I et kunnskapssamfunn er det viktig at alle gis mulighet til å få en god utdanning. Språklige ferdigheter er en grunnleggende forutsetning for å kunne lykkes i skolen. Forslagsstillerne mener det er et mål for norsk skole å bli en kunnskapsskole der ingen barn blir hengende etter. Språket utvikles i stor grad før skolestart, og det er mulig å avhjelpe de barn som ikke behersker språket vårt på en god måte med målrettede og varierte tiltak.
Mye tyder på at det ikke er god nok oppfølging av barn med mangelfulle språkferdigheter før de begynner på skolen. Forskning viser at det kan være viktig å iverksette tiltak på et tidlig tidspunkt.
Det ble med den forrige regjeringen igangsatt en rekke tiltak knyttet til større fokus på språkferdigheter i førskolealderen. Med utgangspunkt i fireårskontrollen på helsestasjonen er det mulig å nå nesten 100 pst. av barna og deres foreldre i førskolealder. Det er derfor med denne kontrollen som utgangspunkt, mulig å lage et tilbud om tiltak i forhold til de barna som trenger noe mer hjelp for å sikre en god språklig utvikling. Helt siden 2000 har det vært gjennomført kartlegging av fireåringer i Oslo gjennom den såkalte Grorud-modellen, de siste årene også i andre kommuner.
Forslagsstillerne ser det som særlig viktig at Regjeringen følger opp dette arbeidet. Forslagsstillerne ber derfor Stortinget anmode Regjeringen om at det utarbeides en opptrappingsplan slik at alle fireåringer kan nyte godt av et slikt tilbud innen 2009.
I dette arbeidet er det viktig å sikre at helsesøsters kompetanse utvides både hva gjelder forståelse av språklig utvikling, innsikt i fremmedspråkliges utfordringer, bruk av kartleggingsverktøy og kunnskap om hvilke tiltak som bør iverksettes for å avhjelpe de problemer som avdekkes, herunder kompetanse til å vurdere når det bør henvises til ytterligere utredning.
Før et slikt tilbud blir landsdekkende er det en forutsetning at det kartleggingsverktøyet man velger som nasjonal standard, kvalitetssikres.
Det er viktig at tilbudene er mangfoldige og i overensstemmelse med foreldrenes ønsker. En del foreldre ønsker ikke barnehage til sine barn, og i respekt for foreldres valgfrihet bør det sikres tilbud til barn utenfor barnehagen. Forslagsstillerne ber Stortinget anmode departementet om å være seg bevisst denne problemstillingen.
I arbeidet med kvalitetssikring av slik kartlegging og tilbud om tiltak er det naturlig å koble inn ulike kompetansemiljøer og ulike forskermiljøer.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en opptrappingsplan frem mot 2009 med sikte på at det på landsbasis innføres språkkartlegging av fireåringer på helsestasjonens fireårskontroll, og tilbud om tiltak og veiledning der det er behov for det."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær
Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine
Skei Grande,er enig med forslagsstillerne
i at språklige ferdigheter er en grunnleggende forutsetning
for å kunne lykkes i skolen og at det er et mål
for norsk skole å bli en kunnskapsskole der ingen barn
blir hengende etter på grunn av manglende språkferdigheter.
Komiteenviser
til at det gjennom flere år og av vekslende regjeringer
har vært satt i gang tiltak knyttet til større
fokus på språkferdigheter i førskolealderen.
Komiteenviser
videre til brev av 10. oktober 2006 fra statsråd Øystein
Djupedal der flere tiltak for å bedre språkferdighetene
for førskolebarn omtales. (Vedlegg)
Komiteenhar
merket seg at temaene som tas opp i forslaget vil bli berørt
i stortingsmeldingen om utdanningens rolle som verktøy
for sosial utjevning. Komiteen vil også vise
til at det i 2006 ble bevilget 10 mill. kroner over Arbeids- og
inkluderingsdepartementets budsjett til en prøveordning
hvor de 12 kommunene i landet med størst innvandrerbefolkning
og Tromsø kunne søke midler til språkkartlegging
av alle fireåringer ved helsestasjoner for å sikre
bedre norskkunnskaper ved skolestart. Komiteener glad for at prøveordningen
videreføres i 2007. I tillegg viser komiteen til at
Regjeringen i budsjettet for 2007 har foreslått 5 mill. kroner
til modellutprøvingen Språkløft som har
som formål å fremme gode norskferdigheter. Modellutprøvingen
skal foregå over fire år, og vil følge
et utvalg barn med behov for oppfølging etter kartlegging
med SPRÅK 4 ved fireårskontrollen på helsestasjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, er glad for disse tiltakene og
anser at Regjeringen er i ferd med å ivareta intensjonen
til forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
behovet for et systematisk arbeid med barn som av ulike grunner
trenger ekstra bistand i sin språkutvikling. Det er flere årsaker
til at barn har forsinkelser eller forstyrrelser i sin språkutvikling,
og man vet at flere av disse forhold er det mulig å gjøre noe
med på et tidlig tidspunkt. God språkutvikling
er av stor verdi i forhold til barns opplevelse av mestring, sosialisering
og i forhold til senere skolegang. Disse medlemmer vil
understreke at den foreslåtte kartlegging som vil finne
sted på helsestasjonen ved fireårskontrollen,
skal etableres for å avdekke om det er behov for videre
oppfølging og gi grunnlag for tilbud om nærmere
utredning og tiltak. Disse medlemmer viser til at
det i forslaget presiseres at tilbud om barnehage er ett av flere
tiltak som kan tilbys. Det er viktig at man viser respekt for foreldres
valg av omsorgsform for sine barn, og derfor også gir tilbud
på annen måte hva angår språkstimulerende
tiltak.
