Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
auka med 3,2 mill. kroner. Forslaget fremmast mot inndekning på kap. 620
post 21 Spesielle driftsutgifter.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
auka med 12,1 mill. kroner. Løyvinga blir sett tilsvarande
ned under kap. 2600 post 1 Driftsutgifter.
Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald
blir foreslått auka med 93 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
løyva med 3 248,935 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
løyva med 9,28 mill. kroner.
Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald
blir foreslått løyva med 94,255 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
redusert med 3,2 mill. kroner, jf. omtalen i proposisjonen under kap.
600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
redusert med 1 046,239 mill. kroner. Restbeløpet
på 1 046,239 mill. kroner foreslås ført
opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten for 2006.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
auka med 1,444 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehald blir foreslått redusert med 4,845 mill.
kroner. Restbeløpet på 4,845 mill. kroner
foreslås ført opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald.
Post 80 Innfordra misbruk av dagpengar blir
foreslått auka med 40,4 mill. kroner.
Post 81 Innfordra feilutbetalte attføringsytingar
blir foreslått auka med 10,9 mill. kroner.
Post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv. blir
foreslått redusert med 3,7 mill. kroner.
Post 71 Spesielle arbeidsmarknadstiltak blir
foreslått redusert med 215 mill. kroner.
Post 74 Lønssubsidium ved reaktivisering,
overslagsløyving, blir foreslått redusert med
70 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at 3,7
mill. kroner står ubrukt som følge av forsinkelse
i prosjekter og manglende kapasitet i forskningsinstituttene
til å ta nye oppdrag og slutter seg til Regjeringens forslag
om å redusere posten tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at alt for mange med et fysisk handikap ikke kommer seg inn
i arbeidsmarkedet. Det vises også til at flere bedrifter,
blant annet Telenor har gjennom gode tiltak, og tilpassing på arbeidsplassen
ansatt mange med et handikap. Disse medlemmer mener Regjeringen
her har hatt en for lite offensiv holdning, og at en med de rette
tiltak kunne oppnådd mer. Etter disse medlemmers syn
er det ofte enkle tiltak på arbeidsplassen som kan gi de
gode resultater gjennom at flere med et handikap får seg
arbeid. Ofte er det manglende kunnskap om hva det offentlige
kan bidra med for å tilrettelegge arbeidsforholdene hos
de som tilsetter nye medarbeidere, som er grunnen til et en ikke når
de mål en har satt for å få et mer inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer mener at en i
langt større grad bør informere næringslivet
om hvordan staten gjennom forskjellige tiltak kan legge til rette
på arbeidsplassen for at personer med et handikap skal kunne
delta med sine kunnskaper på en arbeidsplass.
Disse medlemmer viser videre
til sin merknad under post 74 under dette kapitel og fremmer følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 21 | Evaluering, utviklingstiltak
mv. økes med | 38 800 000" |
Disse medlemmer viser til at
tilsvarende beløp må overføres fra Statens
petroleumsfond og viser til sine merknader i Innst. S. nr. 85 (2006-2007).
Komiteen viser til at Regjeringens
begrunnelse for å foreslå posten redusert med
215 mill. kroner blant annet skyldes at Arbeids- og velferdsetaten
ikke vil klare å realisere måltallet for spesielle
arbeidsmarkedstiltak i annet halvår 2006. Det ventes en
gjennomføring på om lag 26 100 plasser,
som er 1 200 færre plasser enn forutsatt i annet
halvår 2006. Komiteen viser i den forbindelse
til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006), der Regjeringen ble bedt
om å følge utviklingen gjennom året og
vurdere om det ville bli behov for flere plasser enn opprinnelig
vedtatt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til at Regjeringen i tråd med dette i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2006 fremmet forslag om å styrke
innsatsen for yrkeshemmede med ytterligere 1 000 plasser i
annet halvår 2006, til et nivå på 27 300
plasser, jf. St.meld. nr. 2 (2005-2006). Begrunnelsen var at enkelte grupper
av arbeidssøkere, herunder yrkeshemmede, fortsatt har vanskeligheter
med å komme inn på arbeidsmarkedet, til tross
for økt sysselsetting og redusert ledighet generelt. For å gi
målrettet oppfølging av flere yrkeshemmede tiltaksdeltakere
ble også bevilgningen til personellressurser i etaten styrket
med om lag 20 årsverk.
