Kommunal- og regionaldepartementet foreslår
at den samlede skjønnsrammen for 2008, inkludert kompensasjon
for differensiert arbeidsgiveravgift (DAA), settes til 2 371
mill. kroner. Av denne rammen fordeles 1 504 mill. til
kommunene og 867 mill. kroner til fylkeskommunene.
I 2006 og 2007 ble basisrammen redusert med
10 prosent. I 2008 foreslås det ikke foretatt en tilsvarende reduksjon,
og basisrammen videreføres på samme nivå som
i 2007. De viktigste endringene fra 2007 til 2008 er at det blir
satt av om lag 50 mill. kroner til kompensasjon til kommuner som
taper på oppdatering av befolkningstall, prosjektskjønnet økes
fra 40 til 50 mill. kroner og midler til kommunesammenslutninger reduseres
med 47 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag til skjønnsramme for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil stemme
for fullmakten til fordeling etter skjønn, men viser til
at disse medlemmer har andre kriterier og forslag
for fordelingen enn det Regjeringen har lagt opp til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket
seg at det innføres en ny kompensasjonsordning som dekkes
innafor skjønnsrammen med 50 mill. kroner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at denne skal dekke
tap til kommuner med nedgang i folketallet som kommer dårlig
ut pga. ordningen med oppdatering av innbyggertall. Dette
flertallet viser til at det også tidligere er gitt betydelige
tilskudd fra skjønnspotten for å dekke tap ved
endringer i inntektssystemet. Dette flertallet innser
at det er svært krevende å lage et inntektssystem som
oppfattes som rettferdig, enkelt og treffsikkert, men forventer
at det ved den igangsatte gjennomgangen søkes etter løsninger
som kan sikre at både kommuner med vekst og kommuner med
nedgang i folketallet kan sikres en god nok økonomi. Dette flertallet støtter
at det inntil videre innføres en kompensasjonsordning som
foreslått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Borgeutvalget anbefalte å redusere
andelen skjønnstilskudd og at disse heller burde innlemmes
i den ordinære rammen til kommunene. Det er nå i
gang et arbeid med inntektssystemet for kommunesektoren og disse
medlemmer vil komme tilbake til denne problemstillingen
i forbindelse med kommuneproposisjonen for 2009.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å fjerne stimuleringstilskuddene
for kommuner som ønsker å slå seg i sammen. Disse
medlemmer mener det er viktig at staten stimulerer kommunene
til å ha en kontinuerlig debatt om kommunestrukturen er hensiktsmessig
i forhold til de oppgaver og det bosettingsmønsteret som
kommunene har. I en slik diskusjon vil det å få midler
til for eksempel en bro, tunnel eller teknisk infrastruktur være
det som gjør at de praktiske ulempene med en sammenslåing
oppveies. Disse medlemmer viser til svar fra statsråd Åslaug
Haga i brev av 6. juni 2007 om at det er tre kommuner,
Lillehammer, Gausdal og Øyer, som fortsatt tross manglende
interesse fra Regjeringen, jobber med mulig kommunesammenslutning. Disse
medlemmer er oppgitt over at Regjeringen, ledet av en statsminister
som offentlig uttaler et ønske om mer robuste kommuner,
ikke viser interesse for kommuner som ønsker å følge
opp dette. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen
ikke følger opp samarbeidsprosjektet "Framtidens kommunestruktur
- kommuner med ansvar for egen utvikling".
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen følge
opp samarbeidsprosjektet "Framtidens kommunestruktur - kommuner med
ansvar for egen utvikling" med sterke positive insentiver
for å få til en ønskelig endring i kommunestrukturen,
herunder særskilte tilskudd til infrastrukturen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at ordningen med tildeling av skjønnstilskudd må reduseres
og heller innlemmes i den ordinære rammen til kommunene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at tilskudd til kommunene
må være basert på objektive kriterier
og ikke på ordninger som bl.a. skjønnstilskudd.