Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Kjell Ivar Larsen og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser til at formålet med proposisjonens kapitler 4.4 og 4.5 er å gi Stortinget informasjon om gjennomgang av nedbemanning i Forsvaret, samt gjennomgang av tidligere bortsettingsprosesser.
Komiteen vil vise
til at Regjeringen i tråd med Soria Moria-erklæringen
og St.prp. nr. 1 (2006-2007) la opp til at man våren 2007
ville informere Stortinget om erfaringene med nedbemanningen i Forsvaret,
samt å informere om fremtidige oppfølgingstiltak. Komiteen ser
positivt på at man har samlet erfaring og kunnskap om nedbemanningsprosessen,
slik at videre omstilling av Forsvaret kan gjennomføres
på en bedre måte med tanke på å ta
hensyn til personellet, ivaretakelse av kompetanse og økonomiske
hensyn. Komiteen merker seg for det første
at en av hovedkonklusjonene fra gjennomgangen er at nedbemanningen
i Forsvaret 2001-2005 var avgjørende for å oppnå de nødvendige
innsparinger i perioden. For det andre merker komiteen seg
at aktiv bruk av avgangsstimulerende tiltak (AST) har vært
en avgjørende faktor for å nå nedbemanningsmålet,
men at styringen over hvem som fikk tilbud om AST, ikke har vært
god nok. Den manglende styringen medførte at Forsvaret
mistet personell med kritisk kompetanse innenfor ulike områder som
har vært vanskelig å reetablere. Komiteen registrerer
derfor at Forsvarsdepartementet identifiserer tre forhold som man ønsker å forbedre:
– Vedtatte
omstillingsplaner må iverksettes til rett tid. Utsettinger
og forsinkelser medfører ekstra kostnader, og i tillegg
skaper dette en unødvendig usikkerhet for personellet.
– Bruk av AST var ikke tilstrekkelig
målrettet, samt at det i hovedsak kun var AST som ble brukt
i nedbemanningsprosessen. Færre nytilsettinger og færre
inntak på Forsvarets skoler ble i liten grad brukt som
virkemiddel.
– Det er viktig på et
tidlig stadium å definere hva slags kompetanse det er bruk
for i de ulike delene av Forsvaret, og på hvilken måte
en kan videreutvikle kompetansen innenfor eksisterende bemanning
for å dekke det totale kompetansebehovet.
Komiteen er enig i at det er
et hovedmål at Forsvaret til enhver tid skal ha tilstrekkelig
og rett kompetanse i forhold til operative og faglige behov, både
når det gjelder militær og sivil kompetanse. Komiteen er
derfor positiv og slutter seg til at Regjeringen i forbindelse med
ny langtidsplan for Forsvaret 2009-2012, vil søke å ivareta
følgende forhold:
– Den videre
omstillingen av Forsvaret skal innrettes mot løsninger
som er totaløkonomisk gunstige for Forsvaret, og ikke bare
ha fokus mot bedriftsøkonomiske innsparinger.
– At rett kompetanse innen de
ulike delene av Forsvaret blir identifisert tidlig. Denne må knyttes konkret
til organisasjons- og personelloppsettingsplaner i forkant av perioden.
– At det er en god dialog med
arbeidstakerorganisasjonene i den videre omstillingen.
– Når det gjelder Forsvarets
bruk av henholdsvis militær og sivil kompetanse, må man
identifisere de funksjoner og stillinger der det ut fra en faglig vurdering
med fordel bør være sivilt ansatte.
– At det er et godt samsvar mellom
inntaket ved Forsvarets skoler og tilsettinger og bemanningsplaner.
– At det blir utarbeidet overordnet
styringsverktøy som kan gi tilstrekkelig oversikt over
personell og kompetanse.
– At bruken av bemanningsrammer
i styringen ikke er til hinder for å finne løsninger
som er totaløkonomisk gunstige for Forsvaret på sikt.
I likhet med Regjeringen vil komiteen understreke at
menneskene er den viktigste ressursen som Forsvaret besitter. Komiteen slutter
seg derfor til at man i den videre omstilling og utvikling av Forsvaret
legger til rette for at endringer i innretning og bemanning i større
grad blir gjennomført med utgangspunkt i totaløkonomiske
vurderinger, og sikre at de verdiene som personellet utgjør
for sektoren, blir ivaretatt på en god måte i
fremtiden.
