Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli,
fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til St.meld.
nr. 6 (2006-2007) - Om seniorpolitikk - ein ressurs i norsk arbeidsliv.
Komiteen viser til at behovet
for arbeidskraft i samfunnet i dag er stort. Med dette perspektivet
har det aldri vært bedre mulighet for inkludering av eldre arbeidstakere
i arbeidslivet. Samfunnet er avhengig av at tilgangen på arbeidskraft økes.
Samfunnet er også avhengig av at arbeidskraften ikke er
ensidig sammensatt aldersmessig, fordi eldre arbeidstakere representerer
stabilitet, kompetanse og erfaring. En aktiv og god seniorpolitikk
må således være innrettet for å bygge opp
under verdiskapingen i samfunnet.
Komiteen viser til at seniortiltak
i arbeidslivet har det grunnleggende formål at gjennomsnittlig
avgangsalder skal stige. For å nå dette formålet
er det nødvendig med strukturelle endringer på makronivå samt
målrettede tiltak i den enkelte virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen, i tråd med Soria Moria-erklæringen,
vil arbeide for en seniorpolitikk som fører til at eldre
blir oppfattet som en positiv ressurs for arbeidslivet. Spesielt
legges det vekt på at pensjonssystemet oppmuntrer til høy arbeidsdeltakelse,
enten på fulltid eller på deltid. Gjennom den
foreliggende stortingsmeldingen om seniorpolitikk har Regjeringen
gitt en beskrivelse av situasjonen og hvilke utfordringer vi står
overfor. De konkrete virkemidlene for å oppnå ønskede
resultater er fremmet i St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening
og uttak av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168
(2006-2007). Når det gjelder tiltak for å fremme
et inkluderende arbeidsliv, også for seniorene, viser Regjeringen
til St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering,
jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener den
foreliggende stortingsmeldingen er god hva gjelder å beskrive
virkeligheten og skissere hvilke utfordringer vi står overfor
på seniorpolitikkens område. Når det
gjelder forslag til konkrete tiltak og forpliktende signaler om
hvilke politikkendringer Regjeringen kan tenke seg å gå inn
for, er imidlertid stortingsmeldingen meget tynn.
Komiteen vil vise
til at det også i seniorpolitikken er en rekke dilemmaer.
På den ene side kan myndighetene ønske å etablere
"ordninger" som isolert skal bidra til at eldre arbeidstakere står
lenger i jobb. På den annen side kan summen av slike tiltak
i møte med virkeligheten bidra til at eldre arbeidstakere
får problemer på arbeidsmarkedet fordi den eldre
arbeidskraften blir for dyr. Komiteen er derfor av
den oppfatning at velferds- og pensjonspolitikken må legges
opp slik at den stimulerer den enkelte aktivt til å stå lenger
i jobb. Samtidig bør de ulike insentivsystemer av økonomisk art
legges opp slik at det lønner seg for den enkelte arbeidsgiver å ta
godt vare på sine eldre arbeidstakere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.meld.
nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden,
hvor Regjeringen varsler at den vil invitere partene i arbeidslivet
til en bred prosess om utforming av en tilpasset ordning for avtalefestet
pensjon - AFP. I dette arbeidet vil Regjeringen legge vekt på at
AFP-ordningen også i fremtiden skal bidra til et godt tidligpensjonssystem
fra 62 år. En tilpasset ordning skal understøtte
målene for et nytt pensjonssystem. AFP skal kunne kombineres
med arbeidsinntekt uten avkorting i pensjonen. Det gis pensjonsopptjening
i folketrygden for eventuell arbeidsinntekt, men ikke for pensjon. Flertallet er
enig i at det er viktig med endringer i dagens AFP-ordning slik
at den understøtter målene i meldingen om at eldre
oppfattes som en positiv ressurs for arbeidslivet og om å få flere
til å stå lenger i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener videre at det alltid må være
det enkelte individs og dets kompetanse, evner og muligheter som
setter grenser for yrkesdeltakelse, og ikke hvor gammel en er.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve
at dersom det skal lykkes å få flere eldre i arbeid,
må både myndighetene og arbeidsgiverne bidra.
Det er et stort dilemma at ansettelseskostnadene i dag ofte er langt
større enn utgiftene bedriften påføres
når ansatte presses ut av arbeidslivet. Etter disse
medlemmers mening er det helt nødvendig å gjøre
noe med dette dilemmaet for at målet om at færre
utstøtes og flere inkluderes i arbeidslivet, skal nås. Disse
medlemmer mener også det er helt nødvendig å endre
ordningene med Avtalefestet pensjon slik at AFP bygger opp under
det som blant annet er pensjonsreformens målsetting, nemlig
at flere skal stå lenger i arbeid.
