Tabell 2.1 Forslag om endringar
i skattar og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | - | 2 900 | 2 900 |
| 72 | Fellesskatt | - | 13 182 | 13 182 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | - | 687 | 687 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | - | -13 700 | -13 700 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter
| - | -19 770 | -19 770 |
| 74 | Arealavgift mv. | - | 200 | 200 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | - | -100 | -100 |
5509 | | Avgift på utslipp
av NOx i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | | -130 | -130 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | - | 336 | 336 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter
| - | 32 | 32 |
5521 | | Merverdiavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | 12 800 | 12 800 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Produktavgift på alkoholholdige
drikkevarer | - | 239 | 239 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | - | -95 | -95 |
5536 | | Avgift på motorvogner
mv. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
mv. | -20 | 2 990 | 2 970 |
| 72 | Årsavgift | - | 125 | 125 |
| 73 | Vektårsavgift | - | -29 | -29 |
| 75 | Omregistreringsavgift | - | 80 | 80 |
| 76 | Avgift på bensin
| - | -730 | -730 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn og
fritidsbåt (diselavgift) | - | 290 | 290 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer
| - | 25 | 25 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | - | -781 | -781 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje
| - | -59 | -59 |
| 71 | Avgift på smøreolje
| - | 3 | 3 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift
| - | -129 | -129 |
| 71 | Svovelavgift | - | 12 | 12 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | - | 136 | 136 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | | -1 | -1 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | - | -1 | -1 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | - | 19 | 19 |
5549 | | Avgift på utslipp
av NOx | | | |
| 70 | Avgift på utslipp
av NOx | | -143 | -143 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | -38 | -38 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer mv. | | | |
| 70 | Avgift | - | -73 | -73 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | - | -4 | -4 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje
| - | 97 | 97 |
| 71 | Miljøavgift på kartong
| - | -92 | -92 |
| 72 | Miljøavgift på plast
| - | -3 | -3 |
| 73 | Miljøavgift på metall
| - | -22 | -22 |
| 74 | Miljøavgift på glass
| - | 3 | 3 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | 524 | 524 |
5568 | | Sektoravgifter under Kultur-
og kirkedepartementet | | | |
| 70 | Avgift til tiltak mot pengespillproblemer
| 12 | - | 12 |
5576 | | Sektoravgifter under Landbruks-
og matdepartementet | | | |
| 70 | Avgifter i matforvaltningen
| 7 | | 7 |
| 71 | Totalisatoravgift | 7 | | 7 |
| 72 | Miljøavgift, plantevernmiddel
| -7 | | -7 |
5580 | | Sektoravgifter under Finansdepartementet | | | |
| 70 | Kredittilsynet, bidrag
fra tilsynsenhetene | 10 | 2 | 12 |
5583 | | Særskilte avgifter
mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren
| - | -17 | -17 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, netto tilbakebetaling
av utgåtte avgifter | - | -130 | -130 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | - | 3 000 | 3 000 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift
| - | 6 621 | 6 621 |
Sum | 9 | 8 256 | 8 265 |
Kilde: Finansdepartementet
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge anslås til 631,4 mrd. kroner i 2007, en økning
på hele 12,3 pst. fra 2006. Den svært høye veksten
i statens skatte- og avgiftsinntekter må ses i lys av at
norsk økonomi er inne i en meget kraftig høykonjunktur.
Anslaget på statens skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
i 2007 er oppjustert med 41,8 mrd. kroner siden saldert budsjett
og 16,6 mrd. kroner siden Nasjonalbudsjettet 2008. Oppjusteringen
etter Nasjonalbudsjettet 2008 er i hovedsak knyttet til likningen for
selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleum
for inntektsåret 2006. Utliknede skatter for etterskuddspliktige
skattytere økte med nærmere 38 pst. fra inntektsåret
2005 til inntektsåret 2006. Likningen medfører
store restskatter for etterskuddspliktige skattytere, som forventes å bli
innbetalt i november 2007.
I det opprinnelige budsjettopplegget anslås
skatte- og avgiftsinntektene i budsjettåret med utgangspunkt
i anslag på regnskap for året før. Den
kraftige økningen i anslagene for skatte- og avgiftsinntekter
siden saldert budsjett for 2007 må dels ses i sammenheng
med at skatteinntektene i 2006 ble høyere enn lagt til
grunn i Nasjonalbudsjett 2007. I tillegg har skatte- og avgiftsinngangen
gjennom 2007 vært høyere enn opprinnelig anslått,
noe som må ses i sammenheng med at veksten i norsk økonomi
har vært sterkere enn ventet. De reviderte skatte- og avgiftsanslagene
er basert på opplysninger for innbetalte skatter og avgifter
til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede
skatter for inntektsåret 2006 for personlige skattytere
og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt
og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift i 2007 anslås til
357,7 mrd. kroner. Dette er 26,4 mrd. kroner mer enn i saldert budsjett.
Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til
184,0 mrd. kroner i 2007, som er en økning på 12,8
mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 89,7 mrd. kroner i 2007, som er 2,6
mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Oppjusteringen
av inntektene fra særavgifter skyldes blant annet høyere
inntekter fra engangsavgiften for motorkjøretøyer.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt
og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2007 anslås
nå til 190,3 mrd. kroner. Anslaget er 33,5 mrd. kroner
lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig
at petroleumsproduksjonen i 2007 vil bli lavere enn lagt til grunn
i saldert budsjett. I tillegg blir både investeringer og
driftskostnader høyere i 2007 enn forventet. Så langt
i år har gjennomsnittlig oljepris ligget høyere
enn forventet. Dette har bidratt til å dempe nedgangen
i innbetalte skatter.
Totalt anslås innbetalte avgifter fra
petroleumsvirksomheten nå å utgjøre 5,0
mrd. kroner i 2007, som er 30 mill. kroner lavere enn anslått
i saldert budsjett. I forhold til saldert budsjett er forventet
innbetalt arealavgift oppjustert med 200 mill. kroner, mens innbetalingene
fra både CO2-avgiften og NOx-avgiften er nedjustert med om lag 100
mill. kroner hver.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
blant annet basert på innbetalingene så langt
i år, utlignet skatt for 2006 og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Komiteen tek framstillinga til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at statens skatte- og avgiftsinntekter er blitt langt høyere
enn forutsatt, og har økt med 45,5 mrd. kroner siden behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2007. Disse medlemmer viser
til sine merknader under kapittel 1.3.
I løpet av 2007 vil havfiskeflåten
og norsk næringsliv ha betalt inn 1,2 mrd. kroner i NOx-avgift. Disse medlemmer viser
til at størstedelen av den NOx-avgiften
som er innkrevd for 2007 ikke er satt av til miljøfond
eller brukt til miljøtiltak. Avgiften fungerer følgelig
i dag som en regulær avgift.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med et forslag som innebærer at et beløp
tilsvarende det som er innkrevd av NOx-avgift
i 2007 og som ikke er anvendt til miljøtiltak, settes i
et fond for miljøtiltak."