Departementets samlede budsjett for 2005 var
på 6,4 mrd. kroner. Kultur- og kirkedepartementets budsjetterte
inntekter utgjorde 1,2 mrd. kroner.
Departementet har også ansvaret for
midler utenfor statsbudsjettet. Norsk Tipping AS hadde i 2004 et årsresultat
på 2,7 mrd. kroner. Av dette fordelte departementet 2,4
mrd. kroner til idretts- og kulturformål i 2005, og i tillegg
fordelte Norsk Tipping AS 199 mill. kroner til stiftelsen Helse
og rehabilitering. For 2005 var årsresultatet for Norsk
Tipping AS 2,7 mrd. kroner.
Kultur- og kirkedepartementet har hatt ansvar
for 33 underliggende virksomheter og to særlovsselskaper. Departementet
forvaltet i tillegg Den norske kirkes landsfond, Fond for lyd og
bilde og Norsk Finsk kulturfond.
Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfatter revisjon av
departementet, virksomhetene, to særlovsselskaper og enkelte
tilskuddsordninger. Riksrevisjonen har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to avsluttende revisjonsbrev med merknader til
Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets
fond.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens
forvaltning og statens interesser i ni selskaper, hvorav tre heleide
aksjeselskaper og seks deleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen har
merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
i Filmparken AS og NRK AS.
Det er merknader knyttet til enkelte mindreinntekter og
merutgifter.
På kap. 3305 Inntekter fra spill, lotterier
og stiftelser post 5 Utjevningsfond var det bevilget 158,8 mill.
kroner i forbindelse med avviklingen av Utjevningsfondet. I forklaringene
til statsregnskapet har departementet opplyst at det ved en inkurie
ikke ble overført midler fra fondet som forutsatt. Dette
medførte et avvik i bevilgningsregnskapet og tilsvarende
for høy gjeld på kapitalregnskapets konto for
kortsiktig kontolån. Departementet uttaler videre at fondet
er avviklet, og at hele beholdningen på ca. 194 mill. kroner
ble inntektsført i 2006.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål
til Kultur- og kirkedepartementet om flere budsjettmessige forhold
som gjelder brudd på bevilgningsreglementet.
Statsregnskapet for 2005 viser at det er uhjemlede merutgifter
på flere poster under departementets ansvarsområde.
Ifølge forklaringene til statsregnskapet vil overskridelsene
helt eller delvis bli dekket inn ved at tilsvarende beløp
blir holdt udisponert i 2006. Ved overskridelse på en post
vurderer departementet i hvert enkelt tilfelle hvordan dette håndteres.
Departementet har ofte praktisert at en merutgift ett år
bør dekkes inn av virksomheten ved at tilsvarende beløp
holdes udisponert året etter. Departementet har erfaring
med at dette har en positiv disiplinerende effekt på virksomhetenes økonomistyring.
Det er avvik mellom budsjett og regnskap på enkelte inntektsposter.
Inntekter ved Riksteatret var budsjettert med 8,5 mill. kroner og
regnskapsført med ca. 19,1 mill. kroner. Departementet
uttaler at det legger vekt på at inntektene skal budsjetteres
så realistisk som mulig.
Det er tatt opp flere forhold som gjelder departementets
styring og oppfølging av underliggende virksomheters planer
for å gjennomføre pålagte oppgaver og sikre
at disse er i samsvar med mål og føringer i St.prp. nr.
1 og tildelingsbrev.
Kultur- og kirkedepartementet uttaler at det
i tildelingsbrevet til virksomhetene for 2007 og i de årlige styringsdialogmøtene
med virksomhetene vil presisere kravet om å utarbeide planer
på kort og lang sikt.
Riksrevisjonen har revidert utvalgte tilskudd
som er forvaltet av departementet, ABM-utvikling og Norsk kulturråd.
