I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2007 foreslås følgende regelendringer på skatte-
og avgiftsområdet:
– I tråd
med ny forordning om bagatellmessig støtte foreslås
redusert arbeidsgiveravgift for transportforetak i sone Ia, jf.
Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden
for 2007. Det foreslås også enkelte andre mindre
endringer i avgiftsvedtaket.
– Det foreslås å utsette
fristen for tredje termin merverdiavgift med 11 dager fra 20. til
31. august. Dette gir et tap av renteinntekter for staten
på om lag 25 mill. kroner. Forslaget er nærmere
omtalt i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv.
– Det foreslås en endring
i merverdiavgiftsloven slik at det klart framgår at tjenester
i form av rett til å overvære strippeforestillinger
skal være merverdiavgiftspliktig. Forslaget er nærmere
omtalt i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv.
– Det foreslås at det
ikke gjøres endringer i merverdiavgiftsregelverket for
omsetning fra boligbyggelag av forvaltningstjenester til tilknyttet
borettslag, jf. forslag til endring av anmodningsvedtak.
– Det forelås å innføre
en støtteordning ved kjøp av E85-biler ved at
det gis et fradrag i engangsavgiften på 10 000
kroner fra 1. juli 2007. Dette gir et provenytap på om
lag 20 mill. kroner påløpt og bokført
i 2007.
– Det foreslås at veksthusnæringen
gis fritak for CO2-avgift på gass til oppvarming. Det foreslås dessuten å presisere
at avgiftsplikten omfatter oppvarming av alle bygg.
– Det foreslås at det åpnes
for masseutlevering av skattelister til pressen for å styrke
pressens mulighet til kritisk debatt om skattemessige forhold. Forslaget
er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) Om endringar
i skatte- og avgiftslovgivinga mv.
– Det foreslås å endre
tolloven slik at tollmyndighetene kan varsle rettighetshavere dersom
det foreligger mistanke om krenkelse av immaterielle rettigheter.
Det foreslås at tollmyndighetene i slike tilfeller kan
holde tilbake varen i fem dager. Forslaget er nærmere omtalt
i Ot.prp. nr. 61 (2006-2007) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv.
– Det foreslås reduksjon
i passgebyret for barn med 150 kroner fra 420 til 270 kroner med
virkning fra senest 29. juni 2007. Dette gir et provenytap
på vel 18 mill. kroner påløpt og bokført
i 2007. Forslaget er et ledd i Regjeringens arbeid for å tilpasse
nivået på statlige gebyrer til kostnadsriktig
nivå.
– Det foreslås en økning
i enkelte sektoravgifter, herunder forslag knyttet til finansiering
av tiltak mot pengespillproblemer under Kultur- og kirkedepartementet
og økt sektoravgift for å finansiere utgiftsøkning
for Kredittilsynet under Finansdepartementet. Dette gir en samlet
provenyøkning på om lag 22 mill. kroner påløpt
og bokført i 2007.
– Det foreslås å redusere
produktavgiften til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen slik
at innbetalt avgift står bedre i forhold til ytelsene for
2007.
Disse endringene vil samlet innebære
et provenytap på vel 41 mill. kroner påløpt
og bokført i 2007. Forslag til endringer i sektoravgifter
og gebyrer er nærmere omtalt under de aktuelle departementer
i denne proposisjonen. Forslagene til endringer i avgiftsvedtakene
er omtalt nedenfor. Det vises også til forslag til romertallsvedtak.
For forslag til lovendringer vises det til Ot.prp. nr. 61 (2006-2007)
Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga mv.
Komiteen viser til dei respektive
merknader nedanfor, i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) og i Budsjett-innst. S.
II (2006-2007).
Europakommisjonen vedtok 12. desember
2006 en ny forordning om bagatellmessig støtte (forordning (EF)
1998/2006). EØS-komiteen inntok ved sin beslutning
29/2007 av 27. april 2007 forordningen i EØS-avtalen.
Den nye forordningen åpner for at transportforetak nå kan
motta bagatellmessig støtte. I tråd med dette
fremmer departementet derfor forslag om endringer i Stortingets
vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2007.
Disse endringene gjelder for arbeidsgivere som er lokalisert i kommuner
som omfattes av sone Ia, jf. avgiftsvedtakets § 1
bokstav g.
Det fremmes også forslag om enkelte
andre, mindre endringer i avgiftsvedtaket. I tillegg foreslås
at vedtakets utfyllingsforskrift blir inkorporert i vedtaket.
Reglene om bagatellmessig støtte har,
etter 1. januar 2007, bare betydning for arbeidsgivere
i kommuner som omfattes av sone Ia (samt for arbeidsgivere innen stål-
og skipsproduksjon i de øvrige soner). Kommunene i sone
Ia kan ikke beregne avgift med generelt reduserte satser, men vil
ha rett til redusert sats innenfor fribeløpsordningen.
Dette innebærer at de kan beregne arbeidsgiveravgift med
en redusert sats på 10,6 pst. inntil differansen mellom
arbeidsgiveravgift som følger av denne satsen, og arbeidsgiveravgift
som ville fulgt av en sats på 14,1 pst., overstiger 530 000
kr i året. På de overskytende lønnskostnadene
skal det svares 14,1 pst. arbeidsgiveravgift.
Kommisjonsforordningen om bagatellmessig støtte har
hittil vært avgrenset mot virksomhet innen transportsektoren.
Slik virksomhet har derfor ikke kunnet beregne arbeidsgiveravgift
med redusert sats etter fribeløpsordningen, jf. avgiftsvedtaket § 1
bokstav g annet ledd annet punktum. Forskriften til arbeidsgiveravgiftsvedtaket
definerer transportforetak som foretak som omfattes av næringskode
60 Landtransport og rørtransport (men ikke næringskode
60.3 Rørtransport), næringskode 61 Sjøtransport
og næringskode 62 Lufttransport (men ikke næringskode
62.3 Romfart).
Etter den nye forordningen om bagatellmessig
støtte skal transportforetak ikke lenger utelukkes som
støttemottakere. Dette betyr at slike foretak beliggende
i sone Ia nå vil kunne beregne arbeidsgiveravgift med redusert
sats innenfor fribeløpet.
Forordningen trekker imidlertid et skille mellom
veitransport og annen transport ved at veitransportforetak bare
kan motta et halvt fribeløp som bagatellmessig støtte.
Det vil derfor også for arbeidsgiveravgiftsmessige formål
være nødvendig å skille mellom disse transporttypene.
Transportforetak som ikke driver innen veitransportsektoren, kan
beregne avgift med redusert sats innenfor fullt fribeløp
(530 000 kroner pr. år), mens veitransportforetak
bare kan beregne avgift med redusert sats inntil fordelen når
265 000 kroner pr. år. Foretak som driver såkalt
blandet virksomhet, dvs. virksomhet med innslag både av
veitransport og annen virksomhet, vil for arbeidsgiveravgiftsmessige
formål regnes som veitransportforetak. Disse foretakene
vil derfor bare kunne beregne redusert sats innenfor et fribeløp
på 265 000 kroner. Dette gjelder uavhengig av om
foretaket har et regnskapsmessig skille mellom de ulike delene av
virksomheten. Det vises til forslag til endring av avgiftsvedtaket § 1
bokstav g annet ledd.
Foretak som har krav på støtte
hjemlet i ESAs retningslinjer om statsstøtte kapittel 16
om krisestøtte og omstruktureringsstøtte til foretak
i vanskeligheter, kan etter forordningen ikke motta bagatellmessig
støtte. Det vises til forslag til endring av § 1
bokstav g annet ledd og § 1 bokstav j tredje ledd
nytt siste punktum.
Foretak som driver i spesifikke næringer
som nevnt i avgiftsvedtaket § 1 bokstav j nr.
