Stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen,
Ketil Solvik-Olsen, Per Sandberg, Øyvind Vaksdal og Solveig
Horne fremsatte 17. januar 2007 følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen i forbindelse med "Nordsjødykker-saken"
om å avstå fra påberoping av foreldelse.
2. Stortinget ber Regjeringen legge frem
forslag til lov om endring i lov 18. mai 1979 nr. 18 om
foreldelse av fordringer (foreldelsesloven) § 9,
med sikte på å klargjøre at foreldelse
ikke skal kunne påberopes av statlige myndigheter i saker
der staten selv kan mistenkes for å ha forsøkt å skjule
sine handlinger."
Forslagsstillerne viser til at det den senere
tid har vært fokusert på store, komplekse og alvorlige
saker, i det politiske rom og i domstolene, der staten er motpart til
en person eller grupper av personer. Sakene ligger til dels langt
tilbake i tid, men felles for dem alle er at de avdekker mangler
ved nasjonens grunnleggende rettssikkerhetsgarantier. Dersom man
konsekvent bruker foreldelsesprinsippet, kan man komme til å ende
opp med at realiteten i sakene ikke fremkommer korrekt, bl.a. fordi
opplysninger kan holdes tilbake ved at staten påberoper
seg foreldelse.
Forslagsstillerne viser videre til Nordsjødykker-saken
som ifølge forslagsstillerne engasjerer en hel nasjon.
Til tross for at det ikke er tvil om at staten hadde kunnskap om
faren og skadefrekvensen ved dypdykking, nekter Regjeringen å vedkjenne
seg det juridiske ansvaret. Derfor har representanter for nordsjødykkerne
vært nødt til å anlegge sak mot den norske stat,
og det registreres at Regjeringen ved Regjeringsadvokaten "truet"
med å påberope seg foreldelse i denne saken.
Forslagsstillerne peker på at det er
staten som har søkt å unndra avgjørende
informasjon offentlighet, og hindret dykkerne i retten til innsyn
i dokumentasjon som omhandler deres egen sak. Noen av de aller viktigste
forhold, herunder hvor mange dykkere som virkelig har omkommet på norsk
sokkel, er unndratt offentlighet i 80 år. Om staten skulle
kunne påberope seg foreldelse i en slik sak som dette,
vil det oppleves som grovt støtende mot folks alminnelige
rettsfølelse.
Staten kan ikke i så alvorlige saker
som det her er snakk om, unndra seg sitt ansvar ved å påberope
seg foreldelse. En slik holdning fra Regjeringens side er heller
ikke i samsvar med intensjonene bak foreldelsesloven. Loven er ment å beskytte
mot at pengekrav eksisterer i urimelig lang tid og har således
intet beskyttelsesvern for handlinger der staten selv opptrer svikaktig
overfor skadelidte.