I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsproposisjon om innen utgangen av 2009 å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i veitunnelene ved tilleggsbevilgninger utover ordinært veibudsjett. Vedlikeholdstiltakene bør gjennomføres over 2 år og med en økonomisk ramme på 2 mrd. kroner.
-
2. Stortinget ber Regjeringen om at de nødvendige bevilgninger tilpasses kapasitet og praktisk gjennomføring ved at det beregnede totalbeløpet gjøres overførbart."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 25. mai. 2007 fra Samferdselsdepartementet i saken.
Flertallet mener at å sikre trygg ferdsel langs vegene må være en prioritert oppgave for vegmyndighetene.
Flertallet har merket seg at det i etterkant av raset i Hanekleivtunnelen er avdekket en rekke forhold som har svekket tilliten til sikkerheten i norske tunneler. Flertallet er kjent med etterslepet i vedlikehold av tunneler, og vil vise til at store deler av dette er knyttet til installasjoner og anlegg som ikke er direkte knyttet til sikkerheten for bilistene.
Flertallet vil for øvrig vise til at midler til vedlikehold av tunneler er en budsjettsak, og imøteser i den forbindelse at Regjeringen sørger for nødvendige bevilgninger til oppfylling av nye krav som følge av innlemming i EØS-avtalen av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2004/EF om minimum sikkerhetskrav til vegtunneler.
Flertallet vil peke på at det er naturlig å behandle spørsmål knyttet til vedlikeholdsetterslep i tunneler i forbindelse med arbeidet med kommende Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019. Flertallet vil også peke på at raset i Hanekleivtunnelen, sikring av tunnelene i nordre Vestfold, tunnelinspeksjoner generelt og spørsmålet om å opprette et uavhengig vegtilsyn, vil bli behandlet av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 68 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Magnhild Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser til at etterslep i vedlikehold av tunneler på riks- og fylkesvegnettet er på ca. 2 mrd. kroner. Disse medlemmer fester ikke lit til uttalelser i offentligheten fra Vegdirektoratet om: "at etterslepet gjør at tunnelene ikke er driftssikre, men at dette ikke utgjør noen fare for den enkelte trafikant".
Disse medlemmer viser til at Vegdirektoratets vurdering av sikkerheten i norske vegtunneler møtes med forståelig skepsis som gir betydelig usikkerhet hos vegbrukerne. Opplysningene om at det i tillegg til uklarhet og usikkerhet knyttet til rassikring av norske vegtunneler også er et etterslep i vedlikehold på ca. 2 mrd. kroner, etterlater et samlet inntrykk av betydelig usikkerhet og tilhørende risiko knyttet til bruk av norske vegtunneler som en integrert del av riks- og fylkesveinettet. Disse medlemmer understreker at dette er en uheldig og beklagelig situasjon som heller ikke bør fortsette.