1 og 2, kan i utgangspunktet ikke beregne avgift med generelt redusert
sats. Der hvor foretaket også driver ordinær næring,
og har et klart regnskapsmessig skille mellom de to virksomhetene,
kan imidlertid de generelt reduserte satsene benyttes på lønnskostnadene
knyttet til den ordinære næringen. Departementet
antar det for ordens skyld bør presiseres at tilsvarende
regler gjelder der hvor virksomhet innen en spesifikk næring
er blandet med fiskeri- og landbruksvirksomhet etter avgiftsvedtakets § 1
bokstav k. Se forslag til endring av avgiftsvedtaket § 1
j fjerde ledd. Tilsvarende presisering foreslås inntatt
i § 1 bokstav k tredje ledd.
Etter departementets vurdering er det mest hensiktsmessig
at definisjonen av veitransport og gjeldende forskrifts § 2
om lokalisering av ambulerende virksomhet tas inn i selve avgiftsvedtaket.
Forskriften kan da oppheves. Departementet antar at regelverket
blir mer brukervennlig og oversiktlig når alle de materielle bestemmelser
vedrørende differensiering av arbeidsgiveravgiften fremgår
av avgiftsvedtaket. Det vises til forslag til § 1
tredje ledd nytt annet punktum og § 1 bokstav
i nytt fjerde ledd. Departementet vil besørge opphevelse
av forskriften dersom forslaget vedtas.
Det følger av avgiftsvedtaket § 1
bokstav a at inntekt som skattlegges etter svalbardskatteloven,
ilegges arbeidsgiveravgift med 0-sats. Dette innebærer
at det ikke svares arbeidsgiveravgift av lønnsutbetalinger
til personer som er alminnelig eller begrenset skattepliktige til
Svalbard. Dette er i tråd med tidligere ordning. Til og
med inntektsåret 2006 skulle det svares arbeidsgiveravgift
med den sats som gjaldt i sonen hvor arbeidstakeren var bosatt,
i de tilfeller personer med arbeidsinntekt fra Svalbard ikke var
alminnelig eller begrenset skattepliktig dit. Etter gjeldende rett
er det imidlertid arbeidsgivers lokalisering som avgjør
hvilken sats det skal svares arbeidsgiveravgift med. Dette innebærer
at arbeidsinntekter fra foretak hjemmehørende på Svalbard
som ikke skattlegges etter svalbardskatteloven, omfattes
av satsen i sone I og dermed undergis arbeidsgiveravgift med 14,1
pst., jf. avgiftsvedtakets § 1 bokstav h. Siden
Svalbard ikke er underlagt begrensningene i EØS-avtalen,
bør imidlertid disse inntektene etter departementets oppfatning
ikke undergis satsen på 14,1 pst. Det foreslås
derfor at arbeidsgiveravgift på lønnskostnader
som skal svares av foretak hjemmehørende på Svalbard,
svares med 0-sats uavhengig av om personene som mottar lønnsutbetalingene,
er alminnelig eller begrenset skattepliktige til Svalbard. Det vises
til forslag til § 1 bokstav a annet punktum.
Endringene i forordningen om bagatellmessig
støtte gis tilbakevirkende kraft. De foreslåtte
endringene i arbeidsgiveravgiftsvedtaket vil ikke innebære
virkninger til ugunst for skattyterne, og departementet foreslår derfor
at endringene gis virkning fra og med 1. januar 2007. Det
vil si at transportforetak i sone Ia kan beregne redusert sats innenfor
fribeløpet i hele 2007.
Departementet foreslår at også endringene
som vedrører Svalbard, får virkning fra 1. januar
2007.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XIVI under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
I anmodningsvedtak nr. 535 av 16. juni
2005 fattet Stortinget vedtak om å be Regjeringen utrede
og fremme forslag til full avgiftsmessig likebehandling av forvaltningstjenester
som boligbyggelagene yter til tilknyttede borettslag og mellom frittstående
borettslag og sameier.
I brev 26. august 2005 inntatt i St.meld.
nr. 4 (2005-2006) Om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen
2004-2005, uttaler departementet blant annet at man tar sikte på å sende
endringsforslag på høring innen utgangen av 2005,
og vil i den grad det anses hensiktsmessig fremme lovforslag om
saken så snart som mulig etter avsluttet høring.
Etter regjeringsskiftet høsten 2005
har regjeringen Stoltenberg II vurdert saken, og kommet til at det
nå ikke er ønskelig å foreta endringer
i regelverket på dette området. I brev 28. august
2006, jf. St.meld. nr. 4 (2006-2007) Om anmodnings- og utredningsvedtak
i stortingssesjonen 2005-2006, uttalte derfor departementet at man
foreløpig ikke har ansett det som aktuelt å sende
forslag om endring av merverdiavgiftsloven på høring,
og at en eventuell endring av regelverket på dette området
vil bli løpende vurdert i forbindelse med de årlige
budsjettbehandlinger.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.meld. nr. 4 (2006-2007) uttalte finanskomiteen at Regjeringen
skal gjennomføre Stortingets vedtak eller komme tilbake
til Stortinget med forslag om å oppheve vedtaket.
Departementet viser til at unntaket i merverdiavgiftsloven § 5
første ledd nr. 1 bokstav h for omsetning fra boligbyggelag
av forvaltningstjenester til tilknyttet borettslag er begrunnet
med at avgiftsplikt på omsetning av forvaltningstjenester
fra boligbyggelag til tilknyttet borettslag kan få uheldige
konsekvenser for forvaltningsstrukturen i boligsamvirket. På denne
bakgrunn anser departementet det fortsatt ikke aktuelt å sende
forslag til endring av merverdiavgiftsloven på høring.
Eventuell endring av regelverket på dette området
vil på ordinær måte bli løpende
vurdert i forbindelse med de årlige budsjettbehandlingene.
Det vises til forslag til endring av anmodningsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XVII under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
I Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) bes Regjeringen
om å legge fram forslag til regler om en særlig avgiftsbehandling
av flexifuel-biler i Revidert nasjonalbudsjett 2007. Det antas at
Stortinget med flexifuel-biler sikter til E85-biler, altså biler
som kan benytte bensin, bioetanol og en hvilken som helst kombinasjon av
disse. Det vises imidlertid til at "flexifuel"-begrepet omfatter
alle kjøretøy der motoren er fleksibel i forhold til
hvilket drivstoff som benyttes, så som dieselbiler som
kan kjøre på biodiesel, og kjøretøy
som kan gå på en kombinasjon av naturgass og biologisk
gass.
Regjeringen vil påpeke at det ikke
er E85-bilene i seg selv som er miljøvennlige, men drivstoffet
de kan bruke. En eventuell støtte bør derfor først
og fremst gis gjennom fritak for CO2-avgiften
i drivstoffet, og ikke gjennom avgiften ved kjøp av bilen.
For å øke bruken av E85, mener Regjeringen likevel
at det er riktig i en introduksjonsfase også å gi
en støtte ved kjøp av E85-kjøretøy.
Et hinder mot bruk av E85 er at det for tiden
er færre enn ti bensinstasjoner i Norge som selger slikt
drivstoff. Mange av E85-bilene som anskaffes, vil derfor kjøres
på vanlig bensin. På kort sikt vil dermed miljøgevinsten
ved å støtte E85-kjøretøy være
begrenset. Etter hvert som E85-bilparken øker, vil imidlertid etterspørselen
etter E85 øke. Det er grunn til å forvente at
dette vil medføre økt tilbud av E85.
Engangsavgiften for biler beregnes med utgangspunkt
i vekt, effekt og CO2-utslipp. Regjeringen
har vurdert om støtte til E85-biler kan gis som prosentvis fradrag
for eksempel i CO2-komponenten. CO2-komponenten er progressiv, noe som betyr
at jo høyere CO2-utslipp et
kjøretøy forårsaker, jo høyere
blir avgiften pr. enhet CO2 som slippes
ut. Generelt er det slik at store tunge kjøretøy
har høyere CO2-utslipp enn små kjøretøy
med mindre motor. Et prosentvis fradrag i CO2-komponenten
innebærer dermed at støtten til kjøp av
store tunge kjøretøy, med høyere avgift
pr. enhet CO2 som slippes ut, ville blitt
større enn støtten for en liten bil med mindre
motor og lave CO2-utslipp i utgangspunktet.
