Jeg viser til brev av 07.02.06 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen.
Jeg er blitt gjort kjent med fra Vegdirektoratet
at ferjeselskapets HSD Sjø overfor Statens vegvesen har opplyst
at det tallmaterialet og de vurderingene det siktes til er selskapets
brev av 21. januar 2006 med svar på spørsmål
fra Norges Miljøvernforbund. Innholdet i brevet ble først
nylig kjent for departementet.
I brevet har HSD Sjø gjort en rekke
vurderinger, bl.a. at en overføring av turisttrafikken
fra ferjesambandet Utne - Kvanndal til Hardangerbrua ikke er mulig
uten at kapasiteten i ferjesambandet blir "strupt". Det sies også at
det ikke er kapasitetsproblemer i sambandet Bruravik - Brimnes i
dag og at det derfor er ingen grunn til å tro at det blir
vesentlig flytting av dagens gjennomgangstrafikk. Vegdirektoratet
opplyser at disse vurderingene ikke er i samsvar med de erfaringer
Statens vegvesen har om virkninger av nye, ferjefrie vegsamband.
Videre er de ikke i samsvar med konklusjonene fra arbeidet med kvalitetssikring
av trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua.
Videre viser Vegdirektoratet til følgende:
Trafikken i ferjesambandet Kvanndal - Utne var
om lag 600 kjøretøy (ÅDT) i 2004. I tillegg
var det et lite antall kjøretøy på strekningen
Kvanndal - (Utne -) Kinsarvik som må regnes med. Framskrevet
med prognosene for Hordaland som har vært benyttet i arbeidet med
Nasjonal transportplan 2006-2015, utgjør dette totalt om
lag 700 kjøretøy (ÅDT) i 2010. Av denne
trafikken er det lagt til grunn at i størrelsesorden 400
kjøretøy vil bli overført til Hardangerbrua.
Det er ikke uenighet om at det er usikkerhet
ved trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua. Usikkerheten er bl.a. knyttet
til hvordan trafikken vil fordele seg på ulike ruter etter åpningen
av brua. I kvalitetssikringsrapporten fra Møreforsking
heter det at det er et åpent spørsmål
om trafikkoverføringen fra ferjesambandet Kvanndal - Utne
blir så stor som forutsatt. Mye kan her avhenge av om andelen
turisttrafikk og av hvorvidt turistene prioriterer opplevelsen ved
en ferjeoverfart framfor en besparelse i kjøretid ved å benytte
brua. Konklusjonen til Møreforsking er at trafikkgrunnlaget som
Statens vegvesen har kommet fram til for Hardangerbrua representerer
et nokså nøkternt overslag selv om de enkelte
delkomponentene i trafikkøkningen kan diskuteres, jf. St.prp.
nr. 2, side 8.
I St.prp. nr. 36 (1995-96) framgår
det at konsulentfirmaet Berdal Strømme AS hadde gått
gjennom trafikkprognosene for Hardangerbrua. I rapporten Østlandet
- Vestlandet Trafikkundersøkelser 1993 (mars 1994) fra det
samme firmaet er trafikken i kategorien "Besøk/fritid/ferie"
anslått til 58 pst. på ferjesambandet Bruravik -
Brimnes og 45 pst. på sambandet Kvanndal - Utne.
En rekke forhold har endret seg siden St.prp.
nr. 36 (1995-96) ble lagt fram. I St.prp. nr. 36 var det usikkerhet
knyttet til trafikkutviklingen når Lærdalstunnelen på E16
og Folgefonntunnelen på rv 551 åpnet.
Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000 og Folgefonntunnelen
i 2001. Også en rekke andre prosjekter som er åpnet siden
1996 har påvirket trafikkfordelingen på vegnettet.
På om lag 10 år har det vært
en betydelig trafikkutvikling. På landsbasis har det samlede
trafikkarbeidet (antall kjøretøykilometer) økt
med nesten 30 pst. i tiårsperioden fra 1995 til 2005. I
Hordaland har veksten vært over 30 pst. I St.prp. nr. 36
(1995-96) ble trafikken for Hardangerbrua i åpningsåret
2000 anslått til 1 450 kjøretøy
(ÅDT). Ved framskrivning med den faktiske veksten i perioden
2000-2005 og deretter NTP-prognosene for Hordaland for perioden
2005-2010, tilsvarer dette et trafikkgrunnlag på 1 820
kjøretøy (ÅDT) i 2010. Dette er 6 -7
pst. lavere enn 1 950 kjøretøy (ÅDT)
i 2010 som er lagt til grunn i St.prp. nr. 2 (2005-2006). Dersom
1 450 kjøretøy framskrives med den faktiske
trafikkveksten i Hordaland i perioden 1995-2005, blir trafikkgrunnlaget
1 920 kjøretøy i 2010, altså tilnærmet
det samme som er lagt til grunn i St.prp. nr. 2.
Vegdirektoratets redegjørelse viser
at det ikke er stor forskjell mellom det trafikkgrunnlaget som ble
lagt til grunn i St.prp. nr. 36 (1995-96) og det som er lagt til grunn
i St.prp. nr. 2 (2005-2006).