Forsvarsdepartementets utgiftsbudsjett for 2005
var på 29,8 mrd. kroner.
Inntektene ble samlet budsjettert med 870 mill.
kroner.
Departementet har ansvar for fire underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Forsvarets militære organisasjon (FMO) fikk avsluttende
revisjonsbrev med merknader.
Revisjonen av FMO viser at det på flere
områder har skjedd en positiv utvikling i regnskapsavlegget
i forhold til regnskapet for 2004. Det gjenstår fortsatt
en del svakheter og mangler ved FMOs regnskap.
Riksrevisjonen har sammenliknet Forsvarsdepartementets
mål og prioriteringer for budsjettåret 2004 i St.prp.
nr. 1 (2003-2004) og rapporteringen for 2004 avgitt av departementet
i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Kontrollen viser at hovedmål og prioriteringer
har en disposisjon og struktur som er oversiktlig, men at måleparametrene
er beskrivende og lite målbare på en del av områdene.
Rapporteringen har ikke den samme disposisjonen og synes i liten
grad å vise til de målsettingene departementet
hadde fastlagt.
Departementet vil i budsjettproposisjonen for
2007 tilstrebe et bedre samsvar mellom mål beskrevet i St.prp.
nr. 1 (2004-2005) og rapport for virksomheten 2005.
Kontrollen av Forsvarsdepartementets styringsdialog
med FMO i 2005 viser at denne har vært mye tettere enn
tidligere år. FMO har i 2005 rapportert månedlig
status for måloppnåelse, regnskap og regnskapsprognose,
status på økonomistyringen, forsvarlig forvaltning,
samt gjennomføring av leveranseavtalene mellom Forsvarets
logistikkorganisasjon (FLO) og forsvarsgrenene. FMO oppnådde
budsjettbalanse blant annet ved å redusere planlagte aktiviteter rettet
mot oppbygging av Forsvarets operative evne. Dette gjelder blant
annet reduksjon i øvingsvirksomheten, redusert inntak av
soldater og utsatt vedlikehold av materiell.
Revisjonen viser at flere anskaffelsesprosjekter
i Forsvarets prosjektportefølje er av driftsmessig karakter. Dette
bryter med forutsetningene for å skille mellom kapitlene
1740 Forsvarets logistikkorganisasjon og 1760 Nyanskaffelser av
materiell og nybygg og nye anlegg. Videre er det avdekket at et
betydelig antall ferdigstilte prosjekter ikke er terminert, og dermed
heller ikke tatt ut av prosjektporteføljen.
Revisjonen av Prosjekt 5103 Observasjonsutrustning viser
at systemet ikke fungerte tilfredsstillende, og at manuelle systemer
måtte benyttes. Som følge av avtalen Stortinget
ratifiserte i 1999 mellom Norge og Schengen-landene, ble
prosjektet opprettet for å ivareta Forsvarets utvidede
oppgaver knyttet til oppsynet av sjøgrensene og grensen
mot Russland. Det ble i St.prp. nr. 1 (2000-2001) avsatt 50 mill.
kroner til materiellinvesteringer for dekning av Schengen-relaterte
merbehov. Til nå er det utbetalt ca. 51,5 mill. kroner.
Revisjonen har også avdekket at det ikke eksisterte vedlikeholdsordninger,
og at det fantes begrensede opplæringsordninger for bruk
av systemet.
Departementet har opplyst at det ikke er foretatt
ny vurdering for de prosjektene som tidligere var godkjent. Departementet
vil fortsatt fokusere på terminering av prosjekter. Når
det gjelder Prosjekt 5103 Observasjonsutrustning, er vedlikeholdsavtale
med leverandør planlagt etablert innen 1. juli
2006. Opplæring vil være en del av denne avtalen.
Forsvarets militære organisasjon (FMO)
har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader, som blant annet
er knyttet til følgende:
– Avvik
mellom mål og resultat ved styrkeproduksjon, operativ virksomhet
og logistikk.
– Mangler ved horisontal samhandel
(internfakturering).
– Mangler ved materiellforvaltningen.
– Mangler ved anskaffelser. Det
er brudd på regelverket for offentlige anskaffelser, og
det er mangelfull bruk av rammeavtaler.
– Bruken av det kontraktsadministrative
systemet Contiki er også mangelfull. Forsvaret kan ikke legge
fram statistikker over benyttede innkjøpsmetoder.
– Mangler ved regnskapsavleggelsen,
herunder brudd på bevilgningsreglementets regler om kontant
og ettårsprinsippet. Videre er renteinntekter på ca.
4 mill. kroner feilaktig godskrevet Forsvaret.
– Mangler ved lønnsutbetalinger,
herunder feilaktig utbetaling av lønn som ved utgangen
av 2005 beløp seg til i overkant av 24 mill. kroner. Dette
er hovedsakelig forårsaket av rutinesvikt ved lokale avdelinger.
