10.1 Sammendrag

10.1.1 Kultur- og kirkedepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2005

10.1.1.1 Generelt om resultatet av revisjonen

Departementets samlede budsjett for 2005 var på 6,4 mrd. kroner. Kultur- og kirkedepartementets budsjetterte inntekter utgjorde 1,2 mrd. kroner.

Departementet har også ansvaret for midler utenfor statsbudsjettet. Norsk Tipping AS hadde i 2004 et årsresultat på 2,7 mrd. kroner. Av dette fordelte departementet 2,4 mrd. kroner til idretts- og kulturformål i 2005, og i tillegg fordelte Norsk Tipping AS 199 mill. kroner til stiftelsen Helse og rehabilitering. For 2005 var årsresultatet for Norsk Tipping AS 2,7 mrd. kroner.

Kultur- og kirkedepartementet har hatt ansvar for 33 underliggende virksomheter og to særlovsselskaper. Departementet forvaltet i tillegg Den norske kirkes landsfond, Fond for lyd og bilde og Norsk Finsk kulturfond.

Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfatter revisjon av departementet, virksomhetene, to særlovsselskaper og enkelte tilskuddsordninger. Riksrevisjonen har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og to avsluttende revisjonsbrev med merknader til Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond.

Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning og statens interesser i ni selskaper, hvorav tre heleide aksjeselskaper og seks deleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i Filmparken AS og NRK AS.

10.1.1.2 Budsjett - regnskap

Det er merknader knyttet til enkelte mindreinntekter og merutgifter.

Inntektsføring av midler fra Utjevningsfondet

På kap. 3305 Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser post 5 Utjevningsfond var det bevilget 158,8 mill. kroner i forbindelse med avviklingen av Utjevningsfondet. I forklaringene til statsregnskapet har departementet opplyst at det ved en inkurie ikke ble overført midler fra fondet som forutsatt. Dette medførte et avvik i bevilgningsregnskapet og tilsvarende for høy gjeld på kapitalregnskapets konto for kortsiktig kontolån. Departementet uttaler videre at fondet er avviklet, og at hele beholdningen på ca. 194 mill. kroner ble inntektsført i 2006.

Brudd på bevilgningsreglementet

Riksrevisjonen har stilt spørsmål til Kultur- og kirkedepartementet om flere budsjettmessige forhold som gjelder brudd på bevilgningsreglementet.

Statsregnskapet for 2005 viser at det er uhjemlede merutgifter på flere poster under departementets ansvarsområde. Ifølge forklaringene til statsregnskapet vil overskridelsene helt eller delvis bli dekket inn ved at tilsvarende beløp blir holdt udisponert i 2006. Ved overskridelse på en post vurderer departementet i hvert enkelt tilfelle hvordan dette håndteres. Departementet har ofte praktisert at en merutgift ett år bør dekkes inn av virksomheten ved at tilsvarende beløp holdes udisponert året etter. Departementet har erfaring med at dette har en positiv disiplinerende effekt på virksomhetenes økonomistyring.

Det er avvik mellom budsjett og regnskap på enkelte inntektsposter. Inntekter ved Riksteatret var budsjettert med 8,5 mill. kroner og regnskapsført med ca. 19,1 mill. kroner. Departementet uttaler at det legger vekt på at inntektene skal budsjetteres så realistisk som mulig.

10.1.1.3 Styring, måloppnåelse og resultat­rapportering til Stortinget i forhold til det årlige budsjettet

Planer og strategier hos underliggende virksomheter

Det er tatt opp flere forhold som gjelder departementets styring og oppfølging av underliggende virksomheters planer for å gjennomføre pålagte oppgaver og sikre at disse er i samsvar med mål og føringer i St.prp. nr. 1 og tildelingsbrev.

Kultur- og kirkedepartementet uttaler at det i tildelingsbrevet til virksomhetene for 2007 og i de årlige styringsdialogmøtene med virksomhetene vil presisere kravet om å utarbeide planer på kort og lang sikt.

