Eg viser til brev av 1. februar 2007
frå kontroll- og konstitusjonskomiteen. Innleiingsvis vil
eg kome med desse opplysningane:
Kreftregisterets fond vart oppretta i 1989.
Fondet er registrert som ei sjølvstendig stifting med eit
ideelt formål der midlane skal brukast til tiltak eller
prosjekt som er relaterte til det ideelle formålet Kreftregisteret har.
Fondet/stiftinga har ein historikk som starta i 1951 ved
at Landsforeningen mot kreft mottok ei rekkje testamentariske gåver
og andre gåver til forsking. Desse midlane stod på konto
i Landsforeningen mot Kreft. Foreininga etablerte og dreiv Kreftregisteret
til staten ved Sosialdepartementet overtok ansvaret, og deretter etablerte
ein òg stiftinga. Det blir ført ein sjølvstendig rekneskap
for fondet utanom Kreftregisteret, og stiftinga blir derfor revidert
av eit anna revisjonsfirma enn det som har ansvaret for revisjon
av RHF Sør med dotterselskap. Riksrevisjonen har vore orientert
om stiftinga sidan ho vart revidert av Riksrevisjonen til og med
1997.
Fondet/stiftinga har som formål å støtte
Kreftregisteret, og å etablere ny kunnskap og spreie kunnskap
som bidreg til å redusere kreftsjukdom, mellom anna innsamling
og kvalitetssikring av grunnlagsdata for kreftforsking. Fondet/stiftinga
har såleis eit vedtektsfesta formål som er samanfallande
med Kreftregisteret sitt formål. Fondet er etablert i samarbeid
mellom Kreftforeningen og Kreftregisteret, og departementet har
vore orientert om etableringa av stiftinga.
I 2004 vart det inngått ein avtale
mellom Kreftregisteret og lækjemiddelfirmaet MSD, der Kreftregisteret påtok
seg å vere eit nasjonalt oppfølgingssenter for
studium i samband med utvikling og lansering av vaksine mot livmorhalskreft.
Ifølgje Kreftregisteret var dette første gong
det vart innleidd eit slikt kommersielt samarbeid.
Kreftregisteret opplyser i brev av 31.01.07
til departementet mellom anna:
"Etter at direkte og indirekte kostnader (overhead) var
dekket, forhandlet Kreftregisteret frem ytterligere et beløp
som MSD skulle betale årlig. Det er dette tilleggsbeløpet
som betales til Kreftregisterets fond. Tilleggsbeløpet
fremgår direkte av samarbeidsavtalen med vedlegg. Det var
imidlertid et krav fra MSD om ikke å kalle det gave. Beløpet
ble arbitrært satt til 20 % av "Personell
cost" etter forhandling, men er altså et ekstra påslag,
og derfor ble det kalt "tilsvarende overhead". Begrepsbruken "overhead"
for dette beløpet er derfor misvisende. Vi beklager bruk
av et begrep som ikke beskriver innholdet på en riktig
måte.. .. Prosjektet har ikke belastet Kreftregisterets
offentlige tilskudd."
Etter at Riksrevisjonen tok opp dette i Dokument
nr. 1 (2006-2007), vart midlane som vart overførte frå MSD
til stiftinga, overførte til Kreftregisteret og registrerte
i rekneskapen der.
Revisjonsfirmaet PwC vart valt til ekstern revisor
i Helse Sør i samband med etableringa av helseføretaka 2002.
Som ei følgje av dette er PwC vald revisor for alle dotterføretak
i føretaksgruppa, inkludert Rikshospitalet - Radiumhospitalet
HF og det tidlegare Radiumhospitalet HF. Rekneskapen til Kreftregisteret
inngår som ein del av finansrekneskapen til Rikshospitalet
- Radiumhospitalet HF. Det blir ikkje skrive ut ei eiga revisjonsmelding
for Kreftregisteret.
PwC har vore kjent med at det i tilknyting til
Rikshospitalet - Radiumhospitalet HF er ei rekkje legat, stiftingar
og fond som ikkje har same eigar. Desse er ikkje underlagde revisjon
frå PwC, som berre har ansvaret for dei juridiske einingane
helseføretaka utgjer. Dei andre einingane har eigne revisjonsordningar
som strekkjer seg tilbake til tida før etableringa av helseføretaka.
Saka har vore lagd fram for det nemnde revisjonsfirmaet,
som har uttala dette:
"Transaksjoner mellom Helseforetakene og andre juridiske
enheter revideres etter god revisjonsskikk. Det betyr at det med
utgangspunkt i en risikoanalyse og vesentlighetsvurderinger blir
foretatt gjennomgang og testing av de interne kontrollrutinene som
er avgjørende for at helseforetakets finansregnskap er
avlagt i overensstemmelse med Regnskapsloven, samt stikkprøver
på enkeltransaksjoner. De aktuelle transaksjonene ble ikke
avdekket gjennom stikkprøver eller ved revisjon av prosjektregnskaper.
PwC ble imidlertid oppmerksom på de aktuelle transaksjonene
i forbindelse med den utvidede gjennomgang PwC foretok vinteren
og våren 2006. Transaksjonene ble etter dette fulgt opp
av PwC.
Det føres separat regnskap for Kreftregisterets
fond, og dette inngår således ikke som en del
av Kreftregisterets regnskap eller regnskapssystem.