Departementets egen tilskuddsforvaltning hadde mangelfull
dokumentasjon av kontrolltiltak. Dette ble også bemerket
i forbindelse med regnskapet for 2004, jf. punkt 4.5. Kultur- og
kirkedepartementet har opplyst at nye rutiner er innført
fra 1. juni 2006. Konsekvensen er at nye rutiner først
vil bli benyttet gjennom hele budsjettprosessen i forbindelse med
arbeidet med statsbudsjettet for 2008 og kun deler av statsbudsjettet for
2007.
Tilskuddsforvaltningen i ABM-utvikling viste
blant annet mangelfull dokumentasjon av hvilke vurderinger som er
gjort i forbindelse med både prioritering av tildelinger
og tilskuddmottakers sluttrapport. Virksomheten har hatt en uhjemlet
praksis med å omdisponere innsparte driftsmidler til post
73 Prosjekt- og utviklingstiltak. Kultur- og kirkedepartementet
skisserer flere tiltak overfor ABM-utvikling og vil følge
opp svakhetene ved tilskuddsforvaltningen i etatsstyringsmøtet
høsten 2006.
I henhold til instruks om Riksrevisjonens virksomhet skal
statsråden senest en måned etter at generalforsamling
er avholdt, oversende en beretning om forvaltningen av statens interesser
i det enkelte selskap. Statsrådens beretning for flere
av selskapene har vært betydelig forsinket i henhold til
fristen. For å gjennomføre kontrollen og rapportere
til Stortinget er Riksrevisjonens avhengig av informasjon til rett
tid fra departementet.
I statsrådens beretning skal statsråden
bl.a. vurdere departementets rolle som eier i forhold til andre
roller som departementet har. Departementet opplyser at rollen som
eier i forhold til andre roller departementet har overfor NRK AS,
er under vurdering. Departementet mener spørsmålet
har vide konsekvenser og vil derfor komme tilbake til dette i senere
redegjørelser, ev. egne saker.
Riksrevisjonens merknad er knyttet til gjennomgående
dårlig bilagskvalitet, hvor manglene er av en slik art
at det er vanskelig å etterprøve og kontrollere
om utgiftene er reelle. Forvaltningsorganet vurderer flere av de
påpekte feilene som mindre vesentlige og ikke av gjennomgående
karakter. Etter departementets vurdering har virksomheten fulgt
opp forholdet.
Revisjonen har merknader knyttet til området
kapitalforvaltning hvor det er vesentlige svakheter vedrørende
intern styring og kontroll.
Opplysningsvesenets fond har en samlet verdipapirportefølje
på 1,4 mrd. kroner, og fondet investerer i aksjer og obligasjoner
i Norge og i utlandet, eiendom, hedgefond, pengemarkedsplasseringer
samt valuta/terminforretninger. Revisjonen viser at fondet
har etablert detaljerte rutiner for kapitalforvaltningen, som bl.a. stiller
omfattende krav til hva fondet selv skal utføre av oppgaver.
Rutinene er imidlertid i vesentlig grad ikke fulgt i praksis, og
revisjonen viser at fondet har begrenset bemanning og kompetanse
for å ivareta en tilfredsstillende intern styring og kontroll.
Forholdene er tatt opp med departementet, som
viser til at Opplysningsvesenets fond vil vurdere tiltak for å redusere
sårbarheten knyttet til nødvendig faglig kompetanse
og bedre internkontrollen. Departementet legger til grunn at fondet
vil iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av
Riksrevisjonens merknader og vil be om særskilt statusrapport
fra fondet, tentativt omkring årsskiftet 2006/2007.
Staten ved Kultur- og kirkedepartementet eier
77,6 pst. av Filmparken AS. I mars 2004 ble en advokat valgt til
styreleder i Filmparken AS (den gang Norsk Filmstudio AS), hvor
en av oppgavene var å gjennomføre salget av Filmparken
AS i samsvar med Stortingets vedtak.
Fra mars 2004 fram til august 2005 ble advokatfirmaet
hvor styrelederen er partner, engasjert til å gi styret
i Filmparken AS juridiske og økonomiske vurderinger i forbindelse
med den påbegynte salgsprosessen.
