5. Skjønnsrammen for 2008

5.1 Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet foreslår at den samlede skjønnsrammen for 2008, inkludert kompensasjon for differensiert arbeidsgiveravgift (DAA), settes til 2 371 mill. kroner. Av denne rammen fordeles 1 504 mill. til kommunene og 867 mill. kroner til fylkeskommunene.

I 2006 og 2007 ble basisrammen redusert med 10 prosent. I 2008 foreslås det ikke foretatt en tilsvarende reduksjon, og basisrammen videreføres på samme nivå som i 2007. De viktigste endringene fra 2007 til 2008 er at det blir satt av om lag 50 mill. kroner til kompensasjon til kommuner som taper på oppdatering av befolkningstall, prosjektskjønnet økes fra 40 til 50 mill. kroner og midler til kommunesammenslutninger reduseres med 47 mill. kroner.

5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag til skjønnsramme for 2008.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil stemme for fullmakten til fordeling etter skjønn, men viser til at disse medlemmer har andre kriterier og forslag for fordelingen enn det Regjeringen har lagt opp til.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at det innføres en ny kompensasjonsordning som dekkes innafor skjønnsrammen med 50 mill. kroner.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at denne skal dekke tap til kommuner med nedgang i folketallet som kommer dårlig ut pga. ordningen med oppdatering av innbyggertall. Dette flertallet viser til at det også tidligere er gitt betydelige tilskudd fra skjønnspotten for å dekke tap ved endringer i inntektssystemet. Dette flertallet innser at det er svært krevende å lage et inntektssystem som oppfattes som rettferdig, enkelt og treffsikkert, men forventer at det ved den igangsatte gjennomgangen søkes etter løsninger som kan sikre at både kommuner med vekst og kommuner med nedgang i folketallet kan sikres en god nok økonomi. Dette flertallet støtter at det inntil videre innføres en kompensasjonsordning som foreslått.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Borgeutvalget anbefalte å redusere andelen skjønnstilskudd og at disse heller burde innlemmes i den ordinære rammen til kommunene. Det er nå i gang et arbeid med inntektssystemet for kommunesektoren og disse medlemmer vil komme tilbake til denne problemstillingen i forbindelse med kommuneproposisjonen for 2009.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å fjerne stimuleringstilskuddene for kommuner som ønsker å slå seg i sammen. Disse medlemmer mener det er viktig at staten stimulerer kommunene til å ha en kontinuerlig debatt om kommunestrukturen er hensiktsmessig i forhold til de oppgaver og det bosettingsmønsteret som kommunene har. I en slik diskusjon vil det å få midler til for eksempel en bro, tunnel eller teknisk infrastruktur være det som gjør at de praktiske ulempene med en sammenslåing oppveies. Disse medlemmer viser til svar fra statsråd Åslaug Haga i brev av 6. juni 2007 om at det er tre kommuner, Lillehammer, Gausdal og Øyer, som fortsatt tross manglende interesse fra Regjeringen, jobber med mulig kommunesammenslutning. Disse medlemmer er oppgitt over at Regjeringen, ledet av en statsminister som offentlig uttaler et ønske om mer robuste kommuner, ikke viser interesse for kommuner som ønsker å følge opp dette. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen ikke følger opp samarbeidsprosjektet "Framtidens kommunestruktur - kommuner med ansvar for egen utvikling".

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen følge opp samarbeidsprosjektet "Framtidens kommunestruktur - kommuner med ansvar for egen utvikling" med sterke positive in­sentiver for å få til en ønskelig endring i kommunestrukturen, herunder særskilte tilskudd til infrastrukturen."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at ordningen med tildeling av skjønnstilskudd må reduseres og heller innlemmes i den ordinære rammen til kommunene. Disse medlemmer er av den oppfatning at tilskudd til kommunene må være basert på objektive kriterier og ikke på ordninger som bl.a. skjønnstilskudd.