Ved
regnskapsavleggelsen for 2004 er det ingen poster i mellomværende
mellom Kreftregisteret og Kreftregisterets fond, da innbetalt beløp
allerede var overført bankkontoen til Kreftregisterets
fond.
Når det gjelder 2005-regnskapet fremgår
det av fondets regnskaper at det ikke er inntektsført noen
andel av MSD-kontrakten."
Eg har fått opplyst frå Helse
Sør RHF at dei har basert vurderingar sine på dei
funna som har kome fram ved revisors gjennomgang, og det blir her
vist til at det frå Helse Sør RHFs side vart teke
initiativ til at revisor skulle ta ein utvida gjennomgang av rekneskapane
til Kreftregisteret når det kom påstandar om at
det var gjort overføringar til fondet.
I dei årlege budsjettproposisjonane
(St.prp. nr. 1) rapporterer departementet om bruk av tilskot til
Kreftregisteret over kap. 737, post 70 i tråd med økonomireglementet
og løyvingsreglementet til Stortinget. Rapporteringa omfattar
rekneskap, saldert budsjett, og ein kortfatta resultatrapport over
verksemda i forhold til formålet med Kreftregisteret.
Departementet baserer dei årlege budsjettproposisjonane
på budsjettinnspel frå Helse Sør RHF.
Eg meiner etter det som er opplyst, at det er gitt korrekt informasjon
til Stortinget, og at dei statlege løyvingane er i samsvar
med dei opplysningane som er lagde til grunn i budsjettforslaga.
Eg viser til Dokument 1 der det kjem fram at
departementet har følgt opp dette i forhold til Helse Sør.
Kreftregisteret informerer i brev av 31.01.07
om at dei vil setje i verk ytterlegare tiltak for å forbetre
og sikre styring, kontroll og habilitet i stiftinga, og mellom anna
vurdere behov for endringar av vedtektene for stiftinga inkludert
ei endring av styret og ein gjennomgang av praksis for tilleggsbetalingar
i samband med bidrags- og oppdragsforsking i Kreftregisteret. Vidare vil
opplysningar av organisatorisk art og rekneskap til stiftinga bli
lagde ved rekneskapen til Kreftregisteret ved innrapportering, og
vil derfor følgje praksis som er i samsvar med økonomiregelverket
for staten.
Kreftregisteret framhevar i brev at midlane
i stiftinga er nytta i tråd med formålet til Kreftregisteret:
"Når det gjelder Fondet og organiseringen
av dette, har vi gått gjennom de faktiske forhold slik
det fremgår av 21.12.06-dokumentet. Konklusjonen er at
pengeoverføringer både fra Merck og
andre givere til Fondet er skjedd i tråd med intensjonene."
I tråd med det som er sagt ovanfor,
meiner eg at midlane er brukte i samsvar med formålet,
og at departementet, etter dei opplysningane eg har fått,
såleis ikkje har gitt feilaktig informasjon om Kreftregisteret
i dei årlege budsjettproposisjonane.
Eg vil forsikre meg om at det blir gjennomført
ein revisjon i den aktuelle saka for å få ei stadfesting
om at tiltaka er gjennomførte.
I etterkant av VG-oppslaget har eg sett i gang
eit arbeid i departementet med tanke på å vurdere
korleis regelverket kan forbetrast. Arbeidet er i startfasen, men eventuelle
lovendringsforslag må sendast på ekstern høyring.
Eg vil mellom anna vurdere regelverket som gjeld for
dei regionale helseføretaka og helseføretaka.
Det kan vere formålstenleg å lovfeste enkelte
overordna prinsipp for samhandling mellom institusjonar og industri,
eventuelt også å lovfeste ei plikt for føretaka til å passe
på at dei tilsette driv si verksemd i samsvar med det som
følgjer av lov- og forskriftsverk, og eventuelle interne
retningslinjer om gåver, attåtyrke o.l.
Eg vil òg vurdere om det er andre rettslege
og ikkje-rettslege tiltak som kan vere med på å sikre
at helsepersonell driv si verksemd i samsvar med det som følgjer av
formelt regelverk og eventuelle interne retningslinjer om gåver,
attåtyrke o.l. Eg vil understreke at dei lovene og reglane
som gjeld, rutinemessig må gjerast kjende for alle tilsette.
Vidare vil eg be alle helseføretak
om ei oversikt over alle legat, fond og stiftingar som har ei tilknyting
til helseføretaka, sjølv om dei ikkje inngår
i den juridiske rekneskapstilknytinga. Denne oversikta skal leggjast ved årsrekneskapen
i noteform og vere ein del av opplysningsplikta frå helseføretaka.
Vidare vil eg be helseføretaka sjå til
at det er etablert innsyn og kontrolltiltak som sikrar at inn- og
utbetalingar til fond, legat o.a. blir rekneskapsførte
i tråd med gjeldande lov, regelverk og retningslinjer.
Avslutningsvis viser eg til at eg i samband
med ny helseforskingslov vil føreslå å lovfeste
krav til openheit om finansiering av kvart enkelt forskingsprosjekt.
Dette kan, slik eg ser det, bidra til å styrkje befolkninga
sin tillit til at forsking er fri og uavhengig.