I forbindelse med behandling av saken tillater
jeg meg på vegne av FrPs fraksjon i Transport- og Kommunikasjonskomiteen å be
om svar på ytterligere spørsmål:
Nasjonal plan for utbygging av veger ble behandlet av
Stortinget juni 2004 (NTP 2006-2015) Plandokumentet inneholdt ikke
omtale av prosjekt Hardangerbroen i Hordaland. Prosjektet var således
ikke synlig og/eller tydelig inkludert i planens regional
og/eller nasjonal samferdselsstrategi. Vi kan ikke se at
departementet gjennom omtalen i stortingsproposisjonen har plassert
og vurdert prosjektet i en fremtidig ramme for utbygging og opprustning
av samband nord-sør og øst-vest. Flere års
byggetid, nedbetalingstid på mellom 15 og 20 år
samt finansieringsplan på over 2 mrd. totalt krever etter
vårt syn en tydeligere og mer avklarende strategisk plassering
og vurdering.
Kan departementet gi en
tydeligere og mer avklarende plassering og vurdering av prosjektet
innhold til vedtatt strategi i NTP2006-2015?
I dag går mer enn 80 % av
tjerntrafikken gjennom Sørtjorden i Hardanger vi fergesambandet
Kvanndal - Utne. Samtidig er denne fergestrekningen en viktig samferdselsmessig
forbindelse for folk som bor på vestsiden av Sørfjorden
og sør for Indre Samlafjorden. Konsekvensene for dette
fergesambandet er ikke omtalt i saken.
Hvilke vurderinger og.
forutsetninger er gjort om fremtidig drift av bilfergesambandet
mellom Kvanndal og Utne med hensyn til kapasitet, frekvens og Økonomi etter
at Hardangerbroen er bygget? Foreligger uttalelser fra hhv. Ullensvang
kommunestyre eller Hordaland Fylkesting om dette?
Med henvisning til spørsmål
nr.3 i brev av 21.11.2005 om vindforholdenes betydning for konstruksjonen
er det ønskelig at denne vurderingen også utvides
til å omfatte kjøreforhold for vogntog, busser og
personbiler ved sterk vind og spesielle vindforhold.
Hvordan er vindforhold
for kjørende trafikk over broen vurdert i forhold til broens
lengde, høyde og geografiske plassering?
Det pågår arbeid med risiko-
og sårbarhetsanalyser i alle fylker i regi av fylkesmannsembetene.
En slik vurdering antas bl.a. å omhandle forhold knyttet
til vind/vær for en stor konstruksjon som ligger
utsatt til for vær og vind.
Foreligger det fra Fylkesmannen
i Hordaland risiko- og sårharhetsanalyse av prosjektet
eller uttale om slik risiko- og sårbarhet tilknyttet utarbeidet
konsekvensut redning for prosjektet? Dersom uttalelser fra ansvarlig myndighet
foreligger vil komiteen bli gjort kjent med disse?