Komiteen er glad for at Regjeringen
i stortingsmeldingen slår fast at "diskriminering av arbeidstakarar
på grunn av alder er uetisk og ulovleg i forhold til arbeidsmiljølova …".
Komiteen viser til at dersom
dette skal kunne bli noe mer enn en passiv målsetting uten
reelt innhold, må den konkrete politikken endres på en
rekke områder.
Komiteen peker på at
seniorforskningen viser at eldre arbeidstakere ofte er mer effektive
enn sine yngre kolleger. Der yngre arbeidstakere jobber raskt eller betjener
flere henvendelser enn seniorene, kompenserer seniorene med bedre
menneskekontakt, mer strukturert arbeid og ved at arbeidskraften
er mer pålitelig. Et mangfold på arbeidsplassen,
hvor også seniorer inkluderes i virksomheten, vil være
til fordel både for den enkelte arbeidstaker, arbeidsmiljøet,
arbeidsgiveren og for samfunnet.
Komiteen viser til at Regjeringen
understreker at den ønsker å videreføre
aktiviteten til Senter for seniorpolitikk og også arbeidet
med å skape bedre holdninger og motvirke diskriminering.
Regjeringen viser i denne sammenheng spesielt til trepartssamarbeidet mellom
myndighetene og partene i arbeidslivet. Komiteenstøtter Regjeringens oppfatning
av at det trengs kontinuerlig forskning om seniorer i arbeidslivet og
seniorpolitikken generelt, i og med at samfunnet og arbeidslivet
er i stadig endring.
Komiteen vil understreke at det
må være et ansvar for enhver arbeidsgiver, både
i privat og offentlig sektor, å legge forholdene slik til
rette for de eldre arbeidstakerne at flest mulig blir i stand til å stå i
jobb lengst mulig. Det å ha en jobb å gå til,
føle at en får brukt seg selv og sin kompetanse
samt være del av et faglig og sosialt fellesskap, har en
betydelig egenverdi som strekker seg langt utover fordelene for
den enkelte arbeidstaker. Komiteen mener at dette
er verdifullt også sett i et større folkehelseperspektiv
ved at arbeid generelt sett har en helsefremmende effekt og forhindrer
ensomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at ventelønn er en ordning som ofte er brukt ved omstillinger
i offentlig sektor. Ordningen ble blant annet brukt da Vegvesenets
anleggsvirksomhet ble utskilt til Mesta AS. I slike prosesser er
det dessverre ofte eldre arbeidstakere som mister arbeidet. Disse
medlemmer mener ordningen praktiseres på en aldersdiskriminerende
måte, og bidrar til at eldre arbeidstakere blir skjøvet
ut av arbeidsstyrken for tidlig.
Disse medlemmer viser til merknad
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007), hvor det ble foreslått å fjerne
ordningen med ventelønn for nye tilfeller.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag slik at ordningen med ventelønn
avvikles for nye tilfeller."
Komiteen viser til at 60 pst.
av alle arbeidstakere er omfattet av avtalen om et inkluderende
arbeidsliv - IA-avtalen - hvor ett av tre fastsatte mål
er å øke den faktiske pensjonsalderen. En undersøkelse
fra Rikstrygdeverket, som det refereres til i meldingen, viser at mens
40 pst. av IA-bedriftene har utarbeidet konkrete seniorpolitiske
tiltak, var denne delen bare 9 pst. for bedrifter som ikke inngår
i avtalen.