Så vidt en kjenner til avhenger ikke merkostnaden ved å kjøpe
E85-biler av størrelsen på bilen.
E85-biler er gjennomgående dyrere i
innkjøp enn ordinære bensinbiler. Basert på Opplysningsrådet
for veitrafikkens prisoversikt for februar 2007 over bilmodeller
som omsettes i Norge, både som ordinære bensinversjoner
og E85-versjoner, anslås merkostnaden for å anskaffe
en E85-bil til rundt 10 000 kroner. For å stimulere
til økt etterspørsel av E85-kjøretøy
fremfor kjøretøy som kun går på bensin,
foreslår Regjeringen at det gis et fradrag i engangsavgiften
for E85-kjøretøy på 10 000 kroner.
Fradraget begrenses til kjøretøy som leveres for
etanoldrift fra produsent.
E85-biler som importeres brukt fra utlandet,
vil være gjenstand for fradrag i engangsavgiften på lik
linje med andre bruktimporterte kjøretøy. Bruksfradraget
vil redusere kronefradraget forholdsmessig.
Basert på tall fra bransjeforeningen
BIL Sweden utgjorde E85-bilenes andel av nybilsalget i Sverige 9,1 pst.
i 2006. Hvis Norge når en slik andel, tilsvarer det om
lag 10 000 E85-biler årlig. Det er imidlertid
ikke trolig at dette nivået nås allerede i 2007.
Det er betydelig usikkerhet om hvor mange E85-biler som vil bli solgt
i inneværende år og over tid som følge
av avgiftslettelsen. På svært usikkert grunnlag
legges det til grunn at støtteordningen bidrar til en omsetning
på om lag 2 000 E85-kjøretøy
andre halvår 2007. Provenytapet i 2007 kan i så fall
anslås til om lag 20 mill. kroner. Økes salget
av E85-biler til 10 000 pr. år, tilsvarende svensk
nivå i dag, kan provenytapet anslås til 100 mill. kroner årlig.
Regjeringen legger opp til at fradraget i engangsavgiften for E85-kjøretøy
innføres med virkning fra 1. juli 2007.
Når det gjelder de konkrete endringene
vises det til utkast til vedtakstekst. Omtalte endringer som ikke fremgår
av vedtaksteksten, vil gjennomføres i forskrift. Regjeringen
vil arbeide med sikte på at støtteordningene for
miljøvennlige biler og drivstoff er mest mulig teknologinøytrale.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa,
jf. forslag til vedtak XV under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til budsjettet for 2007 der Fremskrittspartiet
og Høyre gikk inn for en generell reduksjon i kjøpsavgiften
på bil. Disse medlemmer mener de norske
kjøpsavgiftene på bil er for høye. Ved å redusere
og legge om bilavgiftssystemet vil man få en sikrere og
mer miljøvennlig bilpark. Disse medlemmer er
glad for at Regjeringen i budsjettet for 2007 fulgte opp Høyres
forslag om en miljøkomponent i avgiftssystemet. Disse medlemmer mener
miljøkomponenten i engangsavgiften burde ha favnet videre
enn CO2-utslipp, slik at også fabrikkbygde
bioetanolbiler hadde fått en kompensasjon. Disse
medlemmer viser til at avgiftsendringen har gjort alle markedslederens
SAABs modeller betydelig dyrere. For de to andre aktørene,
Volvo og Ford, har det vært en liten prisreduksjon. Det
har gjort at fabrikkbygde bioetanolbiler i enda sterkere grad er utkonkurrert
av dieselbiler. Disse medlemmer mener at engangsavgiften
bør generelt stimulere til økt salg av biler som
er fabrikkbygd for å gå på ikke-fossilt drivstoff.
Disse medlemmer vil også vise
til at den norske bilparken er gammel sett i forhold til gjennomsnittet
i EU og USA, 10,3 år mot 7-8 år, og at gjennomsnittsbilen
nærmer seg nesten 20 år når den skrotes.
Det går utover miljøet og sikkerheten. Biler produsert
i dag har utslipp som er om lag 95 pst. lavere enn biler produsert for
15 år siden. Den beste måten å få gjennomsnittsalderen
på den norske bilparken ned på, vil være
en kraftig avgiftsreduksjon på kjøp av bil. Disse
medlemmer mener derfor at engangsavgiften på bil
bør senkes.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at Regjeringen
i budsjettet for 2007 fulgte opp sentrum-Høyre-regjeringens
forslag om en miljøkomponent i avgiftssystemet. Disse
medlemmer mener miljøkomponenten i engangsavgiften
burde ha favnet videre enn CO2-utslipp,
slik at også fabrikkbygde bioetanolbiler hadde fått
en avgiftslettelse. Disse medlemmer viser til at
avgiftsendringen har gjort alle markedslederens SAABs modeller betydelig
dyrere. For de to andre aktørene, Volvo og Ford, har det
vært en liten prisreduksjon. Det har gjort at fabrikkbygde
bioetanolbiler i enda sterkere grad er utkonkurrert av dieselbiler. Disse
medlemmer mener at engangsavgiften bør generelt
stimulere til økt salg av biler som er fabrikkbygd for å gå på ikke-fossilt
drivstoff.
Disse medlemmer har liten tro
på at Regjeringens generelle avgiftslettelse på 10 000
kroner for de såkalte flexifuelbilene vil bidra til å øke
salget av dem nevneverdig. For å stimulere til økt
salg av mer miljøvennlige biler vil disse medlemmer,
som et første skritt, fremme forslag om en generell reduksjon
på 30 000 kroner for fabrikkbygde bioetanolbiler. Disse medlemmer mener
det er spesielt viktig at avgiftene på miljøvennlige
biler må ytterligere ned.
Disse medlemmer vil vise til
den usikkerheten som ligger til grunn for beregning av provenytap
for en avgiftsreduksjon på flexifuelbiler. Departementet
sier selv i korrespondanse med Stortinget at de; "ikke har oversikt
over hvor raskt etterspørselen vil øke," og at "beregningene
er svært usikre". Disse medlemmer har derfor
lagt til grunn 90 mill. kroner i provenytap for en generell reduksjon
på 20 000 kroner utover Regjeringens forslag slik
at den samlede reduksjonen blir på 30 000 kroner.
Bransjens anslag er betydelig lavere, mens departementet antar at
effekten blir større.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
følgende endringer i Stortingets vedtak 28. november
2006 om engangsavgift på motorvogner mv. for budsjetterminen
2007:
§ 6 nytt annet ledd skal lyde:
For motorvogner som kan benytte etanol som drivstoff
gjøres et fradrag i avgiften etter § 1
på 30 000 kroner. Med etanol menes i denne sammenheng
konsentrasjoner på minst 85 pst. etanol.
§ 6 annet ledd blir nytt tredje ledd."