Disse medlemmer vil peke på at kombinasjonen av dårlig vegdekke, dårlig lys, manglende varslingsmuligheter, ventilasjon som ikke virker og rømningsveger som ikke er merket, og/eller ikke virker, inngir ikke tillit til at sikkerheten er ivaretatt for bilistene. Etter disse medlemmers syn er det helt klart at tunneler som ikke er driftssikre, heller ikke er brukssikre for den enkelte trafikant. Disse medlemmer viser til at vedlikeholdsetterslepet for 974 tunneler beløper seg til totalt 2 050 mill. kroner, hvorav 55,7 mill. kroner gjelder fylkesveger. Dette iht. oppdatering utført av Opplysningsrådet for Veitrafikken basert på Statens vegvesens etatsprosjekt "Vegkapital" fra 2003. Forslagsstillerne viser til at dagens bevilgninger til vegvedlikehold på ingen måte er tilstrekkelige til å ta inn forsømt vedlikehold, langt mindre gi rom for ekstra innsats til tunneloppgradering som imøtekommer behovene dokumentert i nedenstående tabell:
Vedlikeholdsetterslep på tunneler på riks- og fylkesvegnettet pr. 31. desember 2006. (Tall i mill. kroner)
|
fv-tunnel |
rv-tunnel |
Sum tunnel |
Antall tunneler |
Hordaland |
16,0 |
664,3 |
680,3 |
233 |
Sogn og Fjordane |
8,7 |
224,2 |
232,9 |
171 |
Rogaland |
9,3 |
218,0 |
227,3 |
97 |
Oslo |
0,0 |
195,1 |
195,1 |
47 |
Nordland |
2,0 |
151,1 |
153,2 |
102 |
Akershus |
2,5 |
145,3 |
147,8 |
39 |
Møre og Romsdal |
4,6 |
118,3 |
122,9 |
72 |
Vest-Agder |
1,2 |
66,4 |
67,6 |
36 |
Telemark |
0,6 |
47,7 |
48,4 |
25 |
Troms |
8,2 |
35,3 |
43,5 |
34 |
Aust-Agder |
1,0 |
39,4 |
40,4 |
22 |
Buskerud |
0,6 |
29,1 |
29,7 |
16 |
Sør-Trøndelag |
0,6 |
27,0 |
27,6 |
15 |
Østfold |
0,0 |
10,4 |
10,4 |
5 |
Vestfold |
0,0 |
9,1 |
9,1 |
22 |
Nord-Trøndelag |
0,1 |
5,8 |
5,9 |
16 |
Oppland |
0,1 |
4,2 |
4,3 |
12 |
Finnmark |
0,1 |
3,7 |
3,8 |
10 |
Hedmark |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0 |
Totalt |
55,7 |
1 994,5 |
2 050,2 |
974 |
Disse medlemmer viser til at med rammen avsatt i NTP 2006-2015 årlig til sikkerhetsmessig oppgradering og utskiftning av gammelt tunnelutstyr som er på 170 mill. kroner per år, vil det ta 12 år å foreta nødvendig arbeid basert på dagens etterslep.
I motsetning til Regjeringen, slik det fremkommer gjennom statsrådens svarbrev til komiteen datert 25. mai 2007, finner disse medlemmer det hensiktsmessig at det blir lagt frem egen stortingsproposisjon om vedlikeholdsetterslepet på vegtunneler. På denne måten kan Stortinget fatte vedtak om forpliktende finansieringsplan for å gjennomføre nødvendig vedlikehold av vegtunnelene på fylkes- og riksvegnettet innenfor kortere tid enn 12 år. Disse medlemmer ønsker at en slik helt nødvendig opprustning av vegtunnelene skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 2 år. Disse medlemmer vil sterkt understreke at nåværende plansystem med nasjonale transportplaner er modent for forbedringer, modernisering og fornyelse. Disse medlemmer understreker også at det ikke må og skal være slik at prosessen rundt rullering av Nasjonal transportplan utelukker andre nødvendige og fornuftige tiltak for å skaffe landet effektive, sikre og miljøvennlige veger, tunneler og broer, samt annen samferdselsmessig infrastruktur med god kapasitet og med moderne utstyr. Områder der utfordringene er særlig knyttet til forhold som har med vegsikring å gjøre, bør kunne behandles spesielt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsproposisjon om innen utgangen av 2009 å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i vegtunnelene. Vedlikeholdstiltakene skal gjennomføres over 2 år og med en økonomisk ramme på 2 mrd. kroner.
-
2. De nødvendige bevilgninger tilpasses kapasitet og praktisk gjennomføring ved at det beregnede totalbeløpet gjøres overførbart."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
1. Stortinget ber Regjeringen
legge frem en stortingsproposisjon om innen utgangen av 2009 å ta
igjen vedlikeholdsetterslepet i vegtunnelene. Vedlikeholdstiltakene
skal gjennomføres over 2 år og med en økonomisk
ramme på 2 mrd. kroner.