Komiteen viser til
at Regjeringen varslet i St.prp. nr. 1 (2006-2007) en gjennomgang
av Forsvarets bruk av bortsetting som virkemiddel. Dette er en oppfølging av
Soria Moria-erklæringen som sier at:
"Regjeringen vil gjennomgå erfaringene fra
nedbemanning, privatisering og anbud samt horisontal samhandel."
Komiteen merker seg at Forsvarets
egen evaluering av gjennomførte bortsettingsprosjekter
er vurdert innenfor perspektiver som totaløkonomi og operative forhold,
herunder beredskap og sikkerhet, samt personellmessige konsekvenser.
Forsvarets evaluering har konkludert med at de operative forholdene
har blitt tilfredsstillende ivaretatt, samtidig som det er identifisert bedre
kontroll og styring med kostnadene og økt fleksibilitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, konstaterer at bortsettingsprosjektene
har vært positive og gitt nyttig lærdom for fremtiden.
Komiteen registrerer
videre at Regjeringen mener at denne evalueringen alene gjør
det vanskelig å si noe entydig om i hvilken grad de valgte
løsningene faktisk er de totaløkonomisk beste
i et lengre tidsperspektiv. Videre i hvilken grad bortsettingsprosessene
kvalitativt har støttet opp under moderniseringen av Forsvaret gjennom økt
fokus på strategiske områder, kvalitetsforbedringer
av kjernefunksjoner og reelle kostnadsreduksjoner. Komiteen merker
seg derfor at Regjeringen i den videre omstillingen av Forsvaret
har valgt å fokusere på følgende hovedområder:
– Effektivisere
internt.
– Kjernefunksjoner i Forsvaret.
– Sikkerhetspolitiske forhold
og operative krav.
– Total- og samfunnsøkonomiske
vurderinger og personellmessige forhold.
– Samhandling med næringslivet.
Komiteen er enig i at der det
er mulig og formålstjenlig å effektivisere internt
i Forsvarets militære organisasjon, skal dette prioriteres
fremfor å bortsette deler av Forsvarets virksomhet ut til
eksterne aktører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener at det for vurderingen
av hva som er formålstjenlig også må foretas
grundige økonomiske beregninger slik at begrensede bevilgninger
når så langt som mulig.
Komiteen vil videre
understreke at dersom bortsetting vurderes som formålstjenlig
innen et enkeltområde, må bortsettingen heller
ikke fremover være innenfor Forsvarets kjernefunksjoner. Komiteen slutter
seg prinsipielt til at Forsvarets kjernefunksjoner alltid skal utføres
av Forsvaret selv. Komiteen ser videre frem til at
det blir gjort grundige prinsipielle vurderinger og analyser av
hva som er Forsvarets kjernefunksjoner, og hva som derigjennom skal
utføres i egenregi av Forsvaret. Komiteen er
opptatt av at man i dette arbeidet foretar en helhetlig gjennomgang av
Forsvarets støtte- og logistikkonsept, der man vurderer
logistikk- og støttefunksjoner i et beredskapsperspektiv
med tanke på forhold som hvilken kompetanse man bør
ha på Forsvarets materiell og systemer. I tillegg bør
man vurdere hvilket minstemål Forsvaret bør ha
på vedlikeholdskapasitet, og hvordan Forsvarets materiell
og systemer skal ivaretas.
Ut fra dette ser komiteen positivt
på at man i vurderingen av alternative fornyingstiltak
vil legge stor vekt på sikkerhetspolitiske og operative
forhold, herunder fleksibilitet, tilgang på nødvendig
kompetanse og leveringstrygghet. Komiteen slutter
seg derfor til at Regjeringen særlig vil legge vekt på de
personellmessige forholdene ved vurderingen av totaløkonomiske
konsekvenser ved alternative fornyingstiltak, og at de ansatte skal
involveres på en skikkelig måte i alle effektiviseringsprosesser. Komiteen vil
i likhet med Regjeringen understreke viktigheten av å ha
et godt, ryddig, konstruktivt og involverende forhold til arbeidstakerne
og deres representanter, og at dette er en forutsetning for en vellykket
videre omstilling av Forsvaret.
Når det gjelder proposisjonens punkt
om samhandling med næringslivet, vil komiteen vise
til sin behandling av St.meld. nr. 38 (2006-2007) Forsvaret og industrien
- strategiske partnere (Strategi for de næringspolitiske
aspekter ved Forsvarets anskaffelser).