Disse medlemmer viser videre
til disse medlemmers forslag til bevilgningsendringer
på statsbudsjettet kap. 5536 post 71 med en økning
på 90 mill. kroner i støtte til kjøp
av E85-biler utover Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet synes
det er et godt signal at Regjeringen nå reduserer avgiften
på miljøvennlige biler som E85-biler. Disse
medlemmer vil likevel understreke at en reduksjon på kun
10 000 kroner medfører at utgiften for innkjøp
av en E85-bil ikke blir lik en tilsvarende bensinbil. Disse
medlemmer viser til at bilbransjen har opplyst at et tilskudd
bør være i størrelsesorden 50 000
kroner pr. bil for at forskjellen skal utlignes. Disse medlemmer viser
til at det fortsatt ikke er lagt til rette for utstrakt bruk av
slike biler, og mener da at hvis målsetingen er å øke
salget av slike biler, må ytterligere avgiftsreduksjon
til. Disse medlemmer foreslår derfor en økning
av tilskuddet til 50 000 kroner. Disse medlemmer viser
til at bilbransjen har opplyst at årlig kjøp av
slike biler ved et tilskudd i størrelsesorden 50 000
kroner maksimalt vil selge ca. 3 000 slike biler, og øker
bevilgningen i tråd med dette.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 180 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 200 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett, og viser til bevilgningsforslag under kap. 5536
post 71.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
følgende endringer i Stortingets vedtak 28. november
2006 om engangsavgift på motorvogner for budsjetterminen
2007 (kap. 5536 post 71):
§ 6 nytt annet ledd skal lyde:
For motorvogner som kan benytte etanol som drivstoff
gjøres et fradrag i avgiften etter § 2
på 50 000 kroner. Med etanol menes i denne sammenheng
konsentrasjoner på minst 85 pst. etanol.
§ 6 annet ledd blir nytt tredje
ledd."
Stortinget har vedtatt at det skal innføres
CO2-avgift på gass til oppvarming
fra 1. juli 2007. Det er forutsatt at avgiften må avklares
med EFTAs Overvåkingsorgan (ESA) før den kan tre
i kraft. Finansdepartementet sendte brev til ESA 8. mars
2007 der det ble lagt til grunn at avgiften er i overensstemmelse
med EØS-avtalens regelverk for offentlig støtte.
ESA har i brev 26. april med svarfrist 1. juni
2007 bedt om ytterligere begrunnelse for dette. Departementet vil
besvare henvendelsen innen fristen. Dersom ESA mot formodning skulle
komme til at avgiften er i strid med EØS-avtalen, og dette
skjer etter Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett,
vil departementet kunne benytte plenarvedtakets dispensasjonsbestemmelse
for å utsette avgiftsplikten.
Avgiftsplikten er knyttet til om gassen benyttes
til oppvarming eller ikke. Veksthusnæringen benytter gass
både til oppvarming og for å fremme veksten. Sistnevnte
formål tilsier at gass til veksthusnæringen ikke
omfattes av avgiftsplikten. Departementet foreslår avgiftsfritak
for veksthusnæringen, og at dette fastsettes uttrykkelig
i Stortingets avgiftsvedtak. Det vises til utkast til vedtak.
Det framkommer av avgiftsvedtaket at avgiftsplikten gjelder
gass til oppvarming av boliger og næringsbygg. Formålet
med avgiften - å hindre at gass til oppvarmingsformål
utkonkurrerer mer miljøvennlige alternativer - tilsier
at også gass til oppvarming av andre bygg ilegges avgift.
Departementet foreslår at det presiseres i avgiftsvedtaket
at avgiftsplikten omfatter alle bygg.
Nærmere regler om avgiftsberegning
mv. må fastsettes i forskrift. Finansdepartementet sendte
et utkast til forskrift om endring av forskrift om særavgifter
på høring 19. april 2007. Høringsfristen
er seks uker. Forskriften vil bli vedtatt så snart som
mulig etter at høringsfristen er utløpt.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Venstre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XVI under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det var uheldig å innføre avgift
på naturgass til oppvarming, særlig med tanke
på Norges til tider anstrengte kraftsituasjon. Disse medlemmer ser
ikke at det er foretatt nødvendige evalueringer av systemet
for CO2-avgift, slik som Regjeringen
lovet i Soria Moria.
Komiteens medlem fra Venstre støtter
ikke Regjeringens forslag om å gi veksthusnæringen
fritak for CO2-avgift på gass
til oppvarming. Dette medlem er generelt skeptisk
til fritak og reduksjoner i miljøavgifter - ikke minst
hva gjelder avgift på klimagassutslipp. Dette medlem vil
peke på at det å oppheve fritak og reduksjoner
for enkeltgrupper og enkeltnæringer fra miljøavgifter,
vil kunne frigjøre mange milliarder kroner som kan brukes
til målrettet skatte- og avgiftslette for borgere og næringsliv
for å stimulere til utvikling av ny og morderne miljøvennlig
teknologi.
Produktavgiften i fiskerinæringen skal
dekke forskjellen mellom høy sats og mellomsats for trygdeavgiften,
ettersom næringsdrivende i fiskerinæringen, i motsetning
til næringsdrivende utenfor primærnæringene,
ikke er pålagt trygdeavgift med høy sats. I 2007 er
forskjellen mellom høy sats og mellomsats 2,9 prosentenheter
av inntekten. Videre skal produktavgiften dekke arbeidsgiveravgift
på hyre, en kollektiv medlemspremie til yrkesskadetrygd
(0,2 pst. av inntekten), de faktiske utgiftene folketrygden har
i forbindelse med frivillig tilleggstrygd for sykepenger, samt utgifter i
forbindelse med stønad til arbeidsløse i næringen.
Det er innhentet ny mengde- og prisprognose
for 2007 samt oppdaterte opplysninger om innbetalt produktavgift
og kostnader knyttet til utbetalt syketrygd og arbeidsledighetstrygd
for fiskere.
Den reviderte prognosen for 2007 tilsier at
produktavgiften bør reduseres for andre halvår
2007. Grunnen til dette er økt førstehåndsverdi
(verdi av omsetning i første ledd) og nedgang i utbetalinger
til syketrygd. Ved å redusere avgiften fra 2,8 pst. til
2,1 pst. fra 1. juli vil innbetalt avgift stå bedre
i forhold til ytelsene for 2007.
Det legges derfor fram forslag om at avgiftssatsen
for produktavgift blir fastsatt til 2,1 pst. med virkning fra og
med 1. juli 2007, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XVIII
under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i sitt alternative statsbudsjett
for 2007 gikk mot innføring av en NOx-avgift. Disse
medlemmer viser videre til sitt forslag i revidert budsjett
for 2006 om å utrede et NOx-fond
basert på en langt lavere avgiftssats enn det flertallet
gikk inn for i budsjettet for 2007. Disse medlemmer er
glade for at en slik fondsløsning nå er utredet. Disse
medlemmer understreker viktigheten av at Regjeringen prioriterer
arbeidet med å få på plass en avtale
basert på en slik fondsløsning så raskt
som mulig, til beste både for miljøet og norsk
konkurranseutsatt næringsliv.
Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen for innføringen av NOx-avgiften
var å få miljøeffekt gjennom reduserte
utslipp av NOx. Dermed bør det
etter disse medlemmers oppfatning være klart
at de bedriftene som har betalt 15 kroner kiloen i NOx-avgift fra og med 1. januar
2007 og frem til en NOx-fondsløsning
blir implementert, får tilbakebetalt det de har betalt
i NOx-avgift.
Disse medlemmer peker på at
uten slik tilbakebetaling, vil NOx-avtalens
ambisjoner om å redusere utslipp måtte reduseres
og belastningen på bedriftene blir urimelig stor, uten
at vi får noen miljøeffekt av belastningen.
Disse medlemmer viser til at
den etablerte NOx-avgiften på utslipp
av nitrogenoksider fra båter som går mellom norske
havner skaper store økonomiske vanskeligheter for både
fiskeri- og reiselivsnæringen som ikke har fått
tid til å tilpasse seg det nye systemet og derfor ender
opp med en uholdbar ekstraregning. Disse medlemmer mener
dette er en avgift som skaper særlige problemer for norske
båter. Dersom en utenlandsk båt fisker i norsk
sone, slipper denne å betale NOx-avgift,
mens den norske båten som ligger like ved, må betale. Disse
medlemmer viser til at den samme problemstillingen gjelder
for cruisenæringen der Norge blir det eneste landet med
en slik avgift, noe som kan medføre at en betydelig del
av trafikken forsvinner da rederiene velger andre destinasjoner
i Nord-Europa. Disse medlemmer foreslår å oppheve
NOx-avgiften fra 1. juli 2007,
jf. kap. 5549 post 70.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 134 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 134 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett, jf. kap. 5549 post 70.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
følgende endringer i Stortingets vedtak 28. november
2006 om avgift på utslipp av NOx for
budsjetterminen 2007 (kap. 5549 post 70):
Vedtaket oppheves."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Norges utslippsforpliktelser i henhold til Gøteborg-protokollen
hva gjelder nitrogenoksider (NOx), og
er enig med Regjeringens ambisjoner i forhold til reduksjon av de
norske NOx- utslippene, og viktigheten
av at Norge ivaretar sine forpliktelser.
