de utfører
en svært god jobb rundt om i kommunene.
Samtidig viser disse medlemmer til
at antall kommuner i ROBEK ser ut til å bli redusert fra
123 til mindre enn 100. Disse medlemmer mener dette
er en gledelig utvikling. Disse medlemmer viser til at
ubalansen i sektoren er sterkt redusert.
Disse medlemmer viser til at
kommunene hadde et resultat på 2,4 pst. i 2004 og at Regjeringen legger
opp til en ytterligere vekst for kommunene i 2006.
Disse medlemmer viser også til
at den generelle økonomiske politikken som har vært
ført har skapt gode rammebetingelser også for
kommunesektoren. Disse medlemmer viser spesielt til
at kommunesektorens lånegjeld er en utfordring dersom rentenivået skulle
stige. Disse medlemmer viser også til at økninger
i alternative budsjettforslag ville ført til ubalanse i
den samlede politikken og derved utrygghet for kommuneøkonomien.
Disse medlemmer viser til at
endringer i anslått prisvekst, skatteanslag og forslag
til bevilgningsendringer innebærer en netto styrking av
kommunesektorens inntekter med om lag 100 mill. kroner i forhold
til statsbudsjettet for 2005. Sammen med dagens lave rentenivå mener disse
medlemmer at den reelle veksten i kommunesektorens samlede
inntekter fra 2004 til 2005, som anslås i Revidert nasjonalbudsjett 2005
til å være drøyt 4 mrd. kroner, vil bidra
til en positiv økonomisk utvikling. Disse medlemmer vil
i den forbindelse framholde betydningen av å videreføre en økonomisk
politikk som bidrar til å holde renten på et lavt
nivå.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett for 2005 der det blir
foreslått å øke de frie inntektene i kommunesektoren
med 3,5 mrd. kroner utover forslaget fra Regjeringen. I tillegg
til dette foreslo Arbeiderpartiet å øke øremerkede
tilskudd med 0,6 mrd. kroner. Disse midlene skulle blant annet brukes
til å få flere barnehageplasser, til å vedlikeholde
skolebygg, til landslinjer og til regional utvikling. Disse
medlemmer konstaterer at Arbeiderpartiets forslag ville gitt
en styrking av kommunesektoren i 2005 med 4,1 mrd. kroner utover
forslaget fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen fører
en stram økonomisk politikk for kommunesektoren, men ikke
på nasjonalnivå. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen har brukt over 150 mrd. kroner mer enn det handlingsregelen
skulle tilsi, og at de har prioritert skattelettelser til de rike. Disse
medlemmer mener at kommunesektoren bør få ta
del i den økonomiske veksten, og viser til at Regjeringen
fordeler den økonomiske veksten i Norge stadig mer slik
at privat konsum øker mye mer enn offentlig konsum. Disse
medlemmer er uenig i dette verdivalget og mener manglene
i velferdstilbudet må få førsteprioritet.
Disse medlemmer viser
til svarbrev til kommunalkomiteen datert 3. juni 2005,
der Kommunal- og regionalministeren skriver at kommunesektoren i
2004 manglet om lag 1,4 mrd. kroner for å komme opp på et netto
driftsresultat på 3 pst.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2005, der
Sosialistisk Venstreparti ønsket å styrke kommunesektorens
frie inntekter med 5 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. I
tillegg fulgte en økning i øremerkede tilskudd
på 1,5 mrd. kroner og dekking av skattesvikten i 2004.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til partiets egne forslag i statsbudsjettet som la opp til en økning
på 3,5 mrd. kroner i de frie inntektene, samt 750 mill.
kroner i øremerkede midler til kommunesektoren utover Regjeringens
forslag. Dette medlem viser videre til forslaget
om å øke rammen for låneordningen til
skolebygg med 2 mrd. kroner og til kirkebygg med 500 mill. kroner. Dette medlem mener
at Regjeringens økonomiske politikk overfor kommunene fører
til ytterligere kutt i viktige velferdsoppgaver som eldreomsorg
og skole. Dette medlem peker på at til tross
for at skole var et av de mest omtalte temaer foran siste stortingsvalg,
er nå 55 pst. av kommunene tvunget til å foreta
kutt på dette området i inneværende budsjettår. Dette
medlem påpeker videre at Kommunenes Sentralforbund
har beregnet at etterslepet på vedlikehold av kommunale bygg
har passert 40 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyde med at Fremskrittspartiet sikret at kommunene
fikk et svært godt økonomisk år i 2004, samt
at Fremskrittspartiet sikret en videre vekst i 2005.
