Jeg viser til følgende spørsmål
fra Kristelig folkepartis stortingsgruppe mottatt 30. november
2006:
"Regjeringen foreslår
i St.prp. nr. 14 (2006-2007) å redusere bevilgningene til
arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede med 215 mill. kroner. Bakgrunnen
for dette er at en ikke klarer å gjennomføre så mange
tiltaksplasser i 2006 som planlagt og lavere bruk av tilsagnsfullmakter
enn en regnet med i 2005, Samtidig vet vi at 30 000 yrkeshemmede
venter på kvalifiseringstiltak som kan gjøre jobb
og inntekt mulig, og at arbeidsmarkedsbedrifter melder om ledig
kapasitet.
På bakgrunn av dette ber
vi om svar på følgende spørsmål:– Hva er bakgrunnen
for at det planlagte antall tiltaksplasser for yrkeshemmede ikke
blir gjennomført i år?
– Når
ble departementet klar over at det ikke ble mulig å nå måltallet
og hvilke tiltak ble da iverksatt for å gi flere et tilbud
slik Stortinget hadde forutsatt?
– Hvilke
tiltak vil bli iverksatt for å sikre at Stortingets mål
og antall tiltaksplasser for yrkeshemmede nås i 2007?
– Vil det
bli iverksatt tiltak slik at ledig kapasitet i, arbeidsmarkedsbedriftene
kan bli benyttet fullt ut?
– Hvilke
tiltak vil bli iverksatt for å sikre god oppfølging
av NAV, slik at en unngår en tilsvarende situasjon neste år?
– Hvordan
vil statsråden sikre at brukerne av NAV ivaretas på en
god måte i perioden hvor NAV-reformen implementeres?
Svar:
I 1.halvår 2006 ble det gjennomført
om lag 600 flere tiltaksplasser enn det planlagte nivået
på om lag 26 300 plasser. Det har så langt
i 2. halvår vætt gjennomført betydelig
færre arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede enn planlagt.
Direktoratet informerte departementet om vanskelighetene med å nå det
planlagte tiltaksnivået i forbindelse med arbeidet med
tilleggs-bevilgninger og omprioriteringer for 2006 (omgrupperingen).
Det er svært viktig for regjeringen å øke
yrkesdeltakelsen gjennom et aktivt attføringstilbud. Jeg
ser derfor alvorlig på at det planlagte nivået
for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede i 2. halvår 2006
ikke nås. Situasjonen er tatt opp med Arbeids- og velferdsdirektoratet,
og jeg har gitt uttrykk for at departementet ikke er fornøyd
med den manglende måloppnåelsen.
Departementet mener at i gjennomføring
av planlagt nivå for arbeidsmarkedstiltak er svært
viktig. Som omtalt i St.prp. nr. 14 (2006-2007) vil derfor departementet
i samråd med etaten se nærmere på rammevilkårene
rundt dette.
Ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet
er den viktigste årsaken til underproduksjonen, i 2. halvår,
krevende organisatoriske endringer i forbindelse med etableringen
av NAV fra 1. juli 2006. Konkret gjelder dette særlig
endringer i organisasjonsstruktur på fylkesnivå som har
ført til manglende fokus på og oppfølging
av tiltaksgjennomføringen, særlig i 3. kvartal,
Direktoratet har forsikret meg om at de tar
dette alvorlig. Det er satt i gang et arbeid i etaten for å øke antallet
yrkeshemmede i tiltak, og dette skal gi et godt utgangspunkt for
korrekt måloppnåelse i 2007. Direktoratet har
varslet at de har iverksatt følgende tiltak:
– Økt
lederfokus og ansvarsfesting
– Ukentlig oppfølging
av tiltaksgjennomføringen av alle fylker
– Fortsatt individuell oppfølging
av enkeltfylker
– Fagsamlinger med mellomledere
og saksbehandlere på fylkesnivå
– Innføring av nye rutiner
og nytt verktøy for budsjettering som bedre ivaretar styring,
planlegging, oppfølging, avviksanalyse og rapportering
– Økte ressurser til
tiltaksarbeidet (raskere saksbehandling mot tiltak og flere controllere)
– Økte krav til lederne
Ifølge direktoratet har tiltakene hatt
god effekt. Opptrappingen av tiltaksnivået går
nå raskt med det siktemålet å nå et
nivå som sikrer måloppnåelsen i 2007. Ved
utgangen av november 2006 var det i alt om lag 62 000 yrkeshemmede
som deltok på ulike arbeidsmarkedstiltak, både
i regi av kap 634.71 og kap. 2543.71. Dette tilsvarte 71,3 pst av
alle registrerte yrkeshemmede.
For 2007 har Regjeringen foreslått
et tiltaksnivå på 28 000 plasser. Målet
er å utnytte de gode forholdene på arbeidsmarkedet
for å få flest mulig over i jobb og unngå varig
utstøting fra arbeidslivet. Valg av attføringsløp
og tiltak skal ta utgangspunkt i den enkeltes muligheter og forutsetninger
for å ta del i arbeidslivet, samt reflektere situasjonen
på arbeidsmarkedet. I lys av situasjonen på arbeidsmarkedet
legges det i 2007 opp til at tiltaksinnsatsen skal innrettes mot
oppfølgings- og formidlingsrettede tiltak i ordinært
arbeidsliv, Samtidig skal yrkeshemmede med særlig store
og sammensatte bistandsbehov sikres tilpassede tiltak som innebærer mer
tilrettelagt og omfattende oppfølging og arbeidstrening,
for eksempel i attføringsbedrifter.
Departementet vil dessuten følge etaten
tett, både gjennom den formelle etatsstyringsdialogen og
ved egne rapporteringer om gjennomføringen av arbeidsmarkedstiltakene.
En av målsettingene med NAV-reformen
er å forenkle for brukerne og å tilpasse til brukernes
behov. Dette skal bla. oppnås gjennom brukermedvirkning
både på systemnivå og på individnivå.
Arbeids- og velferdsetaten arbeider med å etablere brukerutvalg
på direktorat og fylkesnivå. For det enkelte NAV-kontor
skal brukermedvirkning reguleres gjennom samarbeidsavtalene mellom
Arbeids- og velferdsetaten og kommunene. I tillegg skal forvaltningens
ansatte få tilført ny kompetanse og det skal utvikles
nye arbeidsprosesser, noe som skal skje i nært samarbeid
med blant annet Sosial- og helsedirektoratet.
I gjennomføringen av en stor organisatorisk
reform vil det kunne være en fare for forstyrrelser i løpende produksjon
og service. Dette er jeg oppmerksom på. I St.prp. nr. l
(2006-2007) under Kap.605 står det at Arbeids-og velferdsetaten
skal være en brukerrettet etat og det vil i tildelingsbrevet
for 2007 bli stat krav til etatens brukerretting. I departementets
oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten vil det også bli
fulgt opp nøye hvordan tjenesteproduksjonen i etaten utvikler seg
i reformperioden.