2. De nødvendige bevilgninger
tilpasses kapasitet og praktisk gjennomføring ved at det
beregnede totalbeløpet gjøres overførbart.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:73 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Arne Sortevik, Hanne Dyveke Søttar og Bård Hoksrud om å sikre trygg ferdsel og gjenopprette tilliten til sikkerheten i norske veitunneler - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 09 05.07 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte dokument.
Raset i Hanekleivtunnelen, sikring av tunnelene
i nordre Vestfold, tunnelinspeksjoner generelt og spørsmålet
om å opprette et uavhengig vegtilsyn, er nærmere
omtalt i St.prp. nr. 68 (2006-2007).
Etterslepet på tunnelene på riks-
og fylkesvegnettet på om lag 2 mrd. kr er i stor grad knyttet
til behovet for utskifting av gammelt utstyr. Etterslepet er bygd
opp over mange år med lave bevilgninger til drift og vedlikehold,
ikke minst i foregående stortingsperiode, da statsbudsjettet
ble gjort opp mellom Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, i 3 av 4 år.
Ved prioritering av midler til tunneler legges
det vekt på sikkerhetsmessig oppgradering. En vegtunnel
kan være opptil seks-sju ganger dyrere å vedlikeholde
enn veg i dagen. Moderne tunneler har i dag meget avanserte tekniske
anlegg med mye utstyr som det blir lagt mye arbeid i å holde
i orden. Dess eldre utstyret blir, dess tettere inspeksjoner og
mer vedlikehold krever det. Noe av utstyret har kortere levetid
enn antatt ved bygging, og må derfor skiftes tidligere.
Store deler av etterslepet for tunneler er knyttet til disse forhold,
uten at det sikkerhetsmessig er noe problem.
I tillegg til etterslepet er det behov for å utruste
eksisterende tunneler med nytt utstyr som følge av nye
krav. Innføring av nytt nødnett i tunneler som
ikke har dekning fra eksterne sendere/mottakere, vil også føre
til behov for økte midler etter hvert som nødnettet
blir utvidet.
I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
er det satt av en ramme på 170 mill. kr pr. år
til sikkerhetsmessig oppgradering og utskifting av gammelt tunnelutstyr.
Det er tatt høyde for oppfylling av
nye krav som følge av innlemming i EØS-avtalen
av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2004/EF om
minimum sikkerhetskrav til vegtunneler. Verken etterslep, med få unntak,
eller oppgradering av fylkesvegtunnelene er inkludert i denne rammen.
Det er lagt inn mulighet for å kunne bruke deler av beløpet
til brannsikring av ubeskyttet PE-skum og utskifting av gamle hvelv.
I forslaget blir Regjeringen bedt om å legge
fram en stortingsproposisjon innen utgangen av 2009. Jeg vil til dette
bemerke at det i tid ikke er langt unna Stortingets arbeid med kommende
Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019. Regjeringen
tar sikte på å fremme denne meldingen ved årsskiftet
2008/2009.
I NTP vil det, som tidligere, bli foreslått økonomiske rammer
for planperioden, og det vil bli foreslått prioriteringer.
Spørsmål knyttet til vedlikeholdsetterslep vil naturlig
omhandles her. Jeg finner det på denne bakgrunn ikke hensiktsmessig
at det legges fram en egen stortingsproposisjon om vedlikeholdsetterslepet
på vegtunneler.
Jeg viser til brev av 30. mai 2007 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte. Nedenfor
følger svar på spørsmålene 2
og 3.
I brevet av 25. mai 2007
henviser statsråden til arbeidet med kommende NTP for perioden
2010-2019. Første året i denne nye planen vil
være 2010. Det foreligger dokumentasjon der etterslepet
når det gjelder vedlikehold i vegtunnelene(riks- og fylkesveger), utgjør
i størrelsesorden 2 mrd. kroner.
Før NTP er vedtatt, og videre
budsjett for første år i ny plan er vedtatt, gjenstår
statsbudsjettene for hhv. 2008 og 2009.
-Hva er statsrådens plan for å dekke
inn manglende vedlikehold av norske vegtunneler i løpet
av årene 2008 og 2009?