Disse medlemmer er kjent med
at deler av norsk industri og næringsliv gjennom innføringen
av NOx-avgift påføres
tyngende merkostnader og svekket konkurranseevne. Berørt
næringsliv er innstilt på aktivt å bidra
til utslippsreduksjoner, men mener at forpliktende miljøavtaler
mellom eierne av de berørte utslippskildene på den
ene siden og norske myndigheter på den annen,
i kombinasjon med avgiftsfritak for utslippskilder som omfattes
av avtalen, vil være et bedre virkemiddel for å løse
den nasjonale utslippsforpliktelsen. Disse medlemmer er
kritisk til at Regjeringen ikke har klart å få på plass
fondsløsning eller forpliktende miljøavtaler.
Disse medlemmer vil påpeke
at særlig to bransjer, fiskerinæringen og reiselivsnæringen,
kommer spesielt uheldig ut av den nye NOx-avgiften
som ble vedtatt av Regjeringen med virkning fra 1. januar 2007.
Norsk fiskerinæring sine rammebetingelser
har blitt systematisk svekket siden Regjeringen tiltrådte
høsten 2005. Distriktskvoter, innstrammede leveringsforpliktelser,
strukturstopp, utvidelse av nettolønnsordningen og innføring
av en NOx-avgift er eksempler på tiltak som
har svekket lønnsomheten for fiskeriene langs kysten. Marginale
fiskerier som for eksempel rekefisket er i faresonen som følge
av NOx-avgiften. Det er også mulig å omgå avgiften
ved å fiske og levere fangsten utenfor Norges grenser.
Det er det først og fremst norske industriarbeidsplasser
som taper på. Disse medlemmer viser for øvrig
til forslagene under kap. 1720.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti forutsetter at Regjeringen prioriterer å få raskt på plass
de utredete fondsløsningene slik at næringslivet
kan betale inn til fond for NOx-reduserende
tiltak i stedet for å betale avgift, og at Regjeringen
i den forbindelse også vurderer nøye om tilbakebetaling
av avgift for 2007 mot innbetaling til fond kan føre til
raskere iverksettelse av nødvendige tiltak for å få redusert NOx-utslippene, i tråd med målene
i Gøteborg-protokollen.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at dette medlem støttet Regjeringens
forslag til å innføre avgift på utslipp
av NOx, samt forslaget fra regjeringspartiene
om mulighet for å inngå miljøavtale med staten
om gjennomføring av NOx-reduserende
tiltak i samsvar med et fastsatt miljømål, som
ble vedtatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Dette
medlem mener også at NOx-avgiften
må gjelde for maskiner i bygg og anlegg. En slik endring
må sees i sammenheng med dette medlems ønske
om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget i en retning
hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø-
og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
det følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november
2006 om avgift på utslipp av NOx:
§ 1 ny bokstav
d) skal lyde:
d) maskiner fra bygg og anlegg"
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5549 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fjerne
avgiften på etanol i biodrivstoff fra 2008."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til forslag fra
stortingsrepresentantene Borghild Tenden, Gunnar Kvassheim og Lars
Sponheim om å frita bioetanol (biobensin) til drivstofformål
fra CO2-avgift, bensinavgift og alkoholavgift
(Dokument nr. 8:63 (2005-2006), jf. Innst. S. nr. 211 (2005-2006)).
Disse medlemmer synes det på denne
bakgrunn er positivt at Regjeringen har gitt fritak for CO2-avgift for andelen bioetanol som blandes
inn i ordinær bensin. Det er viktig å premiere
miljøvennlige produkter. Det må lønne
seg å opptre miljøriktig. Dette medlem vil
påpeke at bioetanol innblandet i bensin er omfattet av
bensinavgift. Regjeringen har ikke fritatt bioetanol for bensinavgift.
Det er innført avgiftsfritak for autodieselavgift for andelen
biodiesel innblandet i ordinær diesel. Disse medlemmer mener
det er uheldig at bioetanol forskjellsbehandles i forhold til biodiesel. Forskjellsbehandlingen
gjør det økonomisk uforsvarlig for oljeselskapene å blande
inn bioetanol i bensin. Dette er et vesentlig hinder for bruken
av biodrivstoff i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
man bør stimulere til økt bruk av kostnadseffektivt,
alternativt drivstoff i eksisterende bilpark. Biodrivstoff er lansert
som et mulig tiltak for å redusere utslippene til denne
sektoren. Biodrivstoff kan blant annet være biogass fra
avfall eller være produsert av fornybare råstoff,
hvor CO2 som frigjøres ved forbrenning,
bindes opp igjen når planten vokser opp. Disse medlemmer vil
understreke at det en forutsetning at man kan dokumentere at biodrivstoff
har et positivt energiregnskap og er produsert på en bærekraftig
måte, som ikke ødelegger regnskog eller skaper matmangel
andre steder i verden.
Disse medlemmer vil peke på at
kostnaden pr. tonn reduserte CO2-utslipp
er relativt høye, 1 250-3 000 kroner
inkludert infrastruktur utbygging, ved bruk av biodrivstoff. Disse
medlemmer viser til at biodrivstoff, med unntak av E85,
er fritatt for bensinavgift. Disse medlemmer mener
at for å gjøre E85 mer attraktivt for forbruker,
bør avgiften fjernes på etanolinnholdet også i
E85, slik at alt biodrivstoff avgiftsteknisk behandles likt. Disse
medlemmer vil understreke at det er viktig å "premiere"
folk som velger miljøvennlig, og signaleffekten ved avgiftslettelse er
viktig.
Disse medlemmer vil videre peke
på at biogass kan ha et potensial, og at slik bruk bør
vurderes ytterligere. Ifølge Stiftelsen Østfoldforskning
(STØ) er potensialet for biogass 5 pst. av det
totale drivstoff-forbruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at produktavgiftene på saft og nektar er blitt tyngende
for flere bedrifter. Disse medlemmer viser til at disse
medlemmer gikk imot Regjeringens omlegging av avgiften på alkoholfrie drikkevarer
i statsbudsjettet for 2007, jf. Budsjett-innst. nr. 1 (2006-2007). Disse
medlemmer viser til at Regjeringens avgiftspolitikk har
medført at avgiftsnivået på slike drikkevarer
har fått en dramatisk økning de siste årene,
fra null i 2005 til kr 3,09 pr. liter i 2007.
Disse medlemmer viser til at
grunnavgiften, miljøavgiften og produktavgiften samlet
sett medfører at bedrifter må si opp arbeidstakere.
Mange av arbeidsplassene er lokalisert i distriktene. Disse
medlemmer forventer at særavgiftsutvalget Regjeringen
har nedsatt, går konkret inn i denne problemstillingen
og vurderer avgiftslettelser.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til merknad nedenfor
vedrørende kap. 5501 post 72, samt til forslag i Innst.
O. nr. 80 (2006-2007) hvor det foreslås at regelverket
og beløpsstørrelser som gjaldt for individuelle
pensjonsspareavtaler fram til 2006 gjeninnføres med virkning
for hele 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til Dokument nr. 8:34 (2006-2007)
hvordisse medlemmerforeslår en ny individuell pensjonssparing
med skattefradrag (IPS) inntil 1 G og gjeninnføring
av regelverket som gjaldt før 1. januar 2007,
når det gjaldt livrente.