Komiteen ser i likhet
med Regjeringen alvorlig på situasjonen. Komiteen viser
til statsrådens redegjørelse i svarbrev til Kristelig
Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember 2006 (vedlagt)
for iverksatte tiltak på kort sikt, som skal gi et tiltaksnivå ved
utgangen av året som gjør det mulig å nå det
planlagte måltallet for 2007 på 28 000
plasser. Komiteen viser videre til at Regjeringen
i samråd med etaten vil gjennomgå rammevilkårene
rundt arbeidsmarkedstiltakene, for å sikre at planlagt
nivå blir oppfylt framover.
På denne bakgrunn slutter komiteen seg
til Regjeringens forslag om å redusere posten med 215 mill. kroner
for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 foreslo og fikk
vedtatt et kutt i bevilgningene til spesielle arbeidsmarkedstiltak
på hele 172 mill. kroner. Når dette sammenholdes
med forslaget i St.prp. nr. 14 (2006-2007) om å kutte ytterligere
215 mill. kroner til samme formål, jf. kap. 634 post 71,
blir resultatet et vesentlig svekket tilbud til yrkeshemmede i 2006. Disse
medlemmer vil på det sterkeste beklage den oppståtte
situasjon.
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen
til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember
2006 som gir en nærmere redegjørelse for bakgrunnen
til at det nå foreslås å kutte 215 mill.
kroner til spesielle arbeidsmarkedstiltak. Brevet følger vedlagt
denne innstillingen. Disse medlemmer har merket seg
at statsråden ser alvorlig på at det planlagte
nivået for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede i 2. halvår
ikke nås, og at dette er drøftet med Arbeids-
og velferdsdirektoratet som har lovet at det vil iverksette flere
tiltak for å forhindre at tilsvarende situasjon oppstår
i fremtiden. Det er svært viktig å ha stort fokus
på god ivaretakelse av brukerne i NAV i perioden hvor NAV-reformen
implementeres, og disse medlemmer ber departementet
ivareta dette. Disse medlemmer ber også om
at måleverktøyene innrettes slik at det tas høyde
for at flere yrkeshemmede trenger lengre attføringsløp.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Regjeringens forslag
om å redusere posten med 70 mill. kroner av en bevilgning på 90
mill. kroner. Flertallet slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd
og inkludering der Regjeringen foreslår tiltak som kan
gjøre ordningen mer attraktiv for uførepensjonister
som ønsker å komme tilbake i arbeid og for potensielle
arbeidsgivere.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at en ikke har lykkes med å få flere av de som
i dag mottar uføretrygd over i ordinært arbeid. Med
de rette tiltak vil en etter disse medlemmers syn
kunne få langt flere av de som i dag mottar uføretrygd
over i ordinært arbeid, enten i form av fulltidsstilling
eller deltidsstilling. Disse medlemmer er skuffet
over at Regjeringen ikke har lykkes med dette arbeidet på en
bedre måte. Disse medlemmer mener at Regjeringen
har hatt en alt for lite offensiv holdning til disse viktige tiltakene.
Hvis en i større grad hadde lyktes med å få flere
uføre tilbake i arbeid, ville en også lyktes med å gi
disse personene et bedre og mer inkluderende liv. Arbeid er etter disse
medlemmers syn den viktigste innfallsport til sosial omgang med
andre, og derved en mer inkluderende livssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
derfor at Regjeringen starter en kampanje for å få flere
som i dag mottar uføretrygd, over i et mer inkluderende
liv som en arbeidsplass er. En slik kampanje bør gå mot
den enkelte trygdemottager for å informere om hvilke muligheter
som finnes. I tillegg må det aktivt informeres om hvilken
trygghet som kan gis mot at den enkelte mister retten til uføretrygd
i fremtiden hvis det viser seg at personen ikke er sterk nok til å arbeide.