Tilskudd

Riksrevisjonen har revidert utvalgte tilskudd som er forvaltet av departementet, ABM-utvikling og Norsk kulturråd.

Departementets egen tilskuddsforvaltning hadde mangelfull dokumentasjon av kontrolltiltak. Dette ble også bemerket i forbindelse med regnskapet for 2004, jf. punkt 4.5. Kultur- og kirkedepartementet har opplyst at nye rutiner er innført fra 1. juni 2006. Konsekvensen er at nye rutiner først vil bli benyttet gjennom hele budsjettprosessen i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2008 og kun deler av statsbudsjettet for 2007.

Tilskuddsforvaltningen i ABM-utvikling viste blant annet mangelfull dokumentasjon av hvilke vurderinger som er gjort i forbindelse med både prioritering av tildelinger og tilskuddmottakers sluttrapport. Virksomheten har hatt en uhjemlet praksis med å omdisponere innsparte driftsmidler til post 73 Prosjekt- og utvik­lingstiltak. Kultur- og kirkedepartementet skisserer flere tiltak overfor ABM-utvikling og vil følge opp svakhetene ved tilskuddsforvaltningen i etatsstyringsmøtet høsten 2006.

10.1.1.4 Departementets forvaltning av statens interesser i selskaper m.m.

I henhold til instruks om Riksrevisjonens virksomhet skal statsråden senest en måned etter at generalforsamling er avholdt, oversende en beretning om forvaltningen av statens interesser i det enkelte selskap. Statsrådens beretning for flere av selskapene har vært betydelig forsinket i henhold til fristen. For å gjennomføre kontrollen og rapportere til Stortinget er Riksrevisjonens avhengig av informasjon til rett tid fra departementet.

I statsrådens beretning skal statsråden bl.a. vurdere departementets rolle som eier i forhold til andre roller som departementet har. Departementet opplyser at rollen som eier i forhold til andre roller departementet har overfor NRK AS, er under vurdering. Departementet mener spørsmålet har vide konsekvenser og vil derfor komme tilbake til dette i senere redegjørelser, ev. egne saker.

10.1.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader

10.1.2.1 Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond

Riksrevisjonens merknad er knyttet til gjennomgående dårlig bilagskvalitet, hvor manglene er av en slik art at det er vanskelig å etterprøve og kontrollere om utgiftene er reelle. Forvaltningsorganet vurderer flere av de påpekte feilene som mindre vesentlige og ikke av gjennomgående karakter. Etter departementets vurdering har virksomheten fulgt opp forholdet.

10.1.2.2 Opplysningsvesenets fond

Revisjonen har merknader knyttet til området kapitalforvaltning hvor det er vesentlige svakheter vedrørende intern styring og kontroll.

Opplysningsvesenets fond har en samlet verdipapirportefølje på 1,4 mrd. kroner, og fondet investerer i aksjer og obligasjoner i Norge og i utlandet, eiendom, hedgefond, pengemarkedsplasseringer samt valuta/terminforretninger. Revisjonen viser at fondet har etablert detaljerte rutiner for kapitalforvaltningen, som bl.a. stiller omfattende krav til hva fondet selv skal utføre av oppgaver. Rutinene er imidlertid i vesentlig grad ikke fulgt i praksis, og revisjonen viser at fondet har begrenset bemanning og kompetanse for å ivareta en tilfredsstillende intern styring og kontroll.

Forholdene er tatt opp med departementet, som viser til at Opplysningsvesenets fond vil vurdere tiltak for å redusere sårbarheten knyttet til nødvendig faglig kompetanse og bedre internkontrollen. Departementet legger til grunn at fondet vil iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av Riksrevisjonens merknader og vil be om særskilt statusrapport fra fondet, tentativt omkring årsskiftet 2006/2007.

10.1.3 Selskaper m.m. der Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning

10.1.3.1 Styreleders rolle ved salget av ­Filmparken AS

Staten ved Kultur- og kirkedepartementet eier 77,6 pst. av Filmparken AS. I mars 2004 ble en advokat valgt til styreleder i Filmparken AS (den gang Norsk Filmstudio AS), hvor en av oppgavene var å gjennomføre salget av Filmparken AS i samsvar med Stortingets vedtak.