Disse medlemmer viser til at
tidligere IPA-grense på 40 000 kroner har stått
uforandret siden 1998. G-beløpet er i perioden 1. mai
1997 til 1. mai 2006 økt fra 42 000 til
62 892 kroner. Rammen for sparing i IPA har altså falt
fra nesten 1 G til 64 pst. av G. Disse medlemmer mener
det er viktig at det skattefrie beløpet er knyttet til
G, slik at det justeres regelmessig. Det skattefrie beløpet
bør ikke være knyttet til andel av lønn.
Innenfor rammen bør folk kunne velge hvor mye de vil bruke
til pensjonssparing.
Forslagsstillerne vil påpeke at det
må være frihet til å skru sparingen av
og på fra år til år (som IPA). Dette
er pensjonssparing, der pengene er låst til det tidspunkt man
kan starte med å ta ut pensjon fra folketrygden. Det bør
videre være mulig å starte utbetalingene tidligere
hvis man blir ufør. Ved dødsfallsutbetaling bør mottaker
kunne reinvestere midlene i en IPS for senere utbetaling og beskatning
ved pensjonsalder. Særlig bør dette gjelde ved
utbetaling av engangsbeløp.
Disse medlemmer viser også til
at disse medlemmer gjennom representantforslaget ønsker å gjeninnføre
livrente. Livrente dekker et annet behov enn det IPA gjorde. Livrenten
er egnet for personer som ønsker å spare større
beløp langsiktig, men ikke nødvendigvis helt til
pensjonsalderen. Det kan for eksempel være umyndige, hvis
man mottar et større engangsbeløp (ved arv, personskadeoppgjør
osv.), hvis man ønsker å spare til førtidspensjon,
eller hvis man i en fase i livet tjener ekstra godt, men regner
med å trappe ned og ønsker å legge av
penger til pensjon.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag under
pkt. 17.13, samt lovforslag i Innst. O. nr. 80 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
revidert nasjonalbudsjett som en teknisk revisjon som skal justere
budsjettet i tråd med forhold oppstått etter den
ordinære budsjettbehandlingen. Disse medlemmer viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 2007, og forslag om dette
i Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2007, gjengitt i hovedtrekk
under pkt. 1.2 i denne innstilling. Disse medlemmer ber
Regjeringen fremme nødvendige forslag i forbindelse med
statsbudsjettet for 2008.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil vise til merknad nedenfor vedr. kap. 5501 post
72, samt til forslag i Innst. O. nr. 80 (2006-2007) hvor det foreslås
at grensen for skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner økes
fra 12 000 kroner til 15 000 kroner for inntektsåret
2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å øke handelen mellom Norge og lavinntektsland. Disse
medlemmer mener at økt handel med lavinntektsland
vil være en mer treffsikker måte for å bringe
disse landene ut av fattigdom enn bistand vil være. Disse
medlemmer er enig i at den beste måten å få til økt
handel, er å fjerne tollbarrierene mellom Norge og disse
landene. På denne måten kan varer selges til Norge
uten at den norske stat inndriver penger i form av toll på denne
handelen. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
legge frem sak for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2008 om å innvilge full tollfrihet for flere nye lavinntektsland.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine merknader under kap. 5511 post
70 i denne innstilling hvor det bl.a. foreslås å fjerne
all toll for samtlige lavinntektsland definert gjennom Verdensbankens
såkalte "DAC-liste", noe som har som konsekvens at de budsjetterte
tollinntekter må settes ned med 25 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. 5511 post 70 Tollinntekter
Finansdepartementet gis fullmakt
til å innvilge full tollfrihet og kvotefri markedsadgang
fra 1. juli 2007 for varer fra Elfenbenskysten, Ghana,
Kenya, Kamerun, Republikken Kongo, Zimbabwe, Nicaragua, Moldova,
Kirgisistan, Tadsjikistan, Usbekistan, Mongolia, Nord-Korea, Papua-Ny-Guinea,
India, Pakistan, Vitenam og Nigeria."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknad under kap. 5511 post 80 om å innvilge
full tollfrihet til 14 nye lavinntektsland under GSP-ordningen,
i tråd med anbefalingen fra en interdepartemental arbeidsgruppe. Dette
medlem viser til at det er 4 folkerike land (India, Pakistan,
Nigeria og Vietnam) som har et gjennomsnittlig inntektsnivå på linje
med de 14 landene, men hvor arbeidsgruppen ikke har anbefalt fullt
tollfritak på grunn av klausulen i GSP-ordningen om en øvre
folketallsgrense på 75 millioner for å komme inn
under tollfritaket. Dette medlem mener at arbeidsgruppens
anbefaling av fullt tollfritak for de 14 landene bør iverksettes
umiddelbart, og at tollfritak for de 4 store landene vurderes i
forbindelse med budsjettopplegget for 2008.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Kap. 5511 Post 70 Tollinntekter
Finansdepartementet gis fullmakt
til å innvilge full tollfrihet og kvotefri markedsadgang
fra 1. juli 2007 for varer fra Elfenbenskysten, Ghana,
Kenya, Kamerun, Republikken Kongo, Zimbabwe, Nicaragua, Moldova,
Kirgisistan, Tadsjikistan, Usbekistan, Mongolia, Nord-Korea og Papua-Ny-Guinea."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at det bør være rom for å øke
skatter og avgifter på miljøskadelige utslipp
og på helseskadelige varer, og benytte dette inntekter
fra dette til å redusere skatter og avgifter på arbeid,
sparing og frivillighet. Som en del av en slik omlegging mener dette
medlem at det er rom for å øke avgiftene
på tobakksvarer.
Dette medlem fremsetter følgende
forslag:
"Med virkning fra 1. juli
2007 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak
28. november 2006 om avgift på tobakkvarer for
budsjetterminen 2007:
§ 1 bokstav a - e skal lyde:
a) Sigarer: kr 2,00
pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal
tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.
b) Sigaretter: kr 2,00 pr. stk.
Med en sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90
mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over
90 mm, men maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved
beregningen av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk,
råtobakk i forbrukerpakning: kr 2,00 pr. gram
av pakningens nettovekt.
d) Skråtobakk: kr 0,75
pr. gram av pakningens nettovekt.
e) Snus: kr 0,75 pr. gram av pakningens
nettovekt."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5531 post 70.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5531 hvor det framgår at dette medlem
foreslår å heve øke tobakksavgiftene.
En slik endring må sees i sammenheng med dette medlems ønske
om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget i en retning
hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø-
og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
det følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november
2006 om avgifter på tobakksvarer:
§ 1 bokstav a til
c skal lyde:
a) Sigarer: kr 2,00
pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal
tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.
b) Sigaretter: kr 2,00 pr. stk.
Med en sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90
mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over
90 mm, men maks 180 mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved
beregningen av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk,
råtobakk i forbrukerpakning: kr 2,00 pr. gram
av pakningens nettovekt."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at det bør være rom for å øke
skatter og avgifter på miljøskadelige utslipp
og på helseskadelige varer, og benytte inntekter fra dette
til å redusere skatter og avgifter på arbeid,
sparing og frivillighet. Som en del av en slik omlegging mener dette
medlem at det er rom for å øke dieselavgiften.
Dette medlem fremsetter følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
følgende endringer i Stortingets vedtak 28. november
2006 om avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn
og fritidsbåt (dieselavgift) for budsjetterminen 2007:
§ 1 bokstav a -
c skal lyde:
a) for svovelfri mineralolje
(under 10 ppm svovel): kr 3,17
b) for lavsvovlet mineralolje (under 50
ppm svovel): kr 3,22
c) for annen mineralolje: kr 3,22."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5536 post 77.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at det bør være rom for å øke
skatter og avgifter på miljøskadelige utslipp
og på helseskadelige varer, og benytte inntekter fra dette
til å redusere skatter og avgifter på arbeid,
sparing og frivillighet. Som en del av en slik omlegging mener dette
medlem at det er rom for å øke CO2-avgiften på mineralske produkter.