Komiteen viser til at ordningen
med redusert arbeidsgiveravgift for arbeidstakere over 62 år,
etter avtale mellom partene i IA-avtalen og vedtak i Stortinget,
er fjernet og overført til andre tiltak, men understreker
betydningen av at det arbeides aktivt med andre tiltak som kan virke
bedre for å holde seniorene lenger i arbeidslivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i denne sammenheng blant annet
til opplysningene om at Regjeringen vil fremme forslag til endringer
i arbeidsmiljøloven som gir arbeidstakere over 62 år
rett til redusert arbeidstid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flertallet på Stortinget har fjernet lavere arbeidsgiveravgift
for arbeidstakere over 62 år, og bare deler av dette går
til seniortiltak, noe disse medlemmer gikk imot. Disse
medlemmer mener det fortsatt bør være
en ordning med redusert arbeidsgiveravgift som et incitament for
arbeidsgivere til å beholde arbeidstakere over 62 år
lengst mulig i arbeid. Disse medlemmer viser til
at det er usikkert om en slik ordning vil få flere av dem
som over lang tid har stått utenfor arbeidslivet, tilbake
til arbeid. Disse medlemmer ønsker derfor
at Regjeringen sammen med partene i arbeidslivet og Senter for seniorpolitikk
utreder ordninger som kan få arbeidstakere over 62 år
som har stått ut over dagpengeperioden utenfor arbeidslivet,
tilbake til jobb. Dette kan være ordninger med lavere arbeidsgiveravgift
eller direkte lønnstilskudd.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sammen
med partene i arbeidslivet og Senter for seniorpolitikk utrede ordninger
som gir langtidsarbeidsledige arbeidstakere over 62 år
muligheten til å gå tilbake til arbeidslivet,
herunder skal lavere arbeidsgiveravgift og lønnstilskudd
utredes."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2008 fremme forslag om å tilbakeføre satsen
for arbeidsgiveravgift for personer over 62 år til samme
nivå som for budsjettåret 2006."
Komiteen vil understreke viktigheten
av at det lokalt, på den enkelte arbeidsplass, legges opp
til en aktiv og målrettet seniorpolitikk med en "meny"
av konkrete tiltak som kan settes inn overfor eldre arbeidstakere
for å bidra til at den enkelte blir i stand til å stå lenger
i jobb. Slike konkrete tiltak kan være kortere arbeidsdag
i perioder, mer fritid, fleksibel arbeidstid, inntak av ekstrahjelp,
færre kvelds-, natte- eller helgevakter, mindre rengjøringsarealer,
ansvar for et mindre antall brukere og mentoroppgaver overfor yngre
ansatte.
Komiteen mener offentlig sektor,
både på statlig nivå og kommunalt nivå,
bør være et forbilde innen seniorpolitikken, men
konstaterer at dette generelt ikke er tilfellet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, peker på at det i meldingen vises
til at arbeidsgivere i staten mangler økonomiske insentiver
for å holde på seniorene, slik de for eksempel
har i kommunal sektor. Slik budsjettsystemet i staten er bygd opp,
berøres den enkelte virksomhet verken av gevinstene eller
kostnadene ved endringer i uttak av AFP. I kommunene kommer kostnadene
ved bruk av AFP direkte til uttrykk etter hvor mange som benytter
ordningen. Det har ført til at mange kommuner har iverksatt
tiltak for å motvirke tidligavgang for sine ansatte. Flertallet viser
i denne sammenheng til at to av tre kommuner har innført
personalpolitiske virkemidler for å holde på seniorene
(spørreundersøkelse fra Senter for seniorpolitikk). De
vanligste tiltakene er økonomisk premiering for å stå i
jobb etter 62 år, milepelsamtaler med vekt på seniorkarrieren,
ordninger med fleksibel arbeidstid for seniorer og tilbud om redusert
arbeidstid med full lønn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker betydningen av å utvikle målrettede
seniortiltak også i statlig sektor og slutter seg til de
vurderinger som gjøres av dette i meldingen. Det vises
blant annet til at en ved lønnsoppgjøret 2006
innførte rett for eldre arbeidstakere til tjenestefri med
lønn. Dette flertalletmener
at seniorpolitikken i statlig sektor vil være tjent med
at enhetene i større grad opplever direkte sammenheng mellom
egne budsjetter og de tiltak som gjennomføres for å stimulere
arbeidstakere til stå i jobb etter 62 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstremener det er bekymringsfullt at det innen offentlig
sektor er et særlig stort antall mennesker i arbeidsfør
alder som går av med avtalefestet pensjon. I dag deler
mange kommuner på kostnadene ved tidligpensjonering gjennom
kollektive pensjonskasser som KLP. For disse fører dette
til at kostnadene utjevnes mellom kommuner med høy andel
tidligpensjonister og kommuner med lav andel tidligpensjonister. Disse medlemmer mener
dette bidrar til at kostnadene ved tidligpensjonering for den enkelte
enhet ikke kommer frem, slik at det mangler et økonomisk
insentiv for virksomhetsledere til å holde seniorene i
arbeid fremfor å gå av med tidligpensjon.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag, slik at kostnadene ved tidligpensjonering
i offentlig sektor skal synliggjøres i den enkelte offentlige
enhetens virksomhetsbudsjett."
Disse medlemmer peker videre
på at det finnes eksempler på en rekke kommuner
som har tatt gode grep i seniorpolitikken, og hvor man nå kan
si noe om hvilke tiltak som fungerer og ikke fungerer.