Disse medlemmer er kjent med
at flere barn med annet morsmål får problemer
ved skolestart på grunn av svake norskkunnskaper. Disse
representerer i den store sammenheng bare en liten del av de barn
som vil kunne nyte godt av et tilbud om språkkartlegging.
SPRÅK 4 er et kartleggingsverktøy som har vært
benyttet i flere kommuner som en del av forsøksvirksomhet
med tidlig språkkartlegging av barn på helsestasjonen.
Det hevdes i brev av 10. oktober 2006 fra Kunnskapsdepartementet at
dette kartleggingsverktøy er særlig egnet. Kartleggingsvertøyetet
har vært evaluert av Rambøll Management på oppdrag
fra Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Det
fremgår av Rambøll Managements rapport at SPRÅK
4 er egnet til å avdekke manglende språkferdigheter
knyttet til unaturlig sen utvikling eller andre forhold som gjør
at språkutviklingen hemmes. Den hevder videre at det er
en del problematiske forhold knyttet til bruken av SPRÅK
4 i forhold til barn med annet morsmål. Det er grunn til å presisere
at denne evaluering ikke er en forskningsrapport og det bør
derfor sikres at kartleggingsverktøyet blir underlagt en
nøye gjennomgang av uavhengig forskningsmiljø. Disse medlemmer understreker
derfor betydningen av at man kvalitetssikrer kartleggingsverktøyet
med tanke på hva det skal avdekke. Det er derfor viktig
at innføring av språkkartlegging og bruk av SPRÅK
4 blir fulgt opp med forskning og dokumentasjon.
Disse medlemmer ser at det er
igangsatt et arbeid med språkkartlegging og utprøving
av SPRÅK 4. Disse medlemmer finner likevel
at det ikke er gjort tilstrekkelig arbeid for å nå målet
om en god og kvalitetssikret landsdekkende kartleggingspraksis i 2009.
På den bakgrunn gjenopptas forslaget
som følger:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan frem mot 2009 med sikte på at det på landsbasis
innføres språkkartlegging av fireåringer
på helsestasjonens fireårskontroll, og tilbud
om tiltak og veiledning der det er behov for det."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en opptrappingsplan
frem mot 2009 med sikte på at det på landsbasis
innføres språkkartlegging av fireåringer
på helsestasjonens fireårskontroll, og tilbud
om tiltak og veiledning der det er behov for det.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:103 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Erna Solberg, Olemic Thommessen, Ine Marie
Eriksen og Kari Lise Holmberg om kartlegging av språkferdigheter
på helsestasjonens fireårskontroll - vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen
av 6. oktober med vedlegg om ovennevnte. Stortingsrepresentantene
Erna Solberg, Olemic Thommessen, Ine Marie Eriksen og Kari Lise
Holmberg har fremmet følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en opptrappingsplan frem mot 2009 med sikte på at
det på landsbasis innføres språkkartlegging
av fireåringer på helsestasjonenes fireårskontroll,
og tilbud om tiltak og veiledning der det er behov for det.
Temaene som tas opp i dokument 8-forslaget er temaer
jeg er svært opptatt av og som vil bli berørt
i stortingsmeldingen om utdanningens rolle som verktøy for
sosial utjevning. Meldingen skal etter planen skal legges frem for
Stortinget i desember.
Helsestasjonsvirksomheten ligger som kjent under Helse-
og omsorgsdepartementet sitt ansvarsområdet. Jeg har derfor
forelagt forslaget for HOD når det gjelder spørsmålet
om språkkartlegging ved helsestasjonene. Som oppfølging
av St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering og deltakelse
har Rambøll Management på oppdrag frå HOD,
og i samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet, evaluert bruk
av språkkartleggingsverktøyet SPRÅK 4
ved fireårskontrollen på helsestasjon. Evalueringen
viser at SPRÅK 4 er et egnet språkkartleggingsverktøy
og at helsestasjonene har fått et konkret redskap i arbeidet med
språkkartleggingen. SPRÅK 4 bidrar til å sette fokus
på førskolebarns språkutvikling, herunder
bedre norskkunnskaper for barn med minoritetsbakgrunn, og bidrar
også til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid. Evalueringen
påpeker også at det er nødvendig at helsesøstre
får god veiledning i hvordan språkkartleggingen
gjennomføres overfor minoritetsspråklige barn.