Forsvarsdepartementet bekrefter at det for 2005
har vært avvik innenfor områdene øving
og trening, strukturelementer i henhold til NATO-krav og ferdigstillelse av
krigsoppsettingsplaner. Arbeidet med enkelte krigsoppsettingsplaner
er blitt noe forsinket. Departementet presiserer at det ikke kan
påvises at avvikene mellom mål og FMOs oppnådde
resultater har påvirket forsvarsevnen i 2005. Målbildet
for 2008 ligger fast.
Departementet bekrefter at det er et kapasitetsgap
i FLO, og at tilpasning av FLOs kapasitet i forhold til operative
krav er en løpende utfordring.
Forsvarets lønnsadministrasjon har
iverksatt en rekke forbedringstiltak. Det vil også i 2006
bli avholdt kurs for å sikre ytterligere opplæring
og bevisstgjøring. Departementet erkjenner at det er nødvendig
med ytterligere kompetanseheving og målrettede tiltak.
Riksrevisjonens gjennomgang av Forsvarsdepartementets
regnskap for 2004 viste blant annet at det i enkelte tilfeller kan
være vanskelig å skille hvilke tiltak som hører
inn under de enkelte hovedaktivitetene for Forsvarets militære
organisasjon (FMO): operativ virksomhet, styrkeproduksjon og logistikk.
Særlig skillet mellom operativ virksomhet og logistikk
kan skape uklarheter. Departementet svarte at disse forholdene vil bli
presisert i 2005. Per 31. desember var denne presiseringen
ennå ikke utført.
Riksrevisjonen konstaterer at flere av tiltakene
som FD og FMO har iverksatt, har hatt en positiv effekt i 2005.
Fakturaflyten er merkbart forbedret, og dette
har ført til betydelig færre inkassosaker og forsinkelsesrentebelastninger.
Antall håndkasser er redusert, og total kontantbeholdning
er gått ned. Antall aktive interimskontoer (midlertidige
kontoer) og saldoer på disse er redusert.
Bruken av prognosefunksjonaliteten i SAP (regnskapssystemet)
er utvidet, og dette har gitt bedre budsjettstyring. Alle regnskapssystemer
utenfor SAP ble, med unntak av ett, lagt ned ved utgangen av 2005,
og overføringen til SAP gikk uten store problemer. Det har
skjedd en kompetanseheving på medarbeiderne, og antall
anvisnings- og attestasjonsfullmakter er redusert. Videre er det
opprettet månedlige avstemminger i lønnsregnskapet,
og lønnsrelaterte uoppgjorte poster er redusert. Retningslinjer
og rutiner for anskaffelser er oppdatert, og dokumentasjonen av
anskaffelsesprosessen er bedre. I tillegg er utgifter til konsulenter
gått ned.
For horisontal samhandel (HS) er feilføringer
i regnskapet og mangelfull sporbarhet på transaksjoner
løst. Leveranseavtaler er inngått på et
tidligere tidspunkt i 2005 enn for tidligere år. Det er
utført en evaluering av HS i FMO, og foreslått
en rekke tiltak som skal gjennomføres på kort
og lang sikt.
Revisjonen vil følge opp arbeidet med
videreutvikling av horisontal samhandel og implementering av de foreslåtte
tiltakene.
Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Forsvarets
militære organisasjon (FMO).
Riksrevisjonen kunne ikke godkjenne regnskapet
for FMO for 2003, og kunne ikke bekrefte at regnskapet for 2004
ikke inneholdt vesentlige feil eller mangler. Flere av de tiltakene
som er satt i verk etter dette, har hatt en positiv effekt. Dette
gjelder bl.a. tiltak for å styrke internkontrollen i regnskapssystemet, øke
kompetansen for medarbeiderne og gjøre forbedringer i horisontal
samhandel. Riksrevisjonen har likevel fortsatt vesentlige merknader
til regnskapet for FMO.
Riksrevisjonen har pekt på et klart
forbedringspotensial i departementets rapportering etter å ha
sammenlignet mål og prioriteringer med rapporteringen for 2004.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
tettere etatsoppfølging av FMO i 2005. Riksrevisjonen ser positivt
på at departementet arbeider med å utvikle instrumenter
og planverk for bedre å kunne måle resultatet
av Forsvarets virksomhet.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
ikke kan avkrefte at flere anskaffelsesprosjekter, som departementet
har ansvaret for, er av driftsmessig karakter og dermed bryter med
forutsetningene for bruk av bevilgninger til prosjektanskaffelser.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet i 2006 har utgitt
retningslinjer for hvordan utgifter skal posteres, og dermed vil
søke å unngå feilposteringer. Riksrevisjonen
forutsetter at styringsgrunnlag og regnskapsdata vil bli bedre i
framtiden.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
uttalelse om at det operative aktivitetsnivået i FMO ved utgangen
av 2004 og inngangen til 2005 ikke ble videreført i 2005.