Komiteen har registrert
at Stavanger kommune i 2004 igangsatte en rekke tiltak for å redusere
avgangen til avtalefestet pensjon, deriblant en senioravtale mellom
den enkelte arbeidstaker og virksomheten. Senioravtalen utløsertilretteleggingstilskudd på 35 000
kroner i året knyttet til hver ansatt som fra fylte 62 år
ikke tar ut AFP, dersom videre arbeid medfører kostnader
til tilrettelegging. I tillegg gis det et seniorvederlag til den enkelte
senior, som innebærer at alle ansatte som først ved
fylte 63 år får et årlig seniorvederlag
på 18 000 kroner.
Komiteen konstaterer at det er
mange forhold som kan spille inn ved hvorvidt en eldre arbeidstaker
vil stå i arbeid fremfor å velge avgang med AFP,
men registrerer samtidig at Stavanger kommunes forsøk med
tilretteleggingsvederlag og sluttvederlag har gitt økonomiske
insentiver som gjør det interessant både for den enkelte
arbeidstaker og for virksomheten å jobbe frem til normal
avgangsalder. Det vises også til at andelen AFP-pensjonister
er redusert etter at tiltakene ble iverksatt i 2004.
Komiteen registrerer at tiltakene
i Stavanger kommune har vært vellykkede, idet nær
40 pst. av arbeidstakerne i aldersgruppen 62-67 år har
tegnet senioravtale i løpet av de første to årene
ordningen har eksistert. For å gjøre ordningen
enda bedre foretok Stavanger kommune flere forbedringer av ordningene
i 2006.
Komiteen peker på at
disse tiltak som er gjennomført i Stavanger kommune, har
et stort samfunnsøkonomisk potensial. Dersom samtlige ansatte
i aldersgruppen 62-67 år i Stavanger kommune (ca. 258 årsverk) går
av med AFP, medfører dette en samlet kostnad for kommunen
på nærmere 44 mill. kroner. Tilsvarende vil kostnaden
ved at samtlige i aldersgruppen fortsetter i arbeid være
samlet om lag 11 mill. kroner, altså en besparelse på 33
mill. kroner. Eksempelet fra Stavanger og andre kommuner viser etter komiteens mening
godt hvordan kommuner og andre virksomheter i offentlig sektor bør
innrette sin seniorpolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge
for at offentlig sektor kan redusere avgangen til AFP, gjennom konkrete
tiltak for å holde den enkelte arbeidstaker i arbeid."
Disse medlemmer mener at dagens
praktisering av AFP etter hvert har blitt en allmenn ordning for
alle som har en tariffavtale, og spesielt for dem med offentlige
pensjonsordninger. Disse medlemmer viser til at AFP-ordningen
slik den praktiseres i dag delfinansieres av alle skattebetalere,
mens det er kun ca. 60 pst. av skattebetalerne som kan delta i ordningen. Disse
medlemmer mener at det ikke er riktig at de øvrige
40 pst. skal være med å finansiere en pensjonsordning
de selv ikke har rett til å delta i.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at alle arbeidstakere
bør gis mulighet til å slutte seg til en AFP-ordning. Disse
medlemmer viser videre til at det vil være vanskelig å definere
tunge yrker, samtidig som slike yrker på grunn av teknisk
utvikling og holdninger i samfunnet vil forandre karakter over tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at AFP-ordningen bør fortsette, men at det må iverksettes
tiltak som gjør at den først og fremst blir et
tilbud til arbeidstakere som er "slitne" etter et langt yrkesaktivt
liv i fysisk krevende yrker, slik den opprinnelig var tenkt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede,
vurdere og legge frem forslag til en ny AFP-ordning basert på følgende:
– AFP-ordningen
tilbakeføres til å gjelde de "tunge" yrkene
– vurderer hvilke kriterier som
skal legges til grunn for "tunge" yrker
– utreder kostnadene ved at ordningen
skal gjelde alle arbeidstakere som har "tunge" yrker
– utreder om, og hvordan de som
i dag er omfattet av særaldersreglene, kan innbefattes
i en ny AFP-ordning"
Komiteens medlem fra Venstre ønsker å åpne
for mer midlertidige ansettelser for dem over 62 år for å stimulere
arbeidsgivere til å ansette eldre arbeidstakere. Dette
medlem ønsker generelt et mer fleksibelt arbeidsliv
for seniorer. Dette innebærer å åpne
for å lage mer individuelle avtaler for dem over 62 år. Dette medlem ønsker å åpne
for svært fleksible løsninger rundt arbeidstid
for personer over 62 år. Særlig for kvinner i
tunge omsorgsyrker vil dette være av betydning sammen med
mer individuell tilrettelegging på den enkelte arbeidsplass.