Disse medlemmer vil understreke
at kommunesektoren er avhengig av forutsigbarhet for å kunne levere
kvalitetsmessig gode tjenestetilbud til sine innbyggere. Disse
medlemmer viser til at kommunesektoren i de siste årene
har lidd under betydelig svikt i skatteinntektene, noe som har bidratt
til å øke presset i den allerede trange kommuneøkonomien.
I kombinasjon med det sterke presset på økonomien,
har kommunene gjennomgått en rekke store reformer som har
ført til betydelige omveltninger innen kommunesektoren.
Disse medlemmer viser derfor
til at Fremskrittspartiet i Revidert nasjonalbudsjett 2005 i sitt
primære opplegg gikk imot kutt i kommunesektorens inntekter,
og foreslo derfor en økning på 125 mill. kroner i
forhold til Regjeringens forslag.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til forslag om å auka satsane i regionaltilskotet med 2
mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at for å unngå forskjellsbehandling
av kommuner som solgte kraftaksjer før endringen i kommuneloven
1. januar 2001, bør det utredes en ordning som
gir anledning til å inntektsføre oppspart avkastning
i driften, da disse kommunene ikke hadde mulighet til å tilpasse
seg endringene i regnskapsforskriften vedtatt av Kommunal- og regionaldepartementet
22. september 2004.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en ordning med sikte på at kommuner som solgte kraftaksjer
før endringen i kommuneloven 1. januar 2001, gis
anledning til å inntektsføre oppspart avkastning
i driften."
Komiteen viser til
sine respektive merknader om momskompensasjonsordningen i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf.
Innst. S. nr. 5 (2004-2005), og har merket seg at Regjeringen i
revidert nasjonalbudsjett foreslår å øke skjønnsrammen
med 70 mill. kroner, og sette av 100 mill. kroner for å kompensere
enkeltkommuner/fylkeskommuner som har fått et
betydelig høyere trekk i rammetilskuddet enn det som er
mottatt i momskompensasjon. Komiteen viser for øvrig
til sine merknader under kapittel 5.2.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er viktig å øke
kvaliteten på tjenestene i kommunene og sikre at brukerne
blir respektert og får medvirkning på innholdet. Disse
medlemmer vil påpeke at det er uansvarlig å kun
stille effektivitetskrav uten å stille kvalitetskrav. Disse
medlemmer viser til rapporten fra NTNU som Regjeringen støtter
seg til. Disse medlemmer viser til at modellanalysen
i undersøkelsen er svært forenklet. Som eksempel
kan nevnes at effektivitet i skolen er fastsatt ved å måle
karakterer i norsk, matte og engelsk mot antall undervisningstimer.
Disse medlemmer påpeker
at et slikt summarisk mål for effektivitet er svært
mangelfullt og ikke forenlig med en moderne kvalitetsskole.
I rapporten fra NTNU ansees skolestruktur som
noe som er frivillig for kommunene, uavhengig av avstander, skoleskyss,
kapitalutgifter knyttet til skoler som er bygget, men ikke vil bli
brukt, eller nødvendige nye skoler som må bygges
hvis en skal sentralisere.
Disse medlemmer vil påpeke
det faktum at mange kommuner må legge ned skoler for å få sine budsjetter
i balanse. De kan oppleve at det til erstatning opprettes en privatskole
som finansieres med penger som trekkes ut av rammen til kommunen.
Regimet knyttet til privatskoler i dag gjør at Regjeringen
oppmuntrer til og betaler private for å opprettholde en desentralisert
og kostbar skolestruktur, mens kommunene får kritikk for å være
lite effektive hvis de ønsker å opprettholde den
samme strukturen.
Omstilling og nytenking må bidra til
flere og bedre tjenester. Nå skjer flere kutt i effektivitetens
navn som fører til store mangler i kommunale velferdsgoder. Dette
rammer særlig mange eldre og barn, og servicen overfor
befolkningen blir mangelfull og lite brukervennlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil tilbakevise den noe forenklede
bruken av rapporten fra NTNU, som det her legges opp til. Disse
medlemmer vil fremheve at det denne rapporten viser er at
det er store forskjeller mellom kommunene i landet vårt. Disse
medlemmer synes fra sitt ståsted at det er viktig å ha
kunnskap om disse forskjellene, slik at de enkelte kommuner for
eksempel kan lære av hverandre. Disse medlemmer finner at
det viktigste poenget i denne debatten må være
hva vi vil oppnå av kvalitet på tjenestene og
hvilke tjenester det offentlige skal tilby, ikke hvor mange vi sysselsetter. Disse
medlemmer vil fremheve at i den grad en får mer
kvalitet ut av hver krone ved å utsette tjeneste for konkurranse
eller ved å effektivisere, så bør det
gjøres, ganske enkelt fordi det gir mer velferd for de pengene
som innbyggerne betaler inn i skatt.