Vedlegg 2: Brev fra Finansdepartementet til Stavanger kommune,datert 30. mai 2007

Selskapsskatt til Stavanger kommune i 2008

Det vises til brev av 16. mai fra Stavanger kommune om selskapsskatten for 2008. Tilføring av selskapsskatt til kommunene i 2008 er basert på data for selskapsskatt for skatteåret 2005. For Stavanger kommune reduseres selskapsskatten med 184,8 mill. kroner fra 2007 til 2008, til 214,4 mill. kroner.

Fordelingen av selskapsskatt mellom kommunene er basert på omfattende statistiske beregninger. Skatten for hvert foretak fordeles normalt mellom kommuner ut fra hvor arbeidsplassene i foretaket er lokalisert. Fordelingen beregnes ved en kobling av data for skatt og sysselsetting for de foretakene som både inngår i registeret for etterskuddspliktige skattytere og Arbeidsgiverregisteret. Beregningene foretas av Skattedirektoratet i etterkant av likningen hvert år, og er omfattende og detaljerte.

I forbindelse med den årlige beregningen av kommunal selskapsskatt er det foretatt en oppretting i forhold til behandlingen av selskaper med kreditfradrag, dvs. fradrag for skatt betalt i utlandet. Ordningen med kredittfradrag ivaretar at norske selskaper med virksomhet lokalisert i utlandet ikke dobbelbeskattes. I stor grad vil det være slik at den utliknede skatten til Norge motsvares av et like stort kreditfradrag, slik at det ikke blir skatt å betale til Norge. Det er ikke rimelig at kommunene blir tilført selskapsskatt med utgangspunkt i virksomhet som det faktisk ikke betales skatt av til Norge. På bakgrunn av at kreditfradragene økte betydelig i omfang fra skatteåret 2004 til skatteåret 2005 er det fra skatteåret 2005 innarbeidet at det er skatt etter evt. kreditfradrag som skal fordeles mellom kommunene. Dette får betydning for fordelingen av kommunal selskapsskatt fra og med 2008, og er en viktig forklaring på nedgangen i beregnet selskapsskatt for Stavanger kommune.

Kommunenes inntekter fra selskapsskatten inngår i systemet for utjevning av kommunenes skatteinntekter. Utjevningssystemet ble lagt om fra 2005 i forbindelse med at en andel av selskapsskatten ble tilbakeført til kommunene, til en modell med såkalt symmetrisk utjevning.

Kommuner med skatteinntekter under landsgjennomsnittet blir kompensert for 55 prosent av differansen mellom egen skatteinngang og landsgjennomsnittet, mens kommuner med skatteinngang over landsgjennomsnittet, slik som Stavanger, trekkes 55 prosent av differansen mellom egen skatteinngang og landsgjennomsnittet. Dette innebærer at under halvparten av reduksjonen i selskapsskatt til Stavanger kommune vil virke inn på kommunens samlede inntekter i 2008.

Inntektene fra kommunal selskapsskatt regnes med innenfor det samlede økonomiske opplegget overfor sektoren. Lavere kommunale inntekter fra selskapsskatt vil dermed motsvares av høyere rammeoverføringer fra staten. Dette vil komme alle kommuner til gode, også Stavanger.

De detaljerte datalistene fra Skattedirektoratet inneholder opplysninger om det enkelte selskap, der flere av opplysningene er taushetsbelagte etter ligningsloven § 3-13. Det er ingen unntak fra taushetsplikten som gir ligningsmyndighetene adgang til å gi opplysningene videre til kommunene. Det er dermed ikke anledning til å gi Stavanger kommune detaljert innsyn i dette materialet.

Spørsmålet om selskapsskatten skal være en del av kommunenes framtidige inntektsgrunnlag blir nå vurdert av et tverrpolitisk utvalg som skal se nærmere på deler av inntektssystemet for kommunene.