Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om vern av Trillemarka-Rollagsfjell for Stortinget."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Karin Yrvin, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny
Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
viser til forslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
Norge har et internasjonalt ansvar for å verne om verneverdige
områder. I henhold til naturvernlovens bestemmelser (§§ 4,
6 og 10) er Kongen tillagt vedtaksmyndighet om å legge
ut et område henholdsvis til nasjonalpark, landskapsområde
eller naturreservat. Denne vedtaksmyndighet omfatter også bestemmelser
knyttet til skjøtsel og bruk av området. De samme
bestemmelser gjelder også for viltloven, kulturminneloven
og lov for innlandsfiske. I henhold til loven kan slike vedtak først
skje etter at alle relevante instanser er blitt hørt gjennom
en lokal og sentral høring. Ansvaret for å vedta
de endelig grenser for verneområder og tilhørende
verneforskrifter er tillagt Kongen i statsråd.
Flertallet viser videre til St.prp.
nr. 1 (2006-2007) for Miljøverndepartementet der det framgår
at Regjeringen vil ta stilling til verneomfanget for Trillemarka-Rollagsfjell
i 2006, og at Stortinget tidlig i 2007 vil få seg forelagt
en sak med forslag til finansiering av vern av det aktuelle området.
Flertallet vil på denne
bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:12 (2006-2007) om vern av Trillemarka-Rollagsfjell. Disse
medlemmer tar opp forslaget fremsatt i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vern av Trillemarka-Rollagsfjell for Stortinget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:12 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Jørund Rytman, Tord Lien, Ketil
Solvik-Olsen og Torbjørn Andersen om vern av Trillemarka-Rollagsfjell
- bifalles ikke.
Jeg viser til oversendelse fra energi- og miljøkomiteen
av 10. november 2006 vedrørende Dokument nr. 8:12
(2006-2007). I Dokument nr. 8:12 foreslås det at verneforslaget
for Trillemarka legges fram for Stortinget, slik at Stortinget får
muligheten til å fremme sitt syn på et eventuelt
vern. Forslagsstillerne mener at Stortingets intensjoner i barskogmeldingen
må følges opp, at grunneierne og andre berørte
parter må høres, og at det bør utarbeides
kriterier for hvor mye embetsverket kan verne uten at forslaget
legges fram for Stortinget.
Tilrådingen fra Direktoratet for naturforvaltning
om vern av Trillemarka-Rollagsfjell ble oversendt til Miljøverndepartementet
2. oktober 2006. Departementet gjennomfører nå en
grundig sluttbehandling av saken. Jeg
har i høst blant annet avholdt et møte i Sigdal
med ulike parter i saken, og en befaring i deler av det aktuelle
verneområdet.
Verneverdier og andre interesser i Trillemarka-Rollagsfjell
er grundig kartlagt også i tidligere faser av saksbehandlingen.
Innspill fra berørte parter er sikret blant annet ved etablering
av partssammensatte arbeidsutvalg knyttet til fylkesmannens saksbehandling,
og ved lokal og sentral høring. Det er etablert en vederlagsordning
slik at skogeierne ikke skal bli økonomisk skadelidende
i saksbehandlingsperioden. Utbetalingen av vederlag til grunneierne
ligger på ca. 2,2 mill. kr. årlig. Det legges
også betydelig vekt på å skaffe makeskiftearealer
i nærliggende områder.
Når det gjelder den videre behandlingen
av saken, viser jeg til St.prp. nr.1 (2006-2007) for Miljøverndepartementet.
Her framgår det at Regjeringen vil ta stilling til verneomfanget
for Trillemarka-Rollagsfjell i 2006. Deretter vil Regjeringen tidlig
i 2007 legge fram en sak for Stortinget, med forslag til finansiering
av vern av det aktuelle arealet. Vedtak om å legge ut et område
som nasjonalpark, landskapsvernområde eller naturreservat
er tillagt Kongen i statsråd, som også fastsetter
de endelige grenser for og bestemmelser om verneområdet,
dets skjøtsel og bruken av det. Slike vedtak kan først
fattes etter at alle relevante instanser er blitt hørt
gjennom lokal og sentral høring av verneforslaget (jf.
naturvernloven § 18).
Spørsmålet om foreleggelse
av vernesaker for Stortinget ble også tatt opp i forbindelse
med behandlingen av Verneplan for Setesdal Vesthei - Ryfylkeheiene,
jf. dok. nr. 8:92 (1995-1996). En slik prosedyre ble den gang avvist
av Stortinget, jf. Innst.S. nr. 92 (1996-1997).
På denne bakgrunn ser jeg ingen grunn
til å avvike fra den saksbehandling som er skissert i St.prp.
nr. 1 (2006-2007).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 7. desember 2006
Gunnar Kvassheim
leder |
Line Henriette Holten Hjemdal
ordfører |