Fra mars 2004 fram til august 2005 ble advokatfirmaet hvor styrelederen er partner, engasjert til å gi styret i Filmparken AS juridiske og økonomiske vurderinger i forbindelse med den påbegynte salgsprosessen.

I stortingsmeldingen om statens eierskap stilles det opp ti prinsipper for godt eierskap. Prinsipp nr. 8 lyder: "Styret skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon overfor selskapets ledelse på vegne av eierne". Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i tidligere liknende saker uttalt at selskapets styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag eller andre særskilte honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret til.

10.1.4 Kultur- og kirkedepartementets oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Hundreårsmarkeringen

Riksrevisjonen har tidligere rapportert om departementets styring og oppfølging av Hundreårsmarkeringen Norge 2005 AS. Kontroll- og konstitusjonskomiteen merket seg at departementet ville legge fram for Stortinget en fullstendig redegjørelse for selskapets økonomiforvaltning når sluttregnskap foreligger, og ba om at dette ble gjort uten unødig opphold. Selskapets hovedarbeidsoppgave ble avsluttet ultimo november 2005. Etter dette har selskapets drift vært redusert for kun å ivareta avviklingsoppgaver, rapportskriving mv. Departementet uttaler at en formell avvikling av selskapet ikke vil skje før våren 2007. Riksrevisjonen forutsetter at departementet prioriterer arbeidet med å informere Stortinget om økonomiforvaltningen i Hundreårsmarkeringen Norge 2005 AS.

Saken følges opp.

10.1.5 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknad til Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond. Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i Filmparken AS og NRK AS.

I samråd med Kultur- og kirkedepartementet er det avklart at departementet hadde ansvaret for 33 underliggende virksomheter, to særlovsselskaper og forvaltningsansvaret for tre fond i 2005.

Av tidligere rapporterte forhold er sakene vedrørende Norsk Tipping AS - avsetning til tiltak mot spilleavhengighet - og Opplysningsvesenets fond - kravene til avkastning og risikoen ved investeringer - avsluttet. Saken vedrørende Norsk Tipping AS - særlovsselskapets engasjementer i datterselskaper og departementets styring - er også avsluttet, men Riksrevisjonen finner det uheldig at departementets arbeid med retningslinjer for engasjement i og styring av datterselskaper har tatt vesentlig lengre tid enn tidligere rapportert til Stortinget. Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet gis tilstrekkelig prioritet slik at retningslinjene er på plass i 2006.

Riksrevisjonen ser at departementet ikke har gitt kommentarer til flere forhold i Riksrevisjonens bemerkninger, og legger derfor til grunn at departementet ikke har ytterligere kommentarer utover det som er gitt i den løpende revisjonskommunikasjonen.

Riksrevisjonen viser til at departementets praksis for behandling av merforbruk ikke er i samsvar med bevilgningsreglementets bestemmelser, og forutsetter at departementet innretter praksis i tråd med dette.

Riksrevisjonen har forståelse for at enkelte inntektsanslag kan være beheftet med usikkerhet, men legger til grunn at over tid bør departementet ha erfaringsgrunnlag som bidrar til at budsjettet blir et reelt styringsdokument for virksomhetene.

Riksrevisjonen konstaterer at departementet ikke har opplyst hvilke tiltak som er iverksatt overfor Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond for å sikre tilfredsstillende intern kontroll. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdene.

Riksrevisjonen forutsetter også at departementet vil følge opp at Opplysningsvesenets fond iverksetter nødvendige tiltak for å sikre at virksomheten har en kontroll og styring av kapitalforvaltningen i tråd med interne rutinebeskrivelser og overordnet regelverk.

Statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene

Statsrådens beretning for flere av selskapene har vært betydelig forsinket i forhold til fristen. For å gjennomføre kontrollen og rapportere til Stortinget er Riksrevisjonen avhengig av informasjon i rett tid fra departementet. Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at departementet for ettertiden vil bestrebe seg på at statsrådens beretninger blir levert til riktig tid.