Arbeidstakere i omsorgsyrker er spesielt utsatt for skader og belastningslidelser,
og for å møte utfordringene knyttet til en aldrende
befolkning vil det være av betydning å beholde
folk i disse yrkene i arbeid så lenge som mulig. Dette
kan blant annet innebære fleksible turnusordninger og mer
vekt på tekniske hjelpemidler for å unngå tunge
løft. Hver enkelt ansatt over 45 år i tunge omsorgsyrker
bør derfor kunne få en vurdering av sin arbeidssituasjon
med vekt på individuell tilrettelegging.
Dette medlem viser til Bærum
kommune hvor alle ansatte over 62 år kan velge mellom uttak
av bonus på kroner 20 000 i året, redusert arbeidstid
med 80 pst. jobb for 100 pst. lønn, økt fritid
med 10 dager pr. år og 15 dager etter fylte 64.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
for en statlig prøveordning slik at kommuner med dårlig økonomi kan
søke å finansiere tiltak for arbeidstakere over
62 år."
Komiteen registrerer med bekymring
at det fortsatt synes å være altfor enkelt å skyve
eldre arbeidstakere ut av arbeidslivet ved omstillinger, nedbemanninger
og fusjoner. Nylig har vi sett dette i forbindelse med fusjonen
mellom Statoil og Norsk Hydros olje- og gassdivisjon. Her tilbys
alle ansatte over 58 år meget lukrative sluttpakker til
en samlet kostnad på 3,4 mrd. kroner.
Komiteen mener dette er i strid
med intensjonene i avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen), som
skal sørge for at eldre blir lenger i jobb, og gjennom
det å legge til rette for at avgangsalderen i arbeidslivet
kan økes. Det er også et brudd med hovedintensjonene
i det nylig inngåtte pensjonsforliket, hvor hovedmålet
er å skape et økonomisk bærekraftig pensjonssystem
gjennom at flest mulig står lengst mulig i jobb.
Komiteen mener det ut fra disse
hensyn bør vurderes tiltak mot aldersbestemte sluttpakker
da dette er aldersdiskriminerende, svekker veksten i arbeidsstyrken
og dessuten kan virke normdannende for hva som er naturlig avgangsalder
fra arbeidslivet. Det vil være naturlig å ta dette
opp innenfor rammene av IA-avtalen og dennes målsetting
om å øke yrkesdeltakelsen fra eldre arbeidstakere.
Komiteen er av den oppfatning
at god seniorpolitikk må ses i sammenheng med pensjonssystemene, seniorenes
lyst og evne til å delta i yrkeslivet og nasjonens behov
for kvalifisert arbeidskraft. Komiteen mener derfor
at det må være det enkelte individ og dets kompetanse,
evner og muligheter som setter grensene for yrkesdeltakelsen.
Deler av dagens pensjonssystemer bidrar til
lav avgangsalder. Derfor er komiteen positiv til
at Senter for seniorpolitikk nå har startet planleggingsarbeidet
for en opplysningskampanje overfor næringslivet og offentlige
etater, med det formål at det legges til rette for at eldre
arbeidstakere kan stå lenger i arbeid. For komiteen er
det viktig at det bevilges tilstrekkelig med penger til opplysningskampanjen
slik at den blir gjennomført etter intensjonene for at
den skal gi de ønskede resultater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre finner det
kritikkverdig at det i et selskap hvor staten selv har aksjemajoriteten,
legges opp til en seniorpolitikk som bryter med en politikk som
regjering og storting har stilt seg bak.
Komiteener
kjent med at tre av ti menn i staten går av på særaldersgrenser
og at stadig flere seniorer i staten ser på det som vanlig å gå av
ved 62 år. Hovedtyngden av pensjonering i staten skjer
mellom 55 og 65 år. Bare tre av ti i arbeideryrker var
fremdeles yrkesaktive i staten etter fylte 62 år. Gjennom
særaldersgrenser og AFP-ordningen har det dannet seg en
ny norm for avgang. Komiteen er meget bekymret for
denne utviklingen, både av hensyn til de eldre som ressurs
i arbeidslivet og av hensyn til samfunnet totalt sett. Dersom det
ikke lykkes å snu denne utviklingen, vil dette undergrave
både hovedmålet i det inngåtte pensjonsforliket
og fremtidens velferd.