I stortingsmeldingen om statens eierskap stilles
det opp ti prinsipper for godt eierskap. Prinsipp nr. 8 lyder: "Styret
skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon overfor selskapets ledelse
på vegne av eierne". Kontroll- og konstitusjonskomiteen
har i tidligere liknende saker uttalt at selskapets styremedlemmer
eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre
konsulentoppdrag eller andre særskilte honorerte oppdrag
for det selskapet de sitter i styret til.
Riksrevisjonen har tidligere rapportert om departementets
styring og oppfølging av Hundreårsmarkeringen
Norge 2005 AS. Kontroll- og konstitusjonskomiteen merket seg at
departementet ville legge fram for Stortinget en fullstendig redegjørelse
for selskapets økonomiforvaltning når sluttregnskap
foreligger, og ba om at dette ble gjort uten unødig opphold.
Selskapets hovedarbeidsoppgave ble avsluttet ultimo november 2005.
Etter dette har selskapets drift vært redusert for kun å ivareta
avviklingsoppgaver, rapportskriving mv. Departementet uttaler at
en formell avvikling av selskapet ikke vil skje før våren
2007. Riksrevisjonen forutsetter at departementet prioriterer arbeidet
med å informere Stortinget om økonomiforvaltningen
i Hundreårsmarkeringen Norge 2005 AS.
Saken følges opp.
Riksrevisjonen har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknad til Forvaltningsorganet
for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond. Riksrevisjonen
har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
i Filmparken AS og NRK AS.
I samråd med Kultur- og kirkedepartementet
er det avklart at departementet hadde ansvaret for 33 underliggende
virksomheter, to særlovsselskaper og forvaltningsansvaret
for tre fond i 2005.
Av tidligere rapporterte forhold er sakene vedrørende Norsk
Tipping AS - avsetning til tiltak mot spilleavhengighet - og Opplysningsvesenets
fond - kravene til avkastning og risikoen ved investeringer - avsluttet. Saken
vedrørende Norsk Tipping AS - særlovsselskapets
engasjementer i datterselskaper og departementets styring - er også avsluttet,
men Riksrevisjonen finner det uheldig at departementets arbeid med
retningslinjer for engasjement i og styring av datterselskaper har
tatt vesentlig lengre tid enn tidligere rapportert til Stortinget.
Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet gis tilstrekkelig prioritet
slik at retningslinjene er på plass i 2006.
Riksrevisjonen ser at departementet ikke har
gitt kommentarer til flere forhold i Riksrevisjonens bemerkninger,
og legger derfor til grunn at departementet ikke har ytterligere
kommentarer utover det som er gitt i den løpende revisjonskommunikasjonen.
Riksrevisjonen viser til at departementets praksis
for behandling av merforbruk ikke er i samsvar med bevilgningsreglementets
bestemmelser, og forutsetter at departementet innretter praksis
i tråd med dette.
Riksrevisjonen har forståelse for at
enkelte inntektsanslag kan være beheftet med usikkerhet,
men legger til grunn at over tid bør departementet ha erfaringsgrunnlag
som bidrar til at budsjettet blir et reelt styringsdokument for
virksomhetene.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
ikke har opplyst hvilke tiltak som er iverksatt overfor Forvaltningsorganet
for Opplysningsvesenets fond for å sikre tilfredsstillende
intern kontroll. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger
opp forholdene.
Riksrevisjonen forutsetter også at
departementet vil følge opp at Opplysningsvesenets fond
iverksetter nødvendige tiltak for å sikre at virksomheten
har en kontroll og styring av kapitalforvaltningen i tråd
med interne rutinebeskrivelser og overordnet regelverk.
Statsrådens beretning for flere av
selskapene har vært betydelig forsinket i forhold til fristen.
For å gjennomføre kontrollen og rapportere til
Stortinget er Riksrevisjonen avhengig av informasjon i rett tid
fra departementet. Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse
om at departementet for ettertiden vil bestrebe seg på at
statsrådens beretninger blir levert til riktig tid.