Når det gjelder etterslep som har oppstått
som følge av langvarig underdekning av behov for vedlikehold
av riksvegnettet, ikke minst i foregående fireårsperiode
da bevilgningsnivået vedtatt med støtte fra Fremskrittspartiet
etter forslag fra regjeringen Bondevik II var utilstrekkelig, utgjør
dette for tunnelene sin del om lag 2 mrd. kr av totalt 14 mrd. kr
Dette etterslepet anses ikke å utgjøre direkte
fare for trafikantene i dag. Jeg vil derfor som det er sagt i brev
av 25. mai 2007 komme tilbake til saken i forbindelse med forslaget
til NTP 2010-2019.
I budsjettene for 2008 og 2009 vil etterslepet
for riksvegene bli vurdert, herunder selvsagt også vedlikeholdsstatusen
for tunnelene. Statens vegvesen gjennomfører nå inspeksjoner
av tunnelene i riks- og fylkesvegnettet. Hvis disse inspeksjonene
avdekker umiddelbare behov for ekstraordinære arbeider
av mindre omfang, vil dette bli søkt tilpasset
innenfor det ordinære budsjettet for vedlikehold. Hvis
behovet for ekstraordinære tiltak medfører relativt
store investeringer, vil det bli behov for å bevilge investeringsmidler. Dette
vil jeg eventuelt komme tilbake til.
Manglende vedlikehold av
norske vegtunneler gir trafikanter svekket sikkerhet. Når
det gjelder rassikring av vegtunneler, utarbeides det etter Hanekleivtunnelen
en rapport av internrevisjonen i Statens vegvesen om dette.
i) Vil rapporten bli offentliggjort?
ii) Vil rapporten
bli fremlagt for Stortinget og behandlet i egen sak?
iii) Vil internrevisjonen
som en oppfølging av dette arbeidet også se nærmere
på opplegg og kontroll med vedlikeholdet av norske vegtunneler?
iv) Vil statsråden
vurdere en ekstern gransking - ev. en gjennomgang av ekstern part
(for eksempel Statens havarikommisjon for transport) av bygging,
sikring, vedlikehold og kontroll av vegtunneler?
i) Rapport
fra Internrevisjonen i Statens vegvesen er under arbeid, og er ventet
oversendt Samferdselsdepartementet innen kort tid, for videre vurdering. Samferdselsdepartementet
vil offentliggjøre rapporten så snart den foreligger.
ii) Samferdselsdepartementet vil når
rapporten fra Internrevisjonen i Statens vegvesen foreligger, vurdere
hvordan Stortinget skal orienteres. Samferdselsdepartementet vil
også vurdere om forslag til tiltak for ytterligere sikring
av norske vegtunneler skal fremmes for Stortinget. En evt. slik
sak vil bygge på det eksterne undersøkelsesutvalgets
rapport av 15. februar 2007, og de forbedringstiltak vedrørende
tunnelsikkerhet som Vegvesenet for tiden arbeider med, bl.a. ved
hjelp av en faggruppe med representanter for private konsulenter
og entreprenører. Stortinget vil bli orientert om det videre
arbeidet i budsjettforslaget for 2008.
iii) Internrevisjonen er et stabsorgan
i Vegdirektoratet med oppgave å revidere arbeidet i Statens
vegvesen med utgangspunkt i gitte regelverk. Det vil være
andre deler av Vegvesenet som vil være ansvarlig for opplegg
og kontroll av vedlikehold av tunnelene. Deres arbeid vil bli revidert
av Internrevisjonen etter Vegdirektørens bestemmelser.
iv) Jeg viser til St.prp. nr. 68 (2006-2007)
på side 20, 2. spalte der det heter: "Samferdselsdepartementet vil
etter rapporten ligg føre vurdere om det er ytterlegare
behov for gransking."
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7. juni 2007
Per Sandberg
leder |
Borghild Tenden
ordfører |