Komiteen viser til at ordningen
med særaldersgrenser gjelder innenfor både offentlig
og privat virksomhet, men at omfanget er spesielt stort innen kommunal
sektor, hvor 40 pst. av arbeidstakerne er omfattet av slike ordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er av den oppfattning at særaldersgrenser
kan være nødvendig ut fra høye krav til
fysisk kapasitet.
Komiteen viser til
at slike grenser imidlertid også vil kunne virke ekskluderende
på arbeidstakere som må tre ut av stilling uten
at de får vurdert sine fysiske forutsetninger for å stå i
arbeidsforholdet. I denne sammenhengen vises det blant annet til
at komiteen har mottatt reaksjoner fra grupper som på grunn
av særaldersgrensene blir presset ut av arbeidslivet.
Komiteen viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon
i folketrygden, varsler at den vil ha en gjennomgang av de ulike
særaldersgrenser i staten. En del av dem som fratrer sin
stilling ved oppnådd særaldersgrense, fortsetter å arbeide
i omtrent samme omfang som tidligere, men i andre stillinger. En
undersøkelse av Midtsundstad (2005) viste at drøyt
50 pst. av de pensjonerte innen politi og forsvar med en særaldersgrense
på 60 år, var i arbeid. Dette viser at mange arbeidstakere
som har gått av ved særaldersgrense, fortsatt
har en arbeidsevne. Komiteen er kjent med at særaldersgrenser reguleres
både gjennom lov og gjennom fremforhandlede avtaler. Endring
i bestemmelsene om særaldersgrenser vil således
være et ansvar som hviler på både den
lovgivende myndighet og på partene i arbeidslivet.
Komiteen har store forventninger
til den forestående gjennomgangen av særaldersgrensene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil spesielt
trekke frem et eksempel på hvordan intensjonen i ordningen
med særaldersgrenser misbrukes. For en politifullmektig
eller lensmann er pensjonsalderen i utgangspunktet 70 år.
Grunnet den såkalte 85-årsregelen (summen av antall år
i jobb og egen alder blir 85) kan de gå av med full pensjon
ved fylte 67 år. Dette tilsvarer jo da også den
ordinære pensjonsalderen i folketrygden. For en politibetjent,
derimot, er pensjonsalderen i utgangspunktet 60 år, men grunnet
85-årsregelen vil de kunne gå av ved fylte 57 år.
Ifølge FAFO var imidlertid gjennomsnittlig pensjonsalder
i politi- og lensmannsetaten 54,7 år i år 2000.
Politiansatte med skrivebordsarbeid har vanlig
pensjonsalder på 67 år. Det kommer stadig flere
eksempler på at mange av disse søker seg over
til patruljerende tjeneste noen få måneder før
de fyller 57 år, bare for å kunne gå av
med fulle pensjonsrettigheter like etter. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en slik utvikling neppe kan ha vært
intensjonen med ordningen med særaldersgrenser, og forventer
at Regjeringen sørger for en kritisk gjennomgang av alle
de ulike særaldersgrensene i staten og kommer tilbake til
Stortinget med dette på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil peke på at særaldersgrenser
som system bygger på den prinsipielt uholdbare forestilling
at grupper av arbeidstakere, sett under ett, ikke kan fortsette
i arbeid ut over en gitt alder. Et slikt system tar overhodet ikke
hensyn til at det er store individuelle variasjoner når
det gjelder fysisk og psykisk helse. Systemet tar heller ikke hensyn
til at kravene til tjenesten, innholdet i jobben og arbeidets art,
kan endre seg betydelig over tid. I fremtiden må det være
slik at det blir arbeidets art og risiko, ikke en bestemt alder,
som avgjør behovet for tidligpensjonering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en lovsak for Stortinget med det siktemål å fjerne
lovbestemte særaldersgrenser for ulike grupper. Stortinget
ber Regjeringen videre om å gjøre det nødvendige
arbeid for at aldersgrenser i arbeidslivet i fremtiden skal baseres
på individuelle forhold."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag under punktet om Seniorpolitikk på den
enkelte arbeidsplass.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Stortinget gjennom behandling av St.meld. nr. 5 (2006-2007)
om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden, har gitt
tilslutning til Regjeringens forslag om at det i framtiden skal
kunne tas ut hel eller delvis alderspensjon fra fylte 62 år,
og at alderspensjon og arbeidsinntekt skal kunne kombineres uten
at pensjonen avkortes, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007). Regjeringen
tar sikte på at dette skal innføres fra 2010.
Hvordan dette skal gjennomføres, må utredes nærmere,
heter det i svarbrevet fra arbeids- og inkluderingsminister Bjarne
Håkon Hanssen av 23. april 2007 til arbeids- og sosialkomiteen
i tilknytning til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:47 (2006-2207).
