4.1 Sammendrag

4.1.1 Fiskeri- og kystdepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2005

4.1.1.1 Generelt om resultatet av revisjonen

Fiskeri- og kystdepartementets utgiftsbudsjett for 2005 var på ca. 3 mrd. kroner.

Fiskeri- og kystdepartementets budsjetterte inntekter for 2005 var 1,3 mrd. kroner.

Fiskeri- og kystdepartementet har ansvar for fire virksomheter, med tolv underliggende regions- og distriktskontorer.

Det er sendt avsluttende revisjonsbrev med merknader til Fiskeridirektoratet, og det er avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknader.

4.1.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader

Fiskeridirektoratet har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader. Grunnlaget for merknaden er at direktoratet i perioden 2001-2005 har anskaffet nytt ventilasjonsanlegg for til sammen ca. 55,6 mill. kroner, hvorav ca. 9,3 mill. kroner ble utbetalt i 2005. I totalbeløpet ligger både investeringer, vedlikeholdskostnader, ombygginger og nytt dioksinlaboratorium. Det har vært gjennomført anbudskonkurranse bare for en meget begrenset del av anskaffelsen, ca. 1-2 mill. kroner. For hoveddelen av anskaffelsen har et innleid konsulentfirma forestått utvelgelsen av underleverandører. Disse er valgt uten at det er dokumentert anbudskonkurranse.

Fiskeri- og kystdepartementet uttaler at for hoveddelen av anskaffelsene kan Fiskeridirektoratet ikke dokumentere at gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser er fulgt. Dette finner departementet uheldig. Departementet sier videre at det vil følge opp saken ved å foreta en gjennomgang av rutinene i Fiskeridirektoratet og innskjerpe at regelverket følges. Dette vil også bli fulgt opp i den ordinære styringsdialogen med Fiskeridirektoratet.

4.1.3 Selskaper m.m. der Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning

Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.

4.1.4 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt tre revisjonsbrev uten merknader og revisjonsbrev med merknader til Fiskeridirektoratet. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser i selskapene.

Det er for regnskapsåret 2005 og tidligere påpekt at departementet ikke har utarbeidet retningslinjer for hvordan styrings- og kontrollmyndigheten i selskaper skal utøves. Departementet har uttalt at utforming av retningslinjer er forventet ferdigstilt i august 2006. Riksrevisjonen har ikke mottatt retningslinjer per 25. oktober 2006, og departementet har ikke besvart Riksrevisjonens påpekning av at det ikke er utarbeidet slike retningslinjer. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at det utarbeides retningslinjer for styrings- og kontrollmyndigheten i selskapet.

Riksrevisjonen er meget kritisk til at det er foretatt omfattende anskaffelser i Fiskeridirektoratet uten at det har vært gjennomført anbudskonkurranse. Riksrevisjonen understreker at konsekvensene av regelbruddene kan være at anskaffelsene har blitt dyrere enn nødvendig, og valgt anskaffelsesprosedyre medfører liten grad av transparens, noe som anses som viktig for å forebygge korrupsjon og misligheter.

Riksrevisjonen har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet finner det uheldig at det ikke kan dokumenteres at gjeldende regelverk er fulgt. Riksrevisjonen har også merket seg at departementet vil følge opp saken i den ordinære styringsdialogen og innskjerpe at regelverket følges.

Riksrevisjonen har reist spørsmål om ikke Fiskeri- og kystdepartementet burde grepet inn underveis da de ble klar over det totale omfanget av anskaffelsene. Dette er ikke kommentert i brevet fra departementet.

Riksrevisjonen vil understreke departementets ansvar for at det blir etablert tilfredsstillende rutiner i underliggende virksomheter, og at disse blir etterlevet.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at det i tre av departementets fire underliggende virksomheter er blitt avgitt revisjonsbrev uten merknader. Derimot er revisjonsbrevet som gjelder Fiskeridirektoratet avgitt med merknader, som konkret gjelder anskaffelser i forbindelse med installasjon av nytt ventilasjonsanlegg i direktoratet. Riksrevisjonen karakteriserer dette som "et massivt brudd på gjeldende regler for offentlige anskaffelser". Man valgte en anskaffelsesprosedyre som ikke oppfylte elementære krav til transparens, det vil si at man da ikke med sikkerhet kunne si at det ikke forelå muligheter for korrupsjon og misligheter.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen er meget kritisk til at omfattende anskaffelser er foretatt uten at det har vært gjennomført anbudskonkurranse og at konsekvensen kan være at anskaffelsene har blitt dyrere enn nødvendig. Riksrevisjonen påpeker også at den valgte anskaffelsesprosedyren medfører liten grad av transparens, noe som anses som viktig for å forebygge korrupsjon og misligheter. Komiteen viser i tillegg til at Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil følge opp saken i den ordinære styringsdialogen og innskjerpe at regelverket følges.

Komiteen ber departementet om å følge opp slik at regelverk og riktige prosedyrer blir fulgt ved fremtidige anskaffelser.