Dette medlem fremsetter følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
følgende endringer i Stortingets vedtak 28. november
2006 om CO2-avgift på mineralske
produkter:
§ 1
bokstav a og b skal lyde:
a) Mineralolje: kr 0,57 pr. liter.
For treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien er
satsen kr 0,27 pr. liter.
b) Bensin: kr 0,84 pr. liter."
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
under kap. 5543 post 70.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5543 hvor det framgår at dette medlem
foreslår å heve CO2-avgiften
på mineralske produkter med 10 øre i alle klasser.
En slik endring må sees i sammenheng med dette medlems ønske
om å vri hele skatte- og avgiftsopplegget i en retning
hvor arbeidsinntekt blir skattlagt mindre, mens miljø-
og helseskadelig adferd blir skattlagt mer.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader under kap. 5542 hvor det framgår at dette medlem
foreslår å heve grunnavgiften på fyringsolje med
10 øre literen. En slik endring må sees i sammenheng
med dette medlems ønske om å vri
hele skatte- og avgiftsopplegget i en retning hvor arbeidsinntekt
blir skattlagt mindre, mens miljø- og helseskadelig adferd
blir skattlagt mer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
det følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november
2006 om grunnavgift på fyringsolje mv.:
Fra 1. januar 2007 skal
det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter
betales avgift til statskassen på mineralolje med kr 0,529
pr. liter."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til den økende mangel på kvalifisert arbeidskraft
i håndverksfag, samtidig som det fortsatt er for stor ledighet
blant en del ungdomsgrupper. Disse medlemmer mener
at halvert arbeidsgiveravgift for nye lærlinger vil være
et godt virkemiddel for å få flere unge inn på et
arbeidsmarked hvor de trengs.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
det følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november
2006 om arbeidsgiveravgift:
§ 1
ny bokstav n) skal lyde:
n) Denne bokstav gjelder for lønn
og annen godtgjørelse for arbeid og oppdrag i og utenfor
tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å innberette for arbeidstakere
som er lærlinger. For slik lønn og godtgjørelse
skal arbeidsgiver betale avgift etter følgende satser:
sone V: 0 pst.
sone IV: 2,55 pst.
sone IVa: 3,95 pst.
sone III: 3,2 pst.
sone II: 5,3 pst.
sone Ia: 7,05 pst.
sone I: 7,05 pst."
Disse medlemmerviser til bevilgningsforslag under kap.
5700 post 72.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at de høye bolig-
og eiendomsprisene i en del tilfeller tvinger familier til å selge
barndomshjem og familiers fritidsboliger fordi arveavgiften blir
for høy. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det er behov for ordninger som kan avhjelpe slike situasjoner
og vil foreslå en avdragsordning over 10 år uten
renter for betaling av arveavgift ved arv eller gave av boligeiendom
og/eller fritidseiendom fra foreldre til barn. Dette vil
gjøre det lettere økonomisk med generasjonsskifter av
fast eiendom.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en avdragsordning for betaling av arveavgift ved arv eller gave
fra foreldre til barn av overdragers faste boligeiendom. De samme
regler skal gjelde for fritidseiendommer. Avdragsordningen skal
løpe over 10 år uten renter lik eksisterende ordning
for generasjonsskifter i familiebedrifter, og det skal i tillegg
være en viss fleksibilitet med hensyn til fremdriften i
nedbetalingen. Ordningen forutsettes å bli gjort gjeldende
fra 1. juli 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2007 foreslo å øke
innslagspunktet for arveavgift til 500 000 kroner som ledd
i en fullstendig avvikling av arveavgiften. På bakgrunn
av at dette bare er en revidering av budsjettet, ser ikke disse
medlemmer det som naturlig å fremme et slikt forslag
på nytt i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at arveavgiften er en svært lite treffsikker beskatning som
stort sett rammer middelklassen og de med lave inntekter hardest.
Særlig kan det være vanskelig for folk med vanlige
inntekter å kunne beholde familieboliger og fritidseiendommer
i et raskt stigende eiendomsmarked.
Disse medlemmer viser også til
at bunnfradragstersklene for avgiftsberegningen langt fra har fulgt
med prisutviklingen i samfunnet de par siste tiår.
Disse medlemmer mener at bunnfradraget
bør økes til 750 000 kroner for hver
arvelater, viser til svar på spørsmål
nr. 14 av 15. mai 2007 fra Høyre om provenyvirkninger
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Med virkning for arv og gave hvor
rådigheten går over 1. januar 2007 eller
senere gjøres følgende endringer i Stortingets
vedtak av 28. november 2006 nr. 1340 om avgift til statskassen
på arv og gaver for budsjetterminen 2007:
Av arv og gaver til arvelaterens/giverens
barn, fosterbarn - herunder stebarn som har vært oppfostret
hos arvelateren/giveren - og foreldre, svares:
Av de første
750 000 kroner intet
Av de neste 300 000 kroner 8
pst.
Av overskytende beløp 20 pst.
§ 5 skal lyde:
Av arv og gaver som ikke går
inn under § 4, svares:
Av de første 750 000
kroner intet
Av de neste 300 000 kroner 10
pst.
Av overskytende beløp 30 pst."
Disse medlemmerviser
til bevilgningsforslag under kap. 5506 post 70.
Komiteens medlem fra Venstre viser
videre til at arveavgiften på mange måter er en
dobbeltbeskatning som rammer urettferdig og som på sikt
derfor må fjernes. Dette medlem mener arveavgiften
i realiteten gjør staten til medarving til verdier som
allerede er beskattet. Spesielt problematisk er det når
det gjelder arv av familieeide bedrifter og fast eiendom, hvor det ofte
må tas opp lån for å betale statens andel. Dette medlem foreslår
derfor at innslagspunktet økes til 500 000 kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fra 1. juli 2007 gjøres
det følgende endring i Stortingets vedtak av 28. november
2006 om arveavgift:
Av arv og gaver til arvelaterens/giverens
barn, fosterbarn - herunder stebarn som har vært oppfostret
hos arvelateren/giveren - og foreldre, svares:
Av de første 500 000
kroner | intet |
Av de neste 300 000 kroner | 8 pst. |
Av overskytende beløp | 20 pst. |
Av arv og gaver som ikke går
inn under § 4, svares:
Av de første 500 000
kroner | intet |
Av de neste 300 000
kroner | 10 pst. |
Av overskytende beløp | 30 pst." |
Disse medlemmerviser
til bevilgningsforslag under kap. 5506 post 70.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge bruker
en vesentlig lavere andel av BNP til FoU enn gjennomsnittet i OECD.
Det er først og fremst den private
forskningen som er mindre i Norge enn andre land som det er naturlig å sammenligne
oss med. Disse medlemmer ser på forskning
og utvikling som en investering i fremtiden, og tror derfor at hver
krone som blir investert i FoU vil gi merverdier tilbake i form
av økt verdiskaping. Disse medlemmer er
derfor positiv til skatteincentiver som stimulerer til økt
FoU. Den eksisterende SkatteFUNN-ordning der bedriftene får
trekke fra 18-20 pst. av FoU-utgifter, har vist seg å være
et godt virkemiddel for å stimulere til ekstra privat FOU. Disse medlemmer er
likevel i tvil om dette, i kombinasjon med andre eksisterende ordninger,
er tilstrekkelig til at investeringer i FoU vil komme opp på OECD-nivå. Disse
medlemmer kan derfor med undring konstatere at Regjeringen
ved en rekke tilfeller har svekket SkatteFUNN-ordningen, bl.a. gjelder
det for gjeldende budsjettår hvor Regjeringen har vedtatt å svekke
eksisterende SkatteFUNN-ordning ved at taket for personalkostnader
og indirekte kostnader settes til 500 kroner pr. time, og at inntil
1 850 timer årlig kan godkjennes pr. person. En
slik begrensning vil selvsagt bety at SkatteFUNN blir mindre attraktiv
og at FoU blir redusert. Disse medlemmer gikk imot
denne forverringen av rammevilkår for SkatteFUNN ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2007.