Brevet følger vedlagt innstillingen.
I svarbrevet vises det videre til at gjeldende
regler om avkorting av alderspensjon mellom 67 og 70 år
har vært forbedret flere ganger gjennom årene
for å gi eldre arbeidstakere mer igjen for arbeidsinnsatsen.
Merutgiftene for folketrygden ved å oppheve ordningen med avkorting
av pensjon mot arbeidsinntekt er anslått til å utgjøre
i alt 500 mill. kroner på årsbasis.
Komiteen understreker
betydningen av at det blir lettere å kombinere arbeid med
pensjon og at det er viktig å fjerne de regler som begrenser
dette i dagens pensjonssystem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at spesielt ordningene for avtalefestet pensjon
er utformet slik at de virker begrensende på kombinasjon
av arbeid og pensjon. Flertalletdeler Regjeringens
oppfatning av at saken må utredes for å kartlegge
både økonomiske konsekvenser og følgene av å endre
pensjonsregelverket, men legger vekt på at dette arbeidet
gis høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er et paradoks at den reelle pensjonsalderen i Norge i dag er godt
under 60 år og synkende, samtidig som levestandarden og
levealderen i Norge øker for hvert år. Samfunnet
har behov for at seniorer forblir i arbeid så lenge som
mulig. Disse medlemmer mener derfor det er behov
for å gjøre det mer lønnsomt for eldre
arbeidstakere å jobbe heltid eller deltid ved å fjerne
kutt i pensjonene for dem som er mellom 67 og 70 år og
som arbeider.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre registrerer at regjeringspartiene
vil gi Regjeringen mer tid til utredning av spørsmålet
om avkorting av pensjon for arbeidstakere mellom 67 og 70 år. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen burde tatt
dette ansvaret og gjort denne utredning i den foreliggende stortingsmelding
om seniorpolitikk. Saksområdet har vært høyt oppe
på dagsordenen i flere år, hvor nettopp avkorting har
vært blant de mest omtalte tiltakene som skal gjøre det
mer lønnsomt å arbeide for seniorer, og slik stimulere
mennesker i aldersgruppen 67-70 år til å bidra
til verdiskapingen i samfunnet. Det er et paradoks at dette spørsmålet
ikke har vært prioritert i stortingsmeldingen som skal
foreslå tiltak for å holde eldre arbeidstakere lenger
i arbeidslivet. Disse medlemmer peker på at
provenytapet ved å fjerne avkortingen er kjent, og at alle
forhold ligger til rette for å fjerne avkortingen dersom
det er politisk vilje til å prioritere dette.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom pensjonsreformen og modernisert folketrygd gis anledning til å kombinere
alderspensjon med lønnsinntekt fra fylte 62 år.
Det skapes inntrykk av at det gjennom pensjonsreformen allerede
nå er endelig avklart at dette vil være gjeldende
for alle fra 2010, det året modernisert folketrygd innføres. Disse
medlemmer vil understreke at dette ikke er en imøtekommelse
av behovet for å fjerne avkorting i pensjon for dagens
67-70-åringer. Modernisert folketrygd innføres
fra 2010, vil gjelde fullt ut kun for dem som er født etter
1965, og det er videre ikke endelig avklart i hvilken fasong overgangsordningen
mellom eksisterende og modernisert folketrygd vil se ut for dem
som er født mellom 1950 og 1965. På denne bakgrunn
finner disse medlemmer grunn til å minne
om at de som er født i 1965, ikke vil være alderspensjonister
før i 2032 dersom en regner med en avgangsalder på fylte
67 år. Dersom en skal imøtekomme behovet for å gjøre
det mer lønnsomt å arbeide for dagens 67-70-åringer,
må regelen om avkorting i pensjonen for aldersgruppen 67-70 år
fjernes nå. For disse er det ingen løsning å vente
på innføringen av modernisert folketrygd, da denne
ikke vil gjelde for dagens 67-70-åringer. Med tanke på den akutte
mangel på arbeidskraft det norske samfunnet opplever i
dag, er det etter disse medlemmers oppfatning helt
nødvendig å fjerne denne regelen nå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det framgår av St.meld.
nr. 5 (2006-2007) Opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden,
at Regjeringen tar sikte på at muligheten for fleksibelt
uttak av alderspensjon innføres fra 2010 også for
personer som får pensjonen beregnet etter gjeldende regelverk.
Hvordan dette skal gjennomføres, må utredes nærmere.
