Forslagsstillerne ønsker å få utredet et system med en fleksibel bensinavgift, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt. På denne måten vil en ifølge forslagsstillerne oppnå en stabil utsalgspris på bensin, uavhengig av markedssvingninger på olje.
Uavhengig av utredning av nytt avgiftssystem mener forslagsstillerne at det er nødvendig å sette ned avgiftene på bensin og autodiesel med virkning fra 1. desember 2005.
Det vises til dokumentet for en nærmere redegjørelse av forslaget og bakgrunnen for forslaget.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om V. Avgift på bensin gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. desember 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
-
a) for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel): kr 1,58,
-
b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 1,62,
-
c) for annen bensin: kr 1,62.
II
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. desember 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til framdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
-
a) for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 0,89,
-
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 0,94,
-
c) for annen mineralolje: kr 0,94.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer i oljeprisen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Kari Henriksen, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal,
lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) vedtok
avgiftsopplegget for 2005, samt at Stortinget i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2005-2006) vedtok avgiftsopplegget for 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser også til
Innst. S. nr. 239 (2004-2005) som behandler Dokument nr. 8:66 (2004-2005)
med et tilsvarende forslag, og viser til at dokumentet 3. mai 2005
ble sendt til daværende finansminister Per-Kristian Foss
til uttalelse. I svaret heter det bl.a.:
"Tidligere har følgende argumenter blitt
trukket frem mot fleksible drivstoffavgifter:– Gjennom drivstoffavgiftene skal
forbrukerne betale for de kostnadene som bruken av bil påfører samfunnet.
De samfunnsøkonomiske kostnadene går ikke ned
når oljeprisen øker. Drivstoffavgiftene er dessuten
en inntektskilde på budsjettet og en del av finanspolitikken.
Det er ikke slik at finanspolitikken automatisk bør strammes
inn når oljeprisen går ned, eller motsatt.
– Videre vil systemet medføre økte
administrative kostnader både for avgiftsmyndighetene og næringsdrivende
transportører eller tilvirkere av slike produkter som innbetaler
avgiften til statskassen. Det forutsettes også etablert
enheter som løpende følger og vurderer prisutviklingen
mv. I tillegg kommer økte kontrollproblemer. Hyppige endringer
i avgiftssatsene vil også bidra til mindre forutsigbarhet
for de avgiftspliktige, f.eks. når avgiften på kort
varsel økes.
– Med en varierende avgift på autodiesel,
vil det måtte forventes press i retning av varierende avgifter
også for flere av særavgiftene. Det vil være
vanskelig å argumentere for at staten skal bidra til å holde
prisen på drivstoff fast, mens priser på andre avgiftsbelagte
goder som f.eks. elektrisitet, varierer med markedsforholdene.
Det
er ikke kjent at andre land har et avgiftssystem hvor avgiften varierer
med oljeprisen. Det kan nevnes at Frankrike hadde en ordning med
flytende avgift på drivstoff fra høsten 2000 til
juli 2002. Vi har fått opplyset at avgiften ble avviklet
ut fra budsjetthensyn. En la dessuten til grunn at drivstoffprisene
både skal dekke eksterne kostnader og markedspriser på petroleumsprodukter.
Det er også opplyst at ordningen medførte store
administrative kostnader.
Etter departementets oppfatning
er det derfor en rekke hensyn som taler mot å innføre
fleksible drivstoffavgifter. Etter min mening er det ikke
grunnlag for å gå inn på en nærmere
vurdering av forslaget."
Flertallet støtter dette
synet, og anbefaler at forslaget om fleksible drivstoffavgifter
ikke bifalles.
Flertallet viser videre til at
dette forslaget behandles av Stortinget 20. desember 2005. Å forandre
drivstoffavgiftene for en periode på 11 dager, framstår
ikke som et fornuftig tiltak i og med at det vedtatte budsjettet
for 2006 ikke åpner for den foreslåtte avgiftsberegningsmetode.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:5 (2005-2006) - forslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter,
Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman om reduksjon
i avgiften på bensin og autodiesel - bifalles ikke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge, pga. høye råoljepriser, vil få et
overskudd i år som er over 80 mrd. kroner høyere enn
forutsatt da budsjettet for 2005 ble vedtatt. Disse medlemmer mener
på bakgrunn av dette at det ikke burde være noe
problem å senke bensin- og dieselavgiftene med noen få kroner
slik at prisen på bensin ut til forbrukerne ble liggende
på ca. 8 kroner pr. liter og diesel noe billigere. Disse
medlemmer registrerer noe undrende at Frankrike trekkes
frem som et eksempel på et land der variabel drivstoffavgift
ble prøvd men avviklet pga. budsjetthensyn. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng påpeke at Frankrike
ikke er nettoeksportør av råolje og derfor ikke
kan sammenlignes med Norge i forhold til denne problemstilling.
Disse medlemmer viser for øvrig
til argumentasjonen i denne sak og fremmer følgende forslag:
"I
I Stortingets vedtak av 25. november
2004 om V. Avgift på bensin gjøres følgende
endringer:
§ 1 første ledd
skal lyde:
Fra 20. desember 2005 skal det i
henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales
avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende
beløp pr. liter:
for svovelfri bensin (under 10 ppm
svovel):
1,58 kroner.
for lavsvovlet bensin (under 50 ppm
svovel):
1,62 kroner.
for annen bensin: 1,62 kroner.
II
I Stortingets vedtak av 25. november
2004 om VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn
(autodieselavgift) gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd
skal lyde:
Fra 20. desember 2005 skal det i
henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales
avgift til statskassen på mineralolje til framdrift av
motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr.
liter:
for svovelfri mineralolje (under
10 ppm svovel):
0,89 kroner.
for lavsvovlet mineralolje (under
50 ppm svovel):
0,94 kroner.
for annen mineralolje: 0,94 kroner.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om innføring av et system for bensinavgift som
er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen
går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som
følge av endringer i oljeprisen."
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets alternative Statsbudsjett for 2006 der det i
tillegg til betydelige kutt i engangsavgifter på bil, samt
reduksjon av årsavgiften, også ble foreslått
tilsvarende lettelser for drivstoff. Dessverre var det bare Fremskrittspartiet
som støttet disse forslagene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil prioritere en generell avgiftsreduksjon i engangsavgiften
på bil. For disse medlemmer er det viktigste
at flest mulig skal ha mulighet til å kjøpe en
sikker og miljøvennlig bil.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
"I
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om V. Avgift på bensin gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 20. desember 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel): 1,58 kroner.
for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): 1,62 kroner.
for annen bensin: 1,62 kroner.
II
I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 20. desember 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til framdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): 0,89 kroner.
for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): 0,94 kroner.
for annen mineralolje: 0,94 kroner.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer i oljeprisen."
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:5 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Gjermund Hagesæter, Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman om reduksjon i avgiften på bensin og autodiesel - bifalles ikke.
Oslo, i finanskomiteen, den 15. desember 2005
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Heikki Holmås
ordfører |