Riksrevisjonen konstaterer svikt i departementets oppfølging av NRK AS når selskapet ved flere tilfeller har fattet avgjørelser som i henhold til vedtektene skal forelegges generalforsamlingen. Riksrevisjonen har merket seg at departementet legger til grunn at styret følger opp vedtak som fattes på generalforsamling og sørger for å endre virksomhetens rutiner slik at slike hendelser ikke inntreffer i fremtiden.

Etter Riksrevisjonens vurdering har eierstyringen i Filmparken AS ikke vært innenfor prinsippene for god eierstyring. Rollen som styreleder kan bli svekket ved at styreleder påtar seg konsulentoppdrag for selskapet. Et konsulentoppdrag vil kunne være egnet til å svekke den objektiviteten til selskapet som er nødvendig for at styreleder skal kunne ivareta den uavhengige kontrollfunksjonen som er forutsatt i statens prinsipper for godt eierskap. Riksrevisjonen har merket seg at departementet er enig i at rolleblandingen var uheldig, og departementet gir uttrykk for at slike hendelser skal unngås i fremtiden.

Riksrevisjonen vil fortsatt følge opp avviklingen av Hundreårsmarkeringen AS og har merket seg at Stortinget vil få en redegjørelse vedrørende Hundreårsmarkeringen AS når selskapets sluttregnskap foreligger.

10.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt 36 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknader til Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond. Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i Filmparken AS og NRK AS.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen bemerker at departementets praksis for behandling av merforbruk ikke er i samsvar med bevilgningsreglementets bestemmelser, og forutsetter at departementet innretter praksis i tråd med dette.

Komiteen noterer Riksrevisjonens merknader rundt svakheter i intern kontroll og styring av Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond og Opplysningsvesenets fond og forutsetter at departementet følger opp forholdene.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen anser at fire av fem tidligere påpekte saker nå kan anses som avsluttet. Komiteenviser videre til Riksrevisjonens merknad til Kultur- og kirkedepartementets oppfølging av Hundreårsmarkeringen, og forutsetter at departementet prioriterer arbeidet med å informere Stortinget om økonomiforvaltningen i selskapet.

Komiteen registrerer at oversendelse til Riksrevisjonen av flere beretninger for selskapene statsråden ivaretar statens interesser i, er betydelig forsinket i forhold til fristen på 1 måned etter generalforsamling. Komiteen forutsetter at statsråden sørger for at Riksrevisjonen mottar beretningene i henhold til fastsatte frister. Overholdelse av fristene er avgjørende for at Riksrevisjonen skal kunne utføre sitt arbeid og rapportere resultatene til Stortinget, til fastsatt tid.

Komiteen noterer at Riksrevisjonen konstaterer svikt i departementets oppfølging som eier av NRK AS i tilknytning til avgjørelser som skal forelegges generalforsamlingen. Komiteen merker seg videre at departementet legger til grunn at styret foretar de nødvendige rutineendringer for å unngå dette i fremtiden.

Komiteen viser til Riksrevisjonens vurdering av at departementets styring av Filmparken AS ikke har vært innenfor prinsippene for god eierstyring. Komiteen har merket seg at departementet er enig i denne vurderingen og forutsetter at slike hendelser unngås i fremtiden.

Komiteen har merket seg at det advokatfirmaet hvor styrelederen i Filmparken AS er partner, har vært engasjert i forbindelse av salget av selskapet. Komiteen registrerer at departementet i ettertid innser at det har vært en uheldig sammenblanding av roller, først og fremst fordi den ville ha kunnet svekke tilliten til prosessen og de involverte personers integritet.

Komiteen vil understreke viktigheten av at styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke utfører konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag for de selskaper de sitter i styret i. Komiteen forutsetter at skille mellom styreverv og andre honorerte oppdrag er retningsgivende for samtlige selskaper hvor staten har interesser.