Riksrevisjonen konstaterer svikt i departementets oppfølging
av NRK AS når selskapet ved flere tilfeller har fattet
avgjørelser som i henhold til vedtektene skal forelegges
generalforsamlingen. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
legger til grunn at styret følger opp vedtak som fattes
på generalforsamling og sørger for å endre
virksomhetens rutiner slik at slike hendelser ikke inntreffer i
fremtiden.
Etter Riksrevisjonens vurdering har eierstyringen
i Filmparken AS ikke vært innenfor prinsippene for god eierstyring.
Rollen som styreleder kan bli svekket ved at styreleder påtar
seg konsulentoppdrag for selskapet. Et konsulentoppdrag vil kunne
være egnet til å svekke den objektiviteten til
selskapet som er nødvendig for at styreleder skal kunne
ivareta den uavhengige kontrollfunksjonen som er forutsatt i statens
prinsipper for godt eierskap. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
er enig i at rolleblandingen var uheldig, og departementet gir uttrykk
for at slike hendelser skal unngås i fremtiden.
Riksrevisjonen vil fortsatt følge opp
avviklingen av Hundreårsmarkeringen AS og har merket seg
at Stortinget vil få en redegjørelse vedrørende
Hundreårsmarkeringen AS når selskapets sluttregnskap
foreligger.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og avsluttende
revisjonsbrev med merknader til Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets
fond og Opplysningsvesenets fond. Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen har merknader til statsrådens
forvaltning av statens interesser i Filmparken AS og NRK AS.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
bemerker at departementets praksis for behandling av merforbruk ikke
er i samsvar med bevilgningsreglementets bestemmelser, og forutsetter
at departementet innretter praksis i tråd med dette.
Komiteen noterer Riksrevisjonens
merknader rundt svakheter i intern kontroll og styring av Forvaltningsorganet
for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond og forutsetter
at departementet følger opp forholdene.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
anser at fire av fem tidligere påpekte saker nå kan
anses som avsluttet. Komiteenviser
videre til Riksrevisjonens merknad til Kultur- og kirkedepartementets
oppfølging av Hundreårsmarkeringen, og forutsetter
at departementet prioriterer arbeidet med å informere Stortinget om økonomiforvaltningen
i selskapet.
Komiteen registrerer at oversendelse
til Riksrevisjonen av flere beretninger for selskapene statsråden ivaretar
statens interesser i, er betydelig forsinket i forhold til fristen
på 1 måned etter generalforsamling. Komiteen forutsetter
at statsråden sørger for at Riksrevisjonen mottar
beretningene i henhold til fastsatte frister. Overholdelse av fristene
er avgjørende for at Riksrevisjonen skal kunne utføre
sitt arbeid og rapportere resultatene til Stortinget, til fastsatt
tid.
Komiteen noterer at Riksrevisjonen
konstaterer svikt i departementets oppfølging som eier
av NRK AS i tilknytning til avgjørelser som skal forelegges
generalforsamlingen. Komiteen merker seg videre at departementet
legger til grunn at styret foretar de nødvendige rutineendringer
for å unngå dette i fremtiden.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
vurdering av at departementets styring av Filmparken AS ikke har
vært innenfor prinsippene for god eierstyring. Komiteen har
merket seg at departementet er enig i denne vurderingen og forutsetter
at slike hendelser unngås i fremtiden.
Komiteen har merket seg at det
advokatfirmaet hvor styrelederen i Filmparken AS er partner, har
vært engasjert i forbindelse av salget av selskapet. Komiteen registrerer
at departementet i ettertid innser at det har vært en uheldig
sammenblanding av roller, først og fremst fordi den ville
ha kunnet svekke tilliten til prosessen og de involverte personers
integritet.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke utfører
konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag
for de selskaper de sitter i styret i. Komiteen forutsetter
at skille mellom styreverv og andre honorerte oppdrag er retningsgivende
for samtlige selskaper hvor staten har interesser.