Det er foreløpig ikke tatt stilling til overgangsregler
for det nye alderspensjonssystemet i folketrygden og hvem det skal
gjelde for. Eksemplet over som tar utgangspunkt i at de som vil
omfattes av nytt system ikke er alderpensjonister før 2032,
er følgelig misvisende. Det er lagt opp til at fleksibilitet
fra 62 år skal gjelde fullt ut etter gammelt system fra
2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sine merknader og forslag i forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 5 (2006-2007) Opptjening og uttak av
alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det med tanke på den
akutte mangel på arbeidskraft som Norge opplever, er det
etter disse medlemmers oppfatning ingen grunn til å vente
med dette til 2010.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om endringer i lov om folketrygd, slik at alle over 67 år
får utbetalt full opptjent pensjon uavhengig av hvor mye de
har i arbeidsinntekt."
Komiteen viser til at Regjeringen
varsler at den vil vurdere å øke den nåværende
aldersgrensen i arbeidsmiljøloven fra 70 til 72 år
(§ 15-7 fjerde ledd):
"Regjeringen vurderer å øke aldersgrensen
på 70 år i arbeidsmiljøloven, for eksempel
til 72 år. Regjeringen vil utrede dette spørsmålet
og drøfte det med partene i arbeidslivet og andre med interesse
i saken. Dersom det er grunnlag for det vil Regjeringen fremme en odelstingsproposisjon
med forslag om øket aldersgrense."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til hensvisningen til Arbeidslivslovutvalgets
vurderinger av å oppheve arbeidsmiljølovens bestemmelser
om aldersgrense ut fra ønsket om at seniorer kan delta
i arbeidslivet så lenge som mulig, og mener ut fra dette
det er riktig å få vurdert en økning
fra 70 til 72 år. Flertallet deler vurderingene
som er gjengitt i meldingen fra så vel arbeidstaker som arbeidsgiverhold,
om at det er rett å beholde en aldersgrense for å sikre
at ansattes arbeidskarriere kan avsluttes på en verdig
måte. Dette ble også framhevet fra flere i komiteens
høring i forbindelse med dens behandling av seniormeldingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre deler Regjeringens vurdering av at det å heve
aldersgrensen i arbeidsmiljøloven vil føre til
at flere står lenger i arbeid, og at det blir et insitament
for arbeidsgiverne til å legge til rette for at arbeidskapasiteten
til seniorene kan nyttes så lenge som mulig. I den vurdering
som Regjeringen skal gjøre av dette spørsmålet,
mener disse medlemmer det er grunn til å vurdere
grundig hvorvidt det faktisk er formålstjenlig å ha
en særskilt aldersgrense i arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det ikke er grunnlag for en aldersgrense for å delta i
arbeidslivet. Dagens 70-årsgrense virker stigmatiserende
overfor seniorer og er direkte aldersdiskriminerende. Disse
medlemmer vil vise til det faktum at det er store variasjoner
mellom enkeltmennesker i alle aldersgrupper, også for dem
som har passert 70 år. Disse medlemmer mener
det er den faktiske medisinske tilstanden som må avgjøre
når en arbeidstaker skal ut av arbeidslivet, derfor bør
det ikke være en øvre aldersgrense for å delta
i arbeidslivet. Det bør være de samme reglene
for deltagelse i arbeidslivet uansett hvilken alder den enkelte
har.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om fjerning av alle lovbestemte aldersgrenser for yrkesdeltakelse."
Komiteen understreker betydningen
av at eldre arbeidstakere blir en høyere prioritert målgruppe
i arbeidslivets og myndighetenes tiltak for etterutdanning og kompetanseheving.
Arbeidstakere med 10-15 års muligheter for videre yrkeskarriere
opplever for ofte å ikke bli likeverdig vurdert med yngre
når det gjelder tiltak for å øke eller
oppdatere arbeidstakeres kompetanse. Meldingen viser til at seniorene
i arbeidslivet sier at det viktigste tiltaket for utsettelse av
pensjonering, er arbeidsgivere som ønsker at de skal jobbe videre.
Arbeidsgivere som legger til rette for kompetanseutviklingstiltak
for seniorene, gir positive signaler om at de fortsatt anses som
viktig arbeidskraft. Investering i kompetanse for eldre arbeidstakere
vil derfor mer enn betales tilbake i form av utsatt avslutning av arbeidsforholdet
ved siden av mer kvalifisert innsats. Komiteen viser
i denne sammenheng til meldingens understreking av at offentlige
virkemidler knyttet til kompetanse og livslang læring,
ikke må være diskriminerende overfor seniorene.