Ifølge departementet vil dette ikke få betydning
for målbildet for 2008 som ligger fast.
Riksrevisjonen konstaterer at forsvarssjefen
i april 2006 ga ut et direktiv for virksomhets- og økonomistyring
i FMO. I tillegg er Forsvarsstaben i ferd med å igangsette Økonomiprosjektet
som en del av LOS-programmet i Forsvaret.
Prosjektet skal implementere en komplett økonomi, styrings-
og forsyningsløsning. Riksrevisjonen ser positivt på tiltakene,
og forutsetter at dette bl.a. vil bedre rapporteringen og heve kvaliteten
på regnskapsdata.
Riksrevisjonen konstaterer at det fortsatt er
et kapasitetsgap i FLO, og vil peke på at FMO bør
kunne spare betydelige kostnader ved et redusert kapasitetsgap. Riksrevisjonen
finner det kritikkverdig at omfanget av endringer i lagerbeholdninger
eller utsettelser i vedlikehold ikke kan dokumenteres.
Riksrevisjonen har gjentatte ganger pekt på brudd
på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen vil presisere viktigheten
av at regelverket følges slik at Forsvaret ivaretar intensjonen
bl.a. om konkurranse. Ved å følge regelverket
kan betydelige midler spares inn og risikoen for misligheter reduseres.
For å sikre korrekt lønnsutbetaling
registrerer Riksrevisjonen at det fortsatt er nødvendig
med kompetanseheving og målrettede tiltak for lønns-
og personalmedarbeidere.
Komiteen konstaterer at det har
skjedd en positiv utvikling i økonomistyringen av Forsvaret
i 2005. Mens Riksrevisjonen i 2003 ikke kunne godkjenne regnskapet
for Forsvarets Militære Organisasjon (FMO) og heller ikke
i 2004 kunne bekrefte at regnskapet ikke inneholdt vesentlige feil
eller mangler, viser regnskapet for 2005 en betydelig bedring. Tre
av fire underliggende virksomheter har fått avsluttende
revisjonsbrev uten merknader. For FMO gjenstår det imidlertid
fortsatt forhold å ta tak i.
Komiteen registrerer at det fortsatt
skjer brudd på anskaffelsesregelverket. Dette er forhold
Riksrevisjonen, så vel som komiteen, har tatt fatt i ved
en rekke anledninger. Komiteen har merket seg at
departementet arbeider for å redusere feilene, og forutsetter
at arbeidet gis nødvendig prioritet. Komiteen vil understreke
viktigheten av ryddige anskaffelsesprosesser for å hindre
korrupsjon eller mistanke om ureglementerte disposisjoner.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
vurdering av at styringsdialogen mellom departementet og FMO er
bedret.
Komiteen konstaterer at det fortsatt
er avvik mellom mål og resultat ved styrkeproduksjon, operativ virksomhet
og logistikk. Likeledes har man fortsatt store utfordringer i forhold
til horisontal samhandel. Komiteen har merket seg
at Forsvarsdepartementet har gjennomført en evaluering
av praktiseringen av horisontal samhandel i forsvarsgrenene og at
det er igangsatt en rekke tiltak med forventet effekt i 2006 og 2007. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen følger utviklingen på dette
området og holder Stortinget orientert gjennom den årlige
gjennomgang av statsregnskapet i Dokument nr. 1.
Komiteen finner det skuffende
at man heller ikke i 2005 har klart å forhindre feilutbetalinger
av lønn. Mangler ved, og feilaktige lønnsutbetalinger
på over 24 mill. kroner, er ikke akseptabelt. Komiteen har imidlertid
merket seg at departementet ser alvorlig på forholdet og
forutsetter at det iverksettes nødvendige tiltak for å motvirke
denne type feil.
Komiteen har registrert at Riksrevisjonen
finner fakturaflyten merkbart forbedret, og dette har ført
til betydelig færre inkassosaker og forsinkelsesrentebelastninger.
Videre er antall håndkasser redusert, og total kontantbeholdning
er gått ned. Antall aktive interimskontoer (midlertidige
kontoer) og saldoer på disse er redusert.
Bruken av prognosefunksjonaliteten i SAP (regnskapssystemet)
er utvidet, og dette har gitt bedre budsjettstyring. Alle regnskapssystemer
utenfor SAP ble, med unntak av ett, lagt ned ved utgangen av 2005,
og overføringen til SAP gikk uten store problemer. Utgifter
til konsulenter er gått ned. Dette viser at flere av de tiltak
som ble iverksatt, har hatt positiv virkning for regnskapsåret
2005.
Mangler ved materiellforvaltningen har vært
et tilbakevendende tema. Komiteen konstaterer at
det er skjedd forbedringer, men at det fortsatt gjenstår
en god del før forholdet er i orden.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
også har kommentert en rekke andre forhold, men finner
ikke behov for å gå nærmere inn på disse. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens vurderinger.