Det vises til brev av 16. mai fra Stavanger
kommune om selskapsskatten for 2008. Tilføring av selskapsskatt til
kommunene i 2008 er basert på data for selskapsskatt for
skatteåret 2005. For Stavanger kommune reduseres selskapsskatten
med 184,8 mill. kroner fra 2007 til 2008, til 214,4 mill. kroner.
Fordelingen av selskapsskatt mellom kommunene
er basert på omfattende statistiske beregninger. Skatten for
hvert foretak fordeles normalt mellom kommuner ut fra hvor arbeidsplassene
i foretaket er lokalisert. Fordelingen beregnes ved en kobling av
data for skatt og sysselsetting for de foretakene som både
inngår i registeret for etterskuddspliktige skattytere
og Arbeidsgiverregisteret. Beregningene foretas av Skattedirektoratet
i etterkant av likningen hvert år, og er omfattende og
detaljerte.
I forbindelse med den årlige beregningen
av kommunal selskapsskatt er det foretatt en oppretting i forhold til
behandlingen av selskaper med kreditfradrag, dvs. fradrag for skatt
betalt i utlandet. Ordningen med kredittfradrag ivaretar at norske
selskaper med virksomhet lokalisert i utlandet ikke dobbelbeskattes.
I stor grad vil det være slik at den utliknede skatten
til Norge motsvares av et like stort kreditfradrag, slik at det
ikke blir skatt å betale til Norge. Det er ikke rimelig
at kommunene blir tilført selskapsskatt med utgangspunkt
i virksomhet som det faktisk ikke betales skatt av til Norge. På bakgrunn
av at kreditfradragene økte betydelig i omfang fra skatteåret
2004 til skatteåret 2005 er det fra skatteåret
2005 innarbeidet at det er skatt etter evt. kreditfradrag som skal
fordeles mellom kommunene. Dette får betydning for fordelingen
av kommunal selskapsskatt fra og med 2008, og er en viktig forklaring på nedgangen
i beregnet selskapsskatt for Stavanger kommune.
Kommunenes inntekter fra selskapsskatten inngår
i systemet for utjevning av kommunenes skatteinntekter. Utjevningssystemet
ble lagt om fra 2005 i forbindelse med at en andel av selskapsskatten
ble tilbakeført til kommunene, til en modell med såkalt
symmetrisk utjevning.
Kommuner med skatteinntekter under landsgjennomsnittet
blir kompensert for 55 prosent av differansen mellom egen skatteinngang
og landsgjennomsnittet, mens kommuner med skatteinngang over landsgjennomsnittet,
slik som Stavanger, trekkes 55 prosent av differansen mellom egen
skatteinngang og landsgjennomsnittet. Dette innebærer at
under halvparten av reduksjonen i selskapsskatt til Stavanger kommune
vil virke inn på kommunens samlede inntekter i 2008.
Inntektene fra kommunal selskapsskatt regnes
med innenfor det samlede økonomiske opplegget overfor sektoren.
Lavere kommunale inntekter fra selskapsskatt vil dermed motsvares
av høyere rammeoverføringer fra staten. Dette
vil komme alle kommuner til gode, også Stavanger.
De detaljerte datalistene fra Skattedirektoratet
inneholder opplysninger om det enkelte selskap, der flere av opplysningene
er taushetsbelagte etter ligningsloven § 3-13.
Det er ingen unntak fra taushetsplikten som gir ligningsmyndighetene
adgang til å gi opplysningene videre til kommunene. Det
er dermed ikke anledning til å gi Stavanger kommune detaljert
innsyn i dette materialet.
Spørsmålet om selskapsskatten
skal være en del av kommunenes framtidige inntektsgrunnlag
blir nå vurdert av et tverrpolitisk utvalg som skal se
nærmere på deler av inntektssystemet for kommunene.