I 2006 ble det bevilget 10 millioner kroner
over AIDs budsjett til en prøveordning hvor de 12 kommunene
i landet med størst innvandrerbefolkning og Tromsø, kunne
søke om midler til språkkartlegging av alle fireåringer
ved helsestasjoner for å sikre bedre norskkunnskaper ved
skolestart. Prøveordningen startet opp i 12 av 13 kommuner
i 2006, og videreføres i 2007. Ordningen administreres
av Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet. For å få tildelt
midler legges det bla. vekt på at det er utviklet gode
modeller for tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon, barnehage
og PPT om oppfølging av barns språkutvikling,
og at det er utviklet gode modeller for foreldreveiledning og samarbeid
med foresatte om språkstimuleringstiltak. Prøveordningen er
tenkt evaluert.
I henhold til forskrift om kommunens helsefremmende
og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal
helsestasjonens tilbud til førskolebarn blant annet omfatte
helseundersøkelser og rådgivning med oppfølging/henvisning
ved behov. Et sentralt tema i veilednings- og rådgivningsvirksomheten
til foreldrene er barns språkutvikling. Sosial- og helsedirektoratet
har utarbeidet Nasjonale faglige retningslinjer for undersøkelse
av syn, hørsel og språk. For mer systematisk observasjon
av barns språk anbefales det i retningslinjene bruk av
kartleggingsmateriellet SATS for toåringer og SPRÅK
4 for fireåringer, ved helsestasjonens toårs-
og fireårskontroll. I retningslinjene varsler direktoratet
at det vil bli utarbeidet en implementeringsplan i samarbeid med
berørte instanser som skal hjelpe de ansvarlige for tjenestene til å praktisere
de nye retningslinjene for syns-, hørsels- og språkundersøkelser.
I den varslede stortingsmeldingen om sosial ulikhet i helse vil
det bli vurdert ytterligere tiltak for å sikre en systematisk
språkkartlegging i regi av helsestasjonene.
Forskning viser at perioden før skolestart
er vesentlig for barns sosiale mestring og læring i skolen,
og at forskjeller i for eksempel språkutvikling, oppstår
tidlig. Vi vet også at barn fra sårbare grupper
som får et godt tilrettelagt tilbud i barnehage, klarer
seg bedre i skolen enn barn som ikke har fått et slikt
tilbud. Selv om barnehagen er en sentral arena for systematisk språkstimulering
og sosial utjevning, vet vi at ikke alle foreldre ønsker
barnehageplass til barnet sitt. Det er derfor viktig å sikre
et oppfølgingstilbud for alle barn som vil ha behov for
særskilt språkstimulering etter kontroll på helsestasjon,
også for de som ikke går i barnehage. Jeg er opptatt
av at det sikres en helhetlig tiltakskjede i kommunen slik at barn
som oppdages ved fireårskontroll får et tilbud
om oppfølging, enten dette er i barnehage eller i form
av et annet tilbud.
I budsjettet for 2007 har regjeringen foreslått
5 mill. kr til modellutprøvingen Språkløftet
som har som formål å fremme gode norskferdigheter.
Modellutprøvingen skal foregå over fire år,
og vil følge et utvalg barn med behov for oppfølging
etter kartlegging med SPRÅK 4 ved fireårskontrollen
på helsestasjonen. Barna vil få tilbud om videre
utredning og tilpasset tiltak de to siste årene før
skolestart og de to første årene i skolen. Modellutprøvingen
skal evalueres. I 2006 ble det satt i gang forsøk med gratis
korttidstilbud i barnehage for alle fire- og femåringer
i bydel Stovner. Regjeringen foreslår i budsjettet for
2007 at denne ordningen blir utvidet til å omfatte en eller
flere bydeler i Groruddalen og evt. andre kommuner med høy
andel av innvandrerbefolkningen. Det vil bli lagt særlig
vekt på å rekruttere barn som ikke har barnehageplass
fra før. Videre pågår det er prosjekt
finansiert av regjeringen i fire bydeler i Oslo med ambulerende
pedagoger som skal gi et tilbud om språkstimulering til
4- og 5-åringer som ikke går i barnehage.
Som nevnt arbeider regjeringen i disse dager
med en stortingsmelding om utdanningens rolle som verktøy for
sosial utjevning. Tidlig innsats og oppfølging i førskolealder
i forhold til barns språkutvikling vil være et sentralt
tema i meldingen, og det vil bli vurdert tiltak på dette
feltet.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 5. desember 2006
May-Helen Molvær Grimstad
leder |
Britt Hildeng
ordfører |