Disse medlemmer vil gå motsatt
vei og foreslår derfor at beløpsgrensen i SkatteFUNN-ordningen økes med
25 pst. slik at beløpsgrensene for egenutført
FoU settes til inntil 5 mill. kroner og for innkjøpt FoU
settes til 10 mill. kroner. Et slikt forslag vil ikke ha bokført effekt
i 2007, men vil ha en påløpt ramme på 140
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen notifisere
til ESA en økning av beløpsgrensene i SkatteFUNN-ordningen med
25 pst., jf. skatteloven § 16-40, annet ledd bokstav a
og b, og fremme lovforslag om en slik endring når det foreligger
godkjennelse fra ESA. Det forutsettes at lovendring gjennomføres
med virkning for hele inntektsåret 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2007 gikk
imot innstrammingen av SkatteFUNN. På bakgrunn av at dette
bare er en revidering av budsjettet, ser ikke disse medlemmer det
som naturlig å fremme et slikt forslag på nytt
i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at disse medlemmer gradvis
vil fjerne den særnorske formuesskatten som bare rammer
norsk privat kapital investert i norske arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at en videre reduksjon
av formuesskatt bør skje gjennom økte bunnfradrag
og gjennom at formuesskatten på næringsformue
avvikles gradvis. Disse medlemmer viser til at en
avvikling av formuesskatt på arbeidende kapital må utredes
nøyere før det kan fattes vedtak om dette, og
fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2008 drøfte og utrede en modell for fritak av formuesskatt
på næringsformue (arbeidende kapital)."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener vi må legge til rette for å utvikle
og ta i bruk klimavennlig teknologi i transportsektoren. I den forbindelse
må det satses betydelig på forskning, utvikling,
demonstrasjon og bruk av hydrogen og biodrivstoff. Disse
medlemmer vil imidlertid vise til at vi i Norge har to produsenter
av elektriske biler. Disse medlemmer mener denne typen
teknologi gir et viktig bidrag i forhold til å bedre miljøet,
og at disse løsningene har potensial til å skape mange
arbeidsplasser og verdiskaping i fremtiden. Disse medlemmer vil
vise til regjeringen Bondevik II som ga el-bilene tilgang til kollektivfeltene,
og at dette i vesentlig grad økte etterspørselen
etter el-biler. Disse medlemmer vil vise til at det
i dag også er innført gode økonomiske
rammevilkår for bruk av el-bil som privatbil, men ikke
som leiebil eller firmabil. Disse medlemmer vil vise
til innpill fra bransjen, som selv påpeker at det største
markedet i Norge for denne typen kjøretøy befinner
seg i bedriftssegmentet. Disse medlemmer mener det
derfor er nødvendig med ytterligere tiltak for å fremme
bruken av el-biler.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2008 foreta følgende endringer
av bilavgiftene:
– fjerne fordelsbeskatningen
for el-bil som firmabil
– fjerne MVA på batteriskift
for el-biler
– fjerne MVA for leasing av el-biler."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter
Regjeringen i omlegging av bilavgiftene i mer miljøvennlig
retning. En virkning av opplegget er imidlertid at det blir vesentlig
billigere for forbruker å velge bort partikkelfilter i
nye dieselbiler. Utslipp av helseskadelige partikler kan i byområder føre
til vesentlig dårligere luftkvalitet. Det er særlig allergikere,
astmatikere, barn og eldre som rammes hardest av denne typen forurensning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det derfor er tungtveiende
argumenter for å påby partikkelfilter i alle nye
eller importerte dieselbiler solgt etter 1. juli 2007.
Disse medlemmer vil også vise
til uttalelse fra finansminister Kristin Halvorsen til NTB 31. januar 2007
om at: "Det vil komme krav om partikkelfilter på dieselbiler
i tida framover".
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen påby
partikkelfilter i alle nye dieselbiler fra 1. januar 2008,
og komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag
til vedtak i forbindelse med statsbudsjettet for 2008."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
særlig peke på helseplager på grunn av dårlig
luftkvalitet i tettbygde strøk, som en alvorlig utfordring.
Disse medlemmer viser til at
forbrukere kan bidra til å redusere utslipp gjennom miljøvennlig atferd. Disse
medlemmer mener det er viktig at staten stimulerer til slik
atferd, blant annet gjennom skatte- og avgiftssystemet.
Disse medlemmer viser til at
ettermontering av partikkelfilter i dieselbiler har en positiv effekt
på flere typer utslipp, og mener det vil være
heldig hvis flere installerte slike filtre.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en ordning med merverdiavgiftsfritak på partikkelfiltre
som ettermonteres i dieselbiler. Man ønsker utredet både
miljøeffekter ved økt installasjon av slike filtre,
samt kostnader/proveny-effekt av å fjerne merverdiavgift
på disse filtrene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2007 gikk
inn for å avskaffe avgiften på sjokolade og sukkervarer.
På bakgrunn av at dette bare er en revidering av budsjettet,
ser ikke disse medlemmer det som naturlig å fremme
et slikt forslag på nytt i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
skuffet over at Regjeringen heller ikke i revideringen av budsjettet
for 2007 fjerner særavgiften for sjokolade- og sukkervarer,
slik regjeringen Bondevik II foreslo i sitt budsjett for 2006. Disse
medlemmer vil vise til at særavgiften rammer norske
arbeidsplasser svært hardt. Særavgiften for sjokolade-
og sukkervarer medførte ekstrakostnader på hele
400 000 kroner i gjennomsnitt for hver produksjonsarbeidsplass. Disse medlemmer mener
dette virker sterkt konkurransevridende.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I Stortingets vedtak for avgift
på sjokolade- og sukkervarer mv. for 2007 gjøres
følgende endring:
Fra 1. juli 2007 til og
med 30. november 2007 skal det i henhold til lov 19. mai
1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
på sjokolade- og sukkervarer mv. med kr 16,36
pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i ordinært budsjett for 2007 om å øke
merverdiavgiftssatsen på matvarer med ett prosentpoeng mer
enn Regjeringens økning for 2007. Disse medlemmer deler
Regjeringens syn om at det er lite trolig at avgiftsøkninger
på dette nivået vil slå særlig
ut i prisene og i forbrukernes kostnader. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at Høyre i sitt ordinære
budsjettforslag for 2007 økte både minstefradraget
og støtten til barnerike familier, noe som på helårsbasis
mer enn ville oppveid den foreslåtte momsøkningen. Disse
medlemmermener følgelig
at en avgiftsøkning i 2. halvår 2007 vil ha svært
liten virkning på prisnivået og fremmer derfor
følgende forslag:
"I Stortingets vedtak om merverdiavgiftssatser
for 2007 gjøres følgende endring:
Fra 1. juli 2007 skal det
betales 15 pst. avgift etter bestemmelse i lov 19. juni
1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler."
Disse medlemmerviser
til bevilgningsforslag under kap. 5521 post 70.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til St.prp. nr. 1 (2006-2007) hvor Høyre foreslo å heve avskrivningssatsene
for maskiner fra 20 til 25 pst. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Bondevik II foreslo å heve satsene til
25 pst. blant annet med bakgrunn i at Norge var blitt hengende etter
i forhold til våre naboland. Regjeringen har valgt å reversere
denne satsingen. Det er en betydelig konkurranseulempe for investeringer
i norske industriarbeidsplasser når vi henger etter på et
så viktig virkemiddel som avskrivningssatsene. Det er de
samlede rammebetingelser som avgjør når bedriftene
vurderer investeringer i Norge, og disse medlemmer mener
at Regjeringen har svekket rammebetingelsene for investeringer slik
at vi blir hengende etter sammenlignet med våre konkurrentland.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008 med virkning fra 1. januar
2008 foreslå hevede avskrivningssatser for maskiner fra
20 pst. til 25 pst."