Det må i en slik kampanje også utøves et
aktivt informasjonsarbeid overfor arbeidsgivere eller de som ansetter
i næringslivet, slik at de også føler
den tryggheten som det er behov for ved ansettelser.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag under post 21 i dette kapitel.
Post 2 Opplæringstenester blir foreslått
auka med 18,050 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 38 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere driftsutgiftene med 38 mill. kroner
til 382 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag og merknader under kap. 635 i Budsjett-innst. S.
nr. 15 (2005-2006) hvor en blant annet hevdet at utviklingen i arbeidsmarkedet ville
svekke behovet for en ventelønnsordning. Disse medlemmer konstaterer
at dette var rett.
Post 1 Refusjon statleg verksemd blir foreslått
redusert med 10 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
auka med 5,2 mill. kroner. Desse utgiftene refunderast av operatørselskapa,
jf. forslag til auking under kap. 3642 post 3 Refusjon av tilsynsutgifter.
Post 3 Refusjon av tilsynsutgifter blir foreslått
auka med 11 mill. kroner.
Post 50 Statstilskott blir foreslått
auka med 0,6 mill. kroner.
Post 70 Tilskott til pionerdykkarane, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 67,6 mill. kroner, mens løyvinga
for 2006 var 12,4 mill. kroner. Årsaken er at det har kome
langt fleire søknadar om kompensasjon og oppreising enn
venta i 2006.
Post 70 Tilskott, militære, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 6 mill. kroner.
Post 71 Tilskott, sivile, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.
Post 70 Tilskott blir foreslått redusert
med 16 mill. kroner.
Post 70 Tilskott blir foreslått auka
med 41 mill. kroner.
Post 70 Tilskott, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 58 mill. kroner. Ordning med supplerande
stønad var ny frå 2006 og dei økonomiske
konsekvensane var vanskelege å anslå.
Post 70 Dagpengar, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 1 400 mill. kroner.
På grunn av utviklinga i arbeidsløysa dei siste
månadane, utbetalingane hittil i år og utsiktene
på arbeidsmarknaden framover vil utbetalingane til dagpengar
bli lågare enn det som blei lagt til grunn i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteenregistrerer
med tilfredshet at utgiftene til dagpenger viser en meget sterk
reduksjon fra 9,6 mrd. kroner i 2005 til forventet 6,3 mrd. kroner
i 2006. Dette viser med all mulig tydelighet at arbeidsmarkedet
på mange områder er stramt og at arbeidsledigheten er
sterkt fallende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006)
hvor disse medlemmer foreslo en reduksjon i dette kapittel og post
på 1 055 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at dette anslaget var betydelig mer treffsikkert enn de anslag
som Regjeringen selv gjorde, og støtter på denne
bakgrunn Regjeringens forslag om en nedjustering nærmere disse
medlemmers budsjettforslag for 2006.
Post 70 Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv., overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 52 mill. kroner.
Post 2 Dividende blir foreslått auka
med 42 mill. kroner.
Post 70 Attføringspengar, overslagsløyving,blir foreslått redusert med
365,1 mill. kroner. Årsaka er at utviklinga så langt
i år viser høgare avgang frå ordninga
enn venta. Det har òg samla vorte færre mottakarar
av attføringspengar.
Post 71 Attføringsstønader,
overslagsløyving, blir foreslått redusert med
81 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
redusert med 2 333,796 mill. kroner. Departementet gjer
framlegg om å redusere løyvinga på kap.
2600 post 1 tilsvarande. Merutgifter foreslås dekket inn
ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering,
utviklingstiltak mv.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
redusert med 9,280 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om
at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post
21 Spesielle driftsutgifter, og at løyvinga på kap.
2600 post 21 Spesielle driftsutgifter blir redusert tilsvarande.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehald, kan overførast, blir foreslått
redusert med 89,410 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om
at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald, og at løyvinga
på kap. 2600 post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehald blir redusert tilsvarande.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått
auka med kr 650 000. Merutgifter foreslås dekket
inn ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering, utviklingstiltak
mv.
Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 300 mill. kroner.
Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige
arbeidstakarar, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 40 mill. kroner.
Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom
hos barn mv., overslagsløyving, blir foreslått
auka med 7 mill. kroner.
Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 60 mill. kroner.
Post 70 Rehabiliteringspengar, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 196,4 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 97 mill. kroner
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 140 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 23 mill. kroner.
Post 73 Førebels uførepensjon,
overslagsløyving, blir foreslått redusert med
70 mill. kroner.
Post 74 Tidsavgrensa uførestønad,
overslagsløyving, blir foreslått redusert med
28,1 mill. kroner.
Post 76 Yrkesskade gml. lovgiving, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 7 mill. kroner.
Post 70 Grunnstønad, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.
Post 73 Hjelpemiddel mv. til arbeid og utdanning
blir foreslått redusert med 68,4 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått
redusert med 120 mill. kroner.
Post 75 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel
blir foreslått redusert med 73,5 mill. kroner.
Post 76 Betring av funksjonsevna, andre formål
blir foreslått redusert med 6,5 mill. kroner.
Post 77 Ortopediske hjelpemiddel blir foreslått
redusert med 65 mill. kroner.
Post 78 Høyreapparat blir foreslått
redusert med 55 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått
redusert med 120 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått
redusert med 120 mill. kroner.
Komiteens flertall,alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag
og merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) hvor disse medlemmer
fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
statsbudsjett 2007 fremme forslag om en nedtrappingsplan slik at
funksjonshemmede som har biler gjennom bilordningen får
skiftet til ny bil etter maksimalt 8 år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at slik ordningen fungerer i dag, faller mange utenfor på grunn
av strenge kriterier, noe som også omtales i St.prp. nr.
14 (2006-2007). Disse medlemmer er enige i at det
skal være strenge vilkår for å få tildelt
et kjøretøy, men det betyr ikke at dette skal
ramme de som faktisk har slike behov. Slik dette er innrettet i
dag rammer det etter disse medlemmenes syn nettopp
de som har størst behov for slike kjøretøy.
Det er derfor grunnlag for å forandre på disse kriteriene
slik som omtalt.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 89 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 193 mill. kroner.
Post 72 Ventetillegg, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 2 mill. kroner.
Post 73 Særtillegg, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 29 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 34 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.
Post 70 Overgangsstønad, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 46 mill. kroner.
Post 72 Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 85 mill. kroner.
Post 73 Utdanningsstønad blir foreslått
redusert med 0,5 mill. kroner.
Post 76 Forskottering av underhaldsbidrag blir
foreslått redusert med 21 mill. kroner.
Post 70 Gravferdsstønad, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 3,5 mill. kroner.
Post 70 Sjukestønadsutgifter i utlandet
blir foreslått auka med 16 mill. kroner.
Post 77 Pasientar frå avtaleland blir
foreslått redusert med 2 mill. kroner.
Post 3 Hjelpemiddelsentralar mv. blir foreslått
redusert med 8 mill. kroner.
Post 7 Administrasjonsvederlag frå regionale
helseforetak blir foreslått redusert med 9,6 mill. kroner.
Post 71 Refusjon ved yrkesskade blir foreslått
redusert med 102 mill. kroner.
Post 74 Refusjon medisinsk behandling blir foreslått auka
med 0,6 mill. kroner.
Post 75 Refusjon overskytande bidrag blir foreslått redusert
med 8,3 mill. kroner.
Post 80 Renter blir foreslått redusert
med 20 mill. kroner.
Post 1 Refusjon av dagpengar, statsgaranti ved
konkurs blir foreslått redusert med 19 mill. kroner.
Post 3 Refusjon av dagpengar frå EØS-land
blir foreslått auka med 2,3 mill. kroner.