Fiskeri- og kystdepartementets utgiftsbudsjett
for 2005 var på ca. 3 mrd. kroner.
Fiskeri- og kystdepartementets budsjetterte
inntekter for 2005 var 1,3 mrd. kroner.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvar for
fire virksomheter, med tolv underliggende regions- og distriktskontorer.
Det er sendt avsluttende revisjonsbrev med merknader
til Fiskeridirektoratet, og det er avgitt tre avsluttende revisjonsbrev
uten merknader.
Fiskeridirektoratet har fått avsluttende
revisjonsbrev med merknader. Grunnlaget for merknaden er at direktoratet
i perioden 2001-2005 har anskaffet nytt ventilasjonsanlegg for til
sammen ca. 55,6 mill. kroner, hvorav ca. 9,3 mill. kroner ble utbetalt
i 2005. I totalbeløpet ligger både investeringer,
vedlikeholdskostnader, ombygginger og nytt dioksinlaboratorium.
Det har vært gjennomført anbudskonkurranse bare
for en meget begrenset del av anskaffelsen, ca. 1-2 mill. kroner.
For hoveddelen av anskaffelsen har et innleid konsulentfirma forestått
utvelgelsen av underleverandører. Disse er valgt uten at
det er dokumentert anbudskonkurranse.
Fiskeri- og kystdepartementet uttaler at for
hoveddelen av anskaffelsene kan Fiskeridirektoratet ikke dokumentere
at gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser er fulgt. Dette
finner departementet uheldig. Departementet sier videre at det vil
følge opp saken ved å foreta en gjennomgang av
rutinene i Fiskeridirektoratet og innskjerpe at regelverket følges.
Dette vil også bli fulgt opp i den ordinære styringsdialogen
med Fiskeridirektoratet.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har avgitt tre revisjonsbrev
uten merknader og revisjonsbrev med merknader til Fiskeridirektoratet.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning
av statens interesser i selskapene.
Det er for regnskapsåret 2005 og tidligere
påpekt at departementet ikke har utarbeidet retningslinjer
for hvordan styrings- og kontrollmyndigheten i selskaper skal utøves.
Departementet har uttalt at utforming av retningslinjer er forventet
ferdigstilt i august 2006. Riksrevisjonen har ikke mottatt retningslinjer
per 25. oktober 2006, og departementet har ikke besvart Riksrevisjonens
påpekning av at det ikke er utarbeidet slike retningslinjer.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at det utarbeides
retningslinjer for styrings- og kontrollmyndigheten i selskapet.
Riksrevisjonen er meget kritisk til at det er
foretatt omfattende anskaffelser i Fiskeridirektoratet uten at det har
vært gjennomført anbudskonkurranse. Riksrevisjonen
understreker at konsekvensene av regelbruddene kan være
at anskaffelsene har blitt dyrere enn nødvendig, og valgt
anskaffelsesprosedyre medfører liten grad av transparens,
noe som anses som viktig for å forebygge korrupsjon og
misligheter.
Riksrevisjonen har merket seg at Fiskeri- og
kystdepartementet finner det uheldig at det ikke kan dokumenteres
at gjeldende regelverk er fulgt. Riksrevisjonen har også merket
seg at departementet vil følge opp saken i den ordinære
styringsdialogen og innskjerpe at regelverket følges.
Riksrevisjonen har reist spørsmål
om ikke Fiskeri- og kystdepartementet burde grepet inn underveis
da de ble klar over det totale omfanget av anskaffelsene. Dette
er ikke kommentert i brevet fra departementet.
Riksrevisjonen vil understreke departementets ansvar
for at det blir etablert tilfredsstillende rutiner i underliggende
virksomheter, og at disse blir etterlevet.
Komiteen har merket seg at det
i tre av departementets fire underliggende virksomheter er blitt avgitt
revisjonsbrev uten merknader. Derimot er revisjonsbrevet som gjelder
Fiskeridirektoratet avgitt med merknader, som konkret gjelder anskaffelser
i forbindelse med installasjon av nytt ventilasjonsanlegg i direktoratet.
Riksrevisjonen karakteriserer dette som "et massivt brudd på gjeldende
regler for offentlige anskaffelser". Man valgte en anskaffelsesprosedyre
som ikke oppfylte elementære krav til transparens, det
vil si at man da ikke med sikkerhet kunne si at det ikke forelå muligheter
for korrupsjon og misligheter.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er meget kritisk til at omfattende anskaffelser er foretatt uten
at det har vært gjennomført anbudskonkurranse
og at konsekvensen kan være at anskaffelsene har blitt
dyrere enn nødvendig. Riksrevisjonen påpeker også at
den valgte anskaffelsesprosedyren medfører liten grad av
transparens, noe som anses som viktig for å forebygge korrupsjon
og misligheter. Komiteen viser i tillegg til at Riksrevisjonen
har merket seg at departementet vil følge opp saken i den
ordinære styringsdialogen og innskjerpe at regelverket
følges.
Komiteen ber departementet om å følge
opp slik at regelverk og riktige prosedyrer blir fulgt ved fremtidige
anskaffelser.